Er det sikkert at rejse i Egypten?!
Fra : Michael Petersen

Dato : 16-02-02 17:03

Vi overvejer at tage på bryllupsrejse til Egypten her i august. Men, vi er
meget i tvivl om det nu også er sikkert at rejse i Egypten?! Er der ellers
nogen som har erfaringer med Egypten? Det ser jo lækkert ud i brochurene vi
har skaffet, men flere steder tager rejsebureauerne MANGE forbehold for den
standard der er på hotellerne. Er der virkelig så ringe?

Vi overvejer meget at rejse med enten Falk-Lauritsen eller Albatros, men vi
ved ikke hvad der vil være det bedste. Det skal lige nævnes at det længste
vi har været væk er en tur til Italien på campingferie

Håber I kan hjælpe

Knus Janne

Fra : Henrik Gemal

Dato : 16-02-02 17:08

Michael Petersen <mcp_dk@ofir.dk> skrev:
> Vi overvejer at tage på bryllupsrejse til Egypten her i
> august. Men, vi er
> meget i tvivl om det nu også er sikkert at rejse i Egypten?!

Ligesom som mange andre steder i verden skal man bare tænke sig om.

Det kan dog være farligt at køre ned til Luxor. Man kan også tage en flyver. Det gjorde vi.

August er meget varmt....!

Ægypten er et utroligt spændende land. Der vil vente jer en stor oplevelse og en meget varm ferie.

Henrik Gemal
http://gemal.dk

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 17-02-02 10:34

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vi overvejer at tage på bryllupsrejse til Egypten her i august. Men, vi er
> meget i tvivl om det nu også er sikkert at rejse i Egypten?! Er der ellers
> nogen som har erfaringer med Egypten?

Vi har rejst i Egypten flere gange, også på tidspunkter hvor der har været
langt mere uro i området end der er nu. Det er meget sikkert. Betydeligt
mere sikkert end mange storbyer. Risikoen for terror er der naturligvis, men
det kan lige så godt ramme når man er på besøg i New York. På vejen til
Luxor vil der være en bevæbnet eskorte. Det skal man ikke bekymre sig om.
Det er kun med til at øge sikkerheden. Der er en lidt øget risiko på turen
fra Cairo og ned langs Nilen indtil et stykke nord for Luxor. Det er dog
ikke et område i vil besøge med mindre i rejser selv. Selv nilturen på dette
stykke er dog sikre.

Det ser jo lækkert ud i brochurene vi
> har skaffet, men flere steder tager rejsebureauerne MANGE forbehold for
den
> standard der er på hotellerne. Er der virkelig så ringe?

Ikke efter vores opfattelse, men vi rejse også ofte backpack på meget ringe
hoteller. Flere af vores medrejsende klagede over standarden, men det synes
jeg mere er udtryk for, at folk forventer dansk standard overalt i verden.
Hvis man rejser til Egypten er det vel for at opleve noget anderledes??

Væsentligt er det at huske, at ting tager tid! Det kan tage en uge at få
skiftet en pære. In Shallah (håber stavningen er korrekt *s*).

> [...]
> ved ikke hvad der vil være det bedste. Det skal lige nævnes at det længste
> vi har været væk er en tur til Italien på campingferie

Vi har ikke rejst med nogen af disse, men mine forældre har rejst med
Falk-Lauritzen og var meget tilfredse. Forskellen ligger i guiderne og deres
standard er umulig at kende på forhånd.

Et par gode råd..

I skal ikke!!! misse Luxor. Enestående oplevelse specielt med en god guide!!
Husk, at hvis I tager til Hurghada, er der meget langt til pyramiderne. En
todags tur er nok pengene værd. Se også på en nilbådstur hvor man kommer tæt
på mange ting (har dog ikke selv prøvet det). Husk også at snorkle. De
lokale kan naturligvis gøre den samme tur meget billigere.

Husk, at det er et muslimsk land, og at påklædning og opførsel bør afpasses
derefter. Der er mange der ikke gør det, men det øger ikke de lokales
venlighed.

Kennet

Fra : jesper

Dato : 17-02-02 11:34

hej
Jeg har været i Ægypten for nogle år siden og det føltes meget sikkert. Vi
havde faktisk militær eskorte på fra Luxor til Aswan.
Ægypten er et dejligt land. Jeg har været i Iran med Atlantis rejser og de
har også rejser til Ægypten. Jeg var meget tilfreds.
God tur man kan blive lidt misundelig
jesper

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 17-02-02 13:48

On Sun, 17 Feb 2002 10:33:35 +0100, "Pernille og Kennet"
<kennets.remthis@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>mere sikkert end mange storbyer. Risikoen for terror er der naturligvis, men
>det kan lige så godt ramme når man er på besøg i New York.

Statistisk set har der været langt mere terror i Egypten, bl.a. rettet
mod netop turister. Fra 1992 til 1998 var der flere hundrede angreb
med over 1.200 døde, heraf 92 udlændinge. Men det er stilnet markant
af. New York har kun været udsat for terrorangreb et par gange i nyere
tid.
Der dør godt fem gange så mange mennesker i trafikken hver dag verden
over som der døde ved terrorangrebet i New York - så tag trygt
derned, men se jer for inden i går over vejen....

Min bror var i Cairo i julen - og netop pga. terrorfrygten udebliver
turisterne stadigvæk, så det er let at komme til på alle
attraktionerne og der er masser af gode tilbud på billige hoteller.

Lars

Fra : Brian K

Dato : 28-02-02 22:30

> [...]
afpasses
> derefter. Der er mange der ikke gør det, men det øger ikke de lokales

Hej

kan du "opsummer" hvad man skal overholde ?

Vi er 2 voksne (m/k) og 2 børn (1 år og 4 1/2 år) som skal afsted til sharm
el ...d 14 marts

mvh
brian

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 01-03-02 15:13

> [...]
>
> kan du "opsummer" hvad man skal overholde ?
>
> Vi er 2 voksne (m/k) og 2 børn (1 år og 4 1/2 år) som skal afsted til

Hej,

jo, det er ret enkelt.

På selve hotellets område er der ingen specielle regler. Damer bør ikke være
topløse.

Børn (uanset om det er piger eller drenge) har frit tøjvalg.

Uden for hotellet og de deciderede turiststeder bør man gøre følgende:

- Kvinder kun med lange benklæder (kjole) og dækkede skuldre.
- Mænd i lange benklæder
- Tag absolut ikke billeder uden at have spurgt om lov. Jeg har oplevet en
dansker der videofilmede nogle mænd der bare sad ved vejkanten. Det var
absolut! ikke populært
- Hvis I besøger en moske, skal! damer dække deres hår. Undlad at gå ind
hvis der er bøn og lige før kl. 12.00. Husk at tage skoene af.
- Drik ikke alkohol offentligt.
- Undgå at blive beruset
- Undgå at diskuter religion og Israel spørgsmålet med de lokale

Ovenstående gælder kun udenfor turisthotellerne. Til gengæld er det også de
mest interessante steder. Jeg har ikke selv være i Sharm, men det er vist
ret turistet i forhold til resten af Egypten, så det er måske ikke så
problematisk der?

Med venlig hilsen

Kennet

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-02-02 22:10

Hmm, Jeg var dernede for tre-fire uger siden og rejste med tog fra Cairo til
Luxor og videre med bus til Hunghada uden nogen form for politi/militær
eller eskort, måske er det kun turistbusserne ? Bortset fra det virkede det
meget sikkert (jeg har en kammerat hvis hus blev beskudt med svært
maskingevær og halvt smadret af en bilbombe - han bor i Roskilde, så hvor er
det sikkert ??? ).

Fra : BS

Dato : 22-02-02 19:47

Vi var i Hurghada i april sidste år. Vores mest indholdsrige og "anderledes"
ferie til dato!

Vælger du et by-hotel skal du være forberedt på det egyptiske liv: skidt og
møg på gaden, losseplads-agtige bebyggelser, imamen der kalder til bøn 1.
gang kl 04.00, æsel-kærrer, dyttende jahllah-busser døgnet rundt, og i det
hele taget liv og glade dage!

Vælger du derimod et strand-hotel (sandsynligvis nyt og mega-stort) er der
garanti for fred og ro og ren afslapning ved det fantastiske Røde Hav.

Vi valgte Star Tour, et byhotel (mest pga prisen) og en masse udflugter til
Cairo og Luxor. Specielt mod Luxor er der rigtig meget politi, militær og
div check-points. Der må simpelthen ikke ske "gæsterne" noget.
Egypten er et meget fattigt land og har virkelig brug for turister. Derfor
føler man sig faktisk tryg - ihert fald i turistområderne. Glæd jer til en
uforglemmelig oplevelse / ferie.

Hilsen, Bent