Andet multimedie
bentjuul 3670
Firma Logo
Fra : Freeloader

Dato : 13-02-02 11:52

Hejsa
Vi har lavet et fiktivt firma til en hovedopgave. Vi vil gerne lave et logo
til firmaet, hvor man sætter navn og tegning sammen på en "spændende" måde.
Er der nogen programmmer der er lavet specielt til dette formål, eller som
ville være gode at bruge

--
Venlig hilsen/Kind regards

Freeloader
Remove NOSPAM in e-mail adress when replying

Fra : KNL DtP

Dato : 13-02-02 12:00

"Freeloader" <freeloader2k@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen programmmer der er lavet specielt til dette formål, eller som
> ville være gode at bruge

Adobe Illustrator eller Corel DRAW! (begge DtP-programmer primært til
vektorgrafik)

Adobe Photoshop er også anvendelig i den sammenhæng, hvis der nu skal laves
smarte effekter (det er et billedbehandlingsprogram)

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 13-02-02 15:00

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in message
> [...]

laves
> smarte effekter (det er et billedbehandlingsprogram)

Mange sværger til Illustrator i vektor/skalerbare sammenhænge, men sandt er
at Photoshop tit er en meget hurtigere og enkel løsning til fx et fikst
logo. Med introduktionen af Photoshop 6 er vektor/custom shapes blevet langt
bedre repræsenteret, og dette kombineret med layers effects (som vel og
mærket er skalerbare uden tab) er der faktisk ikke brug for Illustrator.
Jeg kan anbefale at man ridser logoet op med paths og definerer en custom
shape(s) ud fra dette. Dernæst kan man farvelægge det og lægge diverse
layers effects på efter behov => skalerbár grafik! Faktisk så tilbyder
Photoshop langt flere brugervenlige og eyecandy "vektor" effekter i forhold
til Illustrator så vidt jeg har erfaret mig til (nu bruger jeg dog ikke
programmet særligt meget).
Det er selvfølgelig en smagssag, men personligt kan jeg meget bedre li' at
arbejde med paths i Photoshop da det er ti gange så overskueligt. Dette er
selvfølgelig et område hvor Illustrator er langt bedre repræsenteret, men
Photoshop kan skam også sagtens lægge til/trække fra osv. med paths, her
kræves der blot at man arbejder med selections i stedet for. Selections som
de fleste sikkert er klar over, kan konverteres til en path.

Rasmus

Fra : S. Peters

Dato : 13-02-02 17:18

in article a4dri0$f73$1@sunsite.dk, .Pun|$h3r$ |nc. at
punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com wrote on 13/02/02 14:59:
..
..
..
> [...]
> bedre repræsenteret, og dette kombineret med layers effects (som vel og
> mærket er skalerbare uden tab) er der faktisk ikke brug for Illustrator
..
..
> Rasmus

Kan ikke give dig ret i dine betragtninger om at der ikke er brug for
Illustrator. Illustrator er trods alt væsentlig bedre til vektorgrafik end
Photoshop. Og når du gemmer til tryk (eps eller tiff) klasker photoshop alle
dine lag sammen til pixelgrafik og så fylder det væsentligt mere end
Illustrator-filer.

m.v.h

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 13-02-02 18:23

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

alle
> dine lag sammen til pixelgrafik og så fylder det væsentligt mere end

Ja du har ret, men (dette svar er også til Madsen) i den oprindelige post
fra Freeloader lyder det som om at vedkommende ikke har meget forstand på
emnet og det at det er til en "hovedopgave" tolker jeg som gymnasiet eller
lign....derfor beskrev jeg generelt hvordan man fikst (dette ord brugte
jeg) og hurtigt kunne knalde et logo sammen i PS og smække nogle effects på.
Jeg kan ikke se hvordan TIFF og RIP har noget relevans her da freeloader
jo -sandsynligvis- alligevel skal printe fra sin hjemmeprinter eller den på
skolen (selvfølgelig kun hvis de har PS).
Hvis det nu var en hovedopgave på grafiks højskole ville det være relevant
med både dit og Madsens svar, men så ville Freeloader vel også kende til
både Photoshop og Illustrator.

Som jeg også skrev er det min egen personlige mening at Photoshop er
hurtigere til at knalde et fikst logo sammen, men igen kommer det jo an på
hvad man er mest vant til at bruge....Freeloader danner sikkert også sin
egen mening her som os' andre.

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 13-02-02 18:32

..Pun|$h3r$ |nc. skrev:

> Som jeg også skrev er det min egen personlige mening at
> Photoshop er hurtigere til at knalde et fikst logo sammen, men
> igen kommer det jo an på hvad man er mest vant til at
> bruge....

Ja og hvad det man laver skal bruges til, men normalt skal logoer
vel bruges til mange forskellige ting lige fra placering på hjemme-
sider til tryk på store facadeskilte, konvolutter, brevpapir osv.
osv. men det behøver jo nødvendigvis ikke at være tilfældet i Free-
loaders tilfælde. Jeg er ikke uenig med dig i at Photoshop sagtens
kan bruges til at lave et logo. Slet ikke. Jeg prøvede bare at
beskrive ulemperne ved at konvertere en markering til en kurve i
Photoshop. (Og så samtidig protestere lidt over at du mener at
Illustrator er overflødig til f.eks. fremstilling af logoer, for
det hverken tror eller håber jeg at den nogensinde bliver. :)

Madsen.

Fra : S. Peters

Dato : 13-02-02 22:11

Kunne gå hen og blive en lang diskussion af fordele og ulemper ved det ene
og det andet program.

Jeg synes Photoshop er et fantastisk godt program og jeg er rigtig meget
glad for Illustrator. Og til dels "ked" af at de 2 programmer efterhånden
forfalder til at blande vektor og pixelgrafik sammen.

Kun til dels da jeg kan se mange fordele ved at kunne arbejde med begge dele
i henholdsvis det ene og det andet program. Men det kræver en rigtig god
forståelse af principper for vektorgrafik og principper for pixelgrafik. Og
for hvornår det ene eller det andet program arbejder med det ene eller det
andet. Og her hersker mange misforståelser, der giver slemme overraskelser i
et færdigt tryk.
Problemmet er ikke så stort når det er grafik til web hvor de fleste godt er
klar over at jpg og gif bliver til pixelgrafik uanset om det er lavet i det
ene eller det andet program.

Kan ikke lade være med at reagere når der skrives at det ene eller det andet
program kan undværes fordi det andet kan det hele. Det gør det ikke nemmere
at udrede forskellen, når folk har hørt at man lige så godt kan bruge
Photoshop fremfor illustrator.

Jeg ville ikke undvære hverken det ene eller det andet program men vil holde
på hver til sin opgave.

m.v.h
S.Peters

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 14-02-02 16:25

> Kunne gå hen og blive en lang diskussion af fordele og ulemper ved det ene
> og det andet program.

[SNIP SNAP]

Jeg har indtil videre været for doven til at ville sætte mig ind i "trykke
teknikken" (men det kommer sandsynligvis)...
MEN, jeg har begge programmer og -jeg skal ikke kunne sige om det er fordi
jeg er størst fan af PS- jeg finder det stadig lettere og mere overskueligt
at arbejde med paths i PS. Hvis det er en opgave på Illustrator "regi"
overfører jeg bare hertil (integrationen er så dejlig nem) og arbejder
videre.

Forresten så ser jeg det da kun som en stor fordel at begge programmer kan
lidt af det samme...det giver større fleksibillitet og "råderum" (for nu at
lyde som en reklame)...og så er det jo heller ikke en hemmelighed at
programmerne hver for sig koster en slant penge. Grænsen imellem pixel og
matematik findes skam stadig, men for at imødekomme Photoshop brugernes
voksende krav til skalerbar grafik har man valgt at indføre dette. På samme
måde har Illustrator jo også mulighed for at "pixelredigere" (hvilket vil
sige alle eyecandy effekterne); noget som de fleste af dets brugere er glade
for.

Rasmus

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 14-02-02 18:29

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> wrote in message

Og når du gemmer til tryk (eps eller tiff) klasker photoshop alle
> dine lag sammen til pixelgrafik og så fylder det væsentligt mere end
> Illustrator-filer.

Det er noget sludder. Godtnok er Photoshops clippings paths ikke som de
traditionelle, men derfor betyder det ikke at man ikke kan omgå "at de
klaskes sammen" (hvad du end mener med dette).
Fortsættelse følger efter spisetid :)

Rasmus

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 14-02-02 23:17

".Pun|$h3r$ |nc." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> wrote in message

> Fortsættelse følger efter spisetid :)

Et spørgsmål om at krydse "save vector information" af når du gemmer...om
filstørrelsen på en photoshop eksporteret eps'er er tungere end en
illustrator eps'er tør jeg ikke sige på nuværende tidspunkt...nej den køber
jeg sgu heller ik!

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 13-02-02 17:57

..Pun|$h3r$ |nc. skrev:

> Selections som de fleste sikkert er klar over, kan konverteres
> til en path.

Jeg er enig med det S.Peters siger og der er en hage mere ved at
lave markeringer om til kurver i Photoshop.

Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud med de sidste nye RIPs,
RIP'er, eller hvad en RIP nu end hedder i flertal, men førhen
har jeg hørt at det kan volde problemer, hvis en kurve/path inde-
holder for mange punkter.
Det geniale ved vektorgrafik er netop at du kan lave komplicerede
former vha. relativt få afsatte punkter og dermed også få en fil ud
af det som ikke fylder ret meget, da det kræver forholdsvis få
mængder af data for at beskrive en vektorkurve (eller bezierkurve
som det hedder.)

Prøv at lave en lille test med hvor mange punkter du egentlig får
på en kurve/path når du laver en kurve ud af en markering eller
selection i Photoshop.

Dette eksempel er en cirkel tegnet i Illustrator:
<http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/illustrator_vektor.gif>
(Photoshop vil bruge det samme antal punkter hvis du tegner en
Custom Shape f.eks.) Som du ser er der afsat 4 punkter for at
lave en cirkel og mere er heller ikke nødvendigt. Det eneste man
får ud af flere afsatte punkter er en cirkel som bliver mere
eller mindre hakket i kanten og selve postscriptfilen indeholder
også flere data, jo flere punkter der er afsat på en kurve.

Prøv så at lave en cirkel i Photoshop med Elliptical Marquee
Tool, lav markeringen om til en kurve med en tolerance på 0.5.
<http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/tolerance05.gif> (0.5 er den
laveste tolerance du kan vælge og samtidig den mest præcise.)

Her er resultatet:
<http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/antal_punkter_05.gif>
Som du ser er der brugt væsentlig flere punkter end 4 for at
beskrive denne cirkel. 4 havde været det mest korrekte og de
mange punkter er med til at lave cirklen hakket i kanten og
muligvis få visse RIPs ud i voldsomme problemer, hvis du sender
en sådan kurve til tryk. Samtidig vil postscriptfilen temmelig
sikkert fylde mere end hvis det var en cirkel beskrevet ud fra
4 punkter.

Vi kunne også vælge en tolerance på 1.0. Det giver en mindre
præcis kurve i forhold til den markering vi laver kurven ud fra,
men vi får også afsat færre punkter i kurven der kommer ud af
markeringen. <http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/tolerance1.gif>

Resultatet er følgende:
<http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/antal_punkter_1.gif>
Som du ser er cirklen ved at blive lidt upræcis, men antallet af
punkter er langt færre end i det eksempel hvor jeg valgte 0.5 i
tolerance. Alligevel er det dog langt fra så præcist som hvis
jeg havde lavet en "ægte" vektor-cirkel med f.eks. Custom Shape
Tool i Photoshop eller en vektor-cirkel i Illustrator, så efter
min mening bør man undgå alt for meget konvertering af markeringer
til kurver i Photoshop, hvis man vil have præcise kurver og
postscript-filer uden unødvendige data, som RIP'en måske har svært
ved at kapere når logoet skal trykkes.

Man kan gå helt op til 10 i tolerance i Photoshop, men resultatet
er næppe noget der kan bruges til ret meget:
<http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/tolerance10.gif>

Madsen.

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 13-02-02 21:49

> Prøv at lave en lille test med hvor mange punkter du egentlig får
> på en kurve/path når du laver en kurve ud af en markering eller
> selection i Photoshop.

Forresten så glemte jeg helt at nævne at Photoshop også sagtens kan håndtere
vektor funktioner på samme "niveau" som Illustrator med en custom shape.
Hvis du fx laver en hurtig perfekt cirkel vil du opdage at der faktisk kun
er 4 punkter...det er så bare et spørgsmål om at lave en form og så derefter
definere en shape.......jeg vil ikke trække dette i langdrag, men Photoshop
kan skam mere end de fleste photoshop-er-sgu-da-til-pixels-færdig mennesker
tror ;)

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 13-02-02 21:59

..Pun|$h3r$ |nc. skrev:

> Hvis du fx laver en hurtig perfekt cirkel vil du opdage at der
> faktisk kun er 4 punkter...det er så bare et spørgsmål om at
> lave en form og så derefter definere en shape......

Det mener jeg bestemt også jeg nævnte i mit indlæg.
Som sagt snakker jeg om funktionen i Photoshop som laver en
markering om til en path, kurve eller hvad du end vil kalde det.

Madsen.

Fra : S. Peters

Dato : 13-02-02 22:22

in article a4ejgv$rc0$1@sunsite.dk, .Pun|$h3r$ |nc. at
punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com wrote on 13/02/02 21:48:

> [...]
> Hvis du fx laver en hurtig perfekt cirkel vil du opdage at der faktisk kun

Vil lige påpege endnu engang, at photoshop klasker alle lag sammen til
pixelgrafik når du gemmer til tryk.

S.Peters

Fra : .Pun|$h3r$ |nc.

Dato : 13-02-02 21:51

> .Pun|$h3r$ |nc. skrev:

[SNIP] MADsen går amok [SNAP]

Det var da forresten en overvældende mængde arbejde du har udført bare for
at forsvare Illustrator :)

Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 13-02-02 21:59

..Pun|$h3r$ |nc. skrev:

> Det var da forresten en overvældende mængde arbejde du har
> udført bare for at forsvare Illustrator :)

Jeg vil ikke sige jeg forsvarer Illustrator. Jo, på en måde gør jeg
måske, men hovedårsagen til jeg skrev mit indlæg var det her med
konvertering fra markeringer til kurver, som jeg ikke just ser som
guds gave til folket i alle situationer. :)

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 14-02-02 09:42

".Pun|$h3r$ |nc." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det var da forresten en overvældende mængde arbejde du har udført bare for
> at forsvare Illustrator :)

Og det skal han have stor ros for.

--
MVH