Opsætning af X11R6 [XDarwin]
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-02-02 16:59

Jeg har netop installeret X under MacOS X 10.1.2, og har følgende
spørgsmål:

1. Hvor er keymap-filerne, så man får sit danske tastatur igen?

2. Hvordan får man i øvrigt emacs og vi til at acceptere æ,ø og å? Jeg
har i en gammel manual til emacs noteret kommandoen M-x
standard-display-european ned, men de danske bogstaver kommer ikke frem
[heller ikke uden for X]. Jeg ved i øvrigt godt, at man kan sætte det op
i .emacs-filen.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-02 18:19

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> [...]
> standard-display-european ned, men de danske bogstaver kommer ikke frem
> [heller ikke uden for X]. Jeg ved i øvrigt godt, at man kan sætte det op

Tryk hhv Ctrl-Q og Ctrl-V foerend hvert tegn. Alternativt skift til
den gode gamle Multi-byte ASCII encoding jeg benytter mig af her i
gruppen.

(Hvis det er for kedeligt, saa se i manualen under Single Byte
European Support. Det er lispstumpen du skal have puttet i din
..emacs)

Laeser dataloger ikke manualer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-02-02 20:05

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> (Hvis det er for kedeligt, saa se i manualen under Single Byte
> European Support. Det er lispstumpen du skal have puttet i din
> .emacs)
>
> Laeser dataloger ikke manualer?

Min manual er fra 1986.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-02 20:20

> Min manual er fra 1986.

Jeg mener bestemt ogsaa at dette var tilfaeldet i Emacs 18. Men det
skal ikke skille os, her er anvisningen paa hvor du finder
informationen.

emacs -f info
m emacs RET
C-s single RET RET

Jeg har lige checket paa en 20'er, saa den skulle vaere god nok.

Er du i luften nu?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-02-02 21:15

> [...]
> m emacs RET
> C-s single RET RET
>
> Jeg har lige checket paa en 20'er, saa den skulle vaere god nok.

Ja. Og efter indtastning af

(set-input-mode (car (current-input-mode))
(nth 1 (current-input-mode))
0)

i .emacs, reagerer de tre terminalapplikationer [Terminal.app, XDarwin
og GTerm] stadig forkert - og i øvrigt også forskelligt.

Terminal.app synes at give hex koder ud, XDarwin har et forkert
tastaturlayout, og Gterm giver forkerte tegn [stripper sandsynligvis til
7-bit].

I Terminal.app giver æøå C&C8C%. I XDarwin vises de på samme måde, men
fornyet indtastning giver ;'[ (forkert tastaturlayout). Og i GTerm vises
tegnene yderligere hex, men indtastning giver >? og intet til å?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-02 23:34

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Terminal.app synes at give hex koder ud, XDarwin har et forkert
> tastaturlayout, og Gterm giver forkerte tegn [stripper sandsynligvis til
> 7-bit].

Nu skiftede jeg tilbage til dansk tastaturlayout (æøåÆØÅ) men opdagede
til min overraskelse at min Emacs i Terminal.app stripper til 7-bit.
Det genkender jeg ikke ud fra dine problemer, men jeg kan ikke få
anden opførsel.

Eftersom dette er skrevet i Emacs på en Linuxmaskine over ssh i
Terminal.app, så _kommer_ tegnene over. Jeg har maaske overskrevet
med et forsoeg paa at faa Emacs-21 i luften (hvilket ikke kan
anbefales) men jeg synes ikke det koerer saerlig godt.

Oh well. Det virker garanteret fint for de amerikanere der har
porteret Emacs, saa jeg holder mig til samme tastaturlayout som dem.

Har du proevet GUI udgaven?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-02-02 17:30

> [...]

> til min overraskelse at min Emacs i Terminal.app stripper til 7-bit.
> Det genkender jeg ikke ud fra dine problemer, men jeg kan ikke få

Det er også min erfaring. Den stripper til 7-bit.

> [...]

> Oh well. Det virker garanteret fint for de amerikanere der har
> porteret Emacs, saa jeg holder mig til samme tastaturlayout som dem.

Mener du xemacs? Med mindre det er den der automatisk vælges i XDarwin,
så tror jeg det ikke. Jeg skal sikkert først downloade den.

Det /er/ i øvrigt lykkedes mig at finde en metode at få XDarwin til at
give det danske keyboard. Det kan indstilles hvis man åbner
»Preferences« i XDarwin.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 17:36

In article <1f7nphh.1rlm4sqo1cslsN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Det /er/ i øvrigt lykkedes mig at finde en metode at få XDarwin til at
> give det danske keyboard. Det kan indstilles hvis man åbner
> »Preferences« i XDarwin.

just as i told u...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-02-02 18:59

> just as i told u...

Og pico giver følgende ud, i stedet for æ, ø og å: ae, o og a!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 20:39

In article <1f7ntvb.jp5r631fy3lbzN%serse@diku.dk>,

> Og pico giver følgende ud, i stedet for æ, ø og å: ae, o og a!

det skal indstilles i dit terminalprogram, ikke i X.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-02-02 23:20

> det skal indstilles i dit terminalprogram, ikke i X.

Det var taget fra Terminal.app.

- og:

ved at starte ksh op, kan man skrive æ, ø og å i selve skallen. De
kommer dog hverken ud ved start af psql [linieorienteret adgang til
PostgreSQL], vi, emacs eller pico.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 23:37

In article <1f7o5vu.8rk7r23rizhtN%serse@diku.dk>,

> Det var taget fra Terminal.app.

Valget af keybord layout i Xdarwin har ingen indflydelse på
Terminal.app. Kig istedet her:

Terminal.app: Terminal -> Preferences
fanebladet "shell", "string encoding"
fanebladet "emulation"

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-02-02 07:27

> Valget af keybord layout i Xdarwin har ingen indflydelse på
> Terminal.app. Kig istedet her:
>
> Terminal.app: Terminal -> Preferences
> fanebladet "shell", "string encoding"
> fanebladet "emulation"

Det ved jeg. Og ved nogle valg [eksempelvis ISO Latin 1] kan jeg få æø
og å frem i ksh. De forsvinder dog blot man går ind i psql [til
PostgreSQL].

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 12:57

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Det ved jeg. Og ved nogle valg [eksempelvis ISO Latin 1] kan jeg få æø
> og å frem i ksh. De forsvinder dog blot man går ind i psql [til
> PostgreSQL].

Put følgende i din ~/.inputrc

set convert-meta off
set output-meta on

Det fikser alle programmer der bruger GNU readline.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-02-02 13:22

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Put følgende i din ~/.inputrc
>
> set convert-meta off
> set output-meta on
>
> Det fikser alle programmer der bruger GNU readline.

De er allerede sat på. De fungerer sammen med psql, men hverken med
emacs eller vi.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 13:42

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> De er allerede sat på. De fungerer sammen med psql, men hverken med
> emacs eller vi.

nvi benytter Darwins locale system til at afgøre om et tegn kan vises
direkte eller ej. Ud fra hvad jeg kan se er der ikke installeret
noget som "man setlocale" kan bruge til noget.

Men, hvis du skal bruge vi meget, så overvej at installere vim. Den er ok, og har en X-GUI.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 14:24

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Men, hvis du skal bruge vi meget, så overvej at installere vim. Den
> er ok, og har en X-GUI.

Har hurtigt prøvet

http://homepage.mac.com/fisherbb/index.html

Den kan spise danske bogstaver.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 18:34

> Mener du xemacs? Med mindre det er den der automatisk vælges i XDarwin,
> så tror jeg det ikke. Jeg skal sikkert først downloade den.

Nej, der er en udgave af GNU emacs med GUI, men fontene hos mig er
horrible. Man kan hente en OS 9 udgave (som kun kan køre med mindre
end 256 Mb rAM) og selv oversætte en OS X udgave. Urgh.

> Det /er/ i øvrigt lykkedes mig at finde en metode at få XDarwin til at
> give det danske keyboard. Det kan indstilles hvis man åbner
> »Preferences« i XDarwin.

Hov. Det er for nemt, det kan ikke være den rigtige måde at gøre det på.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 19:04

In article <kkwuxelkes.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Nej, der er en udgave af GNU emacs med GUI, men fontene hos mig er
> horrible. Man kan hente en OS 9 udgave (som kun kan køre med mindre
> end 256 Mb rAM) og selv oversætte en OS X udgave. Urgh.

xemacs ligger i fink som binær dvs. der skal bare skrives:

"apt-get install xemacs-sumo-pkg" 2* minutter senere er den instaleret

> Hov. Det er for nemt, det kan ikke være den rigtige måde at gøre det på.

Joda, det er jo en mac... XDarwin er i øvrigt en fornøjelse at
installere/konfigurere sammenlignet med xFree86 på linux.

*afhænger selvfølgelig af forbindelsen...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 19:31

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> xemacs ligger i fink som binær dvs. der skal bare skrives:
>
> "apt-get install xemacs-sumo-pkg" 2* minutter senere er den instaleret

Jeg ville helst have en Aquaudgave, men det er ikke altafgørende. Nu
prøver jeg Xemacs og ser hvordan den er. Jeg har bare altid været til
FSF GNU Emacs, og de er ikke ens. Men hva, sådan er der så meget.

Man skal lære noget nyt hver dag.

> Joda, det er jo en mac... XDarwin er i øvrigt en fornøjelse at
> installere/konfigurere sammenlignet med xFree86 på linux.

XFree kræver generelt det store kørekort. Jeg fatter ikke de ikke har
lavet noget bedre for længe siden - nu er der alle de forskellige
hardwarewizzards i de forskellige distribtuioner som alle sammen er
forskellige fra hinanden. Bah. Snak om artsdiversitet.

> *afhænger selvfølgelig af forbindelsen...

Jeg ønsker mig clairvoyant software. Tingene skal være installerede
og klar når jeg skal bruge dem, og ikke før.

> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...
>
> <icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Er det ikke meget dyrt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 19:52

In article <kkit8ylhqq.fsf@mimer.null.dk>,

> Er det ikke meget dyrt?

jo, jeg er ved at gøre mig klar til den 7. flytning på 14 måneder

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 20:10

> jo, jeg er ved at gøre mig klar til den 7. flytning på 14 måneder

Aev. Hvorfor flytter du ikke paa kollegie, hvis du er studerende?

Eller er det et fyfy spoergsmaal?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 20:38

In article <kkvgcy36k2.fsf@mimer.null.dk>,

> Aev. Hvorfor flytter du ikke paa kollegie, hvis du er studerende?

Jeg er først lige begyndt at studere (efter fire års pause)

> Eller er det et fyfy spoergsmaal?

mja - jeg synes efterhånden at jeg er er for gammel til at bo på
koligie, desuden vil et kolegieværelse betyde at jeg må skille mig af
med over halvdelen af mine ejendele.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 21:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg er først lige begyndt at studere (efter fire års pause)

Hvad er al den tid dog gået med.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 21:17

In article <m3aduaijo2.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvad er al den tid dog gået med.

Ødelægge iBooks bl.a.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:33

In article <newsspam3-C6384C.21163615022002@dtext.news.tele.dk>,

> Ødelægge iBooks bl.a.

nej, den vane har jeg først andraget mig efter jeg genoptog livet som
studerende.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 00:33

> nej, den vane har jeg først andraget mig efter jeg genoptog livet som
> studerende.

Er studiestøtten virkelig blevet så meget bedre, siden min tid som
studerende?

Er der ikke nogen af jer, der lige kunne kigge indenfor i tråden med
automatisk opkald og give mig et svar. Det er dæleme knoldet, at min
maskine kalder op - hver gang jeg åbnet et (net tilknyttet) program.
Jeg kan fxxxxxx ikke får styr på den sxxxx router - eller rettere: min
maskine.

Undskyld, hvis det er OT i denne forbindelse

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 01:25

In article <1f7o6cf.gguu7q64hoiaN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er studiestøtten virkelig blevet så meget bedre, siden min tid som
> studerende?

Nej, studiegælden er blot blevet større

> [...]
> maskine.
>
> Undskyld, hvis det er OT i denne forbindelse

På denne eftermiddag/aften hvor off-topic indlægene er i overtal går det
an.

Jeg stillede et par spørgsmål i går mht. dine mail.app indstillinger -
kan du ikke lige svare på dem, så jeg kan få afklaret om mail.app kan
frikendes eller ej.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-02 01:09

> Nej, studiegælden er blot blevet større

Betalte i en periode på 10 år ca. 250.000 kroner for et såkaldt
scooterlån (kaldte vi de statsgaranterede lån dengang). Det var
oprindeligt på kr. 42.000. Hold kæft hvor har bankerne tjent penge på
_den_ statsgaranti. Er det stadigvæk sådan noget svineri?

> Jeg stillede et par spørgsmål i går mht. dine mail.app indstillinger -
> kan du ikke lige svare på dem, så jeg kan få afklaret om mail.app kan
> frikendes eller ej.

Skal gerne svare, men hvilken tråd? Min Suppe er et stort rod (tjener,
der er en behåret flue i min suppe!)
Og jeg er jo ikke nogen ørn til at finde rundt ... kender slet ikke
Suppens finesser.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:28

> Hvad er al den tid dog gået med.

det kunne jeg også godt tænke mig at vide...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-02-02 19:59

> [...]

> horrible. Man kan hente en OS 9 udgave (som kun kan køre med mindre
> end 256 Mb rAM) og selv oversætte en OS X udgave. Urgh.

Under alle omstændigheder skal terminalerne sættes op til at acceptere
æ, ø og å.

Eksempelvis overvejer jeg at flytte min database over i
relationsdatabasen PostgreSQL. Men så længe terminalerne ikke kan
acceptere 8-bit tegn, er psql ubrugelig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 20:07

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Under alle omstændigheder skal terminalerne sættes op til at acceptere
> æ, ø og å.

Du fangede godt den der med GUI, ikke?

> Eksempelvis overvejer jeg at flytte min database over i
> relationsdatabasen PostgreSQL. Men så længe terminalerne ikke kan
> acceptere 8-bit tegn, er psql ubrugelig.

Oeh? Skriver du "select * from aftaler where tidspunkt + 30 > now()"
manuelt ind naar du skal se hvad du skal nu?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 21:17

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Oeh? Skriver du "select * from aftaler where tidspunkt + 30 >
> now()" manuelt ind naar du skal se hvad du skal nu?

Fniis.

-j

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-02-02 07:27

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du fangede godt den der med GUI, ikke?

Udmærket. Min XDarwin er blot gået ned nu; jeg kan kun komme ind i et X
uden term-vinduer, uden angivelse af hvordan jeg skaber et nyt.

Det ligger i brugerpreferencerne, da det virker godt nok, når jeg logger
ind som en anden bruger.

> Oeh? Skriver du "select * from aftaler where tidspunkt + 30 > now()"
> manuelt ind naar du skal se hvad du skal nu?

Jeg vil altid have mulighed for gå ind i et miljø, der svarer til
SQL*Plus fra Oracle. I øvrigt er det vel det mest naturlige at gøre, før
man har lavet en grafisk grænseflade.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 07:29

In article <1f7opz8.x0s3uv1glggkqN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Det ligger i brugerpreferencerne, da det virker godt nok, når jeg logger
> ind som en anden bruger.

Ligger der ikke bare en .lock-fil og gemmer sig?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-02-02 09:32

> Ligger der ikke bare en .lock-fil og gemmer sig?

Jeg kan ikke finde nogensomhelst omtale af .lock-filer i de UNIX eller
MacOS X-bøger jeg har. Når jeg søger på den i Sherlock, kommer der
filerne readerX.lock frem, hvor X står for cifrene 0-4, og hvor alle
filer tydeligt hører til Oracle til Window95.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 13:00

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Udmærket. Min XDarwin er blot gået ned nu; jeg kan kun komme ind i et X
> uden term-vinduer, uden angivelse af hvordan jeg skaber et nyt.

Hvad har du arbejdet med i alle de år?

I en terminal så skriv "setenv DISPLAY :0" én gang. Herefter skulle
"xterm" åbne et nyt vindue.

> Jeg vil altid have mulighed for gå ind i et miljø, der svarer til
> SQL*Plus fra Oracle. I øvrigt er det vel det mest naturlige at gøre, før
> man har lavet en grafisk grænseflade.

Det kan du vel godt alligevel? Uanset hvad, svaret er i et andet indlæg.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 21:08

> Under alle omstændigheder skal terminalerne sættes op til at acceptere
> æ, ø og å.

Har lige testet. Xemacs installeret via fink (efter at
xemacs-sumoellerhvaddetnuvar er installeret som beskrevet af Morten)
med XDarwin sat til dansk tastatur, accepterer danske tegn.

Hvis der så er en Aquakapabel windowmanager kunne selv jeg være glad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:22

In article <kkwuxe1pah.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis der så er en Aquakapabel windowmanager kunne selv jeg være glad

<http://emacs-on-aqua.sourceforge.net/> jeg ved ikke hvor langt de er
kommet.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 21:34

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> <http://emacs-on-aqua.sourceforge.net/> jeg ved ikke hvor langt de er
> kommet.

Den havde jeg ikke set, men som sagt jeg kan leve med en
windowmanager. Nu tester jeg lige den. Det kan v;re den er bedre end
den jeg jeg tidligere puslede med.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:35

In article <kkwuxe1pah.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis der så er en Aquakapabel windowmanager kunne selv jeg være glad

Der er OroborOSX nok det bedste bud hvis ikke man vil smide en formue
efter tennons Xtools.

<http://wrench.et.ic.ac.uk/adrian/software/oroborosx/>

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 21:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Der er OroborOSX nok det bedste bud hvis ikke man vil smide en formue
> efter tennons Xtools.
>
> <http://wrench.et.ic.ac.uk/adrian/software/oroborosx/>

Jeg tror jeg fik installeret den den bygger på via fink, og fundet den
for let. Nu prøver jeg igen... Harddisken SKAL kunne fyldes.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-02 18:38

In article <1f7lsss.1ky9o4xgwoslpN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> 1. Hvor er keymap-filerne, så man får sit danske tastatur igen?

/System/Library/Keyboards/

har du overhovedet kigget efter?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-02-02 20:25

> /System/Library/Keyboards/
>
> har du overhovedet kigget efter?

Ja. Og da ovenstående sti gælder for MacOS X, og da tastaturet fungerer
som det skal med Terminal.app, men /ikke/ under XWindows [XDarwin], er
det ikke det relevante sted at kigge.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 03:06

In article <1f7m2ho.o50d29108wthcN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Ja. Og da ovenstående sti gælder for MacOS X, og da tastaturet fungerer
> som det skal med Terminal.app, men /ikke/ under XWindows [XDarwin], er
> det ikke det relevante sted at kigge.

XDarwin er skam et Mac OS X program og det bruger Apples keybord layout.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH