Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Read only???
Fra : woody

Dato : 14-02-02 11:43

I Olympus program til billedbehandling Camedia 2, sker det at jeg får
en melding:
Cannot save file

Det sker hvis jeg har åbnet et thumbnail og f.eks. brugt "instant Fix"
under Image-menuen til at justere farverne.

Hvis jeg "lukker" billedet ved X'et spørges om jeg vil gemme
ændringerne, OK, men så siger den: Cannot save file.

Hvis jeg nu trykker Save as og omdøber filen er det OK.

Men hvis jeg så vil slette det første "dårligere" billede, si'r den
noget om at det er "Read only" og skal beordres lukket ved ekstra
klik.

Hvad er alt det for noget bøvl og hvordan undgår jeg det?

Jeg vil jo helst bare kunne behandle et billede når det passer mig
uden at skulle lave om på filnavnet, de kan jo være svære nok at finde
på.

Mvh Woody

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-02-02 14:09

"woody" skrev
> [...]
>
> Jeg vil jo helst bare kunne behandle et billede når det passer mig
> uden at skulle lave om på filnavnet, de kan jo være svære nok at finde

Generelt er det ikke meningen at du skal rette i dine
billeder mens de stadig er i kameraets hukommelse/kort.
Når du gemmer ændringer i en fil, beder du din pc
om at skrive til kameraet, hvilket ikke var fabrikantens
hensigt. Vil du bruge f.eks. Smartmediakort som decideret
flytbart lagermedie, bør det foregå
via en kortlæser og må du være indstillet på, at kameraet
muligvis ikke kan bruge kortet bagefter.
Skal du rette i dine billeder bør det foregå på harddisken
og ikke andre steder.
Hvis du bruger "save as" kan du godt beholde det oprindelig
filnavn, du kan bare ikke gemme det samme sted som originalen
(eller en anden fil med samme navn)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply