Køb af hus i fællesskab ??
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 14-02-02 18:16

Hejsa ..

Vi - mine forældre og jeg og min mand - har tænkt os at købe hus sammen. Vi
har fundet "det helt rigtige" med masser af plads til os allesammen og oven
i købet til "den rigtige" pris ..

Men hvordan vil det være bedst at gøre det i praksis ?? Kan / skal man lave
bo-fællesskab, eller kollektiv, eller ?? Er disse nogle "begreber" som kan
ændre noget i de økonomiske forhold ???

Hvad gør vi den ( forhåbentlig fjerne ) dag mine forældre ikke er her mere ?
Da, er det jo meningen at min mand og jeg skal overtage / beholde huset,
uden at skulle betale fx. arveafgift af det ? ..

Er det mest praktisk at det er min mand og jeg som står som ejere i papirene
og mine forældere flytter ind some lejere, eller ?? Og hvilke økonomiske
ulæmper / fordele er der i det ?? Jeg foretiller mig, at alt ting bliver
fordoblet, hvis man laver ejendommen til to lejemål, eller ??

Hvor skal man evt. spørge om hjælp ( hvis ikke her .. ) ?? Hos kommunen ??

Vi har længe snakket om det, uden at undersøge mulighederne nærmerer ...
men nu har vi fundet _stedet_ og så vil man jo gerne finde ud af lidt mere
... Jeg håber ikke min mail er for rodet ..

Venlig Hilsen Pia

--

Pia@lihme.com
New Photoalbum :

Fra : Peter G C

Dato : 14-02-02 18:49

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvor skal man evt. spørge om hjælp ( hvis ikke her .. ) ?? Hos kommunen ??

Det er jo et større projekt. Dels købet - det bliver nok sameje og dels det
arveretlige. Ikke mindst skatteretligt kan ddet blive interessant. Derfor
bør I gå til en advokat med projektet - ikke kommunen og ikke her eller
andre mærkelige rådgivere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peder Porse

Dato : 14-02-02 22:25

Helt enig. I det daglige støder man på folk, der brænder sig ved den
slags konstruktioner. De skattemæssige forhold afhænger bla. meget af
hvordan ejendomme vurderes, ikke beløbene, men benyttelsentypen.
Generalr mener jeg at advokater er for dyre, at alt for meget i
forbindelse med ejendomshandler er sekretær-sager, og at man udelukkende
betaler for advokatens ansvarsforsikring, ikke for det ret ukomplicerede
arbejde der laves. Mne lige netop den her situation, hvor den optimale
løsning afhænger af parternes økonomi på kort og lang sigt, og de
skattemæssige forhold i øvrigt, er advokatens ansvarsforsikring en god ting.
pp

Fra : Michael Harboe

Dato : 15-02-02 21:59

> [...]
> arveretlige. Ikke mindst skatteretligt kan ddet blive interessant. Derfor
> bør I gå til en advokat med projektet - ikke kommunen og ikke her eller

Jeg vil nu tillade mig at foreslå, at "en eller anden mærkelig rådgiver" i
form af en revisor evt. også bringes på banen.

De bedste hilsener

Michael

Fra : Kiksekage

Dato : 14-02-02 19:27

> [...]
> Hejsa ..
>
> Vi - mine forældre og jeg og min mand - har tænkt os at købe hus sammen.

I har brug for en boligadvokat - som kan råde jer.
Hvis I foretrække sameje - så vil det være meget
fornuftigt med en samejekontrakt, hvori I aftaler
hvad der skal ske - hvis I ikke længere kan/skal/vil
bo sammen - om det så skyldes uvenskab eller
der sker en af jer noget.

Hvis du har søskende - så vil det også være fornuftigt
med et testamente - da I jo helst skulle have førsteret
til at overtage dine forældres andel. Dvs. købe deres
andel af boet.

Det er også fornuftigt at lyse pant i hinandens andele,
af hensyn til de fremtidige låne- og finansieringsmuligheder.

<http://www.alltheweb.com/search?cat=web&lang=any&query=boligadvokat>

Hvis I vælger at dine forældre skal stå som lejere, så
er der jo mulighed for de at dels kan betale husleje
(markedsleje, som for en tilsvarende bolig i samme område)
plus at hver af dine forældre må give dig og dine søskende en skattefri gave hvert år.

Held og lykke med projektet

Mh

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-02-02 22:57

Pia Lihme Petersen wrote:

> Vi - mine forældre og jeg og min mand - har tænkt os at købe hus sammen. Vi
> har fundet "det helt rigtige" med masser af plads til os allesammen og oven
> i købet til "den rigtige" pris ..

For at det ikke skal blive en alenlang afhandling om forhold,
der slet ikke er relevante for jer, vil jeg give jer flg. råd :

Tag først en snak med en revisor om de skattemæssige forhold
ved sameje, ved at en af familierne ejer det hele, og den anden
familie bor til leje, herunder familielån m.v.
Herunder med tal på bordet om jeres formue og indtægtsforhold.

Jeg ville nok strække mig langt for at undgå direkte sameje.

Når i har en hvis viden og ide om, hvordan I gerne vil lave det,
går i til en advokat, der udover rådgivning også kan skrive de
aftaler m.v., I skal / bør have i den forbindelse.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy