Vandcirkulation????
Fra : Karl Jensen

Dato : 14-02-02 22:40

Er det godt eller skidt at der er lidt strømninger i vandet. Jeg har lige
fået en ny pumpe, som sagtens kan sørge for at der er cirkulation i vandet,
men er det godt eller skidt for fiskene???

/jesper hansen

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 15-02-02 07:46

"Karl Jensen" <karlkarld@hotmail.com> wrote in

> Er det godt eller skidt at der er lidt strømninger i vandet. Jeg har
> lige fået en ny pumpe, som sagtens kan sørge for at der er cirkulation
> i vandet, men er det godt eller skidt for fiskene???

Nu lever der jo fisk i verdens mest vandrige floder, så min logiske sans
siger mig, at strømninger ikke er skidt for fisken....

Nu er der jo så forskel på, om det er den eller den fisk....

Hvordan vil du sætte/bruge pumpen, hvis den ikke måtte lave strømninger?

MVH

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-02-02 11:24

Henirk Vejhe <vejhe@msn.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91B64ED7FF260vejhemsncom@193.88.15.201...
> "Karl Jensen" <karlkarld@hotmail.com> wrote in

> Nu lever der jo fisk i verdens mest vandrige floder, så min logiske sans
> siger mig, at strømninger ikke er skidt for fisken....

Selvom der lever masser af fisk i verdens mest vandrige flod, så er det
jo da ikke ens betydende med at der er en masse strøminger i floden.
Carsten

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 15-02-02 13:20

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

> Selvom der lever masser af fisk i verdens mest vandrige flod, så er
> det jo da ikke ens betydende med at der er en masse strøminger i
> floden. Carsten

Måske ikke... men men hvormange floder findes der uden strømninger?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-02 14:24

Hej

Henirk Vejhe wrote:

> Mke ikke... men men hvormange floder findes der uden strninger?

Har du overvejet at der også findes fisk i søer og damme?

Om der skal cirkulation til afhænger vel af fisken - om den normalt bor
i en sø eller i en flod.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk (also in english - auch in deutsch)

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-02-02 00:59

Henirk Vejhe <vejhe@msn.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91B6877A58320vejhemsncom@193.88.15.201...
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

> Måske ikke... men men hvormange floder findes der uden strømninger?

Selvfølgelig er der strøm i vandet, for ellers var det jo ikke en flod!
Det jeg mente er at den strømning som vi får i akvariet er langt mere
konsentreret end
den er i en normal flod.
I en flod er den vandmasse der flytter sig, selvfølgelig mange gange
større end den på noget tidspunkt
vil være i et akvarie, men i naturen er det jo som regel heller ikke fisk
i den størrelse vi normalt holder i akvarie,
der boltrer sig midt i strømmen, de opholder sig mest i bifloder og små
laguner.

Carsten

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 17-02-02 16:02

> [...]
> i den størrelse vi normalt holder i akvarie,
> der boltrer sig midt i strømmen, de opholder sig mest i bifloder og

Men det er vel de færeste der laver et akvarie uden gemmesteder, røder og
andet der giver læ...

Typisk vil der (Hvis pumpe og akvarie passer sammen) være læ under
udstrømningen...

Og jeg er nu ikke så overbevist om at bifloderne altid er mere rolige....
Det gælder f.eks ikke for alle bifloderne til amazonas.... Og mange
sugemaller kommer fra steder med rigtig meget strøm, ligesom der er
betydeligt strøm der hvor du kan fange Neon og mange andre tetra'er
f.eks....

Fisk som scalare er mere til de rolige områder, men de kan heller ikke lide
stillestående vand....

MVH

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 19:22

Henirk Vejhe <vejhe@msn.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91B8A2DBF987vejhemsncom@193.88.15.201...
> [...]
> sugemaller kommer fra steder med rigtig meget strøm, ligesom der er
> betydeligt strøm der hvor du kan fange Neon og mange andre tetra'er

Nu har jeg ikke lige været hvor der kan fanges neon fisk, men jeg har da
været på jagt efter
både diamanttetraer, citronttraer, norskflag, dværgtetraer,
sprøjtekarpelaks og alle de andre der var i vandløbene,
bevares var der strøm, men det ikke meget mere end i en vandpyt.

> Fisk som scalare er mere til de rolige områder, men de kan heller ikke
lide
> stillestående vand....

Der er jo også meget forskel på den måde en strøm er på, er det en bred
masse der flyttes, eller er
det strøm fra en enkelt punkt.

Carsten

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 17-02-02 23:00

> Der er jo også meget forskel på den måde en strøm er på, er det en
> bred masse der flyttes, eller er det strøm fra en enkelt punkt.

Helt enig... men de fleste bruger vel også et udstrømnings rør... en stråle
direkte fra slangen evt. med en difuser på, vil skabe en cirkulær rotation
i vandet, der gør det endnu sværer for fiskene at finde ro....

Men det korte af det lange er vel, at vi er enige om at der skal
cirkulation til, og du er vel næppe uenig med mig i, at det tager
"almindelige" akvarie fisk ikke skade af, det skulle måske lige være med
undtagelse af labyrint fisk, som jo klarer sig glimragende i stillestående
mudderligende vand.

MVH

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 23:53

Henirk Vejhe <vejhe@msn.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91B8E9B40533Dvejhemsncom@193.88.15.201...
> [...]

> undtagelse af labyrint fisk, som jo klarer sig glimragende i stillestående

Vi er ganske enige!!

Carsten

Fra : Martin T. Rasmussen

Dato : 15-02-02 11:19

> [...]
vandet,
> men er det godt eller skidt for fiskene???

Medmindre der er stærk strøm i hele akvariet så fiskene ikke kan finde hvile
så vil jeg mene det er godt for dem. Mine cichlider svømmer ofte hen i den
stærke strøm, bliver der et godt stykke tid og svømmer mod strømmen (dvs. at
de nærmest ligger stille i vandet, men bruger deres krop som om de svømmede
et langt, langt stykke lige fremad . Det tror jeg næppe de ville gøre hvis
de ikke kunne lide det...

Fra : Ole Breum

Dato : 17-02-02 10:59

Ja det er altid godt at have en god cirkulation i vandet da de fleste fisk
kommer fra strømmende vande.
M.V.H Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 15:05

Ole Breum <o.breum@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6f7d5d$0$18441$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ja det er altid godt at have en god cirkulation i vandet da de fleste fisk
> kommer fra strømmende vande.

Det er faktisk ikke helt sandt!!
Der er en hel del der kommer fra strømmende vande,
men der er mindst lige så mange der kommer fra vand som
stort set står stille!

Carsten