Palm software
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-02-02 01:40

Hej

Kan man med den medfølgende palm software 'synce' altså dele kontakter
osv. mellem to forskellige computere over netværk?

Eller kan man måske bruge entourage?

Nogen der har lidt erfaringen med Palm, både den håndholdte men også
softwaren?

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-02-02 12:35

nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) writes:

> Kan man med den medfølgende palm software 'synce' altså dele
> kontakter osv. mellem to forskellige computere over netværk?

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Kan du uddybe den? Hvad vil du gerne opnå?

> Eller kan man måske bruge entourage?

Ja, du kan snildt bruge Entourage. Ellers er der det medfølgende "Palm
Desktop"-software (udgave til MacOS9 såvel som OSX) som er udemærket:
Den kan synkronisere dine kontakterpersoner, aftaler, noter og 2do's,
og gøre dem tilgængelige fra alle dine Mac-programmer.

> Nogen der har lidt erfaringen med Palm, både den håndholdte men også
> softwaren?

Ja, jeg havde indtil for nylig en Palm V som brugte i kombination med
Palms eget "Palm Desktop" til Mac - og som jeg var rigtig godt
tilfreds med: Med 2 MB husker den rigeligt alle mine aftale, noter,
kontaktpersoner m.m.m. Desuden er den robust (har tabt den fra cyklen,
sovet på de m.m. flere gange) og holder OK længe på batteriet.

Jeg mistede min V'er i et S-tog har har i dag en m505, som sådan set
bare er en V'er med farveskærm og 8 mb ram.

-j

Ja, jeg har en Palm m505 (før den en V som forsvandt i eet s-tog) som
jeg er rigtigt godt tilfreds med.

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-02-02 12:47

nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) writes:

> Kan man med den medfølgende palm software 'synce' altså dele
> kontakter osv. mellem to forskellige computere over netværk?

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Kan du uddybe den? Hvad vil du opnå?

> [...]

Desktop"-software (udgave til MacOS9 såvel som OSX) som er udemærket:
Den kan synkronisere dine kontakterpersoner, aftaler, noter og 2do's,
og gøre dem tilgængelige fra alle dine Mac-programmer. Palm Desktop
bygger såvidt jeg ved på Claris Organizer, or fungerer helt fint.

> Nogen der har lidt erfaringen med Palm, både den håndholdte men også
> softwaren?

Ja, jeg havde indtil for nylig en Palm V som jeg brugte i kombination
[...]

Vær opmærksom på at nyere Palmer har USB-stik på synkroniserings-foden
("Cradlen"), men lidt ældre Palmer har serielstik.

-j

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-02-02 19:31

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke spørgsmålet. Kan du uddybe den? Hvad vil du opnå?

Det er et spørgsmål om hvor mange gange jeg skal skrive mine aftaler...
Vi (mig og min kæreste) har hver vores computer, når jeg så skriver en
aftale ind i min konfiguration skal min kalender synces med kærestens

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 11:39

> [...]

> aftaler... Vi (mig og min kæreste) har hver vores computer, når jeg
> så skriver en aftale ind i min konfiguration skal min kalender

Først: Hverken Palm Desktop eller Entourage kan netværke.

Dernæst: Hvis I er sådan et kærestepar der deler alting
(incl. hinandens kalender ned i mindste pinlige detalje; ja måske
ligefrem deler mailadresse .. yrkkk!) kan du opnå noget der ligner ved
at opretter ens brugerprofler på hver jeres komputer og lade Palmen
synke mellem dem. Men det er ikke nogen rar løsning.

For at kunne Synke palmen med en stationær og dele udvalgte data skal
du have fat i programmer som NowUpToDate, men det er vist lidt
voldsomt, hvis du og kæresten bare skal synkronisere nogle fælles
aftaler i ny og næ.

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 11:54

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> [...]
> at opretter ens brugerprofler på hver jeres komputer og lade Palmen
> synke mellem dem. Men det er ikke nogen rar løsning.

Jeg kan nu godt saette mig ind i situationen. Vi anskaffede to Palmer
i sommers netop for at have faelles kalender, og jeg har efterhaanden
opgivet at faa det tiil at fungere. De bliver derfor ikke saerlig
brugt, hvilket er trist. Det er ellers saadan nogen gennemsigtige
nogen.

Du ved, i cradlen under morgenmaden og saa er man bare ajour.

Slet ingen forslag? Der er Linux paa serveren..

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 12:45

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> efterhaanden opgivet at faa det tiil at fungere. De bliver derfor
> ikke saerlig brugt, hvilket er trist. Det er ellers saadan nogen

Tjo.... Jeg er med på at synk mellem komputer og Palme er mam, men
hvis situationen var at min kæreste også havde en Palme, ville jeg
synkronisere vores fælles-aftaler håndholdt: Ved at skrive dem ind,
eller ved at beame dem under morgenmaden.

> Du ved, i cradlen under morgenmaden og saa er man bare ajour. Slet
> ingen forslag? Der er Linux paa serveren..

På Mac håndterer NowUpToDat flere brugere, der har private såvel som
delte date: Adresser, aftale m.m. Man kan med andre ord vedligeholde
en fælles adresebog over "fælles venner" parallelt med at man har sin
egen kundedatabase, lige som man kan dele "fælles aftaler" som en
kalenderkategori uden at man selv behøver vide, hvornår kæresten har
personelemøde og skal drikke kaffe med sin mor.

Jeg mangler fortsat at kaste noget tid efter at få min Palme til at
arbejde sammen med Linux (i dag tager jeg lejlighedsvis backup via
Mac). Her virker Korganizer OK sød, men jeg har ikke helt fattet
hvordan jeg får den til at synke via USB. Hvordan med Evolution? Burde
den ikke kunne håndtere mange brugere, der dele ressourcer mellem sig?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 12:51

> [...]

> hvordan jeg får den til at synke via USB. Hvordan med Evolution? Burde
> den ikke kunne håndtere mange brugere, der dele ressourcer mellem sig?

Jeg aner det ikke. Mit liv er for kort til at saette sig ind i nye
programmer for sjov. Evolution mindede mig for meget om Outlook til
at jeg synes det var sjovt.

Men til gengaeld ville jeg gerne have et godt program til at laese
mailinglister offline, med traaede og alting. Gode forslag?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 13:14

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Men til gengaeld ville jeg gerne have et godt program til at laese
> mailinglister offline, med traaede og alting. Gode forslag?

Jeg har samme behov. Har stadig kun modem derhjemme, og er i det hele
taget ikke så glad for mailingslister som for ting jeg kan deltage i
via news (Gnus).

I mangel på tid (og lyst) til at lege med ny software har jeg indtil
videre klaret mig ved at kopiere mail (mbox) fra server til min
bærbare og så læse det i Pine.

Det er ikke nogen rigtig lækker løsning, og jeg har indtryk af at jeg
er bedre tjent med KMail, som vist kan hitte ud af at tråde på
fornuftig vis. Det samme gælder vist Evolution.

Du har vel ikke tilfældigvis erfaringer med at få Gnus til at læse
mbox?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 13:19

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Du har vel ikke tilfældigvis erfaringer med at få Gnus til at læse
> mbox?

Noep. Kiggede lige hurtigt paa Google og faldt over

http://groups.google.com/groups?selm=vaf7ksk7ag9.fsf%40lucy.cs.uni-dortmund.de&output=gplain

hvor det er Kai der udtaler sig. Han plejer at vide hvad han taler
om. Svjlks anbefaler han at kopiere over til en seperat Gnus folder
for at kunne bearbejde dem der.

Gnus er en mulighed, men jeg synes ikke dens traadning er saerlig god.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 13:43

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Gnus er en mulighed, men jeg synes ikke dens traadning er saerlig
> god.

.... til mailinglister, forstås?

Har lige lavet en hurtig test af Kmail: Kopierede en 45 mb stor fil
med mailinglister (ca 12.000 indlæg) over på min Pismo og bad Kmail
kigge på filen.

Voila! Første indtryk: Den tråder som den skal og den er
hurtig. Desuden ser den ud til at have nogle funktioner (filtre)
specifikt til at håndtere mailinglister: Højreklik på en mail fra en
mailingliste og sig "create filter... mailinglist", og Kmail klarere
resten.

KNode som primært er til news kan også håndtere mail og har derfor
nogle særlige funktioner til score. Jeg har ingen erfaringer med
programmet, men det et måske også en mulighed.

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 14:10

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Har lige lavet en hurtig test af Kmail: Kopierede en 45 mb stor fil
> med mailinglister (ca 12.000 indlæg) over på min Pismo og bad Kmail
> kigge på filen.

Ikke daarligt. Jeg vil dog helst have et tekstbaseret program, da jeg
nok vil koere det paa mimer.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 14:56

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Ikke daarligt. Jeg vil dog helst have et tekstbaseret program, da
> jeg nok vil koere det paa mimer.

Hmmmm... jeg synes lige du sagde, det skulle være offline?
Og Pines "sort type 'tHread'" er ikke mam?

-j

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 15-02-02 20:57

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Først: Hverken Palm Desktop eller Entourage kan netværke.
netop
Der er en del groupware software på marked, der kan det og understøtter
Palm, men måske bliver det lige lovlig dyrt til sådan noget privat.
Jeg har desværre ikke nogle links parat.

men måske jeg husker svagt, der var noget med at man kunne have en
andens persons kalender med på sin palm. Spørg hellere en gang i en palm
gruppe.
eller hos www.palmgear.com

hilsen
Sebastian

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-02-02 01:52

Sebastian Loeck <sebalo@worldonline.dk> wrote:

> netop
> Der er en del groupware software på marked, der kan det og understøtter
> Palm, men måske bliver det lige lovlig dyrt til sådan noget privat.
> Jeg har desværre ikke nogle links parat.

Det er jo' lige det. Det er meget fedt med noget der virker men det
behøver ikke lige koste en banegård bare fordi man sidder på en Mac.

Ok, takker og kigger

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 03:28

In article <1f7kmov.1bzpjjhco9yrkN%nicstone@mac.com>,
nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote:

> Kan man med den medfølgende palm software 'synce' altså dele kontakter
> osv. mellem to forskellige computere over netværk?

nej

> Eller kan man måske bruge entourage?

nej

> Nogen der har lidt erfaringen med Palm, både den håndholdte men også
> softwaren?

Du kan bruge Palm'en til at synkroniserer med - dvs overføre kontakter
og aftaler til Palm'en og overføre dem fra Plam'en til din kærestes
computer.

For at synkronisere mellem to kalender programmer over netværk skal du
have en server/client løsning som eks. Cronos "Group Organizer" eller MS
"Outlook" - (Cronos serveren kører på mac)

<icq:131382336>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-02-02 16:58

> nej

Øv, det burde Palm folkene da få lavet...

> nej

> Du kan bruge Palm'en til at synkroniserer med - dvs overføre kontakter
> og aftaler til Palm'en og overføre dem fra Plam'en til din kærestes
> computer.

Det vil jeg prøve i første omgang, dog er det lidt besværligt med mindre
man kan vælge til/fra hvilke aftaler der skal synces til Palm'en. Jeg må
hellere få prøvet det af. Er stadig lidt ny med Palm'en da den først
lige er kommet inden for dørene

> For at synkronisere mellem to kalender programmer over netværk skal du
> have en server/client løsning som eks. Cronos "Group Organizer" eller MS
> "Outlook" - (Cronos serveren kører på mac)

Hm... Tænkte nok det ikke var så ligetil. Man kan vel altid kigge på
det, men det koster sikkert en mindre banegård :-/

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 17:33

In article <1f7no6g.iq3rpi1nugzfsN%nicstone@mac.com>,
nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote:

> Øv, det burde Palm folkene da få lavet...

Nej, deres software er en del af Palm produktet, dvs en _personlig_
kalender - ikke et netværks kalendersystem.

> [...]
> man kan vælge til/fra hvilke aftaler der skal synces til Palm'en. Jeg må
> hellere få prøvet det af. Er stadig lidt ny med Palm'en da den først

opret én kategori til formålet og nøjes med at syncroniser den. (jeg
mener det er muligt, men er lidt rusten da jeg solgt min Palm for over
et år siden)

> Hm... Tænkte nok det ikke var så ligetil. Man kan vel altid kigge på
> det, men det koster sikkert en mindre banegård :-/

man er vel bybo...

Jørn Brodtgaard: Jeg vil fandeme ik' ha' en bondegård!

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 18:31

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jørn Brodtgaard: Jeg vil fandeme ik' ha' en bondegård!

Han hedder nu Åge, eller rettere hed, da han fingerede sin død af
skattemæssige årsager ved et flystyrt i Satoverstyristan.
Torskegildet inden er temmeligt morsomt...

Jørn det er ham i barnevognen med den let opvredne nylonstrømpe...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 19:06

In article <kk1yfmmz2m.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Han hedder nu Åge, eller rettere hed, da han fingerede sin død af
> skattemæssige årsager ved et flystyrt i Satoverstyristan.
> Torskegildet inden er temmeligt morsomt...

Var der ikke noget med at hans død var fingeret?

> Jørn det er ham i barnevognen med den let opvredne nylonstrømpe...

åh ja ))

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 19:34

> Var der ikke noget med at hans død var fingeret?

As I told ya above.... Jo, han søger eksil hos nogen nazister i
junglen. Det er til gengæld ret kedelligt.

> åh ja ))

Fluf. Bahbuhbahbuh.

Jeg mindes ikke en Mac i deres reippurtuare. Kan være det kommer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 19:50

In article <kkeljmlhme.fsf@mimer.null.dk>,

> As I told ya above.... Jo, han søger eksil hos nogen nazister i
> junglen. Det er til gengæld ret kedelligt.

_læs_ og forstå morten...

> Fluf. Bahbuhbahbuh.
>
> Jeg mindes ikke en Mac i deres reippurtuare.

du er rigtig muter i her til aften - mon ikke du burde spare på
tilbehøret til din baksuld

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 20:05

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> du er rigtig muter i her til aften - mon ikke du burde spare på
> tilbehøret til din baksuld

Det var ikke mig. Det var mig med de saltstegte sild. Har du lavet
for meget siden hukommelsen svigter?

(Og jeg fik en MacMonster i gaar - de laa lige for toppen af en bakke
paa aarets foerste cykeltur. Deres MacKaffe er god og billy).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 20:39

In article <kk4rki4lcm.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det var ikke mig. Det var mig med de saltstegte sild. Har du lavet
> for meget siden hukommelsen svigter?

nej, det vil være synd at sige.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 20:52

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Fluf. Bahbuhbahbuh. Jeg mindes ikke en Mac i deres reippurtuare.

Skål? Thorbjørn er vist gået i "At tænke sig mode".

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 20:57

> Skål? Thorbjørn er vist gået i "At tænke sig mode".

Kun i kaffe (men der har jeg også sparet på vandet).

Jeg har fået at vide at det er meget vigtigt i denne gruppe at kunne
være off-topic på en uformel og gerne vittig måde.

Det er sgu svært.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:04

In article <kk664y34dj.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det er sgu svært.

prøv det engang overe i dk.edb.system.unix Eller er det derfor du
nøjes med at bruge mac.com adressen her?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 21:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> prøv det engang overe i dk.edb.system.unix Eller er det derfor du
> nøjes med at bruge mac.com adressen her?

Man kan ikke vaere morsom i d.e.s.u. Fysisk umuligt. Man kunne jo
blive risikere at blive taget paa ordet, og saa gaar det da helt galt.

Adressevalget har ikke noget med det at goere. Det er bare fordi det
er saa nemt med Gnus.

Bumbum. Nu har jeg hjulpet Per, givet Erik ret, og fundet et
alternativt operativsystem til Christians PowerBook. Saa kan jeg vist
godt holde weekend...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:37

In article <kksn821ott.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Bumbum. Nu har jeg hjulpet Per, givet Erik ret, og fundet et
> alternativt operativsystem til Christians PowerBook.

LOL - hvordan instalerer man et OS på en dørstopper?

> Saa kan jeg vist godt holde weekend...

jo, hygge...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 21:59

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> LOL - hvordan instalerer man et OS på en dørstopper?

Tjah, NetBSD vil ikke (det overraskede mig)

http://netbsd.org/Ports/macppc/models.html

men de henviser til mkLinux

http://lppcfom.sourceforge.net/fom-serve/cache/280.html

siger at mkLinux R1 (hvad det så end er) understøtter PowerBook 5300.

Faktisk er der en der kan få sin PB1400 til at virke ved:

> I have also given pre-DR3 MkLinux a go on my PB 1400c/133. Rather than
> using a special kernel build, I was able to get everything running by
> tricking the MkLinux booter into thinking it was on a PB 5300.

Så, jo, mkLinux skulle være et alternativt operativsystem til Christian.

Tænk hvis det kunne blive en bundstabil webserver

> jo, hygge...

dvs lave useriøse ting. Det gør jeg så...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 22:35

In article <kkd6z61my3.fsf@mimer.null.dk>,

> Tjah, NetBSD vil ikke (det overraskede mig)
>
> http://netbsd.org/Ports/macppc/models.html

må jeg gætte: Grafikchippen er en eller anden "valkyrie" chip? Jeg
troede egentlig at hans PB5300 var helt død. (aflivet af bechd ved
nakkeskud)

> men de henviser til mkLinux
>
> http://lppcfom.sourceforge.net/fom-serve/cache/280.html
>
> siger at mkLinux R1 (hvad det så end er) understøtter PowerBook 5300.

Såhudt jeg visker, er det en mikrokerne (dvs egentlig ikke linux) der er
binaer kompatibel med linuxPPC og bundlet med GNU værktøjer og
biblioteker.

Sjovt nok er det også mikrokernen der adskiller Mac OS X fra de øvrige
BSD'er.

Projeket blev droppet da Apple købte NeXT og dermed skrottede Copland
projektet. Bagrunden for Apples indvolvering var en blanding af
late-90'es-linux-wanabe-hype samt en mulighed for at teste den
mikrokerne som Apple udviklede til Copland. En kerne der iøvrigt er
beslægtet med den mach kerne som NeXTstep, Rapsody og Mac OS X bruger.

> dvs lave useriøse ting. Det gør jeg så...

så er dk.edb.mac et velvalgt forum.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 22:44

> [...]

> må jeg gætte: Grafikchippen er en eller anden "valkyrie" chip? Jeg
> troede egentlig at hans PB5300 var helt død. (aflivet af bechd ved

Det maa du gerne. Jeg har aldrig set dyret, men det kan det
selvfoelgelig vaere jeg kommer til.

> Sjovt nok er det også mikrokernen der adskiller Mac OS X fra de øvrige
> BSD'er.

De laerde har diskuteret hvorvidt det er smartest at lave monolitiske
kerner som Linux eller lave mikrokerner hvor modulerne sender
beskedder rundt mellem hinanden. Jeg tror nok at de blev enige om at
det alt andet lige var langsommere at sende beskedder. Jeg synes nu
ikke Mach-kernen er langsom her.

> så er dk.edb.mac et velvalgt forum.

Jah, du maa jo vide det.

Aquaemacsen ser ioevrigt lovende ud. Den sidste release brager dog
ned hvis man vaelger et "Kommer ved lejlighed" menupunkt. Lidet
overbevisende, men det er vel bare som at bo i et gammelt hus.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 23:15

In article <kkaduaqv2i.fsf@mimer.null.dk>,

> Det maa du gerne.

Mit gæt er udlukkende basseret på mine undesøgelser i forbindelse med en
henholdsvis en P630 og en P6200 (et næsten lige så frygteligt bandeord
som Copland, Spindler, 7.53 og PB5300)

> [...]
> beskedder rundt mellem hinanden. Jeg tror nok at de blev enige om at
> det alt andet lige var langsommere at sende beskedder. Jeg synes nu

Forskellen ligger vist mest på det teoretiske plan - Jeg mener at have
læst at fordelen ved den motolitiske kerne i starten af halvfemserne,
var ikke eksisterende pga af den dengang eksisterende hardwares
begrænsninger.
Mach kernen har i øvrigt et godt ry mht. til kerneltasking, latency og
ikke mindst stabilitet. Desuden skulle systemer baseret på machkernen
være lettere at flytte til anden hardware.

> Aquaemacsen ser ioevrigt lovende ud. Den sidste release brager dog
> ned hvis man vaelger et "Kommer ved lejlighed" menupunkt. Lidet
> overbevisende, men det er vel bare som at bo i et gammelt hus.

Jeg hentede den prekomplierede, den quiter inden den når at starte -
måske skulle jeg prøve at pakke den ud med openUp istedet for
StuffitExpander.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 23:29

> [...]

> Jeg hentede den prekomplierede, den quiter inden den når at starte -
> måske skulle jeg prøve at pakke den ud med openUp istedet for

Eller maaske laese Readme filen. Der staar noget meget vigtigt.

Hvorfor er alle disse numre bandeord?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 00:17

In article <kkwuxebcr3.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Eller maaske laese Readme filen. Der staar noget meget vigtigt.

aha, et RTFM svar Det plejer at være mit domaine...

> Hvorfor er alle disse numre bandeord?

M.Spindler var manden der næsten kørte Apple i sænk med ikke mindre end
to mislykkedes OS strategier (Copland og mac OS 7 til intel), alt for
sen satsning på kloner, og et forsøg på at trænge ind på IBM, Compac's
og MS's markeder.
(G.Amilio rydede op, droppede Copland og fik nogle af delteknologierne
fra Copland impolementeret i Mac OS 7, -> 8, og sluttede med at købe
NeXT+S.Jobst)

PB 5300 var en katastrofe for Apple, der resulterede i at Apple mistede
sin poistion som den største producent af notebooks.
Den startede med at blive trukket tilbage fordi batterierne antændte sig
selv og ekspolderede, mere end et halvt år senere blev den
genintroduceret med en gammeldags batteriteknologi - ud over det, var
det en meget fejlbehæfted model. Den afløste de 68k baserede 5x0 og Duo
serier som var blandt de ypperste bærbare på markdet.

Copland var Apples eget udviklede native PPC OS, der skulle erstatte Mac
OS 7. Kort sagt et OS der skrottede alle bånd til Mac OS anno 1984 -
bånd som Mac OS 9 stadig slæber rund på.
Copland skulle have været introduceret omkring 94-95 - I 96 da projektet
blev droppet, havde man end ikke en alpha version klar... og slet ingen
trediparts programmer/udviklere der bakkede op om Copland.
Det kostede en formue og i de fire år, satte Apple næsten alle recurser
ind på at få Copland færdig - kun 13 mand var ansat til at vedligeholde
af Apples levebrød Mac OS 7.x (i dag = mac OS 9).
Dvs. mens MS fik winNT og win95 ud af døren der havde beskyttet
hukommelse, preemitiv multitasking, hutig in/out, plug-and-pray et
rimeligt GUI osv - stod Apple stadig med et 68k OS der blev emuleret på
PPC hardware, var frygteligt ustabilt, kun havde coorporativ
multitasking, langsom og mangelfuld netværksundestøttelse, langsom
in/out og en elendig implementering af VM der tilmed crashede så meget
at det anbefaldes at lade være med at bruge VM. I de år satte Apple hele
sit forspring over styr...

P6200 en 75MHz PPC603(e) der i realiteten var langsommere end en 25MHz
68040 - og i øvrigt led af et utal af børnesygdomme.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 00:35

> [...]

> (G.Amilio rydede op, droppede Copland og fik nogle af delteknologierne
> fra Copland impolementeret i Mac OS 7, -> 8, og sluttede med at købe

Tak for historieforedraget. Det er meget sjovt at se hvordan det er
forloebet med noget som jeg overhovedet ikke har intereseret mig for
foer. Paa et tidspunkt overvejede jeg at kigge paa Rhapsody, men
naaede aldrig laengere end til tanken og vistgnok ogsaa et download.

> Den startede med at blive trukket tilbage fordi batterierne antændte sig
> selv og ekspolderede, mere end et halvt år senere blev den
> genintroduceret med en gammeldags batteriteknologi - ud over det, var

Lyder som en model som er blevet faerdig i sidste oejeblik. Utroligt
at saadan noget kan finde vej til markedet.

> Copland var Apples eget udviklede native PPC OS, der skulle erstatte Mac
> OS 7. Kort sagt et OS der skrottede alle bånd til Mac OS anno 1984 -
> bånd som Mac OS 9 stadig slæber rund på.

Jeg kender godt grundproblemerne i det gamle MacOS, hvilket ogsaa var
nogen af grundende til at jeg ikke fandt det interessant. Men det er
spaendende at se hvordan alle andre end Microsoft stille og roligt er
ved at se fordelene ved at bruge en eller anden Open Source
Unix-variant som grundkerne og fase deres egne ting ud. Apple har saa
bare den fordel til andre firmaer at de goer det _ordentligt_ - baade
med at tage skridtet fuldt ud, men ogsaa at goere det med brask og
bram.

Det er noget andet end at hoere om de problemer der var for en 6-7 aar
siden.

Mac kan meget, meget nemt erobre hele desktopmarkedet for kommercielle
udviklere paa det her, hvis de bliver ved.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 01:43

In article <kkg042nwtt.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> foer. Paa et tidspunkt overvejede jeg at kigge paa Rhapsody, men
> naaede aldrig laengere end til tanken og vistgnok ogsaa et download.

Rapsody var stort set lig med mac OS X server 1.x uden x86
understøttelsen. Dvs et sted mellem Mac OS X 10.x og NextStep/Openstep.

> [...]
> har saa bare den fordel til andre firmaer at de goer det _ordentligt_
> - baade med at tage skridtet fuldt ud, men ogsaa at goere det med

Apples forholdsvs lille størelse, kontrol over både hadware og OS samt
usædvanlig loyale bruger base (jvf. dem der blev hængende i 90'erne) gør
formegentlig at Apple _har_ større chance for et vellykket hamskifte end
andre i branchen.

> Mac kan meget, meget nemt erobre hele desktopmarkedet for
> kommercielle udviklere paa det her, hvis de bliver ved.

Det vil Steve Jobst og Dr.Münster blive glade for. Apples ansættelse af
ham gutten bag Ezzarial (sansynligvis forkert stavet) og FreBSD gutten
er vel også gode indikatore for at Apple også satser den vej.

Objective C udviklingsværktøjerne kan vel kun bruges til at udvikle
programmer til de Mac OS X beslægtede stystemer dvs. OpenSTEP/NexTStep
(døde) og GNUStep (halvdød) - order was?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 02:34

> Det vil Steve Jobst og Dr.Münster blive glade for. Apples ansættelse af
> ham gutten bag Ezzarial (sansynligvis forkert stavet) og FreBSD gutten
> er vel også gode indikatore for at Apple også satser den vej.

Jeg saa en artikel om at den gode Hubbard havde vaeret meget
insisterende paa at han ville ansaettes, saa det giver jeg ikke helt
saa meget for.

Men det ER vejen frem. Windows sidder totalt fast paa sin andel[1],
saa der er ikke rigtigt andre markeder at angribe.

[1] Hvis du ikke kan afvikle DOS og Windowsprogrammer bedre end
Windows, er du doedsdoemt i den verden. Det kraever samme
processortype.

> Objective C udviklingsværktøjerne kan vel kun bruges til at udvikle
> programmer til de Mac OS X beslægtede stystemer dvs. OpenSTEP/NexTStep
> (døde) og GNUStep (halvdød) - order was?

Der er fra de gode gamle NeXT dage en objective C frontend i gcc, som
jeg aldrig har brugt, men folk der har forstand paa de ting siger at
objective c er meget behageligere at kode i end C++.

Saa hvis du holder dig til GNU ting, skulle du kunne udvikle til de
fleste platforme.

Men jeg vil fraraade folk at bruge tid paa C af nogen art i dag.
Oensker man at gaa mod at programmere store ting sammen med andre, saa
er det C++ (som udfases hurtigt til fordel for C#) og Java.

Men det afhaenger som altid af hvad man laver...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 10:46

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> Oensker man at gaa mod at programmere store ting sammen med andre, saa
> er det C++ (som udfases hurtigt til fordel for C#) og Java.

Der er store forskelle i objectmodellerne i ObjC og C++ og de kan ikke
blandes. Den seneste udgave af uvikler værktøjerne understøtter nu
ObjC++. Hvilket er en stor fordel hvis man vil portere et C++ program
til Cocoa. Man kan således nøjes med at omskrive gui- og kontrollerdelen
med ObjC's objecktmodel og beholde datamodellen i C++'s ditto.

Et Cocoa program kan i dag indeholde ObjC, C++, Java og AppleScript
code. Fleksibelt men ikke særligt portabelt!

Hvad er C#, er det noget Microsoft noget?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 10:56

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Hvad er C#, er det noget Microsoft noget?

Javaklon til .NET fra Microsoft. Folk er elleville.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 13:44

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Javaklon til .NET fra Microsoft. Folk er elleville.

Jeg tror nu nok jeg kan beherske mig.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 20:23

> Jeg tror nu nok jeg kan beherske mig.

Du er heller ikke gammel C++ mand paa Microsoft platform, vel?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-02-02 21:37

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du er heller ikke gammel C++ mand paa Microsoft platform, vel?

Så langt fra!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 10:38

> Så langt fra!

Saa er vi to

Java er i dag bedste bud paa et kommercielt interessant sprog til
almindelig udvikling, hvor man ikke pr automatik gifter sig med
Microsoft.

Efter min mening.

Andre ville maaske mene at AppleScript var bedre, men det ved jeg ikke
noget om.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-02-02 11:11

> [...]

> Java er i dag bedste bud paa et kommercielt interessant sprog til
> almindelig udvikling, hvor man ikke pr automatik gifter sig med

Det har du nok ret i. Man kan skrive Cocoa applikationer i Java, men de
bliver ikke videre portable og så er man jo i seng med med Apple.

> Andre ville maaske mene at AppleScript var bedre, men det ved jeg ikke
> noget om.

AppleScript kan meget og kan nu også bruges i Cocoa appliklationer, men
er stadig kun et værktøj til interapplikations brug.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 15:11

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Javaklon til .NET fra Microsoft. Folk er elleville.

Ja, selv en af frontfigurerne fra Gnome-projektet mener at det er
fremtiden for Gnome.

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 22:43

In article <kkd6z61my3.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Tænk hvis det kunne blive en bundstabil webserver

Uden netkort? PCMCIA understøttes ikke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 22:46

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Uden netkort? PCMCIA understøttes ikke.

PPP over serielport? PLIP over parallelport? Morsesignaler ved at
blinke med skaermen??

Det er jo ved at blive en principsag det her.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 22:55

In article <kk664yquyy.fsf@mimer.null.dk>,

> PPP over serielport?

higspeed 57600 Det kan lade sig gøre....

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 02:42

In article <kk664yquyy.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> PPP over serielport? PLIP over parallelport?

KUK i kabyssen?

> Morsesignaler ved at blinke med skaermen??

Det ville jeg gerne være med til at implementere.

> Det er jo ved at blive en principsag det her.

Så afgjort.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 03:23

> Det ville jeg gerne være med til at implementere.

Det er vist 15 aar siden vi fik implementeret "morsesignaler via
arkitektlampe og legosensor mellem C64 og Piccolo". Det var sjovt.
Specielt fordi det foregik midt om natten i stuehoejde lige ud til
gaden. Det tager LAAAANG tid at overfoere data paa den maade.

> Så afgjort.

Hvor meget RAM har dyret?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 03:34

In article <kkk7tecgi7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det tager LAAAANG tid at overfoere data paa den maade.

én bit i timen?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:53

> [...]

> arkitektlampe og legosensor mellem C64 og Piccolo". Det var sjovt.
> Specielt fordi det foregik midt om natten i stuehoejde lige ud til

Jeg tør vædde på at i ikke vidste hvorfor folk råbte "nørder" efter jer.

> Det tager LAAAANG tid at overfoere data paa den maade.

Det foregår ellers med lysets hastighed.

> Hvor meget RAM har dyret?

Det må du vist spørge ejeren om.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 04:01

> Jeg tør vædde på at i ikke vidste hvorfor folk råbte "nørder" efter jer.

De kiggede bare underligt de faa der gik forbi. Det var hjemme hos
vores laerer saa de har nok vaeret vant til det...

> Det foregår ellers med lysets hastighed.

Det er sandt. Saa maa vi have sloevet lyset ned til broekdele af det
som hende der fysikeren blev beroemt paa sidste aar, og saa endda uden
at ville det. Det slaar kold fusion, med mange lysaar. Femten vist endda.

> Det må du vist spørge ejeren om.

Han mumlede noget om at han havde opgraderet sit modem eller noget i
den retning. Hurtigere gik det. Pyt, jeg har koert Linux paa 4 Mb
RAM. Alt er muligt i en gasovn med en doerstopper.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 06:58

In article <kkwuxei10g.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> De kiggede bare underligt de faa der gik forbi. Det var hjemme hos
> vores laerer saa de har nok vaeret vant til det...

Nu til dags ville en sådan lærer blive anmeldt for uterlig omgang med
elever.

> Det er sandt. Saa maa vi have sloevet lyset ned til broekdele af det
> som hende der fysikeren blev beroemt paa sidste aar, og saa endda uden
> at ville det. Det slaar kold fusion, med mange lysaar. Femten vist endda.

Imponerende konklussion.

> Han mumlede noget om at han havde opgraderet sit modem eller noget i
> den retning. Hurtigere gik det. Pyt, jeg har koert Linux paa 4 Mb
> RAM. Alt er muligt i en gasovn med en doerstopper.

Hvad skal gasovnen bruges til?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 12:50

> Nu til dags ville en sådan lærer blive anmeldt for uterlig omgang med
> elever.

Kan du virkelig ikke komme paa noget mere uterligt end det? Hvordan
er det lykkedes dig at faa boern?

> Imponerende konklussion.

Naturligvis. Hvis vi havde vaeret i Tydskland havde det vaeret en konklußion.

> Hvad skal gasovnen bruges til?

Allegorisk reference.

Desvaerre er gasovne en uddoende race, men gaskomfur er ikke.
Desvaerre har vi keramisk komfur - jeg savner gasblus. Saa ville
halvdelen af vores efterhaanden aldrende koekkengrej kunne bruges
meget mere.

Men nu kom vi jo bort fra PowerBooken - Christian har spurgt hvad jeg
vil have for den. Hvor hurtig er den?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 13:00

In article <kkheohve7g.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Men nu kom vi jo bort fra PowerBooken - Christian har spurgt hvad jeg
> vil have for den. Hvor hurtig er den?

Som en bærbar P100-120 (på laaaangsom systembus og med uaccelereret
grafikkort), afhængig af om den har L2 cache og den hurtige CPU - men
det er vist ét fedt. Det er skærmen der afgør prisen, er det TFT eller
DNST?

NB. får du penge for at overtage den? i givet fald vil jeg godt nøjes
med at tage 200kr for den

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 15:10

In article <kkheohve7g.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Kan du virkelig ikke komme paa noget mere uterligt end det? Hvordan
> er det lykkedes dig at faa boern?

IVF.

> Naturligvis. Hvis vi havde vaeret i Tydskland havde det vaeret en
> konklußion.

Æøeh, hvordan kan du få dig til at bruge ß, men ikke æøå?

> Allegorisk reference.

Aha.

> [...]
> Desvaerre har vi keramisk komfur - jeg savner gasblus. Saa ville
> halvdelen af vores efterhaanden aldrende koekkengrej kunne bruges

Jeg har da et campingblus jeg gerne vil bytte med en TiBook.

> Men nu kom vi jo bort fra PowerBooken - Christian har spurgt hvad jeg
> vil have for den. Hvor hurtig er den?

Nogenlunde som en slidt Ford Taunus. Eller sagt på en anden måde: Hvis
du kaster den ud fra et 30 etagers højhus lige efter du har sat den til
at regne ¼ ud med 150 decimaler, så er den gået i stykker før den har
regnet færdig. Et stykke tid efter rammer den så jorden.

Bortset fra det, så er det en udemærket skrivemaskine.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 15:47

> IVF.

DFKJI.

> Æøeh, hvordan kan du få dig til at bruge ß, men ikke æøå?

Nemt. Emacs kan alt. I dette ene tilfaelde kan man taste den
indlysende og naerliggende sekvens:

C-x 8 " s

og faa et... ß.

> Jeg har da et campingblus jeg gerne vil bytte med en TiBook.

Jeg vil ikke spille matador med dig.

> [...]
> at regne ¼ ud med 150 decimaler, så er den gået i stykker før den har
> regnet færdig. Et stykke tid efter rammer den så jorden.

Gaar den saa mere i stykker der, eller kan det ikke blive vaerre?

> Bortset fra det, så er det en udemærket skrivemaskine.

Monstertrigger!

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 16:14

In article <kk7kpd5vs3.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> DFKJI.

Que?

> Nemt. Emacs kan alt. I dette ene tilfaelde kan man taste den
> indlysende og naerliggende sekvens:
>
> C-x 8 " s
>
> og faa et... ß.

Er det kun mig der synes det virker unødigt besværlig?

> Jeg vil ikke spille matador med dig.

Øv.

> Gaar den saa mere i stykker der, eller kan det ikke blive vaerre?

Jeg vil ikke udelukke at den går mere i stykker.

> Monstertrigger!

Jeg tænkte nok at det ville tænde dig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 16:18

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Que?

Den forkortelse kender jeg ikke.

> Er det kun mig der synes det virker unødigt besværlig?

Nejda, derfor skriver jeg jo blaabaergroed.

> Øv.

Du ville garanteret bytte to lila for en blaa fordi blaa er paenere
end lilla og derfor skal jeg da ha de blaa.

> Jeg tænkte nok at det ville tænde dig.

Hvilken lokal brevkassebestyrende skribent har vi der overvejer en
baerbar som kan bruges som skrivemaskine?

Mon ikke det kunne taende ham?

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 19:50

In article <kksn814fsc.fsf@mimer.null.dk>,

> Den forkortelse kender jeg ikke.

Det er ikke en forkortelse - det er udendansk. Tænk Manuel fra Fawlty
Towers.

> Nejda, derfor skriver jeg jo blaabaergroed.

Nåeh, ß var kun i dagens anledning.

> Du ville garanteret bytte to lila for en blaa fordi blaa er paenere
> end lilla og derfor skal jeg da ha de blaa.

Nej, jeg ville bare tage de blå og tude hvis jeg ikke fik lov.

Han har allerede en.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 20:32

In article <newsspam3-00A153.19494716022002@dtext.news.tele.dk>,

> Han har allerede en.

som christian forsøger at købe...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : N/A

Dato : 17-02-02 01:54

Fra : N/A

Dato : 17-02-02 01:54

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-02 01:54

> Det kan jeg ikke tro.

Det var ligegodt S......! Jeg er efterhånden nødt til at følge med i
alle mulige mere eller mindre interessante tråde her i gruppen. Ellers
kan jeg jo ikke se, hvad I siger om mig.
Men det er faktisk rigtigt, at jeg købte vores PB5300cs til
konen i sin tid. Hun var bare ikke så begejstret for den, og hun fik
hurtigt behov for en Windowscomputer for at kunne være kompatibel med
sit arbejde. Jeg havde derimod stor glæde af den, dengang jeg kørte i
tog mellem Esbjerg og Odense hver dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 02:10

In article <1f7q7h2.18aihum1kkrup5N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg er efterhånden nødt til at følge med i
> alle mulige mere eller mindre interessante tråde her i gruppen. Ellers
> kan jeg jo ikke se, hvad I siger om mig.

Jeg prøvede bare at aflaste dig lidt.

> [...]
> hurtigt behov for en Windowscomputer for at kunne være kompatibel med
> sit arbejde. Jeg havde derimod stor glæde af den, dengang jeg kørte i

Så svaret er altså både ja og nej.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-02-02 16:43

> Er det kun mig der synes det virker unødigt besværlig?

Måske, men det er så også den 100 pct. håndholdte metode i eet
terminalvindue med Emacs uden tilbehør. I lighed med MacOS findes der
på Linux en nydelig, grafisk "Caracter Picker". Alternativt kan man
lave copy/paste mellem vinduer, hvis man skla trække på sære tegn.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 12:49

In article <newsspam3-D83EB9.06582716022002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvad skal gasovnen bruges til?

nedkøling af batteriet

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 04:43

In article <newsspam3-A3128E.03525216022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det må du vist spørge ejeren om.

Hvad vinder jeg, hvis jeg gætter på et sted mellem 8MB og 56MB ?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 05:01

> Hvad vinder jeg, hvis jeg gætter på et sted mellem 8MB og 56MB ?

Tjansen som foerstesygeplejeske under operationen...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 05:18

In article <kkaduadqj9.fsf@mimer.null.dk>,

> Tjansen som foerstesygeplejeske under operationen...

jammen så satser jeg par vacumpakkede engangshandsker og en tot vat.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 06:46

In article <spam-31F80E.04432616022002@localhost>,

> Hvad vinder jeg, hvis jeg gætter på et sted mellem 8MB og 56MB ?

Min søn har vist produceret en gave til dig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 12:49

In article <newsspam3-180D0B.06461316022002@dtext.news.tele.dk>,

> Min søn har vist produceret en gave til dig.

tak, sender du den i en prøvekuvert?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 22:00

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Adressevalget har ikke noget med det at goere. Det er bare fordi
> det er saa nemt med Gnus.

Hvad? Hvordan?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~