/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Galvanisk tæring
Fra : Peder Jensen


Dato : 14-02-02 11:13

Jeg har tænkt mig at installere en gummikobling mellem motor og
skrueaksel på min båd.
Dette medfører at der ikke længere er elektrisk forbindelse mellem motor
og skrueaksel.
Er der nogen der har erfaring med om dette medfører problemer med
galvanisk tæring?, skal der monteres en tæreklods på skrueakslen?.
Findes der et sted hvor problemet "galvanisk tæring" belyses, og hvor
der gives anvisninger på løsning af problemet.

Med sejlerhilsen

Peder


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Karsten (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 14-02-02 22:35

Om der er elektrisk forbindelse mellem motoren og skrueakslen har
ingen indflydelse på tæringen, da motoren ikke er nedsænket i vand
(forhåbentlig .
Du har formodentlig allerede en zink anode monteret med forbindelse
til stævnrøret. Men der skal også monteres zink på selve akslen, da
denne sandsynligvis ikke har elektrisk forbindelse til stævnrøret; i
hvert fald ikke hvis det er et gummi stævnrørsleje. Dette kan du måle
efter med et ohm-meter (kan købes for 100,- kroner i det nærmeste
byggemarked/Bilka.

Du efterlyser løsning på problemet "galvanisk tæring". På en båd er
den eneste løsning netop zink anoder.



On Thu, 14 Feb 2002 10:12:33 +0000 (UTC), "Peder Jensen"
<pkj@worldonline.dk> wrote:

>Jeg har tænkt mig at installere en gummikobling mellem motor og
>skrueaksel på min båd.
>Dette medfører at der ikke længere er elektrisk forbindelse mellem motor
>og skrueaksel.
>Er der nogen der har erfaring med om dette medfører problemer med
>galvanisk tæring?, skal der monteres en tæreklods på skrueakslen?.
>Findes der et sted hvor problemet "galvanisk tæring" belyses, og hvor
>der gives anvisninger på løsning af problemet.
>
>Med sejlerhilsen
>
>Peder


Erik Breum Petersen (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Breum Petersen


Dato : 15-02-02 08:44

Nej der er en løsning mere på galvanisk tæring, og det er at ikke sætte to
forskellige metaller sammen. Hvis man vil have stålbeslag på sin
aluminiumsmast skal det isoleres med gummi, PU eller andet. Det samme gælder
de skruer, bolte og popnitter der kommes i masten.

Men husk zinkanoderne alligevel, de beskytter mod tæring fra saltvandet.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

"Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:lrao6ugm0ictcon4tmq5uuq05c8ebusqbs@4ax.com...
> Om der er elektrisk forbindelse mellem motoren og skrueakslen har
> ingen indflydelse på tæringen, da motoren ikke er nedsænket i vand
> (forhåbentlig .
> Du har formodentlig allerede en zink anode monteret med forbindelse
> til stævnrøret. Men der skal også monteres zink på selve akslen, da
> denne sandsynligvis ikke har elektrisk forbindelse til stævnrøret; i
> hvert fald ikke hvis det er et gummi stævnrørsleje. Dette kan du måle
> efter med et ohm-meter (kan købes for 100,- kroner i det nærmeste
> byggemarked/Bilka.
>
> Du efterlyser løsning på problemet "galvanisk tæring". På en båd er
> den eneste løsning netop zink anoder.
>
>
>
> On Thu, 14 Feb 2002 10:12:33 +0000 (UTC), "Peder Jensen"
> <pkj@worldonline.dk> wrote:
>
> >Jeg har tænkt mig at installere en gummikobling mellem motor og
> >skrueaksel på min båd.
> >Dette medfører at der ikke længere er elektrisk forbindelse mellem motor
> >og skrueaksel.
> >Er der nogen der har erfaring med om dette medfører problemer med
> >galvanisk tæring?, skal der monteres en tæreklods på skrueakslen?.
> >Findes der et sted hvor problemet "galvanisk tæring" belyses, og hvor
> >der gives anvisninger på løsning af problemet.
> >
> >Med sejlerhilsen
> >
> >Peder
>



Karsten (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 15-02-02 19:00

Joeh, nu har jeg så godt nok ikke hørt om at man kan få stævnrør,
skrue, skrueaksel og beslag/skruer til ror i det samme materiale, men
bortset fra det er ideen (omend ret teoretisk) da vældig god.

On Fri, 15 Feb 2002 08:44:13 +0100, "Erik Breum Petersen"
<breum@hehe.com> wrote:

>Nej der er en løsning mere på galvanisk tæring, og det er at ikke sætte to
>forskellige metaller sammen. Hvis man vil have stålbeslag på sin
>aluminiumsmast skal det isoleres med gummi, PU eller andet. Det samme gælder
>de skruer, bolte og popnitter der kommes i masten.
>
>Men husk zinkanoderne alligevel, de beskytter mod tæring fra saltvandet.
>
>mvh
>
>Erik Breum Petersen
>Summerthur, Sailfish 18, Assens


Bjarke Christensen (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-02-02 19:06

Jeg havde på et tidspunkt en skrue der var lavet af et eller andet hårdt
plast materiale. Zinkanoden på s-drevet holdt i al den tid jeg havde båden.
Det er jo også en mulighed. Galvanisk tæring er jo kun et problem i
galvaniske materialer.

/Bjarke

"Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> wrote in message
news:t0jq6u020qu791v5a7aasgh6jk04jts385@4ax.com...
> Joeh, nu har jeg så godt nok ikke hørt om at man kan få stævnrør,
> skrue, skrueaksel og beslag/skruer til ror i det samme materiale, men
> bortset fra det er ideen (omend ret teoretisk) da vældig god.
>
> On Fri, 15 Feb 2002 08:44:13 +0100, "Erik Breum Petersen"
> <breum@hehe.com> wrote:
>
> >Nej der er en løsning mere på galvanisk tæring, og det er at ikke sætte
to
> >forskellige metaller sammen. Hvis man vil have stålbeslag på sin
> >aluminiumsmast skal det isoleres med gummi, PU eller andet. Det samme
gælder
> >de skruer, bolte og popnitter der kommes i masten.
> >
> >Men husk zinkanoderne alligevel, de beskytter mod tæring fra saltvandet.
> >
> >mvh
> >
> >Erik Breum Petersen
> >Summerthur, Sailfish 18, Assens
>



Ole (16-02-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 16-02-02 06:33

Med hensyn til galvanisk tæring, har "WestMarine", Californien, en bog på
programmet der hedder "Boat & Yacht Corrosion Control", det er virkelig en
god bog at få forstand af.
Mange af de myter der er omkring tæring aflives, og man får en solid
gennemgang af både teori og praktiske eksempler.
Men fattet i korthed gælder det om at forbinde alle udvendige metaldele, som
gennemføringer, rorbeslag, skrueaksel (dette gøres med en slæbesko da mange
gearkasser isolerer pga oliefilm i lejer og kobling, slæbeskoen kan købes
her i landet) og skrue, med en ikke for tynd kobber leder (6 mm2 el. mere da
der er tale om små spændinger og ofte store strømme) og forbinde denne leder
til én strategisk placeret zinkklods, og derefter kontrollere tæringen med
jævne mellemrum med en sølv/sølvklorid elektrode, hvor man måler spændingen
mellem elektroden og lederen, (der er tale om millivolt).
Pas samtidig på jordledningen til landstrømmen, hvis den er forbundet til
søventilerne, som det er foreskrevet i Dansk Sejlunions "El om bord",
risikerer man at miste zink til havneanlæggets jerndele og dårligt
beskyttede nabobåde, der også har landstrøm (jordledning). I værste fald
forsvinder først zinken, så gennemføringerne og så synker båden.
I træbåde hvor zinken ikke har ordentligt fat i metaldelene, risikerer man
at der går strøm gennem det vanddrukne træ fra indvendige metaldele til
udvendige zink, dette mørner træet.
Bogen er skrevet på baggrund af firmaet "Yacht Corrosion Consultants, Inc."
forskning og praktiske erfaringer siden 1979.

Hilsen Ole



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste