Handelskøb - Ny købelov, deklaratorisk?
Fra : VisseVasse

Dato : 15-02-02 17:03

Til dk.videnskab.jura

Er den nye købelov beskyttelses præceptiv på nogle områder ved handelskøb -
eller er den fuldt ud deklaratorisk, som det delvist fremgår af KBL § 1?
Dvs. kan man ved aftale fx. fraskrive sig købers 2-årige reklamationsret?
(Modsat forbrugerkøb, hvor denne bestemmelse er præceptiv)
Kan man ligeledes fraskrive sig købers 14. dages fortrydelsesret ved
fjernsalg? (Modsat forbrugerkøb)

Venlig hilsen

Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 15-02-02 17:35

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Til dk.videnskab.jura
>
> Er den nye købelov beskyttelses præceptiv på nogle områder ved
handelskøb -
> eller er den fuldt ud deklaratorisk, som det delvist fremgår af KBL § 1?

Der er ikke ændret på købelovens præceptivitet. Dvs. nogle regler er
præceptive og andre er deklaratoriske.

> Dvs. kan man ved aftale fx. fraskrive sig købers 2-årige reklamationsret?

I andre køb en forbrugerkøb: ja.

> (Modsat forbrugerkøb, hvor denne bestemmelse er præceptiv)
> Kan man ligeledes fraskrive sig købers 14. dages fortrydelsesret ved
> fjernsalg? (Modsat forbrugerkøb)

Der er forbrugeraftaleloven du er inde i der - ikke købeloven.
Forbrugeraftaleloven gælder kun forbrugerkøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 15-02-02 18:08

> Der er forbrugeraftaleloven du er inde i der - ikke købeloven.
> Forbrugeraftaleloven gælder kun forbrugerkøb.

Jep, det er jeg klar over, jf. nedenstående - men noget ligeledes kunne
måske gælde ved handelskøb..
Fjernsalg ved forbrugerkøb er omfattet af \"Bekendtgørelse af lov om visse
forbrugeraftaler/LBK nr 886 af 23/12/1987.
Iht. lovens kapitel 6 under andre bestemmelser §16 kan loven ikke fraviges
til skade for forbrugeren.
Sælgers vilkår i salgs- og leveringsbetingelserne om, at der ikke ydes 14
dages fortrydelsesret fra leveringdato, er derfor i strid med loven og
dermed et ugyldigt aftalevilkår - heraf følger, at sælger ikke kan påberåbe
sig dette vilkår selvom det rent aftaleretligt er indgået korrekt mellem
køber og sælger. Loven er præceptiv, og ikke deklaratorisk.
Derfor: Uanset evt. aftale er køber sikret fortrydelsesretten.
Sælger er rent faktisk underlagt en orienteringspligt, jf. lovens § 13 "Ved
fremsendelsen af varen til køberen skal sælgeren give denne tydelig
skriftlig oplysning om fortrydelsesretten."

Er KBL § 1, stk. 1 og almindelige formueretlige grundsætninger hjemlen til
fraskrivelse af reklamationsretten i handelskøb?

Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 15-02-02 18:23

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jep, det er jeg klar over, jf. nedenstående - men noget ligeledes kunne
> måske gælde ved handelskøb..

Nej.

Hvordan i alverden får du den ide?

[klip]

> Er KBL § 1, stk. 1 og almindelige formueretlige grundsætninger hjemlen til
> fraskrivelse af reklamationsretten i handelskøb?

Det følger direkte af § 1, stk. 1, at *reklamationsfristen* (!! - hr.
stud.jur.) kan fraviges ved aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-02-02 23:57

Scripsit "VisseVasse" <gunst@oncable.dk>

> Fjernsalg ved forbrugerkøb er omfattet af \"Bekendtgørelse af lov om visse
> forbrugeraftaler/LBK nr 886 af 23/12/1987.

Nej - fjernsalgsafsnittet er helt nyskrevet siden den
lovbekendtgørelse udkom. Så vidt jeg husker er de nye
kapitler 4 til 4b at finde i lov 2000:442.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,