CD-brænder - hvad skal jeg bruge?
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-01-01 23:21

Jeg har ingen erfaring med CD-brænding. Jeg påtænker anskaffelse. Jeg
har en grå G3 med 160 mb. Den er forsynet med USB-kort. Formålet er (ud
over ordinær dokumenthåndtering) at overføre udvalgte numre fra gamle
grammofonplader og kassettebånd til CD i en af mig redigeret rækkefølge.
Jeg formoder, at man spiller fra grammofonen ind i Macens lydindgang til
et dokument oprettet i et program, der forvandler analog lyd til digital
lyd, hvorefter dokumentet brændes til CDen.
Jeg formoder også, at den relevante software til dette formål følger
med, når man køber den rigtige CD-brænder.
Jeg er ikke interesseret i noget med video.
Kan min computer klare det, som jeg ønsker?
Hvilke krav skal jeg stille til den CD-brænder, jeg vælger at købe?

Ove Steen Smidt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-01 23:58

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> et dokument oprettet i et program, der forvandler analog lyd til digital
> lyd, hvorefter dokumentet brændes til CDen.

Da du har USB-kort, _kan_ du bruge en USB-brænder, men hvis du ikke
påtænker at skifte din Mac ud med en ny, så ville jeg faktisk købe en
SCSI-brænder. USB er ikke særligt velegnet til stabil transport af store
datamængder, så du kan højst regne med 4x skrivehastighed. Med SCSI vil
du sagtens kunne de hurtigste 16x brændere.

> Jeg formoder også, at den relevante software til dette formål følger
> med, når man køber den rigtige CD-brænder.

Hvis du vil have Mac-software med - i de fleste tilfælde er det Toast -
skal du købe brænderen hos en Mac-forhandler, og så bliver udvalget
skrumpet gevaldigt ind og priserne op. Toast i løs vægt er dog ikke
billigt, så i sidste ende bliver det nok det samme. Til gengæld får du
en Toast Deluxe version istedet for en OEM version, som ikke har de helt
samme features og du kan samtidig vælge den brænder du vil have. Du skal
dog lige sikre dig, at Toast understøtter den.

> Jeg er ikke interesseret i noget med video.
> Kan min computer klare det, som jeg ønsker?

Uden problemer. Jeg ved dog ikke, hvor godt en USB-brænder fungerer på
en "gammel" Mac med PCI-USB kort.

> Hvilke krav skal jeg stille til den CD-brænder, jeg vælger at købe?

Skal du have det bedste af det bedste, så er en Plextor med "burn-proof"
ikke til at komme uden om. Burn-proof garanterer, at du ikke mister
CD-medier pga. manglende data fra computeren. Du kan derfor godt sætte
brænderprogrammet i baggrunden og arbejde med computeren, men det vil
selvfølgelig nedsætte hastigheden på brændingen.

Burn-proof er rimeligt nyt, så det er kun nye og hurtige brændere, som
har det og derfor er det lidt dyrt. Regn med over 3000 kr. Hvis du ikke
kræver den helt store hastighed og også er ligeglad med CD-RW, så kan du
nok komme ned omkring 2000 kr.

Sørg for at få det rigtige kabel med, når du køber brænderen og tjek så
lige en ekstra gang, at Toast understøtter drevet, hvis du køber det hos
den lokale PC-pusher. Du kan altid spørge Adaptec, som laver Toast.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-01-01 07:21

In article <1enrj90.iv7wu111aavcwN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Du kan altid spørge Adaptec, som laver Toast.

Ikke længere, Adaptec har frasolgt deres brænderprogrammer.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 25-01-01 09:29

Martin Edlich wrote on 25/01/01 7:21:

> Ikke længere, Adaptec har frasolgt deres brænderprogrammer.

Adaptecs datterselskab Roxio tager sig nu af Toast, Jam og Easy CD Creator.
http://www.roxio.com/
Så helt frasolgt er det ikke.

/Richard Nees

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-01 18:12

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Ikke længere, Adaptec har frasolgt deres brænderprogrammer.

De er nærmere flyttet over i et andet selskab. Hvis man går ind på
adaptecs hjemmeside kan man finde links til det nye selskab, som jeg
lige pt. ikke kan huske hvad hedder.

--
René

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 25-01-01 18:31

rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) writes:

> De er nærmere flyttet over i et andet selskab. Hvis man går ind på
> adaptecs hjemmeside kan man finde links til det nye selskab, som jeg
> lige pt. ikke kan huske hvad hedder.

Ellers må vi jo håbe, at Apple laver nogle "killerapplications" til at
brænde cd'ere med.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-01-01 18:43

In article <1ensxxd.uy2fln19c2l8mN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> De er nærmere flyttet over i et andet selskab. Hvis man går ind på
> adaptecs hjemmeside kan man finde links til det nye selskab, som jeg
> lige pt. ikke kan huske hvad hedder.

Jaja, men Adaptec er ikke ansvarlig for Toast mere, det er et andet
firma.

OK?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-01-01 20:32

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

Tak for godt og fyldigt svar.
--
Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-01-01 14:42

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> skrev:

> Jeg formoder, at man spiller fra grammofonen ind i Macens lydindgang til
> et dokument oprettet i et program, der forvandler analog lyd til digital
> lyd, [..]
Nemlig.

> Jeg formoder også, at den relevante software til dette formål følger
> med, når man køber den rigtige CD-brænder.
Det tror jeg næppe. Du må sandsynligvis selv ud og finde et program, der
kan optage lyd på Mac'en.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen