Videreudlejning af lejet lokale til erhver~
Fra : Dennis

Dato : 14-02-02 14:00

Jeg har lige startet firma. Jeg bor i lejet lejlighed.
Kan jeg leje et lokale ud til firmaet og drage økonomisk fordel heraf ?
(Der er ingen klausuler i lejekontrakten).
mvh
Dennis

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-02-02 16:07

Hvis det er et personlig ejet firma kan du uden videre anføre den andel
af dine boligudgifter som kan henføres til rum som helt overvejende
benyttes erhvervsmæssigt.

Eksempel: Jeg bruger 7,4 m2 ud af samlet 81 m2 på et kontor. Det vil
sige, at jeg skriver ca. 9% af min husleje + varmeudgifter på
regnskabet. Strømforbruget har jeg styr på med en tæller direkte på
stikkontakten.

Du behøver altså ikke lave nogen lejekontrakter og lign.

Hilsen
Uffe

Fra : Erik G Christensen

Dato : 14-02-02 19:16

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> stikkontakten.
>
> Du behøver altså ikke lave nogen lejekontrakter og lign.

Principperne er ok.

Vi har lige fået en afgørelse fra Landskatteretten om dette.
Fradrag for kontor blev nægtet, med den begrundelse at, at
det væsentligste arbejde blev udført udenfor "kontoret" ved
bogføring m.v. Der var skønnet op til 3 timers daglig arbejds-
tid, dog normalt udenfor normal arbejdstid.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-02-02 22:20

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> bogføring m.v. Der var skønnet op til 3 timers daglig arbejds-
> tid, dog normalt udenfor normal arbejdstid.

Jeg tror så rigeligt jeg runder de 37 timer og lidt til

Hilsen
Uffe

Fra : J. Madsen

Dato : 15-02-02 01:21

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> >
> Jeg tror så rigeligt jeg runder de 37 timer og lidt til
>
> Hilsen
> Uffe

Hov - det er ikke kun det der kan være et problem.

Det er også indretningen - gangarealerne mv.
Jeg lavede for et godt stykke tid siden en fyldigt indlæg om netop denne
"problemstilling" som det så populært kaldes, så det gider jeg ikke igen,
men ganske kort.
Er der private ting i erhvervsarealet (et skab med tøj) så glem det - er der
noget man kan sove på - glem det - er der der 2 døre i erhvervsarealet, så
man går i gennem lokalet for at komme fra det ene private rum til det
andet - glem det - er det et repos på første sal, hvor også soveværelset
er - glem det.
Altså ... det skal være et sted, hvor du kan låse om aftenen uden det
generer nogen - og svigermor kan ikke sove der, og lille Bimmers tøj eller
legetøj findes ikke i et eneste skab, og heller ikke dine motorblade.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE

Fra : Peter G C

Dato : 15-02-02 09:46

"J. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Altså ... det skal være et sted, hvor du kan låse om aftenen uden det
> generer nogen - og svigermor kan ikke sove der, og lille Bimmers tøj eller
> legetøj findes ikke i et eneste skab, og heller ikke dine motorblade.

Jeg er enig med JørgenE.

Et sådant arbejdsværelse skal kun kunne benyttes til det pågældende arbejde
og ikke andet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Dennis

Dato : 15-02-02 17:15

Hej igen !

Er der ikke noget med at man skal betale skat af overskudet, når man lejer
ud til erhverv ?

mvh

Dennis

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-02-02 17:32

"Dennis" <lad@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Er der ikke noget med at man skal betale skat af overskudet, når man
lejer
> ud til erhverv ?

Der er jo ikke noget overskud, med mindre du lejer det ud dyrere til dit
eget firma, end det du selv betaler for at leje det af udlejeren?

Fra : J. Madsen

Dato : 16-02-02 00:49

"Dennis" <lad@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen !
>
> Er der ikke noget med at man skal betale skat af overskudet, når man lejer
> [...]

Jo, du har helt ret Dennis. Hvis det er udlejning til et fremmed firma, er
huslejen virksomhedsindkomst med fradrag for det der er nævnt tidligere, og
her gælder ikke de specielle regler for udlejning af værelser til private.

Men spørgsmålet gik på vedkommendes eget firma, og så er der helt andre
regler, som også beskrevet tidligere.

Mvh. JørgenE

Fra : Jakob

Dato : 22-02-02 16:38

Hej Dennis,
Hvis du er interesseret i "rigtige" kontor faciliteter til din virksomhed,
men ikke ønsker at stå med 70m2 lokaler til 1 mand og en husleje på kr.
10.000/md., så kan jeg tilbyde dig at leje en arbejdsplads i vor nyoprettede
IT-Hus i Roskilde.

For yderligere information kontakt mig venligst på jva@ibw-sol.com eller 46
32 68 68.

Best Regards