Mønter og sedler og størrelsen af disse.
Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 16-02-02 16:41

Hejsa,

Jeg ved, at i møntloven er der angivet, at en butik ikke har pligt til at
modtage mere end 25 stk. af samme mønt, men er der et sted det står at de
har pligt til at modtage et antal ?

Sagt på en anden måde, kan en butik nægte at handle med en kunde ?

/Nikolaj

Fra : Dennis Lange

Dato : 16-02-02 16:49

"Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Sagt på en anden måde, kan en butik nægte at handle med en kunde ?

Ja, der er aftalefrihed i Danmark. Du har ikke ret til at kunne handle i en
butik
--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-02-02 17:02

"Dennis Lange" <dblng@hotmail.com> skrev:

> Ja, der er aftalefrihed i Danmark. Du har ikke ret til at kunne
> handle i en butik

Det er næppe så ligetil.

MFL om mængdebegrænsning:

§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort
et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere
ikke nægtes salg til bestemte aftagere.

Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige
udsalgsvarer.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 16-02-02 17:19

> Det er næppe så ligetil.
> MFL om mængdebegrænsning:

Ok, men det er altså helt ok, når f.eks. ht ikke vil tage imod en
halvtredser... Pokkers :(

/Nikolaj

Fra : Jakob Paikin

Dato : 16-02-02 17:40

On Sat, 16 Feb 2002 17:18:40 +0100, "Nikolaj Lundsgaard"
<nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Ok, men det er altså helt ok, når f.eks. ht ikke vil tage imod en
>halvtredser... Pokkers :(

Det mener jeg ikke det er.

Forretninger kan nægte at modtage checks, Dankort, kreditkort mv. Men
kontant betaling med gældende mønter/sedler kan næppe afvises.

--
Jakob Paikin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-02-02 17:45

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> writes:

> Det mener jeg ikke det er.
>
> Forretninger kan nægte at modtage checks, Dankort, kreditkort mv. Men
> kontant betaling med gældende mønter/sedler kan næppe afvises.

Kan man så nægte at give tilbage hvis man ikke har penge til det?
Jeg kan forestille mig at man ikke kan afvise det korrekte beløb, men
det lyder underligt hvis man er tvunget til at kunne give tilbage på
ethvert beløb.

/L

Fra : Jakob Paikin

Dato : 16-02-02 17:53

On 16 Feb 2002 17:44:57 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

> [...]
>Jeg kan forestille mig at man ikke kan afvise det korrekte beløb, men
>det lyder underligt hvis man er tvunget til at kunne give tilbage på

Det er der selvfølgelig en pointe i - hvis det er umuligt at give
byttepenge, må betalingen nok afvises.

Jeg må også indrømme, at jeg ikke i møntloven eller andetsteds der
støtter min formodning.

--
Jakob Paikin

Fra : Dennis Lange

Dato : 16-02-02 17:53

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Århus Sporveje tager kun imod sedler op til 100kr.
Men eftersom det er en del af reglementet, må det vel antages at være et
aftalt forhold?

Iøvrigt: Nikolaj, gider du ikke rette dit sv: til re: Jeg går ud fra det er
derfor jeg ikke kan læse dine indlæg... Se i min sig...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-02-02 18:03

"Dennis Lange" <dblng@hotmail.com> skrev:

> Iøvrigt: Nikolaj, gider du ikke rette dit sv: til re: Jeg går ud
> fra det er derfor jeg ikke kan læse dine indlæg... Se i min sig...

Der er intet galt med, Nikolajs svar prefix. Det må være din newsserver
eller din newsreader, der har en defekt.

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 16-02-02 18:13

> Iøvrigt: Nikolaj, gider du ikke rette dit sv: til re: Jeg går ud fra det
er
> derfor jeg ikke kan læse dine indlæg... Se i min sig...

If it aint broke, dont fix it

/Nikolaj

Fra : Dennis Lange

Dato : 16-02-02 19:00

> er
>
> If it aint broke, dont fix it

Hmm... dette svar kan jeg sjovt nok se - men ikke nogen af de andre...
....men jeg beklager så.... Det var lidt svært at se at det var som det
skulle være når jeg ikke kunne se indlæggene

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 16-02-02 20:16

> Hmm... dette svar kan jeg sjovt nok se - men ikke nogen af de andre...
> ...men jeg beklager så.... Det var lidt svært at se at det var som det
> skulle være når jeg ikke kunne se indlæggene

Alt forladt :)

/Nikolaj

Fra : Ove Kristensen

Dato : 16-02-02 20:23

> Ok, men det er altså helt ok, når f.eks. ht ikke vil tage imod en
> halvtredser... Pokkers :(

Jeg har selv kørt bybusser for nogle år siden, og der blev vi indskærpet, at
såfremt at vi ikke kunne veksle op til en hundredekroneseddel, så skulle vi
lade kunden køre med uden betaling, og såfremt at busrevisoren kom, ja så
sagde vi det til ham, og så var det OK, så mon ikke det samme er tilfældet
stadigvæk bortset fra de sure chauffører der ikke har spor konduite.

Med venlig hilsen og god weekend

OveK.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-02-02 17:04

> [...]
> har pligt til at modtage et antal ?
>
> Sagt på en anden måde, kan en butik nægte at handle med en kunde ?

Med ganske få undtagelser kan butikker nægte at handle med dem de har lyst
til. Der er jo heller ingen, der kommer og bestemmer hvem du skal sælge din
cykel til...!

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-02-02 17:08

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev:

> Med ganske få undtagelser kan butikker nægte at handle med dem de
> har lyst til.

Hvilke undtagelser skulle det være? At der i MFL §7 står, at en butik
ikke kan nægte salg til bestemte aftagere?

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-02-02 17:19

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke undtagelser skulle det være? At der i MFL §7 står, at en butik
> ikke kan nægte salg til bestemte aftagere?

1: UPS! - der var jeg alt for hurtig, og ikke opmærksom på mfl - I
apologize!

2: Jeg forestiller mig, at forsyningsselskaber ikke kan nægte at handle med
tilsluttede kunder

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 16-02-02 17:39

On Sat, 16 Feb 2002 17:19:14 +0100, "Rasmus Mandøe Jensen"
<v3412@groenjord.dk> wrote:

>2: Jeg forestiller mig, at forsyningsselskaber ikke kan nægte at handle med
>tilsluttede kunder

Koncessionsselskaber kan have forsyningspligt - som det f.eks. er
tilfældet for TDC.

--
Jakob Paikin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-02-02 17:36

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> writes:

> Med ganske få undtagelser kan butikker nægte at handle med dem de har lyst
> til. Der er jo heller ingen, der kommer og bestemmer hvem du skal sælge din
> cykel til...!

Der er forskel på salg mellem to privatpersoner og mellem en
forretningsdrivende og en privatperson. Læs f.eks.
http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

/L