Er det noen som kan svare meg på noe?
Fra : Grethe Juuhl

Dato : 13-02-02 22:04

Hei!

Jeg har en ateistik lærer som sier at han synes at Gud er en himmelsk
Hitler som kaster de som er uenig med ham ut i en konsetnrasjonsleir som
kalles helvete, der de brennes og gasses til evig tid.
Nå har jeg sagt at Gud er en rettferdig Gud og at han er grei og
forståelsesfull.Læreren min er en vitenksapsmann som det er stor motstand i
mot de kristne.Nå vet jeg ikke helt ikke hva jeg skal si dersom han nevner
dette igjen.
For Bibelen sier at det er en plass som kalles den evige ild, og det bor
ganske mange mennesker her på jorden som ikke er frelst, og som dør hver
dag.Hva gjør Gud med dem som ikke forstår dette med frelsen?Går de fortapt
til evig tid?

Han synes også at jeg er ei "skrulle" som ber til Gud, han sier at jeg
bedrar meg selv,han har faktisk såret meg ganske mye i de årene jeg har vært
student.

Jeg har sagt at de intelligente ikke har forstått noen ting om Gud , men
bare vi andre, og de går glipp av mange gode ting.Da er det mulig at han
ble ganske sint på meg, han sendte meg en mail der han truet med å fortelle
på skolen at jeg var ei "Skrulle" det vil si at jeg ikke er riktig rett i
hodet, og det skremmer meg litt dersom han sier det til de andre lærerne på
skolen.
Nå har jeg mistet lysten til å gå på skolen og er litt redd.
Det heles startet med at han fortalt at sønnen var syk, da sa jeg at jeg
kunne be for ham, det likte han ikke særlig godt og syntes det var dumt.

Takker for alle svar , forbønner og oppmuntringer

Vennlig hilsen
Grethe

Fra : Lyrik

Dato : 14-02-02 00:26

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> wrote in message
> [...]
> Hitler som kaster de som er uenig med ham ut i en konsetnrasjonsleir som
> kalles helvete, der de brennes og gasses til evig tid.
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja hvis Gud gør sådan noget, så har læreren ret.
Det er vi imidlertid nogle enkelte som ikke tror at Gud gør.
Men hvis du tror på at Gud piner folk i evighedernes evigheder, så har du et
forklaringsproblem.
Og så kan jeg godt forstå at du er "i pine"

Hvis du er afklaret omkring at Gud er kærlighed, så kan du afvise lærerens
anklage imod Gud som grundløs.
Men iøvrigt er Gud stor nok til selv at hævne sig på dem der plager hans
diciple.
Hævnen tilhører mig siger Herren. En gudsbespotter får ikke lov til at fryde
sig ret længe.

Jens

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 15-02-02 14:50

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i melding

> [...]
et
> forklaringsproblem.
> Og så kan jeg godt forstå at du er "i pine"

Nei, jeg sa til ham at Gud er en rettferdig Gud.At han er forståelsesfull og
grei.
Da fikk jeg beskejd om å lese min Bibel.Det har jeg gjort og i Salme 98 står
det at Gud dømmer folkene med rettferd.Men samtidig så står det også om et
helvete, der folk pines.Så læreren har jo rett også.Dette står i
evangeliene.

> [...]
>
> Jens

> Det var godt å høre, la oss håpde at han ordner opp med denne læreren her
ganske raskt.

Samtidig må jeg få takke for svaret.

Vennlig hilsen
Grethe

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-02-02 00:49

Grethe Juuhl <g.juuhl@online.no> skrev

[klip]
> [...]
> kunne be for ham, det likte han ikke særlig godt og syntes det var dumt.
>
> Takker for alle svar , forbønner og oppmuntringer

Hmm, det du erfare er jo at det kan være forbundet med omkostninger at vidne
om troen på jesus. Ikke alle mennesker finder det iorden og nogle bruger det
enda som grund til at forfølge bekendende kristne. Din lære lider tydeligvis
under en række typiske fordomme om kristendommen. Det kan skyldes uvidenhed
eller dårlige oplevelser at mennesker reagere som han gør det og det er
ærgeligt for dig at han skal fylde så meget i din hverdag at du ligefrem er
bange for din fremtid på skolen. Men Grethe, du har ikke gjort noget
forkert, tværtimod er det ham som er uligevægtig og tilsyneladende har nogle
følelsesmæssige problemer han ikke kan styre. Du må nu være stærk og al den
styrke du behøver får du fra Herren (håber jeg du er klar over) så du kan
stå fast overfor den "trussel" du føler der er imod din person. Men husk nu
at dette er en trussel DU føler og ikke nødvendigvis, en trussel der er
reel. Hvis denne lære virkelig skulle gøre alvor af sine trusler, tror jeg
det vil falde tilbage på ham selv med stor kraft. Dels fordi det isåfald
ikke er dig han håner, men Kristus og dels fordi, langt de fleste mennesker
godt kan skelne i sådanne sager og sørge for at denne person ikke ødelægger
din skolegang med sin chikane. (Rom.8,28-39.)

> [...]
>dag.Hva gjør Gud med dem som ikke forstår dette med frelsen?Går de fortapt

Jeg har tidligere skrevet et indlæg som omhandler denne problemstilling.
Selv om den er skrevet med henblik på de mennesker der aldrig har kendt til
hverken Moselov eller Kristus, kan artiklen måske lede dig på sporet af det
svar du søger.

Det universielle vidnesbyrd :

Og han lod alle folk nedstamme fra ét menneske og lod dem bosætte sig på
hele jordens flade, og han fastsatte bestemte tider og landegrænser for dem.
Apg.17,26.

Menneskets historie er inddelt i forskellige tider, hver med sin åbenbaring
fra Gud. Idag har Gud, en gang for alle, talt ved sin søn, Jesus Kristus.
Således at enhver der tror på ham, bliver frelst, fra den dom der vil komme
over verden. Men hvad med de mennesker der aldrig har hørt om Kristus og
Ordet fra Gud, går disse mennesker fortabt. Mange tror det, jeg tror det
ikke. Gud er retfærdig, fuld af nåde og kærlighed, han ønsker at frelse alle
mennesker, derfor har han også skænket alle en vej, der føre til ham. for at
se de menneskers frelses vilkår, som ikke kender hverken loven eller
Kristus, må vi tilbage til den tid, da dette endnu ikke var åbenbaret.

thi allerede før loven var der synd i verden; men synden tilregnes ikke,
hvor der ingen lov er. Rom.5,13.

Før lovens tid, var syndsbegrebet et andet, end det vi kender idag. I takt
med et stadig voksende og tydligere kendskab til Gud, er synden blevet
større, ganske enkelt fordi, åbenbaringen og frelses budskabet, fra Gud, er
blevet større. Før loven, var synd altså noget andet, end idag. Men det var
frelse også.

Vel har Gud båret over med uvidenhedens tider, men nu sender han mennesker
det budskab, at de alle og alle vegne skal omvende sig. Apg.17,30.

Det universelle vidnesbyrd :

Thi Guds vrede åbenbares fra Himmelen over al ugudelighed og uretfærdighed
hos mennesker, som undertrykker sandheden ved uretfærdighed; det, som kan
erkendes om Gud, ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for
dem. Thi hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed,
har kunnet ses fra verdens skabelse af, idet det forstås af hans gerninger,
så de er uden undskyldning. Rom.1,18-20.

Alle mennesker kan nå til en erkendelse om Gud, ved at betragte hans
gerninger. Universet, jorden, havet og alt liv. blev til ved Guds levende og
skabende ord og vidner alle om hans usynelige væsen, både hans evige kraft
og hans guddommelighed. Ligeledes er opretholdelsen at hans værk, et
vidnesbyrd om hans godhed. For Gud lader det jo regne, både over retfærdige
og uretfærdige og han lader solen stå op, både over gode og onde mennesker.
Matt.5,45.

Gennem skaberværket kan ethvert menneske nå til en erkendelse, om Gud, af
følgende :

Hans usynelige væsen

Hans evige kraft

Hans guddommelighed (suværenitet)

Hans godhed

Med til det universelle vidnesbyrd om Gud, høre også det indre vidnesbyrd, i
alle mennesker. Dette er samvittigheden og den fortæller om vort hjertes
tilstand.

thi når hedninger, som ikke har loven, af naturen gør, hvad loven kræver,
så er de, uden at have loven, sig selv en lov; de viser jo, at den gerning,
som loven kræver, står skrevet i deres hjerter, idet deres samvittighed
vidner derom, og tankerne indbyrdes anklager eller også forsvarer hverandre.
Rom.2,14-15.

Alle mennesker har en samvittighed, men alle har ikke en god samvittighed.
Et menneske kan handle retfærdigt, ved at lytte til sin samvittighed, om det
er tilfældet, ved Gud. Kender vi ikke Kristus eller loven, kender vi at der
i os, lyder en røst, som vil det gode. At adlyde denne er det samme som
efterlevelse af loven.

Pagternes Vidnesbyrd :

Som sagt, har Gud åbenbaret sig, gradvist, stærkere og klarere, op gennem de
forskellige tider i Menneskets historie. Dette har han gjort, ved at indgå
pagter med udvalgte mennesker, som så skulle vidne om Guds vilje og
hensigter.

1. Adam :

Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal
herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle
krybdyr, der kryber på jorden.« Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds
billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede
dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg
jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på
jorden!« 1Mos.1,26-28.

Budskabet til Adam, var at han skulle herske over jorden og befolke den.
Synden var endnu ikke kommet over mennesket og der herskede fuld harmoni og
fred, mellem Gud og hans Skaberværk. Der blev stillet en betingelse for
fortsat samfund med Gud.

Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke
og vogte den. Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af
alle træerne i haven. Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke
spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!« 2Mos. 2,15-17.

Som vi ved, adlød mennesket ikke dette bud og faldt derfor, fra Gud. Synden
og dermed døden, var nu en realitet. Men de bud, Adam fik om at herske over
jorden, var og er stadig gældende, lige som Guds ord om døden, er det.
Mennesket måtte nu forlade Eden og dermed samfundet med sin skaber. Men de
blev ikke sendt bort, uden håb og løfter, fra ham.

Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.« 1Mos.3,15.

Gud lovede at slangens hoved, skulle knuses og med det løfte, blev de sendt
bort. Denne tidsperiode sluttede altså med dom, men samtiddigt blev der
givet mennesket en mulighed for at leve videre.

2. Kendskab til godt og ondt :

Denne tid i menneskets historie, er altså den første tid efter syndefaldet.
Her er den styrende faktor, samvittigheden. Faldet, fra Gud, betød at
mennesket ikke længere levede i hans direkte ledelse og nærvær.
Livsvilkårene var derfor drastiskt ændret, men de var der og mennesket kunne
stadig, i deres nye vilkår, behage Gud.

Også Abel bragte en offergave, fedtstykkerne af sit småkvægs førstefødte.
Herren tog imod Abels offergave. 1Mos.4,4.

Abel er et billede på frelse, i denne periode. Han kom til Gud, udfra en
viden om at han i sig selv, på grund af synden, ikke kunne hendvende sig til
Gud. Der måtte bringes et offer, en soning. Det var i troen på dette at Abel
bragte sit offer, derfor velsignede og retfærdiggjorde Gud, Abel.

I tro bragte Abel Gud et bedre offer end Kain, og ved den fik han det
vidnesbyrd, at han var retfærdig, idet Gud selv kendtes ved hans offergaver;
og ved den taler han endnu efter sin død. Hebr.11,4.

Mennesket var altså klar over at de var syndere, de kendte jo i deres indre,
de modstræbende kræfter, til at gøre godt eller ondt og de vidste at der i
tro, måtte bringes et offer fra dem, til Gud, som derved viste deres
erkendelse af dette forhold. Om velsignelsen ved at søge det gode, i kraft
af samvittigheden, kan vi læse.

Hvis du gør det gode, kan du se frit op, men hvis du ikke gør det gode,
lurer synden ved døren. Den vil begære dig, men du skal herske over den.« 1.
Mos 4,7.

Denne periode afsluttes også med dom. På grund af den voksende ondskab på
jorden, kommer syndfloden og udsletter alt levende og en ny periode
begynder. Noa er manden der bære vidnesbyrdet om Gud videre. Forviringen ved
Babelstårnet afslutter denne tid og Abraham er den næste i rækken. Sådan
fortsætter beretningen om menneskets udvikling, tro og gudsdyrkelse. Den
næste, er lovens tid, herefter den kristne tid og afslutningsvis 1000 år`s
riget.

Konklusion :

Et menneske der ikke kender hverken Kristus eller loven og som aldrig har
hørt Bibelens ord. Kan aligevel komme til Gud, for der er givet vidnesbyrd
om Gud til ethvert menneske og dermed mulighed for at tro på Gud. De
forskellige perioder dækker alle mennesker, så ingen kan på dommens dag sige
til Gud at de ikke fik mulighed, for at tro ham.

1. Guds skabelsesværk og opretholdelse af det. (Erkendelsen af Guds kraft og
suværænitet)

2. Samvittigheden. (der kan lede et menneske til gode og retfærdige
gerninger.)

Til eftertanke :

Og den, som giver en af disse små blot et bæger koldt vand at drikke, fordi
han er en discipel, sandelig siger jeg eder: han skal ingenlunde gå glip af
sin løn.« Matt.10,42.

Der vil komme en tid, da det at give en Jesu discipel, et bæger med vand, er
nok til at modtage løn fra Herren. (redning)

--

E.Dalgas

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 15-02-02 14:44

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i melding

> [...]

er
> nok til at modtage løn fra Herren. (redning)

Jeg må få lov til å takke så mye for ditt fine innlegg, det var til veldig
stor hjelp for meg.

Vennlig hilsen
Grethe

Fra : Mr. D

Dato : 15-02-02 14:43

Grethe Juuhl <g.juuhl@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0h8b8.4293$%m1.89930@news4.ulv.nextra.no...

> [...]
> syndefaldet.
> kunne

> til
> Abel

> offergaver;

> indre,

> en.« 1.

> ved

> sige

> og

> fordi
> af

> er

> Jeg må få lov til å takke så mye for ditt fine innlegg, det var til veldig

Ku´ vi andre så ikke også få dig til at klippe alt irrelevant væk, så vi
ikke sal downloade et langt indlæg igen, bare for at læse dine to linier?

Mr. D

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 15-02-02 16:30

Jeg vet ikke hvordan en klipper........
Vennlig hilsen Grethe

Fra : Live4Him

Dato : 15-02-02 16:44

> Jeg vet ikke hvordan en klipper........

Ok. Det er fair nok. Du holder venstre musetast nede mens du kører over det
tekstområde du skal have væk. Når du har markeret det klikker du højre
musetast og vælger "cut" eller "klip" fra menuen, så har du fjernet det
uønskede tekstområde.

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 16-02-02 00:27

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> skrev i en meddelelse
> Hei!

Hej Grethe.
Jeg tror du kender Guds Ord - Bibelen ganske godt. Derfor ved du også,
at der foregår en mægtig åndelig kamp, Efeserbrevet 6:10-18.
Du har Den hellige Ånd i dig, som vidner om Jesus. din lærer har en
antikristelig ånd i sig, som fornægter Gud og alt Han står for.
Hvis du kan se dit problem med din lærer som to modstridende åndsmagter,
tror jeg det bliver lettere for dig. I Bibelen står, at ham som er i dig er
stærkere end ham som er i verden. Derfor angriber din lærer din tro, for den
ånd der er i ham, fornægter jo Jesus fuldkommen

> [...]
> dag.Hva gjør Gud med dem som ikke forstår dette med frelsen?Går de fortapt

Gud er en retfærdig og fuldkommen Gud, og han har givet os frelsen gennem
sin søn Jesus Kristus - Johannesevangeliet 3:16
Jeg forstår dit dilemma, men vi må alle som kristne erkende, at ikke alle
bliver frelst - desværre. Så sandheden om din lærer er, at hvis han ikke
omvender sig til Jesus inden han dør, så går han fortabt og vil til slut på
dommens dag blive
kastet i Ildsøen (Johannes' Åbenbaring 20:11-15.
Hvad du skal sige? Jeg synes ikke du skal diskutere med din lære med ham.
Be' for ham og hvis han spørger om sligt igen, så fortæl stille og roligt,
at din tro kan han ikke rokke. Spørger han om dem som fornægter Jesus, må du
stille
og roligt sige, at det er hans og andres valg, om de vil tro på Gud, og som
alle andre valg i livet man tager, må man tage konsekvensen af sine valg.
Vis ham, eller fortæl ham, at du respekterer hans synspunkt, men at du er
ked af det, da
du liker ham og gerne vil at han må komme til at tro på Gud.

> Han synes også at jeg er ei "skrulle" som ber til Gud, han sier at jeg
> bedrar meg selv,han har faktisk såret meg ganske mye i de årene jeg har
vært
> student.

Sådan si'er min egen bror nøjagtig til mig. Han såret også mig, men
allermest
såret han min elskede Jesus, men Jesus er igennem alle årene blevet hånet,
trampet på, fornægtet og langt værre ting, men Jesus bliver ved at elske
alle,
også min bror. Da jeg forstod det, blev mine sår lægt og jeg kunne elske min
bror, med noget der ligner Jesu kærlighed.

> Jeg har sagt at de intelligente ikke har forstått noen ting om Gud , men
> bare vi andre, og de går glipp av mange gode ting.

Prøv at vende det engang. Du er blevet såret når læreren din kaller dig ei
"skrulle" på grund af din tro. Når du si'er næsten det samme til læreren og
andre, bliver de sinte og synes du fordømmer dem.

> [...]
> Det heles startet med at han fortalt at sønnen var syk, da sa jeg at jeg
> kunne be for ham, det likte han ikke særlig godt og syntes det var dumt.

Fortsæt på skolen, ret din ryg og løft dit hoved i glad og tryg vished om,
at når Jesus er med dig, hvad kan et menneske så gøre dig. Læreren og måske
mange på skolen kender din tro. Lad være at prædike for en tid, men lad Jesu
Kristi sindelag udstråle fra dig i det du gør på skolen: Kærlighed, fred og
glæde, osv. Bed om ledelse og visdom når du føler du skal vidne eller bede
for en, som fornægter Gud.

Jeg/vi vil tage dig med i vores forbøn en tid.
Gud velsigne og bevare dig
Ernst

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 17-02-02 17:08

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i melding

> [...]

> for en, som fornægter Gud.
>
> Jeg/vi vil tage dig med i vores forbøn en tid.

Tusen takk for god hjelp Ernst.Jeg vet at jeg kan "erte" opp fok til å bli
litt sinte på meg og har nok provosert læreren min ganske kraftig.

Nå får jeg be over hva jeg gjør heretter, og ikke være dum som jeg har vært.

Vennlig hilsen
Grethe Juuhl

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 22-02-02 16:39

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> skrev i melding

> [...]

> litt sinte på meg og har nok provosert læreren min ganske kraftig.
>
> Nå får jeg be over hva jeg gjør heretter, og ikke være dum som jeg har

Guds ord å leg e hjertet mitt.JEg har fremdeles en del frykt, så det er fint
at dere ber formeg.

Vennlig hilsen
Grethe Juuhl