Fagudvalg! - deltag i arbejdet med at tilr~
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 14-02-02 20:39

Kære venner.

Var det ikke noget for dig at deltage i oversættelsen og tilretningen af
Open Source undervisningsprogrammer til dansk?

Vi er i Gnu Skole projektet ved at lave nogle fagudvalg - vi har brug
for din hjælp.

Gå ind på http://www.gnuskole.dk/undervisningsprogrammer/fagudvalg.php
for at se vores tanker og send mig en mail gp@lyngbjerggaardskolen.dk
for at melde dig til.

Idéen er opstået fordi der i øjeblikket kommer mange
undervisningsprogrammet til Linuxarbejdsstationer og webserveren på skoler.

Idéen kommer også af at jeg lige har oversat Kstars til Dansk, og så
oplevede jeg at når man først er kommet ind i et fags terminologi må det
være meget nemmere at oversætte andre programmer indenfor det fag.

Det var også alletiders at der var 3 andre der meldte sig til at læse
korrektur på min oversættelse, både fagligt og sprogligt, det bør
fagudvalg også kunne bruges til - at man måske er hovedansvarlig for at
holde oversættelsen af et program ved lige, men at man læser korrektur
på hinandens oversættelser.

Mange undervisningsprogrammer kræver også mere end bare oversættelse af
programteksten og manualen. De kan fx kræve udarbejdelse af danske
ordlister, indtaling af danske bogstaver og ord til
ordtræningsprogrammer ol. Dette er meget nemmere at gøre når man har
gjort det i et lignende program.

Mange programmører er også meget interesserede i forslag fra brugere af
programmet. Fx skriver jeg dagligt sammen med den tyske udvikler af
programmet Kalcium (et kemiprogram der kommer i KDE3.1). Det var en
oplagt opgave for et fagudvalg at bidrage med ønsker og kritik til
udviklingen af undervisningsprogrammerne.

Jeg synes at der i øjeblikket er programmer der trænger til et fagudvalg
indenfor:

Matematik (KGeo, Dr. Genius, Tuxmat mfl.)
(Begynder)Dansk (Klettres, Gcompris, Kmessedwords mfl.)
Kemi (Kalzium, Gdis, chemtool mfl.)
Blindskrift (Ktouch, Tuxtype mfl.)
Musik (Kguitar, Denemo, Solfege mfl. (mange!))
Sprog (Kvoctrain, Kverbos mfl.)

Der er sikkert også andre fagudvalg der kunne etableres. Se en liste
over mulige programmer at gå i gang med på
http://www.gnuskole.dk/undervisningsprogrammer/oversaet.php .
Men da området udvikler sig decideret eksplosivt i øjeblikket er den
side altid bagefter.

Venlig hilsen Gunner Poulsen - Gnu Skole-projektet.

--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i