Hvorfor omskærelse?
Fra : Lars & Mette Carlsen

Dato : 13-02-02 09:44

Hej NG...

Hvorfor er det nu lige at nogle bliver omskåret p.g.a. deres relgion???

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-02-02 09:55

"Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
>
> Hvorfor er det nu lige at nogle bliver omskåret p.g.a. deres relgion???

Både Jøder og Muslimer bliver omskåret fordi de begge mener at arve deres
tro fra Abraham.

Omskærelsen var nemlig en tidlig pagt mellem Abraham og Gud.

I Kristendommen er omskærelsen overflødiggjort, da det betragtes som et
ligegyldigt ydre tegn. Paulus taler i eet af sine breve om "åndelig
omskærelse", som erstatter den fysiske.

Grunden til at omskærelse kan egentlig være den utroligt primitive, at det
dybest set er det samme tekninske indgreb, man idag udfører ved indgreb imod
forhudsforsnævringer, idet man skærer noget af forhuden væk. Desuden kan
hygiejne også spille ind.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-02-02 11:00

"Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
>
> Hvorfor er det nu lige at nogle bliver omskåret p.g.a. deres relgion???

Det bliver de kristne også, men i kristendommen er der Gud selv der
foretager omskæringen;-

Kol 2 v11 I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge
det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I blev begravet
sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved
troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde. v13 Også jer, der var
døde i jeres overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen
med ham, da han tilgav os vore overtrædelser. v14 Han slettede vort
gældsbevis med alle dets bestemmelser imod os; han fjernede det ved at nagle
det til korset; v15 han afvæbnede magterne og myndighederne, stillede dem
offentligt til skue og førte dem i sit triumftog i Kristus.

Erik L

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 13-02-02 11:43

"Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
>
> Hvorfor er det nu lige at nogle bliver omskåret p.g.a. deres relgion???

I kan selv læse om det i 1.Mosebog kap. 17. Både jøder og muslimer har samme
stamfader - Adam. Jødedom og Islam opstod, da Abraham fik en søn med sin
trælkvinde Hagar, som hed Ismael. Han blev forstødt, da Sara og Abraham fik
en *ægte* søn Isak, som arvede og førte velsignelsen over jøderne videre i
lige linie til Josef - Maria's mand og dermed Jesus - Læs Matthæusevangeliet
kap. 1. Ismael blev således ophav til muslimerne, hvis profet Muhammed, som
levede flere hundrede år e.kr. fødsel, påstod at han fik den sidste
endegyldige åbenbaring fra Gud, som blev nedskrevet som Koranen -
muslimernes "hellige skrift", som kristne har Bibelen.
Jøder og Muslimer tror ikke på Jesus som Messias, derfor lever de under
Loven og bliver omskåret den dag i dag. Hele det Nye Testamente vidner om,
at alle ydre tegn intet gavne, heller ikke omskærelsen. Se f.eks.
Galaterbrevet kap. 5 v1-12

Venlig hilsen
Ernst

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-02-02 17:05

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Loven og bliver omskåret den dag i dag. Hele det Nye Testamente vidner om,
> at alle ydre tegn intet gavne, heller ikke omskærelsen. Se f.eks.

Den nye omskærelsespagt med Gud; -

Ez 36v26 jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg
fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. v27 Jeg
giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder
mine bud. v28 I skal bo i det land, jeg gav jeres fædre; I skal være mit
folk, og jeg vil være jeres Gud. v29 Jeg vil frelse jer fra al jeres
urenhed. Jeg kalder kornet frem og lader det vokse højt, og jeg sender ikke
hungersnød over jer.

Kolo 2v9 For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod, v10 og i ham, som
er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den. v11 I ham
[...]

Uden den indre omskærelse er der ingen Kristendom, ingen pagt med Gud! Rom
2v29-- Fil 3v3.

Erik L

Fra : Poul Tse Tung

Dato : 14-02-02 16:24

"Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> wrote in message
> Hej NG...
>
> Hvorfor er det nu lige at nogle bliver omskåret p.g.a. deres relgion???

Jamen hvorfor lader Amerikanerne sig da omskære ?.

MVH P.N.

--
A people who are not convinced of their
uniqueness and value will perish

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-02-02 18:33

"Poul Tse Tung" <mao@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> wrote in message

> Jamen hvorfor lader Amerikanerne sig da omskære ?.

Det er rigtig at mange drengebørn faktisk omskæres fra fødslen i USA.

Formodentlig af medicinske årsager.

Bedre hygiejne og for ikke som voksne at skulle igennem et operativt indgreb
imod forhudsnævringer, hvilket er MEGET pinefuldt. Ikke så meget selve
indgrebet, men at man - ifølge et par af mine "omskårne" venner - først skal
have FLERE bedøvelsessprøjter stukket i kalorius.

Hele vejen rundt om penis glans ("hovedet") og den sidste sprøjte i selve
penis glans, lige ved urinrørsåbningen...avavav!

Jeg kan ikke forestille mig noget mere smertefuldt indgreb.

Og det forskånes "omskårne" således for.

Anders Peter Johnsen

Fra : Neslein

Dato : 16-02-02 00:14

"Poul Tse Tung" <mao@hotmail.com> wrote in message
> "Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> wrote in message

> Jamen hvorfor lader Amerikanerne sig da omskære ?.
>
> MVH P.N.

To grunde: Det startede med som en viktoriansk foranstaltning mod
masturbation - ifoelge laegerne i engelsktalende lande (isaer USA) i
1800-tallet var det ikke den daarligdom som ikke kunne forklares som
resultatet af masturbation.

Den anden grund er at laegerne i USA tjener paent paa at snitte i smaa
drengeboerns tissemaend - derfor har der i en periode ogsaa vaeret lagt
medicinske aarsager til grund for omskaeringerne. Senest har den amerikanske
laegeforening dog gaet fra at anbefale rutinemaessige omskaeringer til at
sige at der ikke er nogen gavnlig virkning ved dem, der ikke kan opnaas med
almindelig god hygiejne.

Det er maaske vaerd at bemaerke at Canada var med paa omskaerelsesgalejen
indtil Canada fik et skattebetalt sundhedsvaesen ligesom Danmark, og
statstilskuddene senere bortfaldt til denne operation. Nu ligger Canada
langt under USA mht relativt antal omskaeringer af nyfoedte drengeboern.

Hvis du virkelig vil vide mere om emnet saa soeg paa 'circumcision". Der er
masser af amerikanske web-sider for og imod.

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
Check out our new Unlimited Server. No Download or Time Limits!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 19 Different Servers! ==-----

Fra : Neslein

Dato : 16-02-02 00:22

"Neslein" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> [...]
er
> masser af amerikanske web-sider for og imod.

Jeg glemte en tredje aarsag: Social inerti: Efter seksualmoralske og
medicinske grunde har mistet deres gangbarhed, er der der kun "Min soen skal
ikke se anderledes ud end sin far eller de andre drenge i brusebadet efter
gymnastiktimerne, saa jeg maa hellere give tilladelse til at hospitalet
omskaerer ham".

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 16-02-02 10:34

"Neslein" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Poul Tse Tung" <mao@hotmail.com> wrote in message

relgion???

Klip

"Neslein" , nu lød Lars og Mettes spm.. jo, hvilke religiøse grunde der lå
til grund for omskærelse. Dette har jeg svaret på. Det er mig bekendt kun
jøder og muslimer, der har det nedfældet i deres hellige skrifter, at drenge
skal omskæres.

Alle andre former for omskæring, er menneskeskabte og har ingen belæg i
religiøse påbud.

Jeg betvivle skam ikke det du skriver. Der er også en del danskere der
bliver
omskåret af hygiejniske grunde.

Men sådan er der jo så meget. der står jo heller ingen steder skrevet i
Koranen, at kvinder skal omskæres, hvilket vi har set uhyggelige eks. på. Ej
heller, at kvinder skal totalt tildækkes.

Venlig hilsen
Ernst Pedersen

Fra : Neslein

Dato : 17-02-02 02:36

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> til grund for omskærelse. Dette har jeg svaret på. Det er mig bekendt kun
> jøder og muslimer, der har det nedfældet i deres hellige skrifter, at

Det var nu ogsaa P. N.'s spoergsmaal "Jamen hvorfor lader Amerikanerne sig
da omskære ?" jeg svarede paa og ikke Lars og Mette's.

Ioevrigt var det vel ogsaa en forkvaklet seksualmoral udledt af
kristendommen der laa til grund for den viktorianske skik med omskaering af
drengeboern. Saa kom der alligevel en religioes dimension med