Dell - erfaringer?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-02-02 20:49

Vi skal have indkøbt 9-10 stk. rack servere, og overvejer at købe dem hos
Dell.
Det ville i så fald dreje sig om 3 PowerEdge 350, resten PE 1550.

Er der nogen der har erfaringer med Dell's servere og den service de leverer
(Next Business Day)?
Hvilke harddiske anvender de? Jeg kan ikke finde noget om det på deres
sider...
Hvilken RAM anvender de?

Og endelig:
Jeg har set, at man til Compaq servere kan købe nogle indstikskort, som man
kan stikke et netkabel i og give kortet en IP adresse. Med dette kort kan
man - bare der er strøm på serveren - tænde serverne, cold-boote dem m.v.
Nogen der ved, om det er muligt at købe et såndat kort til ovennævnte PE
servere?

--
Mvh. Jesper

Fra : Henning

Dato : 14-02-02 22:18

>Er der nogen der har erfaringer med Dell's servere og den service de leverer
>(Next Business Day)?
Udmærket - jeg vil tro 99% af alle fejlmeldinger køres næste dag. Husk
på, du kan opgradere til ex. 2 el. 4 timers service. dvs. reservedelen
sendes direkte til dig med fragmand, og teknikeren dukker så op i
kølvandet Meget rart ved en død server, at du ikke skal vente i op
til halvandet døgn.

>Hvilke harddiske anvender de? Jeg kan ikke finde noget om det på deres
>sider...
Standarddiske - jeg tror de seneste 18 & 36G jeg har skiftet har været
en blanding af Seagate, IBM & Fujitsu. De har naturligvis alle været
kompatible, du smækker dem bare ind i raidet.

>Hvilken RAM anvender de?

Standard ECC svjh.

> [...]
>man - bare der er strøm på serveren - tænde serverne, cold-boote dem m.v.
Managmentmodul - fåes til alle modeller, er ikke
hardwareproducentafhængig.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-02-02 23:21

> [...]
> sendes direkte til dig med fragmand, og teknikeren dukker så op i
> kølvandet Meget rart ved en død server, at du ikke skal vente i op

Det er selvfølgelig en fordel, men det er nu ikke noget MEGA kritisk det
skal bruges till

> Managmentmodul - fåes til alle modeller, er ikke
> hardwareproducentafhængig.

Ok. Har du nogen idé om, hvad prisen på et sådant modul er?

--
Mvh. Jesper

Fra : Ole Thomsen

Dato : 15-02-02 10:06

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in message

> Ok. Har du nogen idé om, hvad prisen på et sådant modul er?

Pas på du ikke sammenligner æbler og bananer.

Compaq RILO kortet (integreret på bundkortet i
de nye modeller) giver mulighed for via en browser
at fjernstyre serveren (tænd/sluk, oploade diskette
for boot mm) inkl. skærm, mus og tastatur. Nice.
Jeg ville i dag ikke købe en server uden.

Den samme mulighed har jeg ledt efter hos Dell,
men ikke fundet.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-02-02 11:34

Hej "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>

> [...]
>at fjernstyre serveren (tænd/sluk, oploade diskette
>for boot mm) inkl. skærm, mus og tastatur. Nice.
>Jeg ville i dag ikke købe en server uden.

For de uindviede står det for "Remote Insight Lights-Out". Det kører
fornærmende langsomt, og der kan være problemer med at få mus og keyb
til at virke - men bortset fra det så er det udmærket i de situationer
hvor man har brug for konsoladgang.

Det har i hvert fald sparet mig for nogle køreture fordi en server
stod og ventede på et tastetryk ved boot.

>Den samme mulighed har jeg ledt efter hos Dell,
>men ikke fundet.

IBM har mig bekendt noget lign. - men kan ikke huske de præcise
forskelle. Men mon ikke det er et spørgsmål om tid, før de andre
hopper med på vognen, de plejer at stjæle hinandens gode idéer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 15-02-02 12:29

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote

> For de uindviede står det for "Remote Insight Lights-Out". Det kører

Ja, og iLO (integrated Lights-Out) på de nye servere

> fornærmende langsomt, og der kan være problemer med at få mus og keyb
> til at virke - men bortset fra det så er det udmærket i de situationer
> hvor man har brug for konsoladgang.

Normalt bruger jeg TS, men der er ting der ikke spiller
her, såsom konfiguration af printerporte, RRAS oa.

Og til overvågning af bootsekvens (kan også afspilles
senere mens serveren kører), opdatering af FW osv.
er den udmærket.

Problemet med mus og tastatur sysnes jeg ikke jeg
har haft.

> IBM har mig bekendt noget lign. - men kan ikke huske de præcise
> forskelle. Men mon ikke det er et spørgsmål om tid, før de andre
> hopper med på vognen, de plejer at stjæle hinandens gode idéer.

Jeg skal arbejde lidt med en IBM pizzabox i næste uge,
glæder mig til at se hvilken funktionalitet der er.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-02-02 15:48

Hej "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>

>Normalt bruger jeg TS, men der er ting der ikke spiller
>her, såsom konfiguration af printerporte, RRAS oa.

Så bruger jeg VNC. Jeg bruger kun RIB (som jeg plejer at kalde det) i
aller yderste nød - men så er det også rart at have. Specielt fordi
alle servere er headles.

>Problemet med mus og tastatur sysnes jeg ikke jeg
>har haft.

Vi kører uden lokal mus+keyb - og der er lidt forskel på hvordan
RIB'et skal være opsat for at fungere under DOS/WIN. Endvidere er der
nogle ældre servere der ikke helt understøtter kortet, selvom de
burde.

På de nye fungerer det udmærket, men det er fornærmende langsomt i
forhold til at der både er lokal grafikkort og CPU på kortet. Det
sparer dog en masse kabler i server-rummet, og når de først serverne
er på nettet, så fungerer det tilstrækkeligt fornuftigt til at jeg
stadig synes det er en god idé.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 22-02-02 12:53

Dell har et DRAC kort (Dell Remote Assist Card). Dette kort har både netstik
og mulighed for pcmcia modem så det kan ringes op selv om serveren er
slukket.
Problemet er bare at dette kort ikke kan sidde i en 1550, så skal du op i en
2550.

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 18-02-02 00:39

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> writes:

> Vi skal have indkøbt 9-10 stk. rack servere, og overvejer at købe
> dem hos Dell. Det ville i så fald dreje sig om 3 PowerEdge 350,
> resten PE 1550.

Et sted jeg arbejder[tm] har vi en 30-40 1550'ere.

Vi har haft et par stykker der havde daarlig hardware, men der var
ikke nogle problemer med at faa dem byttet.

De sidder i clusters med en del andre boxe, saa jeg ved ikke hvor godt
deres next day service og den slags virker.

- ask

--
ask bjoern hansen, http://ask.netcetera.dk/ !try; do();

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 18-02-02 00:41

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> writes:

> Vi skal have indkøbt 9-10 stk. rack servere, og overvejer at købe
> dem hos Dell. Det ville i så fald dreje sig om 3 PowerEdge 350,
> resten PE 1550.

Et sted jeg arbejder[tm] har vi en 30-50 1550'ere med FreeBSD.