Hvornår må pengene overføres?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 16-02-02 12:54

Jeg har købt en vare over nettet, som dog viste sig at være i restordre og
dermed blev forsinket. Alligevel har butikken trukket pengene. Forløbet er
som følger:

11/2: Vare bestilles, ordrebekræftelse modtages
13/2: Pengene trækkes fra min konto (betalt med Dankort)
14/2: Jeg spørger butikken om en status på ordren, da jeg endnu ikke har
modtaget min vare. De oplyser at den er i restordre, men vil blive
fremsendt 15/2.
16/2: Har stadig ikke modtaget noget, men afventer pakkeposten på mandag.

Er det mig, der har misforstået noget, eller må butikken godt trække pengene
før varen er afsendt?

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Jakob Paikin

Dato : 16-02-02 13:08

On 16 Feb 2002 11:53:36 GMT, "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net>
wrote:

>Er det mig, der har misforstået noget, eller må butikken godt trække pengene
>før varen er afsendt?

Nej. Beløbet må ikke trækkes før varen er afsendt.

Men reglen findes mig bekendt kun i nogel retningslinjer el.lign. -
med andre ord kan du ikke gøre så voldsomt meget ved problemet. Evt.
kan du prøve at klage til Forbrugestyrelsen, men jeg er ikke sikker på
at de vil gøre noget.

--
Jakob Paikin

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 16-02-02 13:23

Jakob Paikin skrev: (messageID:

> [...]
> med andre ord kan du ikke gøre så voldsomt meget ved problemet. Evt.
> kan du prøve at klage til Forbrugestyrelsen, men jeg er ikke sikker på

OK. Jeg har ikke tænkt mig at klage eller på anden måde gøre et stort nummer
ud af det - det undrede mig bare...

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-02-02 15:44

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> [...]
> - med andre ord kan du ikke gøre så voldsomt meget ved problemet.
> Evt. kan du prøve at klage til Forbrugestyrelsen, men jeg er ikke

Der skal istedet tages kontakt til PBS. Det er deres regler, der bliver
brudt. Jeg er iøvrigt blevet fortalt, at PBS er meget interesseret i at
høre om butikker, der ikke overholder bla. reglen om, at pengene ikke
må trækkes før varen er afsendt, idet det handler om tilliden til
brugen af dankortet ved internetkøb.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-02-02 21:34

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med andre ord kan du ikke gøre så voldsomt meget ved problemet. Evt.
> kan du prøve at klage til Forbrugestyrelsen, men jeg er ikke sikker på

Det er PBS, der fastsætter reglerne for anvendelse af kort ved køb på nettet
(som Morten B. har nævnt).

Se www.betaling.dk ( og specifikt:
http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr14)

Og PBS er ikke særligt indstillet på at se igennem fingre med
overtrædelser...

Betalinger for varer der ikke er afsendt kan iøvrigt tilbageføres ved
henvendelse til eget pengeinstitut (der nok også vil videregive oplysningen
til PBS).

/Per