Alpha- kursuset!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-02-02 17:25

Kretikken i Udfordring lyder således; -

citat;
Kritikken beskrev Alpha som;

1 Oplevelsesorinteret.

2 Overdimmensioneret i Helligåndsteologi i forhold til de ander dele af
treenigheden, bl.a. for meget vægt på tungetale.

3 Sakramentløs, ikke-konfessionel og dermed skjult propaganda for
angliansk (reformert) teologi.

4 Ufolkekirkelig, ligefrem sekterisk

Disse fire punkter følges op og bør læses i Udfordringen-----------------

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 20:50

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> 1 Oplevelsesorinteret.

Hvilket er noget vrøvl. Men kristendom _er_ nu engang mere end boglig
lærdom.

> 2 Overdimmensioneret i Helligåndsteologi i forhold til de ander dele af
> treenigheden, bl.a. for meget vægt på tungetale.

Hvilket er noget vrøvl. Tre af kursets 15 dele handler om
Helligånden. Er det for meget? Og kun en meget lille del af en af
delene handler om tungetalen.

> 3 Sakramentløs, ikke-konfessionel og dermed skjult propaganda for
> angliansk (reformert) teologi.

Sikke da noget inderligt ævl!

Ikke-konfessionel er ikke-konfessionel. Det er klart, at et
kirkesamfund, der fokuserer meget på sakramenter (som katolikkerne)
får en forholdsvis mindre del af deres materiale serveret i
Alpha-kurserne end et samfund med få sakramenter.

Men i øvrigt er der ingen, der påstår, at Alpha-kurset er alt der er.

Hos os følges kurset op af et, der specifikt forklarer hvad _vi_ står
for, som folkekirke og som Strandkirken, hvis nogen er interesseret.

> 4 Ufolkekirkelig, ligefrem sekterisk

Suk.

Ja, det er da pudsigt, at det er en særdeles luthersk folkekirke, der
driver Alpha-kontoret for menighedens privat indsamlede midler, hvis
det hele er så ufolkekirkeligt.

Ja, jeg ved godt, at IM har valgt at bruge deres eget IM-nære
materiale. Det er deres valg. Det er der ingen, der kan eller vil
klandre dem for. Men der er vitterligt ingen grund til at kaste falsk
smuds på Alpha for det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-02-02 21:09

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

hvad kan man forvente, det er ikke kun Alpha der kritiseres men hele den
Karasmatiske kristendom, Men den har IM altid forkastet.

Ved du hvor man kan få infornation om Alpha-kursusets lære om dåb, nadver og
tjenester og hvad Alpha siger om treenigheden.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-02-02 01:01

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Ved du hvor man kan få infornation om Alpha-kursusets lære om dåb, nadver og
> tjenester og hvad Alpha siger om treenigheden.

Fra www.alphadanmark.dk:

"Undervisningen indeholder meget lidt om nadver og intet om dåb og
teologiske særstandpunkter, hvorfor alle kristne kirkesamfund kan
bruge materialet. Vi opfordrer til, at hvert kirkesamfund selv
udformer et undervisningsprogram, som kan følge efter Alpha. I et
sådant program vil dåb & nadver & kirkestruktur høre naturligt
hjemme."

Hvad angår treenigheden er det mit indtryk (det er længe siden jeg
selv gennemgik materialet), at man primært prøver at sikre en rimelig
balance mellem undervisningen om Treenighedens parter, fremfor at
bruge megen tid på selve Treenighedslæren. Men det kan du
dobbeltchecke ved en email til alpha-kontoret.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-02-02 17:19

> [...]
> bruge megen tid på selve Treenighedslæren. Men det kan du
> dobbeltchecke ved en email til alpha-kontoret.

Kan I på nogen som helst område få Alpha til at stemme overens med Bibelen,
når i beskære læren om dåb, renselser, menighedsliv og nadver fra
evangeliet? (Salme 119v160)

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-02-02 21:32

On 15 Feb 2002 20:50:05 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Hvilket er noget vrøvl. Tre af kursets 15 dele handler om
>Helligånden. Er det for meget? Og kun en meget lille del af en af
>delene handler om tungetalen.

Jeg læser ikke Udfordringen, men Kristeligt Dagblad var inde på noget
af det samme:

"Ifølge Flemming Baatz Kristensen er Alpha oplevelsesorienteret. Det
indlagte weekendophold koncentrer sig helt om Helligånden og opfordrer
deltagerne til at tale i tunger."

[...]

"- Alpha er i sig selv ikke noget nyt. Hvad specielt er der ved at
sidde i små grupper eller spise pasta sammen? Det er hverken grupperne
eller spisningen, der gør Alpha specielt, men derimod weekendopholdet
omkring Helligånden, vurderer Søren Skovenborg."

http://www.kristeligt-dagblad.dk/forside/artikel:aid=14833

Lars Erik

Fra : Niels

Dato : 15-02-02 21:44

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> On 15 Feb 2002 20:50:05 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
> wrote:
>

> Jeg læser ikke Udfordringen, men Kristeligt Dagblad var inde på noget
> af det samme:

Kronikken i Udfordringen tog kritikken i Kristeligt Dagblad op og
argumenterede mod dem..

> "Ifølge Flemming Baatz Kristensen er Alpha oplevelsesorienteret. Det
> indlagte weekendophold koncentrer sig helt om Helligånden og opfordrer
> deltagerne til at tale i tunger."

Det gør Bibelen også )

hver dag ...

Men bare rolig, de skal forstumme en dag..

> [...]
> eller spisningen, der gør Alpha specielt, men derimod weekendopholdet
> omkring Helligånden, vurderer Søren Skovenborg."

God artikel... set fra et konservativt kristent synspunkt!

Men Helligånden er vel bare en del af undervisningen... eller hva' ?

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-02-02 01:10

"Niels" <ikke.til@raadighed> writes:

> Men Helligånden er vel bare en del af undervisningen... eller hva' ?

Ja. Sært nok går kritikken meget på ubalance i Treenigheden i
Helligåndens favør, hvilket er særpræget, når kun tre af femten dele
handler om Helligånden.
--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-02-02 17:22

> Ja. Sært nok går kritikken meget på ubalance i Treenigheden i
> Helligåndens favør, hvilket er særpræget, når kun tre af femten dele
> handler om Helligånden.

Helligånden skulle helst være med hele Bibelen igennem, bl.a. som vejviser
og skolemester i Guds Ord!

Som Jesus udtrykker det ; - Joh 16v13 Men når han kommer, sandhedens ånd,
skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv,
men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han
forkynde for jer. v14 Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og
forkynde det for jer. v15 Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg,
at han skal tage af mit og forkynde det for jer.

Så var det ikke bedre at Helligånden var med hele tiden og undervise i Guds
Ord???

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-02-02 01:10

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> writes:

> "Ifølge Flemming Baatz Kristensen er Alpha oplevelsesorienteret. Det
> indlagte weekendophold koncentrer sig helt om Helligånden og opfordrer
> deltagerne til at tale i tunger."

Erfaringen viser, at vi her er inde i de små forskelle mellem
kirkesamfundene. Nogle samfund, der går meget op i tungetale har
forøget fokus på dette, mens andre nævner det i forbifarten.

Jeg er enig i, at der opstår en ubalance, hvis deltagerne finder "alt
det der med Helligånd og nådegaver" lidt for spændende, før de har et
Jesus-grundlag i deres kristendom. Jeg ved, at det er sket.

På den anden side er det næppe Alpha's skyld, men er nærmere noget,
der har været tilfældet overalt i kirkehistorien.

Alternativet er at lege esoteriker og sige "Næh nej, du må ikke få
noget at vide om Helligånden, før vi ved at du er 'kristen nok'."

Det er ikke sådan Bibelen er skruet sammen - man kan sagtens læse
1. kor 14 og finde det spændende, før man har læst
Johannes-evangeliet.

Hvorfor skulle andre informationer om krinstendommen være anderledes.

> [Pasta og smågrupper]

En ret grim stråmand. Han beskriver faktisk Alpha-kurset som om det
kun består af ædegilder, hyggesnak og hjernevasknings-weekender.

> http://www.kristeligt-dagblad.dk/forside/artikel:aid=14833

Nu er det mit klare indtryk, at Alpha er "ugens offer" hos KD, så det
er begrænset hvor tungt jeg tager deres skriverier i den henseende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-02-02 21:33

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> treenigheden, bl.a. for meget vægt på tungetale.
>
> 3 Sakramentløs, ikke-konfessionel og dermed skjult propaganda for

Jeg har surfet lidt på Alphas hjemmeside
http://www.alphadanmark.dk/index.htm hvor mange spørgsmål skal besvares med
køb af en række bøger. Det minder mig om Scientology fremgangsmåde hvor man
køber en bog og bliver snot forviret så anbefaler Scientology to bøger og
bliver du stresset og så vil Scientology havd dig på kursus for at gøre dig
sindsyg.

Bibelen er nok, så vil Helligånden undervise dig om sandheden, Joh 16v13.

Min opfattelse af Alpha er at den mangler Guds Ord, det helt
Fundamentalistiske i kristendommen.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-02-02 01:12

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Bibelen er nok, så vil Helligånden undervise dig om sandheden, Joh 16v13.

Det er fint, Erik.

Det bliver så din opgave at stå ved perleporten og forklare folk, at
de ikke kan komme ind, fordi de ikke pludselig en dag greb Bibelen og
blev omvendt, men i stedet fik forklaret kristendommens grundideer på
anden vis.

Så bliver der også dejligt meget plads deroppe, ikke?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg har læst avis hver dag i et år, 365 dage. Og jeg
The RockBear. ((^)) har læst den af pligt, jeg er jo nærmest lige så meget

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-02-02 16:09

> [...]
> de ikke kan komme ind, fordi de ikke pludselig en dag greb Bibelen og
> blev omvendt, men i stedet fik forklaret kristendommens grundideer på

Jeg mener at have peget på en indgang til Guds herlighed, du må dø med Jesus
og du må opstå med Jesus for at iføre dig kristus Rom 6 v 3 og Gal 3 v 27.

I tro har jeg ladet mig døbe, hvad med dig? Mark 16v16

> Så bliver der også dejligt meget plads deroppe, ikke?

Den danske Folkekirke ville ikke fylde meget alligevel!

Erik L