openfirmware
Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 14-02-02 19:26

Jeg er meget ny til det at bruge en mac, men har del erfaringer med
andre typer for pc'er - hvad jeg kan forstå er openfirware mac'ens
udgave af hvad jeg kender som en bios - tager jeg fejl så ret mig
endelig

nu er mit problem jo bare at openfirmware jo er txt-based, og det er
også fint nok, det har jeg ikke noget imod, hvis jeg ellers bare have
en stak komandoer jeg kunne kaste efter den her promt, mit egenline Q
er jo så, hvor skaffer jeg sådan en liste?

håber der er nogen som kan hjælpe

- Haplo

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-02 19:48

In article <76c227ab.0202141025.b1ae6c2@posting.google.com>,
haplo@sojourn.dk (Ronnie Machstad Bengtsen) wrote:

> håber der er nogen som kan hjælpe

Hvad regner du med at pille ved i OF?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-02 23:54

> [...]

> andre typer for pc'er - hvad jeg kan forstå er openfirware mac'ens
> udgave af hvad jeg kender som en bios - tager jeg fejl så ret mig

du tager ikke fejl.

> [...]
> en stak komandoer jeg kunne kaste efter den her promt, mit egenline Q
> er jo så, hvor skaffer jeg sådan en liste?

Det er nok lidt lettere hvis du skriver hvad du vil i OF og hvorfor du
vil gøre det fra OF

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 15-02-02 14:51

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in message news:<spam-889B69.23535114022002@localhost>...

> du tager ikke fejl.

> Det er nok lidt lettere hvis du skriver hvad du vil i OF og hvorfor du
> vil gøre det fra OF

oeh ... hvad jeg vil? det ved jeg ikke, jeg vil gerne vide hvad
openfirmware kan og hvordan man gør de ting som man kan i det.

hvad jeg har brug for lige nu, er at sikre mig at den booter fra cd,
men jeg vil gerne lære noget mere om det, og ser det som en passende
lejlighed

- Haplo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 15:11

In article <76c227ab.0202150551.647601ed@posting.google.com>,
haplo@sojourn.dk (Ronnie Machstad Bengtsen) wrote:

> oeh ... hvad jeg vil? det ved jeg ikke, jeg vil gerne vide hvad
> openfirmware kan og hvordan man gør de ting som man kan i det.

Så har du ikke behov for at vide noget om OF Du er "lidt" for vant
til at rode rundt i PC'ens BIOS.

> hvad jeg har brug for lige nu, er at sikre mig at den booter fra cd,

Hold C tasten nede, så booter din mac fra CD såfremt CD'en er bootable -
det er ikke noget du kan slå til og fra i OF.

> men jeg vil gerne lære noget mere om det, og ser det som en passende
> lejlighed

kig på Apples developer sider.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 18-02-02 13:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in message news:<spam-1B4B8D.15112015022002@localhost>...

> Så har du ikke behov for at vide noget om OF Du er "lidt" for vant
> til at rode rundt i PC'ens BIOS.

ok det kan godt være jeg ikke har BEHOV for at vide noget om OF, men
jeg har LYST, og det tæller vel også for noget

> Hold C tasten nede, så booter din mac fra CD såfremt CD'en er bootable -
> det er ikke noget du kan slå til og fra i OF.

hmm ja ok, så er det problem jo løst, det kan være du kan løse et
andet for mig, lige når jeg tænder for den, kommer den med denne her
trælse musik, den vil jeg gerne slå fra - det er før der når at komme
billede på, så jeg regner med at jeg ikke kan slå det fra i macOS

> kig på Apples developer sider.

hmm ok, det vil jeg så kigge lidt på, skønt det ikke lige er verdens
bedste designede hjemmeside, men det vænner man sig vel til med tiden

- Haplo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 13:48

In article <76c227ab.0202180430.53360889@posting.google.com>,
haplo@sojourn.dk (Ronnie Machstad Bengtsen) wrote:

> ok det kan godt være jeg ikke har BEHOV for at vide noget om OF, men
> jeg har LYST, og det tæller vel også for noget

Ja, men der er ikke noget at komme efter mht. "tweaks". Der er tale om
bootparametre mht disk adresse, input og output enheder mm.

> [...]
> trælse musik, den vil jeg gerne slå fra - det er før der når at komme
> billede på, så jeg regner med at jeg ikke kan slå det fra i macOS

Såvidt jeg ved kan det heller ikke slås fra i OF (der er i alfald ingen
parameter i NVRAM der tyder på det). Du kan bruge de to almindelige
løsninger: et minijackstik i hovetelefonporten eller et script i
lukned-emner der muter samt et script i start-emner der skruer op igen.

Ifølge "man nvram":
option: -p Print all of the Open Firmware variables.

Her er en aflæsning af OF parametrene på min G4:

fcode-debug? false
nvramrc
boot-script
Region-Changes 3
boot-file
console-screen
real-size -1
virt-base -1
boot-args
ASVP 010717002181%00
diag-switch? false
use-generic? false
screen-#rows 40
oem-banner? false
ram-size 0x1c000000
virt-size -1
input-device-1 scca
output-device-1 scca
diag-device enet
use-nvramrc? false
real-mode? false
default-client-ip
Region-Code 613050442
default-mac-address? false
boot-command mac-boot
default-server-ip
default-subnet-mask
mouse-device mouse
default-gateway-ip
default-router-ip
input-device keyboard
output-device screen
boot-device
/pci@f2000000/pci-bridge@d/mac-io@7/ata-4@1f000/@0:12,\\:tbxi
screen-#columns 100
auto-boot? true
oem-logo? false
pci-probe-mask -1
diag-file ,diags
boot-screen
oem-banner
load-base 0x800000
selftest-#megs 0
real-base -1
oem-logo
little-endian? false

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 14:03

In article <spam-9BA683.13473218022002@localhost>,

> Såvidt jeg ved kan det heller ikke slås fra i OF (der er i alfald ingen
> parameter i NVRAM der tyder på det).

Lyden ligger i ROM'en.

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 18-02-02 21:09

> Ja, men der er ikke noget at komme efter mht. "tweaks". Der er tale om
> bootparametre mht disk adresse, input og output enheder mm.

nu tweaker jeg heller ikke så meget, så det gør skal ikke noget, jeg
bruger det mere til at slå ting fra og til i mit OS, med ting som fx
onboard lan/gfx/snd osv, men det ved jeg ikke om man kan i OP, eller
om det er helt andre steder hvor man gør det - jeg har jo kun mine
windows erfaringer at trække på her, og det siger at det går helt
galgt hvis jeg ikke disabler det i BIOS, men jeg ved jo også godt at
den måde MS gør tingende på, ikke altid er den bedste/mest
udbredte/nemmeste

en anden ting jeg også savner det er et væktøj til at søge efter
diske, så man fx kan se om hd'en faktisk er sat rigtigt på, lidt om
hvor stor den var - det var en smule træls at jeg skulle skille min G3
af(ikke at det var der store problem, det var jo bare at trække i et
håndtag) for at se hvor stor disken var

> Såvidt jeg ved kan det heller ikke slås fra i OF (der er i alfald ingen
> parameter i NVRAM der tyder på det). Du kan bruge de to almindelige
> løsninger: et minijackstik i hovetelefonporten eller et script i
> lukned-emner der muter samt et script i start-emner der skruer op igen.
>
> Ifølge "man nvram":
> option: -p Print all of the Open Firmware variables.
>
> Her er en aflæsning af OF parametrene på min G4:

> [...]

hmmm ja og det blev man jo så klog af, eller? *g*
hmm ja noget af det kan man da gætte sig til at du bruger en skærm til
at se outputtet med og jeg vil tro du bruger en ata disk af en
slags som boto ting, men ret meget andet kan jeg ikke se, det er den
slags som jeg gerne ville have en pæn how-to, hvis man var heldig, men
en man txt ville også gå an

der er bare langt for mig som ved nada om det her fra openfirmvare til
nvram - men ok, nu blev afstande jo så lidt kortere

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 21:12

In article <76c227ab.0202181209.10140a23@posting.google.com>,
> [...]

> hvor stor den var - det var en smule træls at jeg skulle skille min G3
> af(ikke at det var der store problem, det var jo bare at trække i et

Æblemenu/systemprofiler.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 21:49

> [...]
> galgt hvis jeg ikke disabler det i BIOS, men jeg ved jo også godt at
> den måde MS gør tingende på, ikke altid er den bedste/mest

Apples OF (som er nært beslægtet med Sun's firmware) er plug and play
irq konflikter kan ikke forkomme, det er muligvis den primære forskel på
OF og BIOS som du kender det. Hardware og OF komunikerer og indstiller
din hardware for dig. [i grove træk]

> [...]
> hvor stor den var - det var en smule træls at jeg skulle skille min G3
> af(ikke at det var der store problem, det var jo bare at trække i et

Se Martins svar. Der er også en OF komando som kan vise de tilsuttede
enheder på ide og pci busser, men jeg kan ikke huske hvilken, da jeg kun
få gang har brugt den i forbindelsen med en defekt mac.

For at komme ind i OF holder du O+F nede mens du booter, du forlader OF
ved at skrive "bye" eller "mac-boot".

> hmmm ja og det blev man jo så klog af, eller? *g*

Jo du fik set at der ikke er noget at pille ved med mindre du bruger
ikke-Apple OS'er.

> [...]
> slags som boto ting, men ret meget andet kan jeg ikke se, det er den
> slags som jeg gerne ville have en pæn how-to, hvis man var heldig, men

hvis du skal installere OS'er der kræver du piller ved OF er der næsten
altid en vejledning der fortæller dig hvad du skal gøre.

> der er bare langt for mig som ved nada om det her fra openfirmvare til
> nvram - men ok, nu blev afstande jo så lidt kortere

ja, det er helt fint at vide "nada" om OF...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 19-02-02 20:58

> [...]
> irq konflikter kan ikke forkomme, det er muligvis den primære forskel på
> OF og BIOS som du kender det. Hardware og OF komunikerer og indstiller

ok, så minder det rimelig meget om det jeg som jeg mener en BIOS bør
være, og flere gange har bandet over ikke er det - det lyder jo godt

> Se Martins svar. Der er også en OF komando som kan vise de tilsuttede
> enheder på ide og pci busser, men jeg kan ikke huske hvilken, da jeg kun
> få gang har brugt den i forbindelsen med en defekt mac.

hmm den ville jeg ellers gerne have, da jeg har en hd i min maskine
lige som, macOS siger er på ca 512GB, det synes jeg lyder af rigeligt
meget, jeg har også kørt en linux fdisk som også siger den er 512GB,
men det er jo fordi at det siger partitions tabellen og det tror fdisk
jo på, og synes man det er forkert kan man bare ændre den, ved at
angive antallet af blocks på hd'en, det er så her at jeg kunne have
brugt OF måske

> For at komme ind i OF holder du O+F nede mens du booter, du forlader OF
> ved at skrive "bye" eller "mac-boot".

hmmm jeg kan ikke huske hvordan jeg først kom ind i det, men det var
ikke ved at trykke O+F, men det er også lige meget, nu ved jeg hvordan
jeg kommer ud, jeg tror jeg har prøvet både med quit, og exit og lign
men ikke lige med bye - jeg har også altid problemmer med at komme du
af dos-ftp, hvor man også bruger bye

> Jo du fik set at der ikke er noget at pille ved med mindre du bruger
> ikke-Apple OS'er.

tjae sådan kan man jo godt se på det, men nu er hele "problemmet at
jeg gerne vil installere Debian på maskinen

> hvis du skal installere OS'er der kræver du piller ved OF er der næsten
> altid en vejledning der fortæller dig hvad du skal gøre.

jeg ved ikke om det er krævet, det tror jeg ikke, men det ville bare
være rart at vide lidt mere om det hvis jeg fx skal finde ud af at få
det on-board netkort til at virke fx, jeg til tror at jeg i OF kan
finde noget om hvlike IRQ det bruger osv, det er lidt svært at sætte
op uden

> ja, det er helt fint at vide "nada" om OF...

tjae nu kan jeg godt li' at vide alt om alt, så jeg tror jeg vil kigge
lidt på Martins links, og se om man ikke bliver klogere af det

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 21:14

In article <76c227ab.0202191157.5c31f859@posting.google.com>,
> [...]

> jo på, og synes man det er forkert kan man bare ændre den, ved at
> angive antallet af blocks på hd'en, det er så her at jeg kunne have

Er du helt sikker på at det ikke er blokstørrelsen du kan se som 512b?

Ellers formater disken.

> [...]
> det on-board netkort til at virke fx, jeg til tror at jeg i OF kan
> finde noget om hvlike IRQ det bruger osv, det er lidt svært at sætte

Det har ikke været nødvendigt med de Linux-distroer jeg har prøvet (YDL,
PPCLinux og Mandrake).
Linux i PPC-varianterne er OF-Aware.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-02 21:53

> [...]

> ok, så minder det rimelig meget om det jeg som jeg mener en BIOS bør
> være, og flere gange har bandet over ikke er det - det lyder jo godt

OF _er_ godt

> [...]
> jo på, og synes man det er forkert kan man bare ændre den, ved at
> angive antallet af blocks på hd'en, det er så her at jeg kunne have

Nej, brug pdisk (både i Linux og Darwin) eller mac-pdisk (Mac OS 7-9),
brug kun fdisk hvis du ikke vil have HFS partitioner.
De fleste distributioner vil dog helst have at dine target partitioner
er præ formateret i HFS/HFS+ format, installationsprogrammet vil kun
kigge efter HFS/HFS+ og EXT2/3 partitioner.

[Jeg har selv haft et frygteligt hyr med HD Speedtools drivere, og kan
orientere dig om at de ikke duer. Hverken debian, mandrake eller den
gule hund kan se diske formateret med HDST]

> [...]
> jeg kommer ud, jeg tror jeg har prøvet både med quit, og exit og lign
> men ikke lige med bye - jeg har også altid problemmer med at komme du

ok, jeg var lidt hurtig på aftrækkeren cmd+alt+O+F

> tjae sådan kan man jo godt se på det, men nu er hele "problemmet at
> jeg gerne vil installere Debian på maskinen

læs denne til inspiration <http://people.debian.org/~branden/ibook.html>

Placer yaboot filerne og ramdisk linux boot-imaget på en HFS partition,
boot i OF og skriv

boot,hd:n,yaboot

[n=nummeret på boot disken]

IRQ findes ikke

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 20-02-02 14:22

> OF _er_ godt

ja det siger i jo

> [...]
> orientere dig om at de ikke duer. Hverken debian, mandrake eller den
> gule hund kan se diske formateret med HDST]

jeg kender ikke pdisk, men jeg roder lige nu med cfdisk, da fdisk er
noget lort, og jeg har ikke afgang til pdisk - de eneste to ting jeg
skal have lavet er en 196mb swap, og en 5,8gb / ext2 partition, det
burde ikke være så svært men det er det åbenbart

> ok, jeg var lidt hurtig på aftrækkeren cmd+alt+O+F

godt nok, så forstår jeg bedre, og det virker også ganske fint - det
kan være du så kan fortælle mig hvilket tast "option" er? jeg er stødt
på det i den forbindelse at man skulle skunne resette OF ved at trykke
"command + option + p + r" under en cold-reboot

> læs denne til inspiration <http://people.debian.org/~branden/ibook.html>
>
> Placer yaboot filerne og ramdisk linux boot-imaget på en HFS partition,
> [...]

hmmm ja det er så her mit problem med mine partition kommer igen - den
vil ikke godtage min patition tabel

og det er int læstning det overstående link - jeg har bare ikke net på
maskinen lige nu, og vil instalere fra cd, da jeg først får noget net
om noget tid på den maskine

> IRQ findes ikke

lyder dejligt, det eneste de kan bruges til aligevel er at skabe flere
gråhår i verden

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 14:41

In article <76c227ab.0202200522.4a14e387@posting.google.com>,
haplo@sojourn.dk (Ronnie Machstad Bengtsen) wrote:

> godt nok, så forstår jeg bedre, og det virker også ganske fint - det
> kan være du så kan fortælle mig hvilket tast "option" er?

Der står "alt" på den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 15:41

> [...]

> skal have lavet er en 196mb swap, og en 5,8gb / ext2 partition, det
> burde ikke være så svært men det er det åbenbart

Som jeg skrev: boot i Mac OS 9 og lav almindelige HFS eller HFS+
partitioner. Ellers kan Debian's mac_fdisk (tror jeg det hedder) få
problemer med at finde dine diske.

Du må ikke bruge den almindelige fdisk, pdisk ligger højst sansynligvis
ikke på det RAM image du booter Linux fra.

> [...]
> på det i den forbindelse at man skulle skunne resette OF ved at trykke
> "command + option + p + r" under en cold-reboot

option = alt/skiftespors-tasten
cmd/command = æble/musæums-tasten

command + option + p + r nulstiller kun PRAM, ikke NVRAM - Hvis du gør
det 3 gange i træk resettes NRAM. Dvs hold tastkombinationen nede indtil
du har hørt startlyden 4 gange. Apropos startlyden som du beklagede dig
over får du hermed et eksempel på at den kan være til nytte

> hmmm ja det er så her mit problem med mine partition kommer igen - den
> vil ikke godtage min patition tabel

Vil det sige at du ikke kan boote installtions mediet? Hvad prøver du at
boote fra og hvad skriver du? har du prøvet om du kan boote fra CD'en?

Du har sansynligvis ikke angivet det rette nummer - der er forskel på
hvordan fdisk og pdisk tæller.

> og det er int læstning det overstående link - jeg har bare ikke net på
> maskinen lige nu, og vil instalere fra cd, da jeg først får noget net
> om noget tid på den maskine

Hvilken Debian prøver du at instalere? og på hvilken hardware?

Har du overvejet den gule hund? Meget nemmere bliver det ikke, selv
FreeX86 er til at have med at gøre. <http://.wwww.yellowdoglinux.com>

> lyder dejligt, det eneste de kan bruges til aligevel er at skabe flere
> gråhår i verden

Til gængæld kan dine afsnits mellemrum så give mig grå hår nummer 2, 3
og 4.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Karl Antz

Dato : 20-02-02 16:09

> Til gængæld kan dine afsnits mellemrum så give mig grå hår nummer 2, 3
> og 4.

Vil du gerne ha' nogen af mine? grå hår altså - jeg kiggede i spejlet
imorges ...)

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 16:18

In article <1f7wvh2.1opnlno6k5ejgN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Vil du gerne ha' nogen af mine? grå hår altså

nej, egentlig ikke...

> - jeg kiggede i spejlet imorges ...)

Jeg vil lægge bånd på mig selv, selv om det er meget fristende, man _må_
jo ikke genere de gamle...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-02-02 16:17

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Hvilken Debian prøver du at instalere? og på hvilken hardware?

Jeg har ikke helt fulgt tråden, men hvis du er i gang med at
installere Debian på en PPC, så bør du abonnere på "Dr. Jones"
postliste der er oprettet til formålet.

Dr. Jones ("Jonas Smedgaard") er vist danmarksmester i at få Debian
til at spille på PPC. Han har det bl.a. selv kørende på en TiBook, og
hjemmegør kerner specielt til formålet.

> Har du overvejet den gule hund? Meget nemmere bliver det ikke, selv
> FreeX86 er til at have med at
> gøre. <http://.wwww.yellowdoglinux.com>

Eller SuSE?

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 16:34

In article <m3adu4fajj.fsf_-_@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Jeg har ikke helt fulgt tråden, men hvis du er i gang med at
> installere Debian på en PPC, så bør du abonnere på "Dr. Jones"
> postliste der er oprettet til formålet.

Det er ikke mig der forsøger - jeg har dog prøvet at installere både
woody og potatoe på G4'eren, men droppede det idet jeg ikke kunne få X
til at køre smertefriet på den ene og ikke kunne få min usb mus til at
fungere smertefrit på den anden Jeg opgav dog rimeligt hurtig og
installerede YLD istedet - Den er nem

Jeg fandt dog aldrig rigtig ud af hvordan jeg kunne få RPM softwaren til
at snakke med en server på nettet - kan man ikke installere
dselect/apt-get på en rpm basseret distribution og koble på Debians
mirrors?

> Dr. Jones ("Jonas Smedgaard") er vist danmarksmester i at få Debian
> til at spille på PPC. Han har det bl.a. selv kørende på en TiBook, og
> hjemmegør kerner specielt til formålet.

Den er arkiveret

> Eller SuSE?

Jeg mener at SUSE koster $$ hvis man vil have en ny version, jeg kunne i
al fald ikke finde en ISO af PPC udgaven. jeg har muligvis heller ikke
ledt tilstrækkeligt.

Mandrake kan også bruges, Windowmaker er i modsætning til YLD inkluderet
som alternativ til Gnome og KDE

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-02-02 16:54

> [...]

> til at snakke med en server på nettet - kan man ikke installere
> dselect/apt-get på en rpm basseret distribution og koble på Debians

Det ved jeg ikke.

De fleste rpm-baserede distrubutioner har deres egne værktøjer til
opdatering: YDL har yup, SuSE har yast, RedHat har up2date og Mandrake
sikkert også noget lignende. På tværs af distributionerne løber
tidligere omtalte Red Carpet (som bl.a. virker som overbygning til
apt-get, hvis man synes det er fedt), som er GUI og snakker sammen med
Ximians servere.

> Jeg mener at SUSE koster $$ hvis man vil have en ny version, jeg
> kunne i al fald ikke finde en ISO af PPC udgaven. jeg har muligvis
> heller ikke ledt tilstrækkeligt.

SuSE har en irriterende politik med ikke at offentliggøre ISO'er, men
distributionerne er tilgælgelige til installation over ftp.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 17:09

In article <m3vgcsdu9a.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> På tværs af distributionerne løber tidligere omtalte Red Carpet (som
> bl.a. virker som overbygning til apt-get, hvis man synes det er fedt)

Det synes man

> som er GUI og snakker sammen med Ximians servere.

GUI er ligegyldigt - hvad er "Ximian"?

> SuSE har en irriterende politik med ikke at offentliggøre ISO'er, men
> distributionerne er tilgælgelige til installation over ftp.

aha - jeg trode at jeg var blevt tosset. Er der så et _stort_ software
bibliotek med både binaer og source på nettet i stil med Debian? Det
synes jeg er en af ulemperne ved YLD...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-02-02 20:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det synes man

Disclaimer: Jeg har kun brugt brugt Ximians "Red Carpet" i en kort
periode på en maskine med Red Hat - og må (igen med skam) bekendte at
jeg ikke her erfaringer med Debian. Men prøv. Ideen og den konkrete
udøntning af Red Carptet virker OK overbevisende. I sværhedsgrad
sammenlignelig med Apple "SoftwareUpdate"<tm>.

> GUI er ligegyldigt - hvad er "Ximian"?

Ximian

http://ximian.com

er en virksomhed, som gør forskellige ting der rimer på fri software
og Gnome. Jeg kan umiddelbart komme i tanke om følgende projekter

1) Ximian Gnome: En samling gnomekomponenter sat op på en måde som
Ximain synes er fed, incl. nogle værktøjer til at konfigurere sin
desktop. Det er ganske nydeligt, og blandt de medfølgende temaer
finder du opsætninger der har hentet inspiration hos MacOS, MacOSX
og Windows.

2) Red Carpet: Administrations og til forskellige Linux
distributioner, der bygger oven på rpm og deb. Let at gå til.

3) Evolution: Outlook kopi under GNU-licens med kalender, mail
m.m. Bruger det ikke selv, men det skal nok blive en "sjure
thing". Nyeste skud på stammen er en udvidelse til Evolution det
gør den i stand til at snakke med Exchange-servere. Dén udvidelser
er ikke under GNU, koster kroner - og har til formål er erobre
pladser på destopmarkedet.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 05:17

In article <m3r8ng2chm.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
> [...]

> udøntning af Red Carptet virker OK overbevisende. I sværhedsgrad
> sammenlignelig med Apple "SoftwareUpdate"<tm>.

Jeg vil kigge på det når jeg får lidt mere diskplads

> Ximian
>
> http://ximian.com

takker

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 05:28

> takker

Ximian er ledet af gutten der startede Midnight Commander. De og
Eazel er de mest synlige grupper med hensyn til volumen men også
kvalitet (herunder udseendet) i Gnome afdelingen. Eazel er bundvendt,
desværre. Nautilus er en flot filnavigator.

Det der mangler er noget styring i GNU hierakiet, så der kommer
samling på tropperne. RMS er begyndt at røre på sig - han er nok den
eneste der kan gøre dét.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-02-02 16:42

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Det der mangler er noget styring i GNU hierakiet, så der kommer
> samling på tropperne. RMS er begyndt at røre på sig - han er nok
> den eneste der kan gøre dét.

Hvad tænker du på med "samling på tropperne". RMSs forslag om fælles
temaer mellem KDE og Gnome? Fælles clipboard og den slags?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 19:23

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Hvad tænker du på med "samling på tropperne". RMSs forslag om fælles
> temaer mellem KDE og Gnome? Fælles clipboard og den slags?

At der kommer noget topstyring om hvilket mål man gerne vil have, og
til hvilke behov.

Diversitet er en god ting, men at dele arbejdsstyrken op i KDE og
Gnome er i denne sammenhæng tåbeligt. Spild af tid.

Linus kan gøre det med kernen. Hvem kan gøre det med resten? Red
Hat?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-02-02 23:36

Ronnie Machstad Bengtsen <haplo@sojourn.dk> wrote:

> ok, så minder det rimelig meget om det jeg som jeg mener en BIOS bør
> være, og flere gange har bandet over ikke er det - det lyder jo godt

Du vil nok ved selvsyn kunne konstatere at BIOS og OF er meget
forskellige. De fleste forstår BIOS som det menusystem man får adgang
til før boot af OS. OpenFirmware består af en kommandofortolker (forth)
noget programkode og variabler. Variablerne gemmes i p.ram.

Min husker er helt klar på dette område, men ved boot af Mac'en køres et
program som opbygger et devicetræ med alle relevante information om
computeren og dens komponenter. Dette træ bliver givet videre til OS ved
boot.

Man kan skrive programkode i OF og jeg mener igen at huske et indslag i
et års MacHack, var et spil skrevet i forth og som blvet afviklet i OF.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 00:01

In article <1f7vket.1ps2wghs9h4g0N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Man kan skrive programkode i OF og jeg mener igen at huske et indslag i
> et års MacHack, var et spil skrevet i forth og som blvet afviklet i OF.

ping-pong hvordan man får man det ind i OF uden at flashe?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-02-02 21:59

> ping-pong hvordan man får man det ind i OF uden at flashe?

Ganske simpelt ved at indlæse programmet fra disk, hvilket man godt kan
fra OF.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-02-02 23:39

Ronnie Machstad Bengtsen <haplo@sojourn.dk> wrote:

> der er bare langt for mig som ved nada om det her fra openfirmvare til
> nvram - men ok, nu blev afstande jo så lidt kortere

Open Firmware er baseret på sproget forth. Hvis du vil tættere på kan du
kigge på:

<http://www.openfirmware.org/>
<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/reference_info/
openfirmware.html>
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 19-02-02 20:59

> Open Firmware er baseret på sproget forth. Hvis du vil tættere på kan du
> [...]

ok mange tak, det vil jeg så give mig til