Mundtlig aftale
Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 13-02-02 05:09

Hejsa NG .. jeg står i en lettere pinlig situation, for en måneds tid siden
kom en gut hen til mig som jeg kender og spurgte om jeg ikke kunne lave en
webside til ham og hans nystartede firma. Selvfølgelig sagde jeg jo straks
ja, dum er mand vel ikke, og aftalte en pris på 2500 for websiden. Nu kommer
samme person pludselig og siger at han ikke kan/vil/har råd til at betale
for websiden og webhotellet, men ´jeg har som aftalt haft websiden klar og
købt domæne og lign. Er der nogen som helst muligheder for at jeg ka trække
pengene ud af ham, jeg mener .. juridisk .. jeg ku selvf. godt gå op og lege
ubehagelig inkassogut .. men det ligger ikke rigtig til mig.

Mvh

Bo Bach Jensen

Fra : VisseVasse

Dato : 13-02-02 10:28

Til Bo Bach Jensen

Iht. AFTL § 1, 1. pkt, er tilbud - og svar på tilbud - bindende for
afgiveren.
Et tilbud er et løfte, dvs. en viljeserklæring der lægger bånd på afgiveren.
En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, jf. DL 5-1-1.
Princippet kan sågar spores tilbage til Det gamle Testamente (5. Mos. 23,
23).
Tilbud, som fremsættes mundtligt uden at give en frist for antagelse, må
antages straks, jf. AFTL § 3, stk. 2.
Dvs. ved tilbud til nærværende personer - som også omfatter tilbud afgivet
under en telefonsamtale - kræves ifølge § 3, stk. 2, at tilbudsmodtageren
accepterer straks (medmindre der er givet frist for antagelse), hvilket
betyder inden parterne går over til et andet samtaleemne.
Du har angiveligt accepteret rettidigt iht. din beskrivelse "Selvfølgelig
sagde jeg jo straks
ja, dum er mand vel ikke, og aftalte en pris på 2500 for websiden".
Men der kan let efterfølgende opstå bevismæssig tvivl vedrørende en mundtlig
aftale.
Derfor: Indgå altid aftaler på skrift pr. brev eller tele-fax. Brug af email
rejser forsat bevismæssige vanskeligheder.
Dansk ret opstiller som hovedregel således ikke formkrav til aftalers
indgåelse.
Misligholder en part senere en gyldigt indgået aftale, er den anden part
ofte berettiget til erstatning - efter de almindelige regler om
misligholdelse.
Men du er selvfølgelig i første omgang berettiget til at kræve
naturalopfyldelse, dvs. du kan kræve fuld betaling mod at han modtager din
ydelse - da aftalen som udgangspunkt er bindende for "din ven" og derfor
skal opfyldes direkte efter sit indhold.
Det kan i denne sammenhæng nævnes, at det er lovligt at true med noget
lovligt. Dvs. ved retsstridigt aftalebrud kan den forurettede true med et
civilretligt søgsmål.

Venlig hilsen

Jacob Gunst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-02 22:47

Bo Bach Jensen skrev:

>købt domæne og lign. Er der nogen som helst muligheder for at jeg ka trække
>pengene ud af ham, jeg mener .. juridisk .. jeg ku selvf. godt gå op og lege
>ubehagelig inkassogut .. men det ligger ikke rigtig til mig.

Ja og nej. Lad os lige slå fast at der ikke er tvivl om at en
mundtlig aftale er bindende. Men i sin yderste konsekvens vil det
betyde at du skal føre en retssag for at få gennemtrumfet din
ret, og selv i så fald vil du ikke se en rød reje hvis han ikke
har penge. Så i realiteten afhænger det af om du kan holde ham
fast på aftalen.

Betragt det som lærepenge (men forsøg naturligvis på at få dem).
Det kunne have været meget dyrere.

--
Bertel