Ederfugl - forbehandling?
Fra : Emil

Dato : 14-02-02 21:22

Hej

Jeg har en del ederfuglebryster.
Spørgsmålet er, om og evt. hvordan disse skal forbehandles?

Når jeg læser om disse andefugle, kan jeg ikke se noget ved deres
fødevalg, som kan give anledning til nogen speciel forbehandling.

Alligevel er jeg blevet tilrådet at starte med at lægge dem i
kærnemælk eller lignende et døgns tid før den egentlige
tilberedning.

Er der nogen som véd noget derom?

m.v.h. Emil

Fra : kautaq

Dato : 16-02-02 02:35

Emil wrote:

> Jeg har en del ederfuglebryster.
> Spørgsmålet er, om og evt. hvordan disse skal forbehandles?

Troel Trier Mørk skriver:
Sørg for at alt fedtet og spækket kommer af, da det
er meget trannet i smagen.
Læg kødet og indmaden i marinade natten over (f.eks i
kærnemælk med lidt eddike og et finthakket skalotteløg)
Før stegning tørres kødet godt af, strøes med en blanding
af salt, peber, knust timian og stødte nelliker.

Brunes i smør i en stegegryde.
Hæld det første hold smør væk og brun nyt smør i gryden
med noget røget spæk i terninger
Fortsæt stegningen ca. 10 min, hæld fløde ved og lad det
småsnurre i en timestid over svag ild.
Lav sovs af væden.

> Når jeg læser om disse andefugle, kan jeg ikke se noget ved deres
> fødevalg, som kan give anledning til nogen speciel forbehandling.

Blåmuslinger. Næ, det kan jeg heller ikke men...

Mørk skriver videre:
De øvrige dykænder - såsom sortænder, fløjlsænder, havlit
taffelænder, bjergænder, troldænder og hvinænder - laves
på samme måde som edderfugl.

Men tilføjer at de skal "lægges i eddikevand natten over"

> Er der nogen som véd noget derom?

Som sagt ikke

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Emil

Dato : 16-02-02 17:19

On Sat, 16 Feb 2002, kautaq wrote:

>Som sagt ikke

Jeg er meget glad for dine oplysninger, for edderfuglebryster er
helt nyt på mit spisekort. Jeg *er* nu gået i gang med de første
eksperimenter (jeg har bryster fra 25 fugle, knap 5 kg i alt).

Så opskrifter er velkomne (jeg har de to danske opskrifter fra
søgning via Google). Det er nok de norske nyhedsgrupper jeg skal
forsøge mig i. Hmm - det staves da 'ederfugle* med ét d? Det skal
lige prøves med den anden stavemåde, for det er da en oplagt
mulighed.

Troel Trier Mørk siger mig ikke så meget i madsammenhæng. Det er
min fejl, så jeg vil prøve at søge hans bøger på bibliotek.dk
Eller kan du lige ryste en tittel ud af ærmet?
Andre gode forslag?

m.v.h. Emil

Fra : kautaq

Dato : 16-02-02 22:25

Emil wrote:

> Jeg *er* nu gået i gang med de første
> eksperimenter (jeg har bryster fra 25 fugle, knap 5 kg i alt).

Hvor i alverden har du fået dem fra? Nå, men det her irriterer mig;
I Grønland tog vi ind i fjordene om efteråret og skød "dykænder"
så som edderfugle, havlit og søkonger.

Vi spiste dem kun et par gange og de blev bare stegt i gryde og ovn.
Det er snart så længe siden at jeg ikke kan huske andet end haglene!
Jeg skal anstrenge mig og forsøge at komme frem til noget mere.

> Hmm - det staves da 'ederfugle* med ét d? Det skal
> lige prøves med den anden stavemåde, for det er da en oplagt
> mulighed.

Ederfugl - Politikens store fuglebog 2000
Ederfugl - Lademanns fugle-atlas 1975
Ederfugl - Hans Hvass. Fugle i farver (Politikens) 1966
Ed(d)erfugl - Dansk-Grønlansk ordbog 1960
Ederfugl - Den nye Salomonsen 1949
Ederfugl - Dansk Ordbog for Folket 1907
Ederdun - Tysk-Dansk/Norsk ordbog 1895

Google har mange hits på edderfugl/edderfugle, men osse
ederfugl/ederfugle.
Det ser ud til at være en kollektiv fejlstavelse der har
bredt om sig i den den helt store stil.

> Troel Trier Mørk siger mig ikke så meget i madsammenhæng. Det er
> min fejl, så jeg vil prøve at søge hans bøger på bibliotek.dk

Det er min fejl.
Troels Trier Mørk. Skovfogedens vildtretter.
Chr. Erichsens Forlag 1969.
Se under edderfugl!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-02-02 06:54

Kautaq skrev:

> [...]
> Ederfugl - Lademanns fugle-atlas 1975
> Ederfugl - Hans Hvass. Fugle i farver (Politikens) 1966
> Ed(d)erfugl - Dansk-Grønlansk ordbog 1960

Retskrivningsordbogen (DSN, 2001) kender kun "edderfugl":

   <http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=derfugl&M=2>

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 28-02-02 17:24

On Sun, 17 Feb 2002, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Retskrivningsordbogen (DSN, 2001) kender kun "edderfugl":

Skal vi lige runde af med en norsk mail:

Norsk: Ædderfugl

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-03-02 06:16

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev följande i meddelandet...

> Skal vi lige runde af med en norsk mail:
>
> Norsk: Ædderfugl

Og en latinsk mail:

Latin: Somateria Mollissima

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Emil

Dato : 21-02-02 01:08

On Sat, 16 Feb 2002, kautaq wrote:

>Hvor i alverden har du fået dem fra?

Det er 'overskud' fra en jagttur.
De unge mennesker gider ikke planlægge flere dage forud, og
brysterne er snart 3 mdr. gamle (du véd: sidste salgsdat

>I Grønland tog vi ind i fjordene om efteråret og skød "dykænder"
>så som edderfugle, havlit og søkonger.
>
>Vi spiste dem kun et par gange og de blev bare stegt i gryde og ovn.

Her i huset spiser vi dem kun én gang
De rå dybt mørkerøde bryster dufter med en herlig 'vild' duft. Så
jeg vil lige prøve at tilberede et par stykker uden marinering.
Der er jo ikke noget fedt på brysterne.

De første forsøg med marinering blev ellers rigtigt gode
(kærnemælk, eddike, rødløg og timian i 1,5 døgn). Men de skal
altså simre/bages i en timestid for at blive helt møre; så de
opskrifter som angiver kortere tid, må være lavet af folk med
gode tyggeredskaber eller dårlig hukommelse.

>Det er snart så længe siden at jeg ikke kan huske andet end haglene!

Tak for advarslen. Smagen må du da kunne huske.
Ved den 1. servering vældede minder fra min barndom frem. De er
altså ikke helt nye på mit spisekort.

>Troels Trier Mørk. Skovfogedens vildtretter.

Jeg kom et par dage for sent. Alle eksemplarer her i amtet er
lige blevet udlånt!

Men Troels har også begået en bog om fiskretter.

m.v.h. Emil