tak for svarene omkring riffelbygning
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 13-02-02 20:57

tak alle sammen for svarene

Jeg skal helt sikkert igang med dette forsøg....det kunne være helt
skægt og egentlig må det være en stor tilfredsstillelse at gå på jagt
med et våben man har skræddersyet til ens behov/lyst.

1. projekt må være at købe selve den riffel som skal bygges op... her er
det jo sin sag ikke at købe en riffel som allerede har 15.000 skud og
derved er ved at blive træt i piben. Eller hvad????

Er der nogle grundregler som man kan følge angående tjek af slid - uden
at skulle bruge penge på en time hos en våbensmed???

Og til dig - Henrik - så kan det være jeg tager kontakt til dig senere
for at spørge til råds!!!??? hvis det da er okay!!

jeg tror at det bliver et projekt som der bliver spurgt meget til råds
herinde......på en måde kan I også følge med i mine dumheder/sejre!!

mvh.

Lars

Fra : Henrik

Dato : 13-02-02 23:05

Hej
Du skal være velkommen... Jeg startede selv med at tænke; " det kunne være
sjovt selv at..." Og siden er det blevet til mange projekter. Der er også
projekter der ikke er blevet til UG, men det lærer man af.
Jeg synes at have oplevet, at riffelpiber slides mest ved mundingen hvorfor
en slidt pibe bliver bedre ved at korte den 10cm af. Og da piben er meget
lang i forvejen gør det ikke noget.
MVH
Henrik

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-02-02 08:18

On Wed, 13 Feb 2002 19:57:09 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det jo sin sag ikke at købe en riffel som allerede har 15.000 skud og
>derved er ved at blive træt i piben. Eller hvad????

At købe riflen er det mindste problem <grin>

Jeg gav kr 200,- for min Otterup baneriffel - og ca. kr 10.000,- for
resten af tilbehøret:

   1 stk let brugt Walther pibe      1500,-
   Timney aftræk              600,-
   Leopold Vari-X III 4.5-14x50mm       7500,-

Og så kommer alle de timer jeg har brugt på projektet... når man først har
ombygget et halvt dusin banerifler begynder det at ligne fast arbejde.

>Er der nogle grundregler som man kan følge angående tjek af slid - uden
>at skulle bruge penge på en time hos en våbensmed???

Det eneste slid der har nogen betydning er pibens. Regn med at den er slidt!
Riflen kan stadigvæk sagtens skyde udemærket, men du skal ikke forvente
'bench rest' grupper.

Held & lykke... og bare spør'

--
- JN -