Skyde længde!
Fra : Jesper Brejner

Dato : 16-02-02 11:35

Hejsa!

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg sad igår aftes og diskuterede med en
kammerat, hvor langt et jagt gevær kan skyde.! Jeg jeg kunne godt tænke mig
at høre fra en erfaren jagtskytte, hvor langt sådan en djævel kan skyde!

Hilsen Jesper

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 16-02-02 13:20

On Sat, 16 Feb 2002 11:34:52 +0100, "Jesper Brejner" <jesper@cbn.dk>
wrote:

> [...]
>at høre fra en erfaren jagtskytte, hvor langt sådan en djævel kan skyde!

Sikkerhetsavstanden på et standard jaktkaliber er 6-7 km. Da skytes
prosjektilet ut i ca 60 graders vinkel i forhold til bakken.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Brian

Dato : 16-02-02 14:09

gevær kan skyde.!

> Sikkerhetsavstanden på et standard jaktkaliber er 6-7 km. Da skytes
> prosjektilet ut i ca 60 graders vinkel i forhold til bakken.

Nu var det jo nok et glatløbet jagt gevær som der blev spurgt om eller ?.
Spørgsmålet er ikke så lige til at svare på, for det afhænger af om
det er afstanden hvor anslagsenergien er stor nok til at træng ind,
eller om der menes hvor langt haglene flyver inden de rammer jorden ?.
Jeg kan ikke svare på de nøjagtig, men jeg mener at sikkerheds
afstand er 200-300m med et glatløbet ?, og der er alle hagl jo så "gået i
jorden".

Ret mig hvis jeg tager fejl .

/Brian

Fra : Torben F@rum

Dato : 16-02-02 15:01

"Brian" <Spam@NoSpam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke svare på de nøjagtig, men jeg mener at sikkerheds
> afstand er 200-300m med et glatløbet ?, og der er alle hagl jo så "gået i

Jeg læste det også for at være glatløbet, og mener at da jeg tog jegttegn
var der en tommelfingerregel som sagde hagldiameter i mm * 100 meter f.eks.
(3,25*100=325 meter)

Med hensyn til riflede våben er der i Danmark en sikkerhedsafstand for
riffel på 5 km. og salonriffel 3 km.
Mon ikke Jon's 6-7 km skyldes de Norske fjelde ?

Torben Farum

Fra : Frans Jensen

Dato : 16-02-02 16:38

On Sat, 16 Feb 2002 15:01:15 +0100, "Torben F@rum"
<farum@city.dk> wrote:

> [...]
>var der en tommelfingerregel som sagde hagldiameter i mm * 100 meter f.eks.

ja det var dengang man brugte blyhagl, stålhagl flyver ikke så
langt (samme diameter men mindre vægtfylde)

>Med hensyn til riflede våben er der i Danmark en sikkerhedsafstand for
>riffel på 5 km. og salonriffel 3 km.
>Mon ikke Jon's 6-7 km skyldes de Norske fjelde ?

sætter de norske fjelde da naturlovene ud af kraft, når det
gælder legemer i frit fald?

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-

Fra : Peter Weis

Dato : 16-02-02 21:14

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message

> sætter de norske fjelde da naturlovene ud af kraft, når det
> gælder legemer i frit fald?

næh, de gør bare faldet dybere

mvh
Peter

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-02-02 00:21

On Sat, 16 Feb 2002 21:13:51 +0100, "Peter Weis" <peterweis@iname.com>
wrote:

>"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message

>næh, de gør bare faldet dybere

Logisk sett burde de norske fjellene gjøre sikkerhetsavstanden
kortere, da de som regel står i veien...
På ammunisjonspakninger står det som regel angitt en sikkerhetsavstand
på 6-7 km (3 miles, tror jeg på Amerikansk ammunisjon?) og dette
gjelder som sagt for skudd avfyrt i ca 60 graders vinkel. Under
praktisk jakt er det sjelden, selv i Norge, at skudd avfyres i en slik
vinkel. Unntaket er kanskje toppjakt på skogsfugl.

Et skudd avfyrt flatt langs bakken vil selvsagt gå i jorden etter
relativt kort avstand. Dersom våpenet er innskutt på 100m vil kulen
falle 160 cm før den når 500m, dvs avstanden fra jorden til munningen
på våpenet.

Man kan selvsagt legge inn utallige faktorer i en slik beregning
(f.eks dersom man skyter på et mindre vilt, si f.eks en rev, vil
munningen helle nedover, og kulen vil gå i bakken ikke langt bak
viltet) men det er uansett ikke noe å ta sjanser med...

Fra : Peter Weis

Dato : 17-02-02 08:57

"Jon Inge Bragstad" <Jon_Inge@bigfoot.com> wrote in message

> Logisk sett burde de norske fjellene gjøre sikkerhetsavstanden
> kortere, da de som regel står i veien...

Undskyld, jeg vidste ikke at fjeldene stod så tæt

mvh
Peter

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-02-02 11:36

On Sun, 17 Feb 2002 08:57:19 +0100, "Peter Weis" <peterweis@iname.com>
wrote:

<snip>

>Undskyld, jeg vidste ikke at fjeldene stod så tæt

Der jeg jaktet hjort forrige år, hadde jeg en høydeforskjell på
700-1000 meter fra der jeg kom inn på terrenget, og i tre retninger.
Den fjerde retningen var da munningen på dalen. Alt dette på et
hjorteterreng på ca 5-600 hektar...
; )

Fra : Frans Jensen

Dato : 17-02-02 13:06

<peterweis@iname.com> wrote:

>"Jon Inge Bragstad" <Jon_Inge@bigfoot.com> wrote in message

>Undskyld, jeg vidste ikke at fjeldene stod så tæt

jeg har været i Norge nogle gange, og hver gang har jeg undret
mig over, at de aldrig har fået ryddet disse stendynger af vejen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-02-02 20:22

On Sun, 17 Feb 2002 13:06:14 +0100, Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk>
wrote:

<snip>

>jeg har været i Norge nogle gange, og hver gang har jeg undret
>mig over, at de aldrig har fået ryddet disse stendynger af vejen

Ok, nå er vi litt off-topic, men likevel...
Min far og farfar var en gang på ferie i vest-norge, på -60 tallet. På
veien måtte de opp Trollstigen, en vei som slynger seg opp en bratt
fjellskråning fra dalbunnen og opp på et fjellplatå. Høydeforskjellen
er kanskje 400m, mens det i luftlinje er et drøyt steinkast. Midt oppe
i bakken stod en bobil parkert _klin_ inni fjellveggen. Og mellom
fjellveggen og bobilen satt en mann og gråt. En danske. Han turte ikke
å kjøre lenger...
; )

Måtte legge ut dette for å illustrere...
http://home.online.no/~sivertb/pics/Jon5.jpg

Fra : Peter Weis

Dato : 17-02-02 23:06

> [...]
> i bakken stod en bobil parkert _klin_ inni fjellveggen. Og mellom
> fjellveggen og bobilen satt en mann og gråt. En danske. Han turte ikke

*ROTFL*

mvh
Peter

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 17-02-02 23:33

> [...]

> i bakken stod en bobil parkert _klin_ inni fjellveggen. Og mellom
> fjellveggen og bobilen satt en mann og gråt. En danske. Han turte ikke

1-0 til Norge!

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-02-02 08:48

On Sun, 17 Feb 2002 19:21:47 GMT, Jon_Inge@bigfoot.com (Jon Inge Bragstad)
wrote:

> [...]
>i bakken stod en bobil parkert _klin_ inni fjellveggen. Og mellom
>fjellveggen og bobilen satt en mann og gråt. En danske. Han turte ikke

Det er en af grundene til at jeg holder af nordmænd: I stedet for at
amerikanisere sproget og tale om "auto camper" eller "mobile home"
så kalder de det blot en "bo-bil"

I øvrigt Jon; Den længste skudafstand (fra munding til nedslags punkt)
opnås ved en vinkel på ca. 30-35 grader. Den teoretisk længste skudafstand
vil være nøjagtigt 45 grader, men det kræver et luft tomt rum - ikke engang de
norske fjelde kan leve op til det krav ;)

--
- JN -

Fra : per jørgensen

Dato : 18-02-02 15:15

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
engang de
> norske fjelde kan leve op til det krav ;)

Davs med jer.

En ganske interessant tråd omend til tider lidt "off topic". Jeg kunne dog
godt tænke mig at vide hvorfor luftmodstanden skulle forkorte skudafstanden
ved 45 grader i forhold til 30-35 grader??. Såvidt jeg husker fysikforsøgene
på HF-skolen opnåede man den længste afstand ved ca 45 grader. Et skud må
vel være nogenlunde det samme??. Eller måske er det fordi vores fysikforsøg
ikke blev udført i de norske fjelde .

Hilsen Per

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-02-02 23:07

per jørgensen <pergorm@get2net.dk> skrev i

> [...]
> på HF-skolen opnåede man den længste afstand ved ca 45 grader. Et skud må
> vel være nogenlunde det samme??. Eller måske er det fordi vores

Staves LUFTMOTSTAND.

Betyr at projektilet Faller (nesten) vertikalt mot slutten av banen, i
motsetning på (svært) korte hold på en fysikksal, hvor utgangsvinkel er
(nesten) lik nedslagsvinkel......

Virker over alt ved høye hastigheter, hvor luftmotstand er avgjørende,
likegyldig om det er i de ville norkse fjell, eller de Dejlige Danske
Skove.....

ep

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-02 12:21

> Sikkerhetsavstanden på et standard jaktkaliber er 6-7 km. Da skytes
> prosjektilet ut i ca 60 graders vinkel i forhold til bakken.
>
> ------------- Jon Inge Bragstad --------------

Så er man da helt sikker. Jeg har stået og set nogen skyde feltskydning
(6,5x55), hvor der blev skudt meget opad i en høj klit. Pludselig fik jeg
øje på nedslagene ude i havet. Da jeg kunne se de enkelte plask, vil jeg
taksere afstanden til ganske kort, i hvert fald under en kilometer. De skød
i modvind. At de kunne have opnået længere skudlængde ved at skyde mere opad
vil jeg ikke afvise, men min klare overbevisning var at det næppe ville have
givet ret meget mere. Så 6-7 km skulle være en meget sikker
sikkerhedsafstand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen