Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Opdateringshastigheden på TFT skærm
Fra : Kenneth

Dato : 13-02-02 17:45

75 Hertz opdateringshastighed er anbefalet til traditionel computerskærm,
hvordan er det med en bærbar TFT skærm, er det samme værdi - eller kan man
ikke ligestille disse to skærme, da teknologien er vidt forskellige.

Er der nogle som ved dette ??

Kenneth

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-02-02 20:10

På en TFT skærm snakker man responstid... Helst under 25 ms, hvis den skal
bruges til spil.

- Martin

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-02-02 12:00

Martin Petersen wrote:

> På en TFT skærm snakker man responstid... Helst under 25 ms, hvis den skal
> bruges til spil.

De to ting kan altså ikke rigtig sammenlignes.

På en traditionel skærm skal billedet fornys hele tiden for ellers flimre det og
jo nyere skærmen er desto vigtigere bliver det at opdateringsfrekvensen er høj,
det skyldes at en moderne CRT skærm har en meget kort efterglød (det kan
sammenlignes lidt med responstid) så billedet skal fornys ofte for ikke at
flimre.

Opdateringsfrekvensen er ikke på samme måde et problem på en TFT skærm da den er
længere om at skifte tilstand hvilket kan sammenlignes med en gamel CRT skærm
med lang efterglød, det gør tilgengæld at der kan være problemer med at vise
hurtige billedskift og her kommer responstiden så ind. En typisk TFT skærm har
en opdateringsfrekvens på 60 Hz og det giver et godt stabilt billed, mens 60 Hz
på en god CRT skærm vil ses som en anelse flimrende.

Mvh

Bruno

PS. IBM lavede engang en CRT skærm der kørte ca. 22 Hz hvor billedet stod fint,
men den havde også en laaaaang efterglød.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 17-02-02 09:58

Hej

iddqd@worldonline.dk wrote:

> En typisk TFT skærm har
> en opdateringsfrekvens på 60 Hz og det giver et godt stabilt billed, mens 60 Hz
> på en god CRT skærm vil ses som en anelse flimrende.

Opdateringshastigheden er fuldstændig irrelevant for en TFT skærm i
forbindelse med antal billeder/sek - vi taler kun om responstid som
interessant. Et sekund har som bekendt 1000ms - en responstid på fx 25ms
vil give en opdateringsfrekvens på 40hz. Omvendt har en skærm med en
responstid på 40ms en frekvens på 25 billeder/sek - hvilket i rigtig
mange år har klaret sig fint på vores TV.

Indgangssignalet er asynkron i forhold til opdateringen på skærmen. Så
når en en TFT-skærm angives til 60-75hz er det kun et spørgsmål om at
skærmen er i stand til at læse og afkode et signal i det frekvensområde.
Uanset indgangssignal vil responstiden være den samme - nemlig 25, 30
eller måske 40ms.

Jeg kan ikke anbefale en skærm med en længere responstid end 40ms, men
ser sandelig heller ingen problemer i at den fx kun kan aflæse 60hz i
indgangssignalet.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk