problem med server
Fra : Eivind Andreassen

Dato : 15-02-02 13:22

Vi har sammensat en server bestående af flg. dele:

Asus CUV4XD motherboard
Dual Intel PIII 1 GHz
4x 256 RAM
Promise SuperTrak 100 Raid5 IDE controller
6 x IBM 75GXP (75 GB, made in Hungary)
Rack-kabinet m/ 340W chieftec PSU

Serveren kører Windows 2000 server. Vi har bygget et Raid5 på 5 diske,
med 1 som hot-spare. Total kapacitet er omkring 300 GB.

Serveren installeres fint og kører i et par dage, men så fryser den
pludselig, skærmbilledet er sort. Efter en reset, har Raid kortet
erstattet en af Raid-diskene med hot-spare disken, men ingen af
diskene er markeret som havende fejl. Nu vil den ikke boote, og vi
prøver at genskabe Raid-systemet, men dette fejler.
Nogle gange har den godt kunne genskabe Raid'et, men så ville den igen
crashe efter et par dage.
Vi har haft maskinen inde hos forhandleren et par gange uden held, vi
har også prøvet Promise's nye Supertrak SX6000 controller, med samme
fejl.

Nu lyder mit spørgsmål: Hvad kan det skyldes? Umiddelbart tror jeg det
kan være IBM-diskene, da de er fra den "dårlige" serie diske.. alle
forslag er velkomne.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 15-02-02 13:35

"Eivind Andreassen" <_nospam_eivind@mail.dk> wrote

> Nu lyder mit spørgsmål: Hvad kan det skyldes? Umiddelbart tror jeg det
> kan være IBM-diskene, da de er fra den "dårlige" serie diske.. alle
> forslag er velkomne.

Under alle omstændigheder ville jeg bede forhandleren
om at få ombyttet samtlige diske, vi havde dem i en RAID
box som faldt ud dagligt. Hver gang kunne den "defekte"
disk rebuildes uden fejl....

Efter at have fået diske fra en anden producent i har den ikke
hostet een eneste gang.

Ole Thomsen

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 18-02-02 21:03

"Eivind Andreassen" <_nospam_eivind@mail.dk> wrote in message

> Nu lyder mit spørgsmål: Hvad kan det skyldes? Umiddelbart tror jeg det
> kan være IBM-diskene, da de er fra den "dårlige" serie diske.. alle
> forslag er velkomne.

Jeg har lige sammensat en server med Promise SX6000 raid-kortet, først
med 6 stk. 40GB IBM GXP'ere, men der var hele tiden de samme problemer
som du har. Jeg udskiftede dem med WD 40GB og siden har der ikke været
problemer.
Så du skal nok have udskiftet diskene.

Nicolaj Mejnert

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 22-02-02 12:39

Alt dit hardware er naturligvis på W2K HCL listen?