E-mail reklamering
Fra : Zwam

Dato : 13-02-02 16:17

Jeg har ofte modtaget e-mails der indeholder reklamer på forskellige
produkter, men uden at have tilmeldt eller registreret mig hos dem. Mit
spørgsmåll er derfor: Er det lovligt at sende e-mail til folk uden de ønsker
at modtage dem?

Jeg modtager også tit e-mail på samme produkt, selv om jeg har skrevet til
dem og bedt dem om at blive fjerne fra deres registreringsdatabase.
Problemet er bare at de bare sender dem fra en anden e-mail adr.. Er det
lovligt?

Mvh David

Fra : Gichael

Dato : 13-02-02 16:29

Hej

Min viden er at for at du kan få de reklamer skal du tilmelde dig et eller
andet sted. Jeg har haft 2 email i 4-5 år nu. Og den ene er kun blevet brugt
til firma. Der er aldrig kommet nogen reklamer på den. Men den anden
modtager ca. 3-4 reklamer om dagen.

Jeg tror lige så snart man har tilmeldt sig et sted har 10 andre emailen og
sender reklamer til den. Derefter har 10 andre mailen o.s.v.

Jeg kan desværre ikke svare på jura spørgsmålet, så det overlader jeg til de
jura interesseret.

Mvh Michael

Fra : Morten Birkelund

Dato : 13-02-02 16:45

"Gichael" <gichael@hunters.dk> wrote in message

> Min viden er at for at du kan få de reklamer skal du tilmelde dig et eller
> andet sted.

Det passer ikke helt, jeg har personeligt en del domæner, der er nogle af
disse hvor indholdet ikke er klar, og de derfor ikke er taget i brug.

Email adresserne til disse domæner er aldrig blevet brugt eller skrevet
nogle steder, dog kommer det spam på en del af dem.

--
Morten

Fra : Eliasen

Dato : 13-02-02 17:43

> Det passer ikke helt, jeg har personeligt en del domæner, der er nogle
af
> disse hvor indholdet ikke er klar, og de derfor ikke er taget i brug.

At du har fået mails på de adresser ændrer ikke på det faktum, at det
*er* ulovligt at sende Direct (e)Mail fra danske virksomheder til
modtagere i Danmark!

Markedsføringsloven:

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det.
Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med
henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for
den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en
fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i
sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved
undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt
sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere
gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler.
Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har
anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.
Stk. 4. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i
stk. 2 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen
fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde
oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 2 fra
den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på
en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

--
Eliasen

Fra : Kirstine

Dato : 13-02-02 17:57

In article <3c6a97d5$0$18439$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
eliasen_remove@mail1.stofanet.dk says...

> At du har fået mails på de adresser ændrer ikke på det faktum, at det
> *er* ulovligt at sende Direct (e)Mail fra danske virksomheder til
> modtagere i Danmark!

Hvad gør man så, hvis det man modtager, tilsyneladende er fra udlandet?
Jeg får alt muligt møg...lige fra tilbud på amerikanske huslån til
japansk porno. Og selvom man forsøger at nægte modtagelse, så skifter de
jo afsender hurtigere, end vi andre skifter undertøj. Kan manoverhovedet
gøre noget?
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 13-02-02 18:09

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> japansk porno. Og selvom man forsøger at nægte modtagelse, så skifter de
> jo afsender hurtigere, end vi andre skifter undertøj. Kan manoverhovedet

Lidt kan man da. Få din udbyder til at sætte mailserveren op til at lukke af
for modtagelse af mail fra steder der har open relay på mailserveren. Det
vil jeg tro begrænser det med 90%. Det er så dejligt.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 20:31

"Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote:

>Lidt kan man da. Få din udbyder til at sætte mailserveren op til at lukke af
>for modtagelse af mail fra steder der har open relay på mailserveren. Det
>vil jeg tro begrænser det med 90%. Det er så dejligt.

Nu er spam en meget individuel oplevelse, som helt afhænger af,
hvorhenne man har været "heldig" at få sin email opsnappet, men jeg
vil alligevel tillade mig at drage dit tal i tvivl.

Min erfaring, baseret på lidt over 100 spammails om måneden, er
25-35%.

Hvis man supplerer med afvisning af mail fra servere, der er
registreret som spamkilder uden at være åbne relæer, kan man komme i
nærheden af 90% totalt, afhængigt af hvor rabiate registre, man
benytter. Men hvis man skal filtrere så kraftigt, at man når de 90%,
vil der uvægerligt ryge et par "gode" mails i skraldebøtten.

Den ikke-juridiske side af sagen bør nok diskuteres et mere passende
sted, f.eks. dk.admin.netmisbrug, hvortil jeg har sat XFUT.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Dennis T.

Dato : 13-02-02 18:50

Kirstine wrote:
> Og selvom man forsøger at nægte modtagelse, så skifter de
> jo afsender hurtigere, end vi andre skifter undertøj. Kan manoverhovedet
> gøre noget?

Skifte undertøj oftere?

/Dennis

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-02-02 19:42

On Wed, 13 Feb 2002 17:57:08 +0100, Kirstine <minipip@mail.dk> wrote:

>Hvad gør man så, hvis det man modtager, tilsyneladende er fra udlandet?

www.spamcop.net kan hjælpe lidt - i hvert fald med at sende en klage
til spammerens udbyder.

--
Jakob Paikin

Fra : Zwam

Dato : 13-02-02 23:08

Men sådan som jeg forstår overnævnte paragraf er, at det IKKE er ulovligt at
sende den type e-mail. Medmindre man framelder sig det. Men igen, hvis
afsenderen bare bruger en anden e-mail og et andet navn så hjælper det jo
ikke noget at framelde sig det.

Er det rigtigt forstået??

Mvh David

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 23:27

"Zwam" <dm@esenet.dk> wrote:

>Men sådan som jeg forstår overnævnte paragraf er, at det IKKE er ulovligt at
>sende den type e-mail.

Så må du jo misforstå et eller andet i:

Den er soleklar. Ingen kommercielle reklamemails uden forudgående
anmodning.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe det
væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Fra : Zwam

Dato : 13-02-02 23:54

Hvad så med dette her;

[...]

Den er den her del jeg tænker på >>hvis den pågældende over for den
erhvervsdrivende har frabedt sig dette,<<

Der står jo at man ikke må rette hendvendelse hvis modtageren har FRABEDT
sig det... Men hvordan skal man frabede sig noget man ikke har tilmeldt sig?

Så kan man jo tolke det som om det er lovligt INDTIL man har frabedt sig
det.

EKS: Som udgangspunkt modtager du jo også reklamer med posten, medmindre du
FRAMELDER det (m. et lille klistermærke på postkassen)

David

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-02-02 00:01

"Zwam" <dm@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Den er den her del jeg tænker på >>hvis den pågældende over for den
>erhvervsdrivende har frabedt sig dette,<<

Burde du ikke kigge lidt mere på den her del:

"ved brug af andre midler"?

Stk. 1 handler om, hvad man må udsende med nogle forskellige
elektroniske massekommunikationsmidler.

Stk. 2 handler om, hvad man må udsende med andre kommunikationsmidler.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Zwam

Dato : 14-02-02 00:39

Du har formenltligt ret... Det er ikke mig der er juristen!

Det kan så bare godt bare undre mig at det er så udbredt så... men hva
fanden!

Tak for dine svar...

David

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-02-02 00:46

"Zwam" <dm@esenet.dk> wrote:

>Det kan så bare godt bare undre mig at det er så udbredt så... men hva
>fanden!

Det er der en god grund til: Bestemmelsen håndhæves stort set ikke.

At udenlandske spammere kan være svære at retsforfølge, kan man
forstå. Men der findes et dansk firma ved navn Fonn, som gentagne
gange har udsendt uopfordrede reklamemails og er blevet anmeldt til
både politiet og forbrugerombudsmanden, uden at der er sket noget. Så
hvorfor følge loven?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Birkelund

Dato : 13-02-02 23:19

"Eliasen" <eliasen_remove@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> At du har fået mails på de adresser ændrer ikke på det faktum, at det
> *er* ulovligt at sende Direct (e)Mail fra danske virksomheder til
> modtagere i Danmark!

Ja, men desværre rækker lovens lange arm ikke ud på internettet, jo en
smule, men når man kommer uden for lille danmark så er der vidst intet at
gøre.

Jeg tror ikke at den lokale politistartion ville prioietere det særligt højt
hvis der kom en politianmeldelse for hver spam mail jeg fik, det er mindst
10 mails om dagen, dog fanger http://spamcop.net som min mail køre igennem
over 95% af dem.

--
Morten

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 23:35

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote:

>Ja, men desværre rækker lovens lange arm ikke ud på internettet, jo en
>smule, men når man kommer uden for lille danmark så er der vidst intet at
>gøre.

Jeg vil se Torben fra Fonn i spjældet, før jeg tror på, at lovens
lange arm overhovedet rækker inden for lille Danmark.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Neuman

Dato : 14-02-02 08:52

> Jeg vil se Torben fra Fonn i spjældet, før jeg tror på, at lovens
> lange arm overhovedet rækker inden for lille Danmark.

Sjovt så fik jeg også en mail fra ham for en lille uges tid siden. Jeg
arbejder ikke så langt fra Lyngby, så måske man burde tage forbi og hilse på
ham efter arbejdstid. Mener at have set en donkraft i mit bagagerum ....

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-02-02 17:17

"Neuman" <neuman@hotmail.com> wrote:

>måske man burde tage forbi og hilse på
>ham efter arbejdstid. Mener at have set
>en donkraft i mit bagagerum ...

Det ville sikkert være en opløftende oplevelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 01-03-02 19:58

"Neuman" <neuman@hotmail.com> wrote in message

> Sjovt så fik jeg også en mail fra ham for en lille uges tid siden. Jeg
> arbejder ikke så langt fra Lyngby, så måske man burde tage forbi og hilse

> ham efter arbejdstid. Mener at have set en donkraft i mit bagagerum ....

Har også fået en mail fra ham... "det var en fejl"... right... dvs så har
jeg fået 2 fejl fra ham....

Niels

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-02-02 19:41

On Wed, 13 Feb 2002 16:17:08 +0100, "Zwam" <dm@esenet.dk> wrote:

>spørgsmåll er derfor: Er det lovligt at sende e-mail til folk uden de ønsker
>at modtage dem?

For danske afsendere (og evt. udenlandske, der _kun_ henvender sig til
danske modtagere): Nej, spamming er som udgangspunkt forbudt iflg.
markedsføringsloven § 6a.

For udenlandske afsendere: Afhænger af afsenderlandet mv.

>Jeg modtager også tit e-mail på samme produkt, selv om jeg har skrevet til
>dem og bedt dem om at blive fjerne fra deres registreringsdatabase.

Helt ujuridisk: Svar _aldrig_ på spam - svaret angiver overfor
afsenderen, at adressen findes og indholdet læses. Klag i stedet over
afsenderen til dennes udbyder på www.spamcop.net

--
Jakob Paikin

Fra : H. Olesen

Dato : 20-02-02 00:47

On Wed, 13 Feb 2002 19:41:05 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>For danske afsendere (og evt. udenlandske, der _kun_ henvender sig til
>danske modtagere): Nej, spamming er som udgangspunkt forbudt iflg.
>markedsføringsloven § 6a.

Som opfølgning på denne tråd, så ser det ud til, at den oprindelige
spørger dm-etellerandet ikke lyttede efter og har spammet en masse
danske modtagere. Selveste Jakob Paikin der var så venlig at svare ham
her, er blevet ramt af hans spam.

Arrrrggghhhh, jeg ved godt at jeg har kommenteret denne sag i flere
grupper, men skal vi ikke slå fast en gang for alle at vi ikke
tolererer spam..?!?!!

--
Mvh.
H. Olesen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-02-02 07:13

On Wed, 20 Feb 2002 00:47:21 +0100, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>spørger dm-etellerandet ikke lyttede efter og har spammet en masse
>danske modtagere. Selveste Jakob Paikin der var så venlig at svare ham

Hvor og hvornår har jeg skrevet det? Jeg plejer ikke at "annoncere",
hvis jeg får spam (så kunne jeg ikke bestille andet).

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 20-02-02 19:41

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote Wed, 20 Feb 2002 07:12:47 +0100 :

>Hvor og hvornår har jeg skrevet det?

Jeg tror at H. Olesen tænker på Message-ID:
<f2ip6u4a8d29f66r5v7kcqeecvuosfnt5k@4ax.com> i en intern Tiscali
gruppe.
Om det så er den samme person vil jeg ikke vurdere.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : H. Olesen

Dato : 22-02-02 20:16

On Wed, 20 Feb 2002 19:41:01 +0100, Morten Kjaer Nielsen
<spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

>Jeg tror at H. Olesen tænker på Message-ID:
><f2ip6u4a8d29f66r5v7kcqeecvuosfnt5k@4ax.com> i en intern Tiscali
>gruppe.

Ja, det var det. Sorry, at jeg fik blandet en intern gruppe sammen med
en dk. gruppe.

--
Mvh.
H. Olesen

Fra : H. Olesen

Dato : 21-02-02 23:44

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 07-03-02 18:34

: Er det lovligt at sende e-mail til folk uden de ønsker
> at modtage dem?

Ikke for danske virksomheder, anyway.

> Jeg modtager også tit e-mail på samme produkt, selv om jeg har skrevet til
> dem og bedt dem om at blive fjerne fra deres registreringsdatabase.

Og her begår du den største fejl overhovedet. Fordi de folk der sender
spammails er direkte skrubbelløse. Når du sender en email til dem ved de
at din mail adresse fungerer, og sender blot endnu flere. De er
ligeglade med hvad du synes.

Normaltvis plejer jeg at sende en en mail til abuse@detdomæne.com mailen
kom fra.

Hilsen Mikkel