Andet multimedie
bentjuul 3670
batch-thumbing
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-02 08:14

Hej gruppe

Jeg lægger en del billeder på min hjemmeside, og skal i den sammenhæng
dels lave et thumbnail på max 100*100 (ratio bevaret) og et
standardbillede på max 500 i bredde (højde ligegyldig, ratio bevaret)
Jeg har i forvejen gang i noget bat-fil for at omdøbe filerne og jeg
kunne godt bruge et konverteringsprogram der kan kaldes med en
kommandolinje.
Noget i retning af:
prog.exe billede1_t.jpg /width:100 /height:100 /maintainratio
prog.exe billede1_n.jpg /width:500 /maintainratio

(i dette eksempel har jeg allerede kopieret filerne til de nye navne, og
filerne skal bare resamples)

Programmet skal naturligvis gemme jpg i maksimal kvalitet og lave en pæn
resampling.

Nogen der kender et godt utility?

Fra : Rico Laursen

Dato : 14-02-02 10:06

Hey do!

Hvis du har mulighed for det kan du vist bruge ASPJpeg fra
http://www.persits.com/
Det kræver selvfølgelig at din udbyder at denne component installeret.
Hvis du kører php - hvilket mange af "nørderne" hos tdc internet gør - så
ved jeg ikke hvad du kan bruge...

Hygge

/Rico
www.cozy.dk - under constant development...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-02 10:44

"Rico Laursen" <el@idworks.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du har mulighed for det kan du vist bruge ASPJpeg fra
> http://www.persits.com/

Jeg vil have noget der kører lokalt (af flere grunde)

> Hvis du kører php - hvilket mange af "nørderne" hos tdc internet gør -

> ved jeg ikke hvad du kan bruge...

Jeg bruger normalt PHP, men kompleksiteten forøges unødvendigt ved at
bruge en klient/server-løsning

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-02-02 15:13

On Thu, 14 Feb 2002 08:13:33 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wroti:

>Nogen der kender et godt utility?

hvad med "ImageSizer" ?

jeg tror den kan bruges

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-02 18:09

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en meddelelse
> hvad med "ImageSizer" ?
> jeg tror den kan bruges

Hvordan kører man den fra kommandolinje?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Dennis Hansen

Dato : 14-02-02 21:52

> Programmet skal naturligvis gemme jpg i maksimal kvalitet og lave en
pæn
> resampling.
>
> Nogen der kender et godt utility?

Prøv at kigge på ImageMagick
http://www.imagemagick.org/

Jeg har godt nok aldrig prøvet det under windows, kun linux hvor jeg
kunne finde på at kalde det fra et php script som

system("convert -quality 90 -antialias -sample 'x256' '$billedeInd'
$billedUd");

Kig efter convert på imagemagick siden som er den del du skal bruge,
hvis du kan få det til at køre under windows tror jeg du vil blive glad
for det.

Mvh
Dennis

Fra : Ian Rosenfeldt

Dato : 16-02-02 14:49

Hvad med Photoshop 6.0, du kan enten lave Actions, eller vælge
file-Automate-batch eller lign.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-02 18:09

"Ian Rosenfeldt" <ian_r@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med Photoshop 6.0, du kan enten lave Actions, eller vælge
> file-Automate-batch eller lign.

Det er lidt meget at anskaffe for den lille opgave, synes jeg.
Er du sikker på at man kan kalde det fra kommando-linje?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-02 18:05

"Dennis Hansen" <dennis__hansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at kigge på ImageMagick
> http://www.imagemagick.org/

Det ser ganske rigtigt interessant ud, men jeg kan kun finde en masse
source-kode.
Er der er en der har convert liggende i en alm executable (w2k)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Dennis Hansen

Dato : 18-02-02 15:57

> [...]
> source-kode.
> Er der er en der har convert liggende i en alm executable (w2k)

http://www.dylanbeattie.net/magick/download/im-win2k-5.4.2-1-full.zip
(2,264,637 bytes)

Pak den ud i en folder og så er du klar, har lige prøvet virker fint !

Mvh
Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-02 10:03