Mystiske filer under login
Fra : Zorilla

Dato : 13-02-02 15:34

Hej,

Der er dukket nogle mystiske filnavne op under system/login.
Det er noget lign. éghdëpq, noget i den stil. Det kan stå der eet eller 2
gang, det er lidt forskelligt. Selvom jeg sletter det (dem) står de der
senere igen. Nogle forslag ?

Jeg har kørt en virusscan uden resultat. Jeg har en mistanke om at de bliver
tilføjet i forbindelse med at jeg kører et eller andet program, men jeg kan
ikke finde ud af hvad det er for et.

Først havde jeg Office X mistænkt fordi jeg fjernede Entourage Demon, men
den dukkede hele tiden op igen når jeg kørte Office. Derfor har jeg nu
omdøbt denne fil. Jeg har dog prøvet at se om de mystiste tegn dukker op
igen hvis jeg bare åbner Entourage, Excel, Word og så lukker ned. Intet.

Meget mystisk. Forhåbentlig er der nogle der kan hjælpe, fordi det irriterer
mig ikke at vide hvad det er der foregår under overfladen.

Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-02 16:02

In article <3c6a7942$0$89085$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Zorilla" <Zorilla@mac.com> wrote:

> [...]
> Det er noget lign. éghdëpq, noget i den stil. Det kan stå der eet eller 2
> gang, det er lidt forskelligt. Selvom jeg sletter det (dem) står de der

hvor dukker filerne op?
har du prøvet at åbne dem med et texteditor? (eks. Textedit.app)
hvad er det fulde navn på alle filerne?

<icq:131382336>

Fra : Zorilla

Dato : 13-02-02 23:24

On 13/02/2002 16:02, in article spam-85ADAB.16020313022002@localhost,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvor dukker filerne op?
> har du prøvet at åbne dem med et texteditor? (eks. Textedit.app)
> hvad er det fulde navn på alle filerne?

Jeg kan simpelthen ikke taste filnavnene ind i Sherlock for at finde dem, så
jeg ved ikke om de kun findes i login menuen eller også rent fysisk på
harddisken.
Hvis du har tid så prøv at kigge på
http://homepage.mac.com/zorilla/FileSharing1.html

Check filen Login.jpg det er et lille skærmdump af system/login, jeg tror
det forklarer det meget bedre end jeg kan.

Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-02 04:10

Hej Peter

Zorilla wrote:

> [...]
> jeg ved ikke om de kun findes i login menuen eller også rent fysisk på

Jeg tror, grunden til, at du ikke kan se filerne med Sherlock, er, at de er
gemt som usynlige filer i en eller anden temporary folder. Sherlock kan
desværre ikke se alle de usynlige filer på en HD. - Men de _er_ rent fysisk
tilstede, når visse programmer, fx. AppleWorks 6.2.x, MSOffice 2001, MSOffice
X, RagTime 5.x, m.fl. åbnes

> Check filen Login.jpg det er et lille skærmdump af system/login, jeg tror
> det forklarer det meget bedre end jeg kan.

Jeg har kigget lidt på dem, og ihvertfald de to filer, der står nævnt som linie
2 og linie 4 er styrings- og en slags 'adgangsfiler' til visse former for
skriftstyring af ikke-latinske skrivestyring (retning og loading af fonte) og
fonte.

Filen i linie 2, den, der starter med "É Ä" - forekommer også som 'ÉÄÒ' + et
par tegn mere både med og uden mellemrum mellem bogstaverne, alt afhængig af
den systemfont, der er valgt for det pågældende skrivesystem - normalt AR
Geneva for arabisk (HB Geneva for hebraisk - eller AR Helvetica / HB Helvetica,
- de er typisk for og ved brug af arabiske fonte og arabisk (semittisk)
skrivestyring.

Filen i linie 4, ser ud til at være de tilsvarende stryingsmekanismer for brug
af 2-byte sprog som "'Korean' & 'Japanese' handling" - formentlig fra
AppleWorks.

Derimod er jeg lidt usikker på filen i linie 3, men jeg har en mistanke om, at
det enten er styringskoder til enten 'Simplified Chinese eller 'Tratitional
Chinese' - formentlig igen fra AWKS.

Det er heller ikke ualmindelig at sådanne filer optræder under OS 9.x med Apple
Language Kits installeret, men da ALK er implementeret i OS X, så vil de kun
optræde ved programmer, der normalt kan håndtere skrivestyringer svarende til
Language kits under OS 9.x.

Filerne sletter sig selv sammen med, at den / de temporære mapper tømmes ved
nedlukning / genstart.

mvh. Eri kRichard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-02-02 21:52

> Jeg har kigget lidt på dem, og ihvertfald de to filer, der står nævnt som
> linie 2 og linie 4 er styrings- og en slags 'adgangsfiler' til visse
> former for skriftstyring af ikke-latinske skrivestyring (retning og

[resten brutalt klippet væk]

Hvis dette skulle være et realistisk scenario, skulle en bruger aktivt
have valgt at installere samtlige language kits - hvilket krævert en del
museklik i OS 9 installationsprogrammet. Der er her tale om en OS 9
(Classic) under OS X, så man skal have en særlig trang for at komme i
den situation.

I OS X er modulerne for de østasiatiske sprog gemt godt af vejen som
components (/System/Library/Components/) og de enkelte fildele er foldet
ind i "pakker" (packages) ligesom f.eks. Carbon- og Cocoa-programmer, så
man vil ikke umiddelbart støde på evt. tilhørende "mystiske" filer.

Da systemindstillingen System/Login ikke just fungerer helt perfekt, er
der mere sandsynligt tale om defekt indstillingsfil, som nævnt af
Michael T-A.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-02 02:06

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> [resten brutalt klippet væk]

Du har jo netop klippet de væsentlige dele væk....!!! - Det er programmerne,
der er installeret, der afgør, at de filer dukker op. - Altså de programmer,
der kan håndtere Language Kits i classic mode under X og i en ren OS 9.x
miljø.

> [...]
> museklik i OS 9 installationsprogrammet. Der er her tale om en OS 9
> (Classic) under OS X, så man skal have en særlig trang for at komme i

Det er ikke 'skulle være realistisk...', men det er faktisk tilfældet. Fx.
bliver 'WorldScript I' altid installeret i en standard installation på OS 9.1
og nyere. Og hvis OS X er præ-installeret alene, og man selv tilføjer 9.1,
9.2.1 og 9.2.2, så vil installeren søge i X og 'se' at der er de 'packages',
du nævner. Det OS 9.x installeren så gør, er at installere diverse
koblingfiler til både WorldScript I og II, men selve WorldScript II
installeres _ikke_ med som standard.

> [...]
> ind i "pakker" (packages) ligesom f.eks. Carbon- og Cocoa-programmer, så
> man vil ikke umiddelbart støde på evt. tilhørende "mystiske" filer.

Ja, ja... MRJ er også 'pakket' eller 'foldet' som du kalder det, men alligevel
kan det bruges, når det er nødvendig....

Det er netop en af de ting, som der er en hel del diskussioner om i øjeblikket
- om hvordan vi skal komme 'uden' om de problemer det vil give i form af
forsinkelser i programstyringen i den nye udgave, der er under forberedelse af
bare et af de programmer, jeg er med i udviklingen af.

> Da systemindstillingen System/Login ikke just fungerer helt perfekt, er
> der mere sandsynligt tale om defekt indstillingsfil, som nævnt af
> Michael T-A.

Mener du at 'System/Login' generelt ikke fungerer eller kun i det tilfælde
her?, - Så er det da højst besynderlig, at nøjagtig de samme filer dukker op
på min maskine nu og da under 9.2.2, når/hvis jeg aktiverer et language kit, -
isæær arabisk - ALK og HLK, - og endda kun, hvis jeg aktiverer/åbner enten
Nisus Writer 6.x, RagTime 5.5x eller AppleWorks 5 og 6.04 ???

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 03:03

In article <3C6C5EEC.6869E387@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> 9.2.1 og 9.2.2, så vil installeren søge i X og 'se' at der er de 'packages',

nej...

> Mener du at 'System/Login' generelt ikke fungerer eller kun i det tilfælde
> her?,

generelt...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-02 07:53

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nej...

JO!!! - WorldScript I er delvist implementeret i både Finder, System og System
Resources filerne nu, og den 'gamle' WorldScript I Extension er ikke nødvendig for
brug af ALK og HLK sammen med OS 9.1, 9.2.1 og 9.2.2. Og hvis man senere
installerer de to LK, så bliver udvidelsen 'WorldScript I _IKKE_ installeret mere.
Den bruges nu kun sammen med persisk, asyrisk og iransk/irakisk fontstyring
_sammen_ med ALK.

Jeg beklager Morten, men her er nok et område, hvor du ikke har det store
kendskab,

> generelt...

Så er det da en yderligere grund til at holde sig langt væk fra X, sålænge der
ikke er styr på det!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 12:00

In article <3C6CB049.663FE5BA@mail1.stofanet.dk>,

> JO!!!

ævl, as usual.

> [...]
> 'WorldScript I IKKE installeret mere. Den bruges nu kun sammen med
> persisk, asyrisk og iransk/irakisk fontstyring sammen med ALK.

Det er fløjtende ligegyldigt, Mac OS +9.1 installationsprogrammet kigger
ikke efter noget som helst i en evt. Mac OS X installation

> Jeg beklager Morten, men her er nok et område, hvor du ikke har det
> store kendskab,

Åbenbart mere end dig

> Så er det da en yderligere grund til at holde sig langt væk fra X,
> sålænge der ikke er styr på det!

bliv du bare i den tro...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 12:12

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Så er det da en yderligere grund til at holde sig langt væk fra X, sålænge der
> ikke er styr på det!

Jeg er enig med dig. OS X er ikke modent nok til at leve op til de krav du har til det.

Men mon ikke det kommer om et aars tid eller to?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-02 17:39

Hej Thorbjørn

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Jeg er enig med dig. OS X er ikke modent nok til at leve op til de krav du har til det.

Nej, så længe X ikke hverken kan styre eller bruge div. forstørrelsessystemer og justerbare
talesynteser bortset fra den pt lidt reducerede TTS & SR, så bliver jeg ved 9.2.x, - og jeg
glæder mig endda til at 9.5 kommer ud, så vil der blive muligt at bruge nogle af de ellers
rent X baserede programmer på 9.x og omvendt vil nogle af de rent classic orienterede
værktøjer blive gjort brugbare i X.

Og så er der hele problematikken omkring sprogstyringen / Language Kits og brugen af
programmer, der kan bruges til de forskellige sprogkoder. Den er rent til grin som den er
lige nu. Man skal stadig bruge 'classic mode' hvis man vil bruge et TB/SS/DB program, der
kan skrive og arbejde i både normal semittisk og i 2-byte sprogeene. Selv Nisus Writer
6.5.x, der har en Carbon/Cocoa kobling implementeret for at lette brugen under X kører ad
h... til, og det er ikke særlig smart, da det er det mest brugte Mac program blandt
sprogfolket.

- Og så er der hele sagen omkring valg af brugerflade/GUI om man vil. Det er pt ikke særlig
let for nogen handicapgrupper at bruge X. Fx. findes der et lille efter min mening særdeles
godt program - DiskVue, - der kan 'emulere' en X brugerflade på OS 8.1 til 9.2.2. Hvis man
så tager X's begrænsinger i betragtning mht. str. og skærmskrift, så ser det ikke så godt
ud. Jeg har vist den til nogle stykker, - og deres reaktion var - '...aldrig X til mig!'.
Jeg véd, at der er en X version på vej af DV, hvor der som i den klassiske version kan
justeres på både skrifttype og str. op til 36p uden at man skal ændre i
systemkonfigurationer i X. Da de samme personer så dette, var kommentaren, - '...at nu
skulle de til at overveje X allligevel'....

> Men mon ikke det kommer om et aars tid eller to?

Det håber jeg da sandelig! - Især da flere og flere software producenter nu edfterhånden
stopper for udviklingen af deres klassiske programtyper og udelukkende udvikler til X. Fx.
har jeg fået at vide, at MSOffice 2002 ikke vil komme til Mac, sådan som det ellers var
planen. MS vil istedet satse udelukkende på Office X.

X har jo nøjagtig de samme problemer som de 'rigtige' Unix systemer, sådan som jeg ser det
mht. de manglende hjælpemidler til handicapgrupper. Det eneste forstørrlsesprogram, jeg er
stødt på kan køre, men er ikke godt, og af talesynteser er der kun MBROLA, der virker
nogenlunde, da den jo er platformuafhængig.

...Men lad os nu se, jeg lever trods alt i håbet - stadigvæk -))

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 18:22

In article <3C6D3986.448D7FCB@mail1.stofanet.dk>,

> Nej, så længe X ikke hverken kan styre eller bruge div.
> forstørrelsessystemer og justerbare talesynteser bortset fra den pt
> lidt reducerede TTS & SR, så bliver jeg ved 9.2.x,

Det er åbenbart nødvendigt at gentage: Hverken TTS eller SR er reduceret
i Mac OS X.

> [...]
> muligt at bruge nogle af de ellers rent X baserede programmer på 9.x
> og omvendt vil nogle af de rent classic orienterede værktøjer blive

9.5 eller hvad det kommer til at hede bliver ikke et OS du kan boote
selvstændigt... det bliver et mac OS 9 der _kun_ kan bootes i Classic.

> [...]
> fået at vide, at MSOffice 2002 ikke vil komme til Mac, sådan som det
> ellers var planen. MS vil istedet satse udelukkende på Office X.

Det er der vel intet odiøst i? Apple har meldt ud at Mac OS 9 fremover
er i "maintainence mode", ingen udvikler med respekt for selv og sine
aktionære vil fremover bruge penge på at udvikle til Mac OS 9.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-02 02:36

- Morten

- Jeg gider efterhånden ikke høre på dit vrøvl mere.

- Når Apple siger, at TTS og SR er reducerede, - og at OS 9.5 er en
fuldstændig normal system-upgrade, men med endnu flere implementerede
muligheder for X-brugere, så tror jeg mere på dem end på dig!

- Hvorfor i h...osv... tror du egentlig, at Apple teamet udsender
meddelelser til os, der arbejder med TTS & SR udvikling omkring det emne?

Bevar mig vel for en gang barnagtig pladder! - Du minder mig mere og mere
om et lille barn, der har fået taget sin sukkermad, og som kun er ude på at
lave mest mulig ballade af samme grund. SUK!!!

- Og hvis jeg hører bare et eneste ord mere fra dig i de spørgsmål her,
skal jeg dælme sørge for, at de svinske breve, du har sendt privat itl mig
bliver offentliggjort - og sendt til din udbyder. - Er du interesseret i
det, så sig bare til! - Så skal jeg nok få dig blacklistet i
brancheforeningen, og det hurtigere end du kan tælle til tre!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-02-02 02:39

in article 3C6DB786.9ADAC63B@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/02/02 2:36:

> [...]
> det, så sig bare til! - Så skal jeg nok få dig blacklistet i
> brancheforeningen, og det hurtigere end du kan tælle til tre!

Hvorfor er det at du altid skal true folk? Er det en måde at få ret på? Og
hvad er det for en blackliste?

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:21

In article <B89376BE.7479%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Hvorfor er det at du altid skal true folk? Er det en måde at få ret på?

Lille tissemand, stor mund.

> Og hvad er det for en blackliste?

Jeg går ud fra at ERS (må han hvile i fred) atager at Morten er
svagtseende, da han ellers ville opdage alle sine stavefejl.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 02:54

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> skal jeg dælme sørge for, at de svinske breve, du har sendt privat itl mig

Gik han under baeltet?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-02 03:46

Hej Thorbjørn

På en måde kan man godt sige det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 04:42

In article <3C6DB786.9ADAC63B@mail1.stofanet.dk>,

> - Jeg gider efterhånden ikke høre på dit vrøvl mere.

Det står dig frit at vælge mellem at putte mig i dit kill-filter
eller unlade at skrive dine pseudo betragtninger og vås her i gruppen.

> [...]
>
> - Hvorfor i h...osv... tror du egentlig, at Apple teamet udsender
> meddelelser til os, der arbejder med TTS & SR udvikling omkring det

Sorry, men med den "fantastiske" viden du så ofte har demonstreret at
være i besidelse af her i gruppen, kan jeg svært ved at tro at du kan
dechifrerer de informationer du får gennem dit "ADC medlemskab", *fins*

> [...]
> er ude på at lave mest mulig ballade af samme grund. SUK!!!
>
> - Og hvis jeg hører bare et eneste ord mere fra dig i de spørgsmål

Hermed har du hørt endnu et ord (faktisk indtil flere) fra mig -
forudsat at du bruger TTS eller læser denne meddelelse op for dig selv.

> skal jeg dælme sørge for, at de svinske breve, du har sendt privat
> itl mig bliver offentliggjort

Ja tak, det ville ikke genere mig det mindste - brevvekslingen var
diplomatisk forsøg på at orientere dig om, hvorfor du får lagt dig ud
med alt og alle, samt en fra min side nysgerrighed over dine
reaktionsmøstre der konstant fører til kaos og trusler.
I øvrigt var det din seneste trussel her i gruppen for to måneder siden,
der førte til brev vekslingen.

Giv endelig mig besked hvis jeg skal lægge korespondancen & referencer
op på min webside og poste et url i de relavante nyhedsgrupper du måtte
ønske.

NB. Fik du i øvrigt meldt sagen til politiet den mandag morgen som du
bekendtgjorde? Jeg blev slemt skuffet, idet jeg hverken hørte mere fra
dig eller Århus politi.

> og sendt til din udbyder.

Ja tak, jeg tror dog ikke det vil interessere hverken dem eller mit
mail-hotel.

> - Er du interesseret i det, så sig bare til!

Jammen, jeg siger: Til

> - Så skal jeg nok få dig blacklistet i brancheforeningen, og det
> hurtigere end du kan tælle til tre!

Nu ved jeg ikke hvilken brancheforening der er tale om, men medmindre
der er tale om min fremtidige arbejdsgivers forening, KL, eller min
egen, DLF/LL, kan jeg ikke se hvordan du kan genere mig ved det. - But
what the heck, give it a try - Hvis du samtidig lover også at
offentligøre den korespondance, kan jeg da få endnu et billigt grin...
amuse me!

Gider jeg brokke mig iver din brug af QP, linielængde samt din mega
lange signatur? Ja.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 05:00

> [...]

> emne?

Sorry, men med den "fantastiske" viden du så ofte har demonstreret at
være i besidelse af her i gruppen, har jeg svært ved at tro at du kan
> [...]

what the heck, give it a try - Hvis du samtidig lover også at
offentligøre den korespondance, kan jeg da få endnu et billigt grin...

Gider jeg brokke mig over din brug af QP, linielængde samt din mega
lange signatur? Ja.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 16-02-02 06:37

Hm, trusler om politi - det er jo ikke just smukt. Og der er vel også en del
som er blevet trætte af Erik Richard og hans sans for reality distortion.

Selvfølgelig skal der svares igen, så gruppens deltagere får sagen fra begge
sider. Det har vi nu fået, og så er der vel kun et par punkter tilbage:

1. Nul mudderkastning eller trusler.
Dette er dk.edb.mac - think different men respektér andres ret til også at
gøre det. Sig fra overfor folk der lyver men - hvis de bliver ved - så prop
dem i en kill file. Der findes landsbytosser og grødhoveder alle steder, og
man behøver jo ikke stille sig op og tale med dem.

2. Facts er trumf.
Hvis man har en URL til en seriøs kilde så tæller det altid, og så må andre
bøje sig - eller finde bedre kilder.
At plapre løs uden at have sine facts på plads giver 0 point.

3. Lyt, lær og bidrag
Uanset hvor mange år man har arbejdet med Macintosh kan man altid lære af
andre. Så lad være med at slå andre i hovedet bare fordi de har en lidt anden
holdning til tingene. Men læg dine egne vurderinger på bordet og bidrag til
et godt forum.

4. Følg retningslinierne.
Nul HTML i indlæg, korrekt linielængde, ingen uopfordrede reklamer eller
pressemeddelser og korte signaturer. Dvs. Graphic Converter og Nisus ser ud
til at være undtaget for det med reklamer. Og hvor mange gider lige høre på
nyheder som Drive10 1.0.5 får diskoptimering i dette forum?

5. Nul autoritet
Dette er usenet og dk.edb.mac er en ikke-modereret gruppe så se bort fra 1-4
efter behov.

Vh
Peter Gersmann

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 06:53

In article <moof-E68825.06372616022002@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Der findes landsbytosser

Vi er ved at stifte en landsdækkende forening (LLF). Interesserede kan
tilmelde sig snarest (2007).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-02 20:01

Hej Peter

Alt det der er meget godt, - MEN det gælder åbenbart ikke, når jeg skriver
noget? - Jeg skal ikke respekteres for mine meninger og erfaringer? - Og det kan
åbenbart ikke tolereres at have andre meninger og erfaringer end dem, som visse
såkaldte 'guder' og 'eksperter' kommer med her i gruppen?

Men man skal åbenbart sige ja og amen til alt, hvad disse såkaldte 'guder'
finder for godt at komme med af både det ene og det andet.....

Og jeg må så konstatere, at det åbenbart også er den måde, hvorpå disse såkaldte
'guder' hetzer folk ud af div. usenet grupper på, når disse 'guder' ikke kan
lide det, de får at vide? - Normalt bander jeg ikke, men her vil jeg blot sige -
Føj for fanden!

mvh. Erik Richard

Fra : Johnny Louis

Dato : 16-02-02 12:12

>, at de svinske breve, du har sendt privat itl mig
> bliver offentliggjort -

Jeg har set omtalte breve der uopfordret er sendt til Morten fra folk i
Århus der kender dig og din adfærd, og enig de er lidet flatterende.
Du kalder brevene svinske fordi du tror Morten har fabrikeret dem selv,
det kan jeg garantere dig for ikke er tilfældet.
Jeg syntes faktisk det var en sober måde at gøre det på, både af hensyn
til dig og af hensyn til afsenderne.

Med venlig hilsen
Johnny louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-02 20:19

Hej Johnny

Jeg véd ikke, hvad Morten har vist dig eller ikke, men jeg véd til
gengæld, at det der angiveligt skulle være skrevet af de personer er
direkte løgn fra ende til anden. Og længere er den sag ikke. Og da jeg bad
Morten om dokumentation, fik jeg en gang lort smidt i hovedet af ham, og
det i en grad, så selv en hærdet luder ville rødme af skam!

Og hvis du bare kender en smule til nettets og det snørklede veje, så vil
du også vide, at det er utroligt let at fabrikere sådan noget selv og
'låne' en andens computer til at sende det med, så det ser ud, som om, det
kommer fra en helt anden.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:24

In article <3C6EB08B.141FD87F@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> Morten om dokumentation, fik jeg en gang lort smidt i hovedet af ham, og
> det i en grad, så selv en hærdet luder ville rødme af skam!

Skal jeg knalde en webside op???

> [...]
> du også vide, at det er utroligt let at fabrikere sådan noget selv og
> 'låne' en andens computer til at sende det med, så det ser ud, som om, det

Panaroiaen har åbenbart ingen ende...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 15:27

In article <spam-388425.15234217022002@localhost>,

> Skal jeg knalde en webside op?

Ja tak. Vil du låne nogen bandeord?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 15:41

In article <spam-388425.15234217022002@localhost>,

> Panaroiaen har åbenbart ingen ende...

Ignorer det...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:48

In article <rfn-87D498.15412517022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Ignorer det...

i will...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 18:42

> [...]

> talesynteser bortset fra den pt lidt reducerede TTS & SR, så bliver jeg ved 9.2.x, - og jeg

Der kan du være længe.

Jeg kender en maskine (en meget vigtig server) som blev installeret
for 10 år siden med den da kurante version af Unix. Det kører den
stadigvæk. Der er kun kommet en 7-8 nye versioner af operativsystemet
siden. Årsagen var den samme, nemlig at en af opgraderingerne var så
radikal at det var bøvlet at skifte.

Hvis du er glad for den software du har, hvorfor bruger du så alt det krudt?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-02 03:17

Hej Thorbjørn

> Der kan du være længe.

Sagtens, og især, hvis jeg fortsat opdaterer med nyeste system update.

> [...]
> stadigvæk. Der er kun kommet en 7-8 nye versioner af operativsystemet
> siden. Årsagen var den samme, nemlig at en af opgraderingerne var så

Tja, jeg kender en del servere, der fortsat kører med den beste NT mailserver, der er lavet -
nemlig NT Server v1.1b4. Den fungerer og har gjort det i, - jeg véd ikke hvor mange år nu.

På en del af de grupper, jeg er med i, bruger de også denne servertype, og jeg mindes kun _én_
gang, hvor en enkelt af dem har været nede, og da vi fik årsagen at vide, grinede vi lidt af
det. Der var en pedel på det universitet, hvor den står, der var kommet til at slukke for
hovedafbryderen i forbindelse med en lille ferie derovre... - Og så hjælpper en UPS på selv en
time ikke ret meget...-))

> Hvis du er glad for den software du har, hvorfor bruger du så alt det krudt?

Det her er ikke kun om mig og mit forbrug. Men den software tekniske udvikling går så stærkt i
de her år, at et system kan være så forældet i løbet af 2-3 år, at man ikke kan bruge den
software, man hidtil har haft stor gavn af. Og de grupper, jeg beskæftiger mig med - de
handicappede og deres IT problemer, er her utroligt sårbare. Det gælder ikke bare blinde og
svagtseende, men også andre handicapgrupper.

Svjh. var det i en anden diskussion omkring nogenlunde samme emne, jeg skrev noget om, at vi med
de nye Unix/Linux/OSX baserede styresystemer er påvej tilbage til DOS-tiden, - forstået på den
måde, at man skal kunne et hav af kommandoer for i det hele taget at kunne bruge en computer.
For de her bare 5-6 år siden, var det et krav fra demk, der bevilgede computere som
hjælpemidler, at alle, der fik en sådan bevilling skulle kunne alle 596 DOS kommandoer udenad,
og de blev eksamineret i dem, før de fik udleveret en maskine!

Her er de almindelige Mac systemer 7-9 jo væsentlig anderledes, da man kan styre alt med bare et
klik eller to. - Ingen lange pathnames, ingen lange kommandolinier osv..

Jeg selv vil da sagtens kunne lære at bruge fx. X eller en anden Unix baseret system, men da
mange af dem, der kommer til at bruge computere fremover er ældre mennesker, der ikke har lært
noget endnu, men som måske har været vant til at bruge en alm. Mac eller Windows system. De skal
nu til at lære et helt nyt kommandosprog for at kunne bruge det, de hidtil har været vant til.

Hvordan skal vi, der sidder med udvikling og videreudvikling af programmer og værktøjer til de
grupper, kunne lære dem det, når ca. 90% af dem, der er blinde og svagtseende ikke kan få et
talesyntese eller et forstørrelsesprogram, der kan bruges 100% til det pågældende system? - Jeg
tror, det bliver svært for den generation, der kommer lige efter min.

Bare her i Danmark regner man med, at der i løbet af de næste 20-25 år kommer ca. 15-20.000
flere blinde og svagtseende, end der er nu, og at antallet af ordblinde vil forøges fra ca.
400.000 til ca. 550.000 i samme periode.... På verdensplan regner man med, at der er ca. 100-150
millioner _helt_ blinde og ca. 500 millioner med stærkt nedsat syn, - alt i alt ca. 1/9 del af
jordens befolkning. Hele den gruppe vil med de nye og komplicerede styresystemer blive sat
udenfor, hvis ikke værktøjerne er tilstede.

Jeg kan sagtens klare mig med en Nisus Writer 6.5 eller en Word 2001, ja endda med en Word 5.1
eller en ClarisWorks 3 på de maskiner, jeg har nu. Men allerede her er der også problemer, - man
kan ikke umiddelbart installere fx. en MSOffice 4.2DK på OS 9.1. Og der er jo stadig en hel del,
der foretrækker dansksproget software fremfor engelsk. Jeg selv er jo ligeglad, da 95% af det
jeg skriver foregår på engelsk og tysk, men er Hr. jensen på 75 det? - eller Fru Nielsen på 70?
- Det tror jeg ikke.

Jeg mener ikke, at udviklingen skal sættes i stå, men deen skal styres sådan, at alle kan komme
med og ikke bare 'nørderne' eller dem, der er vant til at bruge og arbejde med computere i deres
normale arbejde. Jeg kender fx. også flere spastikere, der er blevet utroligt glade for en
bærbar computer med talesyntese, for nu kan de lige pludselig kommunikere på en helt anden måde,
end de har kunnet før, hvor man tit har måttet gætte sig til hvad de ville sige. Den
nedværdigelse er nu væk for dem, - takket være et 'nogenlunde' fungerende dansk talesyntese til
Windows. Flere af dem, jeg har haft kontakt med har rent faktisk udtrykt ønske om at kunne bruge
Mac, netop fordi Mac'ens måde at kunne åbne og håndtere tingene på var langt enklere og langt
mere stabil end Wintels, - og hver gang - indtil for ca. 2 år siden, - har jeg måttet sige
"...desværre er du nødt til at købe en Windows baseret computer. Mac'en kan ikke tale dansk...."
- Men nu kan jeg sige, - "Køb dig en Mac og søg om en InfoVox 210W, så får du en talesyntese,
der er langt bedre og mere stabil end Jaws For Windows og InfoVox 700, og så er det hele rent
software baseret, - det er det ikke på Wintels, hvis du vil have dansk tale, så skal du stadig
have din Info-Box (den eksterne InfoVox taleenhed) med dig overalt."....

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-02-02 00:30

> [...]
> der kan håndtere Language Kits i classic mode under X og i en ren OS 9.x

Jeg går udfra, at vi står over for en ekspertudtalelse...

Og det afgør jo lissom sagen!

Thomas Tvegaard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 09:50

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Da systemindstillingen System/Login ikke just fungerer helt perfekt, er
> der mere sandsynligt tale om defekt indstillingsfil, som nævnt af

Peter (Zorilla), som det kan ses i tråden har dit indlæg affødt lidt af
hvert. For at kunne få afklaret noget af det kunne jeg godt tænke mig
en tilbagemelding på din indstillingsfils tilstand. Måske et dump her i
gruppen hvis den er læselig. Så kan vi få lidt vished og se om
argumenterne holder.

--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-02-02 16:02

> [...]

> Check filen Login.jpg det er et lille skærmdump af system/login, jeg tror
> det forklarer det meget bedre end jeg kan.

Prøv at åbne loginwindow.plist i din prefernces mappe med en teksteditor
for at se hvad den indeholder. Den er måske ødelagt!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen