Hvidløg
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-02-02 01:50

Hvem er dreven i hvidløgsdyrkning? Hvornår/hvordan/hvor. Kan man købe
hvidløgsfrø? I det hele taget vil jeg gerne starte tidligt i år med at så
inde/flytte i drivhus/flytte ud. Hvem vil øse ud af erfaringerne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-02-02 08:30

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> hvidløgsfrø? I det hele taget vil jeg gerne starte tidligt i år med at så
> inde/flytte i drivhus/flytte ud. Hvem vil øse ud af erfaringerne?

Uden at være en ørn udi hvidløgsdyrkningens mysterier, mener jeg at vide at
metoden er at du tager et par hvidløg, deler dem op i fed som du så
planter - ligesom med almindelige sætteløg.
Jeg håber andre kan supplere med hvornår det skal gøres.

mvh

Andreas M. Hansen

- Kune en tåbe frygter ikke haven !

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-02 09:01

On Sat, 16 Feb 2002 08:30:04 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke9@hotmail.com> wrote:

> [...]
>planter - ligesom med almindelige sætteløg.
>Jeg håber andre kan supplere med hvornår det skal gøres.

Det er bedst at plante dem i oktober.

Det er også en god ide at købe sætteløgene, i stedet for at tage dem fra
krydderihylden. Ikke fordi dem fra krydderihylden ikke vil gro, mere
fordi de sikkert er en sort som ikke er god i det danske klima. Men i en
snæver vending er de nu gode nok.

>- Kune en tåbe frygter ikke haven !

Svært hørt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-02-02 13:49

Hej

> Det er også en god ide at købe sætteløgene, i stedet for at tage dem fra
> krydderihylden. Ikke fordi dem fra krydderihylden ikke vil gro, mere
> fordi de sikkert er en sort som ikke er god i det danske klima.

Så vidt jeg ved, vil hvidløg i løbet af årene ændre sig, så det tilpasser
sig det lokale klima. I Kvickly kan du købe økologiske hvidløg der er
produceret i Danmark, og jeg vil skyde på, at de er billigere end hvis du
skal ud og købe sætteløg. Jeg har faktisk set et dansk havefirma sælge
sættehvidløg fra selvsamme producent som leverer løgene til Kvickly.

Mht. hvidløg fra frø, så er det svjh. noget man eksperimenterer med. Jeg har
dog svært ved at få øje på fidusen.

Jeg har også kun prøvet at sætte hvidløg i det sene efterår (toppene er vel
op til 10cm høje nu), men det er sikkert helt fint at sætte dem nu. Det kan
da højst betyde, at de ikke bliver helt så store som hvis de var sat
tidligere.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : AMI

Dato : 16-02-02 19:17

Hej
Nej, det er nu ikke sådan, at alle tilfældige hvidløg vil tilpasse sig ud
over deres medfødte evner til en given vokseplads. I hvert fald ikke inden
for spørgerens levetid.
Der foregår ganske vist en vis udvælgelse af de bedst egnede til at vokse på
et bestemt sted, men så snart vi ( = mennesker ) prøver at "hjælpe" med på
vejen ophæves den naturlige udvælgelse.
En gammel forsker, Lamarck, mente, at hvis man i tilstrækkelig mange
generationer af mus ( han brugte ikke hvidløg, men princippet er det samme )
skar halerne af de nyfødte mus, ville man opnå en musetype uden haler !!!
Jeg tror ikke en bit på at man vinder noget som helst ved at købe økologiske
hvidløg til sætning. Det er det rene økononsens: Økologiske hvidløg får du
ved selv ikke at tilføre kunstgødning, men kun at holde dig til hvad nu din
jord og kompost kan levere.
Men selvfølgelig: Hvis du er sekterisk er der nok en masse ting, du skal
overholde, og så stiger jeg af. Jeg har kun en rent praktisk indfaldsvinkel
( gennem ca. 20 år ) til emnet, og jeg tænker kun på hvidløg dyrket til eget
brug og ikke til andet.
Af fede, gode hvidløg, som kan være købt i Netto, Mallorca ( de er ekstra
gode og violette ) , Costa del Sol, Marokko eller andre steder, sætter du
i oktober fedene ned i en god jord, som til foråret får så meget sol som
muligt. Det gør så ikke noget, at vinteren bringer frost, for de skal nok
overleve.
Her er det så, at dine satte løg skal stå deres prøve: De løg, der vokser og
sætter mange ekstra fed er dem, du skal satse på fremover.

Jeg har ikke nogen videnskabelig baggrund for at påstå, at de
"sættehvidløg", der sælges for omkring 1000 kr. pr kilo, skulle være
dårligere end dem, man køber for 60 kr pr. kilo i Brugsen. Men måske er de ?

Personligt har jeg ikke kunnet finde nogen som helst forskel, bortset fra
prisen.

MVH

Bo

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-02-02 20:49

> Jeg har også kun prøvet at sætte hvidløg i det sene efterår (toppene er
vel
> op til 10cm høje nu), men det er sikkert helt fint at sætte dem nu.

Jeg har også prøvet at plante i foråret sammen med øvrige løg, og de kommer
helt fint op. Dog ikke helt så store som dem man kan købe, og det er vist
også godt nok - de er i hvert fald særdeles kraftige i smagen.

Mvh Maria

Fra : Egholm

Dato : 16-02-02 21:29

Hej Preben,
Løgene sættes helst om efteråret - det giver de største hvidløg. Men vi har
meget ofte sat løgene om foråret. Det giver meget små løg i
sommer/efterårssæsonen, men til gengæld kan du snildt anvende den grønne
stilk i sommersalaten o.a. Så gå blot igang snarest vejret tillader det - og
sæt rigeligt med løg - vi forbruger hvert år mange flere en vi selv dyrker -
trods det at vi hvert år udvider produktionen
Hilsner
Klaus Egholm
Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6dad1d$0$213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-02-02 00:21

Egholm <troeholm@post6.tele.dk> skrev i en
> [...]
dyrker -
> trods det at vi hvert år udvider produktionen

Jeg vil have nogle i drivhuset, og så må dem fra varmen da være de idelle.
Jeg har også bemærket at smagen ved hjemmeavlede er stærkere, og så betyder
størrelsen ikke så meget. Men jeg har kun fået avlet 1 fold, dvs. fået
opbevaret det jeg har sat Er det let nok at få dem til at sætte en
krans?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle

Dato : 18-02-02 08:21

Hvidløg stammer fra kolde egne, hvor de nye løg får frost, fordi de bliver
sat om efteråret. Derfor SKAL hvidløg sættes om efteråret, ellers deles de
ikke så meget og bliver heller ikke så store og fine.

/Helle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-02-02 21:07

Helle <helle.fuglsang@mail.dk> skrev i en
> [...]
> sat om efteråret. Derfor SKAL hvidløg sættes om efteråret, ellers deles de
> ikke så meget og bliver heller ikke så store og fine.

Du er nok inde på noget rigtigt, jeg vil så nøjes med et mindre eksperiment
nu, og så satse på efteråret. Eller hvad med at lade dem få 2 hele sæsoner?

Jeg forstår ikke rigtigt den med at hvidløg kommer fra kolde egne, jeg havde
bildt mig ind at den var sydfra og varmekrævende?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 17:55

On Mon, 18 Feb 2002 21:07:16 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Du er nok inde på noget rigtigt, jeg vil så nøjes med et mindre eksperiment
>nu, og så satse på efteråret. Eller hvad med at lade dem få 2 hele sæsoner?

Jeg plejer at sætte mine, fed fra ganske almindelige hvidløg købt i
supermarkedet, i slutningen af september, lige inden jeg flytter hjem
fra kolonihaven.

Men de kan også sagtens sættes i april, sågar i maj måned og alligevel
nå samme størrelse som løgene sat i efteråret. Dette har jeg set med
egen øjne, da vi sammenlignede mine løg fra efteråret med naboens sat
i maj måned.

Det skal dog siges at jeg var mindre heldig med dem i sidste sæson, da
en ribsbuks havde fundet ud af at skyde en masse og derfor tog meget
af lyset fra løgtoppene, sørg for at de får lys nok.

Så bare se at forbered dig, vent ikke til efteråret, så kan du høste
hvidløg allerede i år.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-02-02 19:09

Hej Helle

> [...]
> nå samme størrelse som løgene sat i efteråret. Dette har jeg set med
> egen øjne, da vi sammenlignede mine løg fra efteråret med naboens sat

Det lyder jo næsten for utroligt. Var fedene så også fuldt udviklede, som de
jo skal være for at opnå en god holdbarhed?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 19:37

On Tue, 26 Feb 2002 19:08:43 +0100, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Det lyder jo næsten for utroligt.

Ja, men ikke desto mindre er det sandt, jeg så dem selv.

>Var fedene så også fuldt udviklede, som de
>jo skal være for at opnå en god holdbarhed?

Se, det ved jeg ikke. Vi har jo ikke så meget plads i vores små
kolonihaver og da der skal dyrkes mange forskellige ting, er det
begrænset hvor meget plads der er til hvidløgene. Naboen og jeg, fik i
al fald ikke sat flere end vi sagtens fik dem spist uden at skulle
tænke på holdbarheden. Jeg behøver vel ikke at sige at vi rigtigt godt
kan lide hvidløg

Jeg ved ikke hvordan de skal se ud for at være fuldt udviklede. Men
det jeg har observeret, med hjemmedyrkede hvidløg er, at selvom de er
pænt store, lige så store som de alm supermarkedstyper, så er der
langt færre fed, som så til gengæld er mange gange større end
supermarkeds-feddene, så det totalt set giver det samme. Et enkelt
hjemmedyrket hvidløg består måske kun af 3 fed, så et enkelt fed er
for stort til en middagsret, selv for en hvidløgselsker som mig.

Uanset hvad, efterår eller forår, så vil jeg anbefale jer at prøve
det. Jeg har den holdning, at når det er så billigt (under 10 kr i
supermarked for 3 hvidløg med en masse fed der sættes enkeltvis) så
kan man kun vinde på det. Kommer der noget ud af det, så er det fint,
gør der ikke, så har man råd til en risikofyldt investering i den
størrelsesorden. men som nævnt i tidligere indlæg, så fik naboen meget
ud af sin investering´sat i Maj måned.

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-02-02 20:37

Hej

> Ja, men ikke desto mindre er det sandt, jeg så dem selv.

Så er det jo ikke andet for end at jeg selv må prøve lykken når vi når til
maj måned, og dermed se om der er hold i min skepsis. Men selv hvis
forårssætningen skulle vise sig at være lige så god, vil jeg nok holde mig
til at sætte hvidløg i efteråret. Det er jo rart at se noget titte frem
allerede her sidst på vinteren.

> Se, det ved jeg ikke. Vi har jo ikke så meget plads i vores små
> kolonihaver og da der skal dyrkes mange forskellige ting, er det
> begrænset hvor meget plads der er til hvidløgene.

Vi har heller ikke så meget plads, men hvidløg er en af de få ting, vi
satser på at blive helt selvforsynende med -- og her i huset bliver der
spist hvidløg så godt som hver dag. I år slap de dog op i starten af denne
måned.

> [...]
> langt færre fed, som så til gengæld er mange gange større end
> supermarkeds-feddene, så det totalt set giver det samme.

Hvis man vil have virkeligt store "fed", så kan man sætte topløgene. I så
fald dannes der kun ét stort fed. Det er også min erfaring, at de såkaldt
blødnakkede hvidløg danner flere fed end de hårdnakkede, der kun danner en
krans af fed.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Emil

Dato : 21-02-02 01:08

Helle skrev:

> Derfor SKAL hvidløg sættes om efteråret, ellers deles de
> ikke så meget og bliver heller ikke så store og fine.

Det er der rigtig mange som siger, så det skal nok passe.

Men hvad med *størrelsen* på de fed som sættes?
(Politikkens havebog skriver at de største fed skal sættes, og de
mindste fed spises).

m.v.h. Emil

Fra : Helle

Dato : 25-02-02 08:53

Jeg har vist læst det i "alt om Haven" engang, at hvidløg kom fra kolde
egne, og derfor skal have frosten. Og min fars erfaring siger, at man skal
sætte de største fed man kan få, det får man de største løg ud af.

god fornøjelse :)

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-02-02 23:20

"Egholm" <troeholm@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget ofte sat løgene om foråret. Det giver meget små løg i
> sommer/efterårssæsonen, men til gengæld kan du snildt anvende den grønne

A propos stilke, så bruger jeg etageløg-stilke som "purløg" om foråret. De
kommer tidligt, er kraftige og smager fint.

PEJ

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-02-02 23:23

"Poul Erik Jørgensen" <JR@fc.aalborghus.dk> skrev i en meddelelse

> A propos stilke, så bruger jeg etageløg-stilke som "purløg" om foråret. De
> kommer tidligt, er kraftige og smager fint.

Mnjaah - det er vel snarere bladene - jeg ved ikke hvad det hedder på løg

PEJ

Fra : R.N.

Dato : 22-02-02 10:52

"Poul Erik Jørgensen" skrev i en meddelelse

De

> Mnjaah - det er vel snarere bladene - jeg ved ikke hvad det hedder på løg

Taler man om helt almindelige løg, som vokser i haven, er der mange der bare
siger løgtoppene. Mht til forårsløg kunne man fx sige: skær den nederste
halvdel i skiver og gem 'det grønne' til omeletten er stegt.

Men hvis du spiser stilkene på etageløgene, så kommer der jo ingen små fine
løg oppe på 'etagen'.

Med vinterlig hilsen elena@io.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-02-02 20:04

"R.N." <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvis du spiser stilkene på etageløgene, så kommer der jo ingen små
fine
> løg oppe på 'etagen'.

Jow, for jeg har sat etageløg alle steder, hvor der er lidt plads. Så det
går fint.
De små løg bruger vi, når vi sylter squash, eller til at spise med
spegesild. De er bare lækre.

PEJ

Fra : henole

Dato : 15-03-02 01:35

"Preben Riis Sørensen" skrev d. 16-02-02 01:50 dette indlæg :
> [...]
> hvidløgsfrø? I det hele taget vil jeg gerne starte tidligt i år med at

> inde/flytte i drivhus/flytte ud. Hvem vil øse ud af erfaringerne?
jeg har lige igår set ham den norske havemand på tv, han brækkede et fed
hvidløg fra hinanden,og lagde de enkelte fed i en rende i jorden,men
hvornår det skal gøres ved jeg ikke

mvh.
ho

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 15-03-02 07:34

Du er desværre for sent ude for at starte tidligt, de skal lægges i
oktober/november. Så er fedene klar til at spire fra det aller tidligst
forår.
Vores har allerede toppe på ca. 10 cm, så de har godt fat.

Ellers er det rigtigt - tag et hvidløg og bræk det fra hinanden. Tag hvert
fed og plant det i ca. 5 cm dybde. Såfremt det er for at dyrke store hvidløg
skal du give fedene gode pladsforhold - ca 20 cm mell. hver. Ved mindre
plads udvikles hviløgene ikke så kraftigt, men du får en masse toppe, der
fint kan bruges i den løbende madlavning - smager også herligt i en salat.

God fornøjelse,
Brian

Fra : H. Olesen

Dato : 16-03-02 22:41

On Fri, 15 Mar 2002 07:34:08 +0100, "Brian og Charlotte"
<brian.charlotte@tdcadsl.dk> wrote:

>Du er desværre for sent ude for at starte tidligt, de skal lægges i
>oktober/november.

Pjat og vrøvl. De kan sagtens sættes i april måned og nå frem til
spisestørrelse i denne sæson. Men ellers også korrekt at de kan sættes
i efteråret.