/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
gældsbrev
Fra : Harald Espenhain


Dato : 15-02-02 22:54

står I den situation, at jeg skal låne nogle penge ud, som skal betales
tilbage af 1. rate om et år.
tilbagebetalingsbeløbet er inkl. renter.

er der nogen der har en formular til brug for sådan et gældsbrev eller et
der ligner.

på forhånd tak
lånehajen



 
 
Gevaldi (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 15-02-02 23:27


"Harald Espenhain" <alt.er.muligt@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse news:3c6d82e2$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> står I den situation, at jeg skal låne nogle penge ud, som skal betales
> tilbage af 1. rate om et år.
> tilbagebetalingsbeløbet er inkl. renter.
>
> er der nogen der har en formular til brug for sådan et gældsbrev eller et
> der ligner.

Prøv at se tilbage i gruppen.
D. 1302 var der et indlæg omkring
"Gældsbrev"

/Gevaldi


Peter G C (16-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-02-02 08:30

"Harald Espenhain" <alt.er.muligt@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6d82e2$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> er der nogen der har en formular til brug for sådan et gældsbrev eller et
> der ligner.

Hvis jeg finder teksten til et gældsbrev er det så noget til NG'ens FAQ?

http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Rasmus Mandøe Jensen (16-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Mandøe Jensen


Dato : 16-02-02 16:30


[KLIP]
> Hvis jeg finder teksten til et gældsbrev er det så noget til NG'ens FAQ?

Hvis du virkelig er interesseret i en "autoriseret" skabelon vil jeg
vædde med, at du kan finde en i "Juridisk formularsamling", som man kan låne
på de fleste biblioteker...


MVH
Rasmus Mandøe Jensen



Peter G C (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 18-02-02 16:33

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
news:newscache$yptmrg$x5l$1@kalvebod.groenjord.dk...

[klip]

> Hvis du virkelig er interesseret i en "autoriseret" skabelon vil jeg
> vædde med, at du kan finde en i "Juridisk formularsamling", som man kan
låne
> på de fleste biblioteker...

Det var nu også der jeg selv ville starte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Erik G Christensen (16-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 16-02-02 19:56

Peter G C wrote:
> [klip]
>
> > er der nogen der har en formular til brug for sådan et gældsbrev eller et
> > der ligner.
>
> Hvis jeg finder teksten til et gældsbrev er det så noget til NG'ens FAQ?

Ja, men gør udtrykkelig opmærksom på forskellen mellem alm. gældsbrev
og familiegældsbrev, med forfald efter opsigelse på 14 dage.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Rasmus Mandøe Jensen (16-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Mandøe Jensen


Dato : 16-02-02 20:57


[KLIP]
> Ja, men gør udtrykkelig opmærksom på forskellen mellem alm. gældsbrev
> og familiegældsbrev, med forfald efter opsigelse på 14 dage.

Jeg troede kun, at der fandtes simple og negotiable gældsbreve (iht.
gbl). Hvad f..... er et "familiegældsbrev"???

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen



Peder Porse (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 17-02-02 09:25

Mon ikke det Erik tænker på er et gældsbrev, hvor lånet er ydet rente-
og afdragsfrit mellem f.eks. forældre/børn.

Hvis ikke lånet kan opsiges til indfrielse inden for de 14 dage, vil
låntager kunne beskattes af den fordel han opnår ved ikke at skulle
forrente lånet.

pp

Rasmus Mandøe Jensen wrote:

> [KLIP]
>
>>Ja, men gør udtrykkelig opmærksom på forskellen mellem alm. gældsbrev
>>og familiegældsbrev, med forfald efter opsigelse på 14 dage.
>>
>
> Jeg troede kun, at der fandtes simple og negotiable gældsbreve (iht.
> gbl). Hvad f..... er et "familiegældsbrev"???
>
> Med venlig hilsen
> Rasmus Mandøe Jensen
>
>
>


Jakob Paikin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 17-02-02 09:32

On Sun, 17 Feb 2002 09:25:16 +0100, Peder Porse
<boesvej2@post11.tele.dk> wrote:

>Hvis ikke lånet kan opsiges til indfrielse inden for de 14 dage, vil
>låntager kunne beskattes af den fordel han opnår ved ikke at skulle
>forrente lånet.

Helt præcist er det således:

Lån mellem familiemedlemmer kan kun gøres rentefri, hvis kreditor
(typisk forældrene) kan kræve gælden indfriet på anfordring (dvs.
typisk med 14 dages varsel).

Sådanne gældsbreve kaldes anfordringsgældsbreve.

Hvis et familielån ikke konstrueres på den måde, vil det få
utilsigtede skattemæssige konsekvenser for en (eller begge) parter.


--
Jakob Paikin

Peder Porse (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 17-02-02 12:54

Ganske enig. Var det ikke også det jeg skrev.

Jo, jeg nævnte ikke muligheden for at långiver kunne blive beskattet af
de manglende renteindtægter. Den problemstilling er nu nok knap så enkel
som den første.
pp


>>
>
>


Peter G C (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 17-02-02 22:09

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3C6EAB22.929EB86D@post1.tele.dk...

[klip]

> Ja, men gør udtrykkelig opmærksom på forskellen mellem alm. gældsbrev
> og familiegældsbrev, med forfald efter opsigelse på 14 dage.

Familiegældsbrev - hvad er det? Hvor får du de 14 dage fra?

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Henning Makholm (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 18-02-02 23:11

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> "Harald Espenhain" <alt.er.muligt@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> > er der nogen der har en formular til brug for sådan et gældsbrev eller et
> > der ligner.

> Hvis jeg finder teksten til et gældsbrev er det så noget til NG'ens FAQ?

Tja - det er jo et faktum at vi har haft to spørgsmål der ligner
hinanden indenfor kort tid. Men jeg er ikke sikker på om det er en god
ide at god ide at lade faqqen udvikle sig henimod en formularsamling.

Personligt så jeg hellere et faq-svar der forklarer at der i
almindelighed ikke er noget krav om at bruge specielle formuleringer
når man aftaler noget: Blot det fremgår tydeligt hvad aftalen går ud
på, vil den være gyldig. I stedet for at bruge mental båndbredde på
indlysende formulardele ("JA låner hermed AA en fantasilion kroner
som tilbagebetales i lige store afdrag den 31. i hver måned, etc etc
etc") kan man nøjes med at nævne ting som man skal passe på ikke at
underforstå, fx tilladelse til tvangsfuldbyrdelse af gældsbreve.

Derudover kunne man så henvise til formularbogen på biblioteket, samt
de forskellige advokatdrevne formularsamlinger på nettet.

Men hvis der er nogen der skriver et svar af den ene slags og ikke
nogen der skriver et af den anden slags, bliver det den ene slags
svar der havner i faqqen, ligegyldigt hvad jeg i princippet mener
ville have været bedre.

(Idet jeg nu har fået skrevet den artikel der har hængt over hovedet
på mig lige siden nytår, færdig, har jeg ikke længere brug for at at
skrive faqsvar selv som overspringshandling

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Rasmus Mandøe Jensen (16-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Mandøe Jensen


Dato : 16-02-02 16:41

[KLIP]
> er der nogen der har en formular til brug for sådan et gældsbrev eller et
> der ligner.

Som skrevet nedenfor kan du prøve "Juridisk formularsamling" fra dit
lokale bibliotek. Men ellers er der jo altså aftalefrihed i Danmark (måske
en pointe, der var værd, at putte i FAQ'en til alle de mennesker, som
spørger efter skabeloner til gældsbreve, særejer osv. osv....?), hvilket
bl.a. betyder, at der ikke stilles formkrav til aftaler. Dit gældsbrev kunne
derfor f.eks. se således ud:

GÆLDSBREV [dato]

Jeg [låners navn] erklærer herved at skylde [dit navn] kr. X, som jeg har
lånt [lånedato]

Dette beløb skal tilbagebetales senest [forfaldsdato]. Derudover skal samme
dato betales [rentebeløb],
som udgør renter. Ud over førnævnte rentebeløb skal lånesummen ikke pålægges
renter. Tilbagebetalingen af
[forfaldsdato] er til fuld og endelig afgørelse.

[dato]


[låners navn] [dit navn]

(sign.) (sign.)


Det kan nok godt gøres simplere, men med ovenstående formulering skulle
der ikke kunne være nogen alvorlig tvivl om gældsbrevets fortolkning.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408610
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste