Hvorfor er <div align="center"> ikke gyldi~
Fra : Michael Jensen

Dato : 25-01-01 01:44

Hejsa

Er der nogen der ved hvorfor w3 validator ikke acceptere <div
align="center"> ?

Se eksempel http://validator.w3.org/check?uri=http://www.ogj.dk/divtest.html

Så vidt jeg kan læse mig frem til på
http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#h-7.5.4 skulle den da være
fuldt gyldig og på http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/div/
anbefaler de jo en at bruge den istedet for den forældede <center> (ingen af
dem bliver godkendt )

Er det en bug i validatoren eller er det mig det er helt på galt spor i mit
danske og engelske sprog.

Hilsen Michael

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 25-01-01 02:09

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> skrev i
<WEKb6.63048$W81.759319@twister.sunsite.dk>:

> Se eksempel
> [...]

sikkert også i html transitional, men din side er strict jvf. dtd'en.
mon ikke det er problemet?

> http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/div/ anbefaler de jo en at
> bruge den istedet for den forældede <center>

faktisk er det også forældet (eller i hver fald depreceated) jvf.
<http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/present/graphics.html#adef-align>

det rigtige vil være at bruge text-align: center (jvf. ovenstående).

> (ingen af dem bliver godkendt )

prøv med <div style="text-align: center;">centreret tekst</div> og se
om ikke den validerer.

--
Mvh.
Sune B. Fibæk

<http://fibaek.dk/> - eksempler på html, css og serverside (php/mysql)

Fra : Michael Jensen

Dato : 25-01-01 02:17

"Sune B. Fibæk" <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> skrev i en meddelelse

> sikkert også i html transitional, men din side er strict jvf. dtd'en.
> mon ikke det er problemet?

Kan da godt tænkes, men øverst på siden var der bl.a. et eksempel hvor de
brugte strict så jeg gik lidt ud fra at det var det.

> [...]
>
> det rigtige vil være at bruge text-align: center (jvf. ovenstående).

> prøv med <div style="text-align: center;">centreret tekst</div> og se

Det var også det jeg fandt frem til og når du så siger det, så skulle den
vel være god nok

Hilsen Michael

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 25-01-01 02:54

<78Lb6.63068$W81.759713@twister.sunsite.dk>:

> Kan da godt tænkes, men øverst på siden var der bl.a. et eksempel hvor
> de brugte strict så jeg gik lidt ud fra at det var det.

i de eksempler hvor de bruger strict er der, så vidt jeg kan se, også
brugt css til formatering, mens de i deres depreceatede eksempler
bruger en loose/transt... transiu...transitional dtd.

> Det var også det jeg fandt frem til og når du så siger det, så skulle
> den vel være god nok

ih dog, tak for tilliden :) men på denne tid af døgnet er der ingen
garantier...

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-01 02:57

Sune B. Fibæk <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> skrev:

> prøv med <div style="text-align: center;">centreret tekst</div> og se
> om ikke den validerer.

Jah, men hvis det nu er selve <div> der skal være centreret - og ikke
teksten i den, så duer det jo ikke

Jeg ville i går lave en <div> med width:80%;, men kunne ikke lige få den
centreret så den stod midt på siden. Hm, hvad så?

løste det - også i NN4.

Var det ikke det du skulle bruge Michael, eller var det teksten der skulle
centreres?
--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 25-01-01 03:26

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i
<RILb6.531$LG.12988@news.get2net.dk>:

> Jah, men hvis det nu er selve <div> der skal være centreret - og ikke
> teksten i den, så duer det jo ikke

Nej, men så ville align="center" heller ikke være løsningen. Den vil jo
centrere indholdet inden i div'en

> Jeg ville i går lave en <div> med width:80%;, men kunne ikke lige få
> den centreret så den stod midt på siden. Hm, hvad så?

> løste det - også i NN4.

cool ;) men hvad så hvis jeg vil have min div centreret på siden men
_og_ kun være lige så bred som indholdet? <td align="center"
umidelbart til at align="center" stadig er gyldig jvf.:
<http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#alignment> ;)

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-01 16:35

Sune B. Fibæk <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> skrev:

> cool ;) men hvad så hvis jeg vil have min div centreret på siden men
> _og_ kun være lige så bred som indholdet?

Den er allerede centreret med

og indholdet er 100% af <div>ens bredde.

--
Allan

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-01-01 17:42

Thu, 25 Jan 2001 16:34:59 +0100, udtrykte "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
Følgende:

>og indholdet er 100% af <div>ens bredde.

Da ikke hvis der f.eks. kun står "Ikke bredt nok".

Altså hvis der ikke står nok. Så er div'en ikke udfyldt.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
a_svendsen@hotmail.com

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-01-01 17:32

Thu, 25 Jan 2001 02:26:21 GMT, udtrykte "Sune B. Fibæk"
<oh-wonderful-spam@fibaek.dk> Følgende:

>men hvad så hvis jeg vil have min div centreret på siden men
>_og_ kun være lige så bred som indholdet? <td align="center"

Hvorfor blander du <td> ind i det?

Er der nogen fornuftig grund til at bruge <td> i stedet for et ekstra

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-01-01 03:18

Thu, 25 Jan 2001 00:43:34 GMT, skrev "Michael Jensen"
<michael@ogj.dk>:

>Er der nogen der ved hvorfor w3 validator ikke acceptere <div
>align="center"> ?

Fordi du skal definere det i CSS, se <URL
http://www.w3.org/TR/html401/present/graphics.html#adef-align>.

Men pudsigt nok bruger de

<h1 align="center"><a name="h-7">7</a> The global structure of an HTML
document</h1>

på den side, som du henviste til.

Det kan der være to grunde til.
1. springe over, hvor gærdet er lavest.
2. Netscape 4 kan ikke altid finde ud af det, hvis det er defineret i
CSS.

med venlig hilsen
Knud
--