1024 MB RAM moduler!
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 17:25

Hejsa,

Har I set, at der nu er 1024 MB RAM moduler, både PC133 og DDR-RAM...

Vil en PowerMac G4 kunne bruge disse og se udover de 1,5 GB, som hidtil
har været begrænsningen?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 17-02-02 00:16

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hejsa,
>
> Har I set, at der nu er 1024 MB RAM moduler, både PC133 og DDR-RAM...
>
> Vil en PowerMac G4 kunne bruge disse og se udover de 1,5 GB, som hidtil
> har været begrænsningen?

I OS 9, nej. OS X ligger begrænsningen på 2 GB
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 00:30

In article <1f7q2yh.1trd243iyiriuN%ich.bin@ein.berliner>,
ich.bin@ein.berliner (Jesper) wrote:

> I OS 9, nej. OS X ligger begrænsningen på 2 GB

Hvor ligger begrænsningen? Er det Apple der har besluttet at 2 GB er
"nok" eller er det i PowerPC processoren, at begrænsningen ligger?

Det kunne ellers være "cool" at have 3 GB RAM i sin Mac

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-02 00:46

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Hvor ligger begrænsningen? Er det Apple der har besluttet at 2 GB er
> "nok" eller er det i PowerPC processoren, at begrænsningen ligger?

Mon ikke det er de 32 bit? 32 bit = 4 gigabyte men da der anvendes
ofte en bit til fortegnet, så det bliver 2 GB i stedet.
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 01:01

In article <m3y9htq9cy.fsf@gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Mon ikke det er de 32 bit? 32 bit = 4 gigabyte men da der anvendes
> ofte en bit til fortegnet, så det bliver 2 GB i stedet.

Det er altså processoren? Hvis det er tilfældet, blive det så ikke svært
for Apple at lave "rigtige" servere, når OS X blive modent til det, da
disse til tider har over 2 GB RAM?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-02-02 19:26

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det er altså processoren? Hvis det er tilfældet, blive det så ikke svært
> for Apple at lave "rigtige" servere, når OS X blive modent til det, da
> disse til tider har over 2 GB RAM?

Flere "rigtige" server system er også gået over til 64 bit CPU'er.
Hvordan en PPC addressere ved jeg ikke, med fortegnsbitten lyder
fornuftig. En byte (8 bit) kan representeres med 8 ét taller, hvilket
kan betyde 255, tager man derimod (som i f.eks. Java) og siger at første
bit fra venstre er fortegns bit, så kan man pludseligt ikke klare mere
en max 127 værdier, men har tilgengæld ligeså mange negative, reelt en
havlering af de positive. Jeg tvivler på at man kan addressere kode i et
negativt rum på en PPC

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 10:34

> Det er altså processoren? Hvis det er tilfældet, blive det så ikke svært
> for Apple at lave "rigtige" servere, når OS X blive modent til det, da
> disse til tider har over 2 GB RAM?

Fortegnsbit er et fortolkningsspoergsmaal, som ikke gaelder her.

En realistisk flaskehals, er hvor meget fysisk RAM som MMU'en (den
kreds der implementerer virtuel hukommelse) kan haandtere. Ud fra
hvad jeg kan se paa

http://www-3.ibm.com/chips/products/powerpc/chips/

er det det der giver den naevnte begraensning. Herudover er
bundkortet vigtigt, idet ledere fra CPU'en skal fysisk foeres ud til
RAM-klodserne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 14:00

In article <rfn-0D3CF4.00295317022002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvor ligger begrænsningen? Er det Apple der har besluttet at 2 GB er
> "nok" eller er det i PowerPC processoren, at begrænsningen ligger?

Mac OS 9 begrænsningen på 1.5GB ligger i selve Mac OS 9.

Mac OS X begrænsningen ligger i G4'erens hardware. Om det er mpx bussen
PPC74x0'eren eller OF ved jeg ikke.

> Det kunne ellers være "cool" at have 3 GB RAM i sin Mac

har du allerede a woopin' 1.5GB i din Cube?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 15:24

In article <spam-E730FA.14001817022002@localhost>,

> Mac OS 9 begrænsningen på 1.5GB ligger i selve Mac OS 9.
>
> Mac OS X begrænsningen ligger i G4'erens hardware. Om det er mpx bussen
> PPC74x0'eren eller OF ved jeg ikke.

> har du allerede a woopin' 1.5GB i din Cube?

Nej, desværre. Kun 576 MB og med de nuværende priser bliver den nok der
et stykke tid.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:27

In article <rfn-CCE04E.15242617022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Nej, desværre. Kun 576 MB og med de nuværende priser bliver den nok der
> et stykke tid.

haløjsa, er du stået op efter natte lir'et?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 15:40

In article <spam-5DBB4D.15270617022002@localhost>,

> haløjsa, er du stået op efter natte lir'et?

Ja, ja, jeg har lige været over hos Jesper. Det funker stadig ikke...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:43

In article <rfn-82E7C9.15394417022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Ja, ja, jeg har lige været over hos Jesper. Det funker stadig ikke...

har du kørt setup.sh ?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:00

In article <spam-B75579.15425117022002@localhost>,

> har du kørt setup.sh ?

Jeg har lige (for 2 min. siden) endelig fundet placeringen af webmin
(den lå i /usr/local/lib/webmin), hvor setup.sh også lå. Efter
konfigurationen kører webmin endelig!

Hvad betyder det egentlig, når man skriver "./" foran et script eller
program?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 16:10

In article <rfn-C09ADD.15595617022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hvad betyder det egentlig, når man skriver "./" foran et script eller
> program?

Såvidt jeg har observeret/forstået betyder det betyder, at komandoen der
eksekveres skal befinde sig i samme bibliotek som man befinder sig i.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:18

In article <spam-FF0189.16102017022002@localhost>,

> Såvidt jeg har observeret/forstået betyder det betyder, at komandoen der
> eksekveres skal befinde sig i samme bibliotek som man befinder sig i.

Ok. Jeg kunne f.eks. ikke eksekvere setup.sh uden af sætte ./ foran.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 16:31

In article <rfn-04E7BF.16175417022002@dtext.news.tele.dk>,

> Ok. Jeg kunne f.eks. ikke eksekvere setup.sh uden af sætte ./ foran.

Muligvis fordi der er tale om et shell script og ikke et program (dvs en
textfil med komandoer til programmet sh).
Hvis du blot skriver setup.sh ledes der efter et program ved navn
setup.sh på hele maskinen, ikke et script der skal eksekveres af sh.

(my guess)

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-02 19:17

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Muligvis fordi der er tale om et shell script og ikke et program (dvs en
> textfil med komandoer til programmet sh).

Nej. Hans $PATH indeholdt formodenlig ikke "." af sikkerhedshensyn,
derfor var det nødvendigt at angive en sti til programmet.

Når en tekstfil starter med #!xxx og den har execute bitten sat, vil
systemet forsøge at bruge xxx til at fortolke de resterende linier i
tekstfilen.

Et minimalt perl program ser f.eks. således ud:

#!/usr/bin/perl

print "Hello, world!\n";

Læg de to linier ned i en fil og udfør chmod u+x på filen, så har du
et gyldigt program. Hvis du ønsker at kunne udføre det uden at angive
den fulde sti til programmet, eller skrive ./ foran, skal du lægge det
et sted som er angive i din PATH variabel. Hvis du bruger
taber-shellen tcsh skal du sikkert også huske at skrive rehash for at
fange ændringen.

> Hvis du blot skriver setup.sh ledes der efter et program ved navn
> setup.sh på hele maskinen, ikke et script der skal eksekveres af sh.

Ikke helt korrekt.

Du kan i øvrigt også skrive: "sh setup.sh" I dette tilfælde startes
"sh" med og læser indholdet af setup.sh som kommandoer.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-02 01:41

In article <m3pu34q8gg.fsf@gen-v.net>,
> [...]

> et sted som er angive i din PATH variabel. Hvis du bruger
> taber-shellen tcsh skal du sikkert også huske at skrive rehash for at

Gisp... jeg har laaaang vej endnu...

Men tak for forklaringen!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 20:38

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Ok. Jeg kunne f.eks. ikke eksekvere setup.sh uden af sætte ./ foran.

Det er fordi der ikke er "." i $PATH. Det er normalt en god ting ikke
at have.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 16:59

> [...]

> Såvidt jeg har observeret/forstået betyder det betyder, at komandoen
> der eksekveres skal befinde sig i samme bibliotek som man befinder

Netop.

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 20:37

> Såvidt jeg har observeret/forstået betyder det betyder, at komandoen der
> eksekveres skal befinde sig i samme bibliotek som man befinder sig i.

Korrekt. En kommando som angives uden foranstaaende stinavn, ledes
der efter i de kommaseparerede stinavne i $PATH-variablen. Angiver
man et stinavn, saa soeges der kun der.

"." betyder "her hvor jeg er NU". ".." betyder "det katalog som er
foraeldre til det jer er i NU"[1].

Herudover understoetter de fleste moderne skaller, "~" for
hjemmekatalog, og specielt "cd -" til at hoppe tilbage til der hvor
man skrev sidste "cd"-kommando.

Som regel kan man ogsaa trykke Tab (->|) for at faerdiggoere en
komponent man har gang i. Det er tit rart.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 15:53

In article <rfn-82E7C9.15394417022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Ja, ja, jeg har lige været over hos Jesper. Det funker stadig ikke...

Hvordan får man en Jesper til at fungere?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:59

In article <newsspam3-B24A3D.15530117022002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvordan får man en Jesper til at fungere?

kommer helt an på om det er en gylling eller en ørsted model

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:05

In article <spam-75B88F.15584317022002@localhost>,

> kommer helt an på om det er en gylling eller en ørsted model

Det er en gylling model...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 16:15

In article <rfn-E17146.16044317022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er en gylling model...

I dk.politik er der eksemplarer, som mener at model gylling er en hel
del lettere at få til at virke end model ørsted

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-02-02 19:51

> I dk.politik er der eksemplarer, som mener at model gylling er en hel
> del lettere at få til at virke end model ørsted

)))))

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:22

On Mon, 18 Feb 2002 19:50:32 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote:

> )))))

Ja, et enkelt eksemplar har helt opgivet model orsted....

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-02-02 20:28

> Ja, et enkelt eksemplar har helt opgivet model orsted....

Er det Christian R. Larsen ?

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 21:07

In article <1f7ti49.64ocazxldmjvN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Er det Christian R. Larsen ?

har du ikke lagt mærke til det? jeg har iøvrigt opgivet at følge den
gruppe aktivt, der er al for meget trafik til at jeg har tid til det

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-02 21:34

> har du ikke lagt mærke til det? jeg har iøvrigt opgivet at følge den
> gruppe aktivt, der er al for meget trafik til at jeg har tid til det

Ja, så er den her gruppe jo meget bedre. Bare se, hvor stiller her har
været i weekenden.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-02-02 18:27

I artiklen <1f7te3s.7daeiu18osrc8N%jonasenREMOVE@THISit.dk> ,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) skrev:

> [...]
> en max 127 værdier, men har tilgengæld ligeså mange negative, reelt en
> havlering af de positive. Jeg tvivler på at man kan addressere kode i et

En PPC er ret ligeglad med om du synes adressen er negativ. Den saver de
øverste 4 bits af og bruger dem til at vælge et segmentregister, som
indeholder de øverste 24 bits af den resulterende 52 bit virtuelle adresse.
På en 745x, bliver den virtuelle adresse oversat til en 36 bit fysisk
adresse. Eventuelle begrænsninger til 2GB er udelukkende et softwareproblem.

Forøvrigt så er alle 1GB moduler med register, så vidt jeg ved. Dvs. at de
ikke kan bruges på en Mac.