KBL §76stk.1 nr.3. og §42stk1.
Fra : Peter Hansson

Dato : 16-02-02 11:06

Vil en erhverdrivende sælger af campingvogne være pligtig at oplyse en køber
af en campingvogn (forbruger), om at campingvognen har været totalskadet og
erhvervet med genopbygning og salg for øje.
KBL§76stk.1nr.3.

Det skal lægges til grund, at campingvognen ikke ved handelens indgåelse led
af nogle faktiske mangler

Vil køber kunne hæve handelen da han ad andre kanaler finder ud af at vognen
har været totalskadet og genopbygget.
KBL §42stk.1.

Det skal påpeges at sælger vidste at vognen havde været skadet.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-02-02 16:28

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været totalskadet og genopbygget.
> KBL §42stk.1.
>
> Det skal påpeges at sælger vidste at vognen havde været skadet.

Nu har jeg aldrig selv købt hverken bil eller campingvogn, men jeg har
en klar fornemmelse af, at det almindeligvis betragtes som en ganske
væsentlig oplysning omkring et køretøj, at det har været totalskadet. På den
baggrund kan der næppe være tvivl om, at campingvogning vil være mangelfuld
iht. kbl § 76, stk. 1, nr. 3, hvis sælger ikke oplyser herom - men
principielt og terminologisk set indfører dette vil ikke en decideret pligt
for sælgeren (men da følgen u.a.o. vil være, at vognen er mangelfuld, er det
en lidt teoretisk diskussion).

Hævespørgsmålet afhænger helt af, om manglen var væsentlig. En afgørelse
af dette spørgsmål ville kræve en nærmere analyse af særligt prisen i
forhold til kvaliteten af genopbygningen.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-02 18:28

> [...]
og
> erhvervet med genopbygning og salg for øje.

Efter min mening ja. Det følger i hvert fald af sælgers loyale
oplysningspligt.

En totalskade er af væsentlig betydning for prisfastsættelsen.

> [...]
led
> af nogle faktiske mangler
>
> Vil køber kunne hæve handelen da han ad andre kanaler finder ud af at

Ja - der må kunne hæves. Se en tilsvarende sag i FDM's motor om en brugt bil
med en mindre. Her blev der indgået forlig om ophævelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus Olsen

Dato : 19-02-02 22:20

......-
> [...]
> har været totalskadet og genopbygget.
> KBL §42stk.1.
>
> Det skal påpeges at sælger vidste at vognen havde været skadet.

.... , jeg vil da mene at spørgmålet er om en totalskade med efterfølgde
genopbygning,
ikke nødvendigvid betyder en forringelse af campingvognen og under
forudsætning at
den som minimum er gennemopbygget til den stand den stod i, da skaden
indtraf

Og da det fremgår at campingvognen ikke led nogen faktiske mangler ved
handlens
indgåelse, kan jeg da ikke se hvorfor sælger har pligt til at oplyse om at
den har været
totalskadet !

m.v.h.
Claus

- af skade bliver man klog - men sjældendt rig !