slidt xs750 skal-skal ikke?
Fra : iMok

Dato : 16-02-02 11:58

Hej alle i gruppen!

Så jeg på igen efter et par måneder uden i-net, og glæder mig selvfølgelig
over at kunne følge med i dfm igen.

Udover det har jeg osse fået tilvejebragt små 15k siden jeg fik pappet for
et halvt år siden og er nu på jagt efter en brugt cykel.

Indtil videre har jeg ikke fået kigget på så meget - udbuddet er lidt
begrænset*, men f.x. den gs450 jeg kiggede på føltes lidt lille til mig
(194/85) og havde desuden en noget svampet forbremse. Derudover skulle den
synes.

Den xs750'er jeg skal ud og kigge på i dag ligner mere noget jeg kunne tænke
mig (men normalt uden for min rækkevidde økonomisk). Størrelsesmæssigt,
hestemæssigt, og motorkarakteristisk (o/m v max-hk og max-træk) minder den
en del om de cykler jeg har haft lejlighed til prøve mens jeg tog
kørekortet. Den er synet marts sidste år, så den skal ikke synes igen, MEN
den har desværre de xs-gear problemer som man kan finde beskrevet tidligere
her i gruppen og andetsteds på nettet. Der følger en ekstra gearkasse med.

Så her kommer så spørgsmålet: skal, skal ikke?
Jeg har ikke adgang til værksted, men har dog lidt værktøj og kun 4
tommelfingre. Der er nogle sider på nettet der antyder at problemet ikke
behøver at være så slemt endda (altså at motoren ikke skal ud). Yderligere
ville jeg jo få den ekstra gearkasse at øve mig på :) Manden påstår også at
den kan køres på endnu? (Det lokale værksted vil iøvrigt have 8500 for at
ordne sådan noget, hvad jeg ikke lige umiddelbart har råd til)

Jeg regner med at skulle give manden endelig besked på mandag.

Håber der er nogen der kan give mig et vink (med en vognstang om nødv.)

hilsen, imko

*bor i Kolding og har ikke noget transport pt

Fra : Armand

Dato : 16-02-02 17:17

iMok <imko_heijkoop@dskd.dk> skrev i en

> [...]
være så
> slemt endda (altså at motoren ikke skal ud).
> Håber der er nogen der kan give mig et vink (med en vognstang om

OK!
Her er vinket:
D O N T !!!!

Hvorfor tror du at den indkøbte gearkasse ikke allerede er monteret?
Hvorfor tror du at et værksted tager op til 8.000,- kr for arbejdet?

Svaret er: Fordi at problemet (som er skiftetromlen) ligger 101% inde
midt i motoren, som derfor skal afmonteres, så motorblokken kan
adskilles for
at komme ind til sagerne.
Hvis du ikke har blot lidt erfaring omkring sådanne reparationer, så er
det en meget stor mundfuld!

Er du forøvrigt sikker på at skiftetromlen på den ekstra gearkasse er
tip-top (det ér jo en typefejl!)?

--
Armand

Fra : iMok

Dato : 16-02-02 23:27

d. 16-2-2002 skrev Armand om skal, skal-ikke:

> OK!
> Her er vinket:
> D O N T !!!!
Ja det er da klar tale :) Jeg forventede nu ikke at der var nogen der
decideret skulle anbefale mig at købe den/eller la vær, bare hjælpe mig med
at vægte pro'erne og kontra'erne...

> Hvorfor tror du at den indkøbte gearkasse ikke allerede er monteret?
hmmm, måske tage ham på ordet - tidsmangel... det er selvfølgelig et sats :/

> Hvorfor tror du at et værksted tager op til 8.000,- kr for arbejdet?
yes, hvis motoren skal skilles ad, såe... men 15+8 er jo stadig lidt under
markedsprisen? Jeg håber selvfølgelig på at slippe, eftersom jeg ikke har de
8 nu, og gerne vil ud og køre.

Du nævner ikke noget om de andre 'cases' på nettet, hvor det f.eks. påstås
at det ikke nødvendigvis behøver at have været så galt, men at det er den
'gaffel' (gear dog) der styrer gearet der er slidt? Også at yamaha på visse
xs750-modeller havde sparet på en-eller-anden styrende/holdende skive (shim)
i gearet, der havde en tendens til at give efter ved hidsige gearskift og
forårsage unøjagtheden. Og at disse ting kunne ordnes med motoren i stellet
stadigvæk.

Men hvordan jeg bedømmer det, ved jeg jo ikke lige rigtig :/

Jeg var ud og køre på den og mærkede ikke noget til 2.gear, mine skift har
været forholdsvis rolige (men stadig med min gamle kørelærers pisk over
nakken om at komme ud af starthullerne in mente). Ejeren mente at jeg
sagtens kunne presse den hårdere.

Til gengæld var det et problem i starten at få den i 1. i stillestånde. Dvs.
indtil jeg fandt ud af at give gearpedalen et lille 'tap'/slag med foden
i.st.f. bare at 'trykke'/vippe den ned. Så lykkedes det næsten hver gang? Så
længe den rullede virkede det ikke som noget problem.

Eftersom der er nogen af jer her der er ret hårde til at
'fjern-diagnosticere' kunne det være at I havde et bud?

> Hvis du ikke har blot lidt erfaring omkring sådanne reparationer, så er
> det en meget stor mundfuld!
Den er jeg med på. Indtil videre er det meste fra min side teori. Jeg har
dog set(og været lidt med på) hvad lidt god vilje og en god manual kan gøre
ved en papkasse T-100. Følelsen af at høre den tiger komme til live i første
tramp efter 6 år i papkasse glemmer jeg aldrig. 8)

> Er du forøvrigt sikker på at skiftetromlen på den ekstra gearkasse er
> tip-top (det ér jo en typefejl!)?
nej, det er jo det. Manden virkede dog meget reel da jeg snakkede med ham i
dag. Han har ikke plads til sine 2 cykler idet han skal flytte, og regner
heller ikke med at få tid derefter. Iøvrigt blev det til en hel motor og 2
hjul der fulgte med.

Som sagt var jeg ud at køre på den i dag, og jeg må indrømme at det var
skønt at sidde på noget der passede igen. Dens måde at reagere på gassen, og
koblingspunktet passede mig fint, bremserne var ok, den lød herligt, og
havde selvfølgelig hvad jeg opfatter som et fornødent kraftoverskud. Motoren
sprang på med det samme selv om den var kold (godt nok på kick, batteriet
var afladet). Alt i alt havde jeg en god oplevelse på den, selv om jeg var
ret skeptisk i morges... (tror jeg blev lidt lun på den :)

nå, men jeg har da en dag mere at tænke i...

takker for rådet indtil videre,

-imko

Fra : Orla Pedersen

Dato : 17-02-02 12:18

iMok skrev i meddelelsen ...

>Ja det er da klar tale :) Jeg forventede nu ikke at der var nogen der
>decideret skulle anbefale mig at købe den/eller la vær, bare hjælpe mig med
>at vægte pro'erne og kontra'erne...

Det har ingen formål, at reparere uden at skifte/reparere skiftetromlen, den
er _hele_ problemet, resten er følgefejl. Det vil også være dumt at bruge
dele fra en anden 750, det er kun de seneste 850'ere, der er helt fri for
problemet. Prisen for en 750'er med fejl kan da vist aldrig komme over 10K
??

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 17-02-02 17:04

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Prisen for en 750'er med fejl kan da vist aldrig komme over 10K ??

Jeg vurderer alvorlige (forekommende!) motorskader til at reducere
prisen til 1/3 af brugtprisniveau'et!
Men tilsyneladende har XS'eren ikke rigtigt noget endnu (eller kan
iMok/imko blot ikke fornemme forskellen??).

--
Armand.

Fra : iMok

Dato : 17-02-02 20:08

d. 17-2-2002 17:04 skrev Armand om skal, skal-ikke:

> Jeg vurderer alvorlige (forekommende!) motorskader til at reducere
> prisen til 1/3 af brugtprisniveau'et!
som er 20-30k for en xs'er? -i flot stand går jeg ud fra, denne her er noget
slidt. jeg smider lige et billede af den i dk.binaer.motor

> Men tilsyneladende har XS'eren ikke rigtigt noget endnu (eller kan
Tja jeg forsøgte jo ikke ligefrem at fremprovokere det. Iflg Kærlyt (se svar
til Orla) kan det jo også forværre tilstanden. Så jeg er glad for jeg ikke
gjorde det, selv om jeg først læste Kærlyt dagen efter :)

> iMok/imko blot ikke fornemme forskellen??).
Jam det skulle da føles som et falsk frigear, altså at gearet smuttede?
iMok er iøvrigt mit handle, Imko er navnet. (og iMac computeren :)

hilsen, imko

Fra : iMok

Dato : 17-02-02 19:20

d. 17-2-2002 12:17 skrev Orla Pedersen om skal, skal-ikke

> Det har ingen formål, at reparere uden at skifte/reparere skiftetromlen, den
> er _hele_ problemet, resten er følgefejl.
Hm... jeh undrede mig bare fordi der var en derude der var af den
apfattelse, at shim'en der holder/styrer? gearskifteren var
underdimnsioneret på visse af de her modeller fra yamahas side med det
resultat at hårdhændede skift ville forøge sluppet - til sidst så meget at
den ville begynde at hoppe ud af gear. Pågældende fik repareret sin ved at
skifte den smadrede shim med 2 andre (han havde bemærket at yamaha på
tidligere modeller brugte en næsten dobbelt så kraftig)

Om at hoppe ud af gear og mange mange andre ting skriver Hans Kærlyt på sin
ret fantastiske xs750/850 side

http://home13.inet.tele.dk/HEK/web-xs75/xs75con.html

at det netop er en af de ting der kan hakke både det ene og det andet. Men
ikke nødvendigvis om rækkefølgen.

> Det vil også være dumt at bruge
> dele fra en anden 750, det er kun de seneste 850'ere, der er helt fri for
> problemet.

Tja, hvis det nu forholder sig sådan, at xs750'eren er så følsom overfor
'misbrug' som en tredie kilde på nettet antyder, kunne man jo godt håbe at
reservemotoren var ok. At det er langtfra alle xs750 der er tilbage der har
problemet må da også tages til efterretning? Hvilke dele skulle man ellers
bruge?

> Prisen for en 750'er med fejl kan da vist aldrig komme over 10K ??
Se det har jeg ikke så meget tjek på. Men det er da et tal jeg kan tage til
efterretning :) Ligesom Armands 1/3-del. Men der følger jo også en motor
og 2 hjul med...

hilsen, imko

Fra : Orla Pedersen

Dato : 17-02-02 21:52

iMok skrev i meddelelsen ...
> [...]
>skifte den smadrede shim med 2 andre (han havde bemærket at yamaha på
>tidligere modeller brugte en næsten dobbelt så kraftig)

Det er nu nærmere sporet i skiftetromlen der slides, derved bringes gearet
ikke ordentlig i indgreb, (den gamle R5 Yamaha havde samme problem), herved
"klemmes" skiftegaflen så den enten bøjes eller afhærdes. Så er der nogle
der griber til at shimse gearhjulene til anden gearet om, med risiko for der
ikke er frigang nok til at sikre, at den ikke "går" i to gear samtidig

>Om at hoppe ud af gear og mange mange andre ting skriver Hans Kærlyt på sin
>ret fantastiske xs750/850 side

Han ved om nogen meget om XS.

> [...]
>problemet må da også tages til efterretning? Hvilke dele skulle man ellers

Jeg tror ikke det er misbrug, man har "glemt" at hærde sporene i
skiftetromlen, omend "kiksede" gearskift bestemt ikke fremmer levetiden på
skiftetromlen. Og langtfra alle ? Jeg ville sige, at jeg ikke har set én
XS750 der ikke havde problemet i større eller mindre grad :-| Man kunne
jo genopbygge tromlen og få den hærdet.

>Se det har jeg ikke så meget tjek på. Men det er da et tal jeg kan tage til
>efterretning :) Ligesom Armands 1/3-del. Men der følger jo også en motor
>og 2 hjul med...

Jeg gav i sin tid kr. 18.000,- for en i pæn stand monteret med en XS 850
motor af seneste generation.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 18-02-02 01:04

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Jeg gav i sin tid kr. 18.000,- for en i pæn stand monteret med en XS
850
> motor af seneste generation.

På D.B.A. online er der én til 15.000 i Ringe - men det er måske dén vi
her taler om?

--
Armand.

Fra : iMok

Dato : 18-02-02 16:14

d. 18-2-2002 1:04 skrev Armand:

> På D.B.A. online...

yes

-imko

Fra : iMok

Dato : 18-02-02 17:32

Puh det blev godt nok svært at beslutte sig lige pludselig...

Men den står her i morgen til 14k.
Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne ved ikke at følge jeres råd ;)
men jeg kunne simpelthen ikke la' være...

wish me luck!

-imko

Fra : Armand

Dato : 17-02-02 17:47

> hmmm, måske tage ham på ordet - tidsmangel... det er selvfølgelig et
> sats :/

"Tidsmangel" indikerer jo også at det ikke bare sådan er lige til :-/

> yes, hvis motoren skal skilles ad, såe... men 15+8 er jo stadig lidt
> under markedsprisen? Jeg håber selvfølgelig på at slippe, eftersom jeg
ikke
> har de 8 nu, og gerne vil ud og køre.

Er 23.000 (15.000+8.000) nu også ligefrem over(!) markedsprisen??

For 8.000,- skulle man istedet kunne købe sig en anden motor, som er
ulige lettere at skifte, end at adskille gearkasse. Men der er
selvfølgelig lige dét ved at det er en typefejl, som sikkert vil plage
den indkøbte motor også :-/

> [...]
det er
> den 'gaffel' (gear dog) der styrer gearet der er slidt?

Jeg har set ihverfald tre skiftetromler, hvor "hjørnet" på dét spor der
bruges til at trække 1.gear i "fri" er helt blanket af!!

> ......disse ting kunne ordnes med motoren i stellet stadigvæk.

Gearaksler (= udskiftning af tandhjul), skiftetromle, og styreaksler for
skiftegaflerne, kræver adskillese af motorblokken!
Jeg har kun set en enkelt reparation af en skiftegaffel med motoren i
stellet: Det var en 6½'er Katana der havde bukket gaflen ved et gearkiks
under en burnout, og den blev rettet med motorcyklen hængt lodret og i
forgaflen, bundkarret afmonteret og et lastvogns-dækjern =

> [...]
> Jeg var ud og køre på den og mærkede ikke noget til 2.gear, mine skift
> har været forholdsvis rolige. Ejeren mente at jeg sagtens kunne presse

Det burde være markant besværligt at få den fra 1. til 2.!!
Hvordan det vil føles i starten af en nedslidning ved jeg ikke; men
enden er at man ikke kan få den i andet end 1. og frigear!

> [...]
hver
> gang? Så længe den rullede virkede det ikke som noget problem.

= Problemet for mange motorcykler, og skal findes i koblingens evne til
at slippe pladerne helt ved udkobling!
Senest har SV 650 (konstruktion á '98) vist sig at have problemet!

--
Armand.

Fra : iMok

Dato : 17-02-02 21:27

d. 17-2-2002 17:47 skrev Armand om skal, skal-ikke:

> "Tidsmangel" indikerer jo også at det ikke bare sådan er lige til :-/
jam du har så evigt ret :) Der hvor jeg er henne lige nu, er at jeg er ved
at tage stilling til hvorvidt jeg er ved at blive tørret godt og grundigt
eller hvorvidt jeg kunne taget et 'calculated risc'
(Der er jo det med størrelsen og følelsen...)

> Er 23.000 (15.000+8.000) nu også ligefrem over(!) markedsprisen??
jeg ved det ikke helt? jeg er jo først begyndt at tjekke de her efter jeg
fik det her tilbud. Forhandlere vil ha 25-30 og det er der så også nogen
private der vil, må hellere lige tjekke en gang til og sammenligne med din
trediedel (og Orla's 10k) for skaden...

> [...]
> ulige lettere at skifte, end at adskille gearkasse. Men der er
> selvfølgelig lige dét ved at det er en typefejl, som sikkert vil plage
hehh er du tankelæser ;)
Men som jeg allerede har nævnt i et andet svar, er det altså langt fra alle
XS-ejere på verdensplan der lider af det på nuværende tidspunkt. På
www.mobile.de igår så jeg da 9 af dem til salg for 1000-2000 euro, 1
adskilt, 2 eller 3 med omtalte syndrom og rsten ok? Og det er jo så for en
hel cykel. Det svarer iøvrigt også til billedet på "motorcycleregistries",
hvis min ønsketænkning ;) ikke helt bedrager mig? en lille trediedel af den
nuværende bestand? Selvfølgelig en stor del, men det udelukker da ikke
ethvert håb.

> Jeg har set ihverfald tre skiftetromler, hvor "hjørnet" på dét spor der
> bruges til at trække 1.gear i "fri" er helt blanket af!!
ja som du også selv skrev for lang tid siden skulle problemet blive værre og
værre - ifølge Kærlyt er der dog kun mulighed for forværrelse af skaden,
*når* gearet smutter - hakker for tromlens vedkommende, og bøjning af
....gaffelkloen? (bortset fra det almindelige slid, der selvfølgeligt foregår
jævnt)

det var så hvis det var skifterens shim der var problemet. Kærlyt nævner det
også. (Og iøvrigt også det absolut umulige i at reparere tromlen)

> [...]
> under en burnout, og den blev rettet med motorcyklen hængt lodret og i
> forgaflen, bundkarret afmonteret og et lastvogns-dækjern =

:)

> Det burde være markant besværligt at få den fra 1. til 2.!!
> Hvordan det vil føles i starten af en nedslidning ved jeg ikke; men
> enden er at man ikke kan få den i andet end 1. og frigear!
Jeg havde *ingen* problemer med det overhovedet. Jeg har godt nok kun mine
køretimer at trække på, men jeg kører, og lytter til motoren og lytter til
gearene, og min forestilling om hvordan det skal foregå er en jævn trinløs
bevægelse uden alle mulige klonk og klik og ryk i cyklen etc. (et 'snik' til
1. er ok :) Accelerationsmæssigt befinder jeg mig der hvor kørelæreren
måtte bede mig holde igen til køreprøven - det var ellers ham jeg referede
til i et af mine første breve med pisken - så jeg mener ikke jeg accelerer
'overforsigtigt'.

> = Problemet for mange motorcykler, og skal findes i koblingens evne til
> at slippe pladerne helt ved udkobling!
Det er sjovt du nævner det, Kærlyt skriver også om det for XS'erens
vedkommende :) Også skægt fordi denne her XS'er havde sit koblingspunkt
lige der hvor jeg syntes det skulle være - men det er måske bare et
indstillingsspørgsmål, og forhåbentlig ikke relateret til det I nævner.

> Senest har SV 650 (konstruktion á '98) vist sig at have problemet!
Det er åbenbart ikke helt let for nogen ;)

hilsen, imko

Fra : Armand

Dato : 18-02-02 01:18

> [...]
nogen
> private der vil, må hellere lige tjekke en gang til og sammenligne med

Jeg er før hoppet på et "køb - renovér og sælg -emne"; men selvom jeg
ved at kunne renovere gearkassen på en weekend, regner jeg ikke 15.000,-
for attraktivt nok til at jeg gad handle med videresalg for øje!

> [...]
> www.mobile.de igår så jeg da 9 af dem til salg for 1000-2000 euro, 1
> adskilt, 2 eller 3 med omtalte syndrom og rsten ok?

Det er et godt tegn at du selv satte lige netop dét spørgsmålstegn!!
Forøvrigt er tyskerne stjernegale med kardantrækkere, så syd for grænsen
er f.eks XS 750'eren et dyrt sted at handle!!

> [...]
trinløs
> bevægelse uden alle mulige klonk og klik og ryk i cyklen

Svært at bedømme online; men hvis du ikke har kunnet mærke noget, kan
jeg ikke se hvorledes sælger har kunnet sløre forekomsten af begyndende
nedslidning :-/

> Det er sjovt du nævner det, Kærlyt skriver også om det for XS'erens
> vedkommende :)

Kardantrækkere er lidt fastere i trasmissionen, hvor kædetrækkere har
mere og løsere slask i kæden til at transmissionen kan sætte sig ved
indlægning af 1.!

> [...]
> lige der hvor jeg syntes det skulle være - men det er måske bare et
> indstillingsspørgsmål, og forhåbentlig ikke relateret til det I

Har ikke noget med koblingspunktet at gøre; men snarere noget med
materialevalg til koblingsplader hhv. olie-viskositet (og andre
oliekvaliteter).
Enkelte olier er ligefrem lanceret som decideret begrænsende på denne
forekomst!

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-02-02 21:35

"iMok" <imko_heijkoop@dskd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg regner med at skulle give manden endelig besked på mandag.
>
> Håber der er nogen der kan give mig et vink (med en vognstang om nødv.)

Før du handler, så prøv at tjekke priser på de ting du helt sikkert får brug
for: Pakningssæt, platiner, bremseklodser, fx. (plus nye stempler og ringe,
når nu den motor viser sig at bruge masser af olie). Gamle Yamaha'er er
hamrende dyre at købe stumper til!

Over vej lige om det er fordi du synes at XS 750 er HELT VILDT fed, eller
det bare er fordi du gerne vil have flere ccm end GS 450 til dine 15-20 kkr.

Hondas 750'er modeller fra 70'erne er en hel del mere solide end Yamahas.
Måske lidt dyere, men alligevel.

Vil du køre eller vil du skrue?

Har du tænkt på at købe en mindre cykel nu, og spare lidt sammen i et års
tid? Så kunne du måske få både større og bedre?

Asger
ZX-10
(XS 500)

P.S: Jeg indrømmer at den er pæn på billedet, men ....

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-02 15:37

> [...]
>
> Udover det har jeg osse fået tilvejebragt små 15k siden jeg fik pappet for
> et halvt år siden og er nu på jagt efter en brugt cykel.

Hej Amok

Lad være med at købe den. Hvis du har 15.000kr, så køb det du har råd til
til 15.000kr. Jeg vil anbefale GS450 og XS400. Du burde kunne finde et
velfungernede eksemplar til den pris. Altså enten spar flere penge op eller
køb en model du kan overskue økonomisk og mekanisk. Det kan ende for dig at
du om to år har kørt 200km på den XS750 og har brugt 5-10.000kr i stumper.

P.S. RacerNiels har en perfekt fungerende XS 400 til salg. (sælger mode off)
http://www.surferduuude.subnet.dk

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : iMok

Dato : 18-02-02 16:11

d. 18-2-2002 15:36 skrev Jens Jacob Bager Jensen skal, skal-ikke:

> til 15.000kr. Jeg vil anbefale GS450 og XS400. Du burde kunne finde et
hmnjahh.. nu prøvede jeg jo netop en gs450 og den føltes bare ikke rigtig,
altså fysisk for lille. Den her føles perfekt.

> du om to år har kørt 200km på den XS750 og har brugt 5-10.000kr i stumper.
tjah det er jo bekymringen. Men måske osse vilkårene hvis jeg skal ha noget
jeg kan være på? :(

> P.S. RacerNiels har en perfekt fungerende XS 400 til salg. (sælger mode off)
til 19k

takker for tippet

-imko

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-02 17:09

> nu prøvede jeg jo netop en gs450 og den føltes bare ikke
> rigtig, altså fysisk for lille. Den her føles perfekt.

Hmm. Jeg er 196/100+. Nu jeg tænker over det, så her jeg prøvet en GS500E,
og den føles ret klejn. Måske er en GS450 lige så lille. En XS400 er ikke
lav. Størrelses mæssigt kan jeg fint køre på den. Den giver slet ikke den
samme "massive" fornemmelse som en 250kg 750'er, men bentøjet kan fint være
på den og sædehøjden er ikke mystisk lav.

> Men vilkårene hvis jeg skal ha noget jeg kan være på?

Nej. Så dan skal det ikke være. Der er gode tilbud derude, og det gælder
bare om at grave dem op. F.eks er en Suzuki GS 650 katana en ret stor model.
De koster lige omkring 20.000kr. Det kunne være en løsning? Se dig omkrig og
du finder den rette. Ikke købe den første den bedste. Den fejl har jeg
lavet. Lad være med at lave den selv.

> til 19k

Mon ikke i kan finde frem til en pris i begge er tilfreds med?

Fra : iMok

Dato : 18-02-02 18:03

d. 18-2-2002 17:09 skrev Jens Jacob Bager Jensen:

> Hmm. Jeg er 196/100+. Nu jeg tænker over det, så her jeg prøvet en GS500E,
> og den føles ret klejn. Måske er en GS450 lige så lille.
Netop

> [...]
Netop

> Nej. Så dan skal det ikke være. Der er gode tilbud derude, og det gælder
Jeg synes som sagt det har været svært

> F.eks er en Suzuki GS 650 katana en ret stor model.
> De koster lige omkring 20.000kr. Det kunne være en løsning?
for meget :(

> Se dig omkrig og
> du finder den rette. Ikke købe den første den bedste. Den fejl har jeg
> lavet. Lad være med at lave den selv.
ja, jeg ved det... men som du kan se i mit forrige brev *er* den købt. Jeg
synes simpelthen den føltes for rigtig til at jeg kunnne lade være. Mht
jeres råd må jeg så bare håbe at det går.

> Mon ikke i kan finde frem til en pris i begge er tilfreds med?
ville han have solgt den for 14? nm... jeg er bange for at jeg også ville
have savnet de 50 kilo der. (Og de 13 heste?) Den var så heller ikke synet.

Nå, men jeg vil gerne takke for de mange råd, og så iøvrigt nok holde jer
orienteret - forhåbentlig kun for det gode.

hilsen, imko

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-02-02 15:37

> [...]
>
> Nå, men jeg vil gerne takke for de mange råd, og så iøvrigt nok holde jer
> orienteret - forhåbentlig kun for det gode.

Hej imko

Tilykke med din nye Yamaha. Hans's XS side virker rigtig god. Læs den
igennem og sug rådene til dig. Din XS'er ser ellers pæn ud, så hvis du er
hekldig er gearet det eneste der ikke er perfekt. Du må have held og lykke
med den.

Fra : iMok

Dato : 19-02-02 16:19

d. 19-2-2002 15:36 skrev Jens Jacob Bager Jensen om skal, skal-ikke:

> Tilykke med din nye Yamaha.
takker 8)

> Hans's XS side virker rigtig god. Læs den
> igennem og sug rådene til dig.
yepper. Til andre Y-ejere kan jeg sige at Y-triple forummet beskrevet
andetsteds i tråden også ser ud til at være en guldgrube. 52k breve fra de
sidste 8 år kun om Y-ere...

> Din XS'er ser ellers pæn ud, så hvis du er hekldig er gearet det eneste...
takker igen, og håber...

Nå, nu den er i hus er den jo ikke mere slidt, men kun patineret, så jeg
forlader skyndsomst tråden ;)

hilsen, imko

Fra : Hans Kaerlyt

Dato : 18-02-02 23:49

"iMok" <imko_heijkoop@dskd.dk> wrote in message

> [...]
>
> Udover det har jeg osse fået tilvejebragt små 15k siden jeg fik pappet for
> et halvt år siden og er nu på jagt efter en brugt cykel.

Det er svært at råde andre med hensyn til køb af brugt MC, men med mit
kendskab til priserne på XS-750, så er 15.000 kr nok i underkanten
for en god/brugbar XS-750'er. Om så prisen for et eksemplar med
reparationskrævende gearkasse så er for høj, skal jeg lade være usagt.
Det kommer an på stand.
Hvis du ikke er i stand til at adskille motoren for at ordne
gearkassen må du selvfølgelig lægge dette reparationsbeløb oven i
prisen.

Jeg kan i al beskedenhed anbefale dig at kigge på min side:
http://home13.inet.tele.dk/HEK , specielt om afsnittet om gearkasse.

Afslutningsvis vil jeg bemærke, at man godt kan regne med at nye
ORIGINALE reservedele kvalitetsmæssigt er på højde med de dele, der
sad i de sidste modeller, der blev fremstillet. YAMAHA fremstiller
ikke "dårlige" geardele til XS-750 og "gode" geardele til XS-850, så alt
andet lige vil en XS-750 får et kvalitetsløft med nye dele. Til eksempel
gik den originale ensretter/laderelais i stykker på stort set alle
XS-750'ere, mens reservedelen kun uhyre sjældent brænder af.

Skal jeg endelig anbefale noget må det være XS-850 i stedet for XS-750,
som på ALLE punkter er en bedre motorcykel.

m.v.h. Kærlyt

Fra : iMok

Dato : 19-02-02 00:29

d. 18-2-2002 23:48 skrev Hans Kaerlyt:

> http://home13.inet.tele.dk/HEK , specielt om afsnittet om gearkasse.
har været der, og vil helt sikkert komme der igen hvis jeg får problemer.

> [...]
> ikke "dårlige" geardele til XS-750 og "gode" geardele til XS-850, så alt
> andet lige vil en XS-750 får et kvalitetsløft med nye dele.
Det glæder mig da at høre når/hvis jeg kommer så vidt

> Skal jeg endelig anbefale noget må det være XS-850 i stedet for XS-750,
Jamen som sagt så fik jeg tilbudt denne her, og efter en køretur på den var
jeg solgt, tromle eller ej. Det må blive storebroren en anden gang :)

iøvrigt læste jeg i Y-tripleforummet

at der var nogen der havde repareret tromlen ved at svejse nyt materiale på
tromlen. (iøvrigt vist også foreslået her i gruppen på et tidspunkt)

> check and see if the shifting drum is worn down where the fork slides the
> drive gear into second gear....this is where my problem was and all I had
> to do was place a very carefully put weld bead into the channel and then
> slowly grind down the material until the channel is smooth and back to the
> original line....this can be done with using the shifting fork indexing pin
> as a guide

(ikke noget jeg ville gå i gang med) Er det ikke noget du efterlyser på din
hjemmeside?

Lad mig iøvrigt benytte lejligheden til at takke for en rigtig
god/informativ hjemmeside.

-imko