Låg til sæbebeholder åbner ikke automatisk
Fra : srg

Dato : 24-01-01 17:06

Hej

Vores opvaskemaskine type Vølund 296 vil ikke automatisk lukke sæbe til
under vask. Låget forbliver lukket, så vi må selv åbne for for at få sæben
doseret.

Er der nogen der ved hvordan systemet skal virke, og om der er noget at gøre
ved tilfældet.

pft

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-01-01 17:24

> Vores opvaskemaskine type Vølund 296 vil ikke automatisk lukke sæbe til
> under vask. Låget forbliver lukket, så vi må selv åbne for for at få sæben
> doseret.

Prøv med lidt mindre sæbe, det kan være at det er derfor (det er det nemlig
hos os). En anden mulighed er, at der står noget i vejen får at den kan
åbne - en grydeske, slev eller lign. Eller at lågen er en lille smule skæv,
så den spænder i låsen.

mvh Maria

Fra : Jean Seeberg

Dato : 28-01-01 01:33

Hej Søren

Jeg vil tro der sidder en spole som trækker, når den får strøm, dvs. når den
skal åbne for sæben, som kan være stået af.
eller en del af det mekaniske inde i lågen.

Prøv at lytte til maskinen, om du kan høre om den klikker fra lågen når den
skal åbne for sæben, hvis den klikker er spolen sikkert OK.

Jeg havde samme problem men det var afspændings beholderen som også sidder i
lågen, på vores maskine.

Spolen får strøm fra timer/ur så det kan være begge dele der kan være fejl
på.

Hvis du er fingernem ! ER DU DET MINDSTE I TVIVL SKAL DU SE BORT FRA
NEDENNÆVNTE. jeg vil ikke have du bliver elektrisk.
SLUK FØRST FOR STRØMMEN TIL OPVASKEREN.
Prøv at fjerne skruerne i siden af lågen og du kan komme ind til sæbe
automaten.
Så skal du kunne se spolen. Afmonter denne og køb en ny, den er ikke så dyr.
Den er sansynligvis 230v så du kan afmonterer de 2 ledninger der sidder der
i forvejen og selv montere et par prøve ledninger fra en 220v stikkontakt så
når du tænder kan du se om den trækker som den skal.

Hvis det er selve timer/ur bliver prisen en anden. Og du skal vurdere
maskinens alder m.m. og få et tilbud.

Er du i tvivl, så skriv typenr. m.m. ned og kontakt et elektronik firma, så
vil de straks kunne fortælle dig om der kan være en svaghed ved din maskine.
De vil også have reservedelene.

Skal du have montør ud starter han med at bonge dig for 500,00 kr inden han
går igang.

HELD OG LYKKE.

Hilsen Jean