/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reperation af forstæker hvor lang tid?
Fra : Michael Thomsen


Dato : 12-02-02 18:56

Hej

Jeg har fornyligt sendt en forstærker til reperation hos forhandleren jeg
købte den af. (Gik i stykker efter 14 dage) Er der nogen lov om hvor langtid
han må have forstærkeren, før jeg kan kræve den tilbage, evt en ny?

Mvh Michael



 
 
Per Christoffersen (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 12-02-02 22:41


"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
news:a4bl1f$aj2$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg har fornyligt sendt en forstærker til reperation hos forhandleren jeg
> købte den af. (Gik i stykker efter 14 dage) Er der nogen lov om hvor
langtid
> han må have forstærkeren, før jeg kan kræve den tilbage, evt en ny?

Reparationen må tage 'rimelig' tid. Det er et rigtigt gummibegreb, og det er
nødvendigt at anlægge en konkret burdering fra gang til gang.

Det er af betydning hvilken type produkt, og hvilken fejl, der er tale om,
samt for eksempel tilgængeligheden af reservedele.

Rimelig tid, betyder vist egentlig i dagligdags termer, at forhandleren skal
gøre sig rimelige anstrengelser for at få reparationen gennemført hurtigst
muligt, og ikke bare stille forstærkeren på hylden til der ikke er andet at
lave...

(Dette er under forudsætning af, at der er tale om en fejl som forhandleren
skal dække under reklamationsperioden).

Har du købt forstærkeren i år har du iøvrigt muligvis ret til at kræve en
ombytning eller ophævelse af købet.
Se:
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/

/Per



Michael Thomsen (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Michael Thomsen


Dato : 13-02-02 07:53

Forstærkeren som blev købt for ca. 3 uger(købt i år) siden var i stykker da
jeg fik den. altså en fabriks fejl. Jeg har snakket med andre firmaer som
forhandler dette produkt og de siger også at det er en kendt fejl for tiden.
De andre firmaer har sagt at de bare bytter den, men der hvor jeg har købt
den skulle den til reperation.

Jeg er jeg ikke så god til love m.m. Kan jeg kræve at få en ny istedet for
min repereret?

Mvh Michael


"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> wrote in message
news:3c698b72$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> news:a4bl1f$aj2$1@news.cybercity.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg har fornyligt sendt en forstærker til reperation hos forhandleren
jeg
> > købte den af. (Gik i stykker efter 14 dage) Er der nogen lov om hvor
> langtid
> > han må have forstærkeren, før jeg kan kræve den tilbage, evt en ny?
>
> Reparationen må tage 'rimelig' tid. Det er et rigtigt gummibegreb, og det
er
> nødvendigt at anlægge en konkret burdering fra gang til gang.
>
> Det er af betydning hvilken type produkt, og hvilken fejl, der er tale om,
> samt for eksempel tilgængeligheden af reservedele.
>
> Rimelig tid, betyder vist egentlig i dagligdags termer, at forhandleren
skal
> gøre sig rimelige anstrengelser for at få reparationen gennemført hurtigst
> muligt, og ikke bare stille forstærkeren på hylden til der ikke er andet
at
> lave...
>
> (Dette er under forudsætning af, at der er tale om en fejl som
forhandleren
> skal dække under reklamationsperioden).
>
> Har du købt forstærkeren i år har du iøvrigt muligvis ret til at kræve en
> ombytning eller ophævelse af købet.
> Se:
> http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/
>
> /Per
>
>



VisseVasse (13-02-2002)
Kommentar
Fra : VisseVasse


Dato : 13-02-02 12:29

Til Michale Thomsen

Lige et hurtigt svar..
Ifølge den nye købelov (endnu ikke vedtaget, men bliver ssh. vedtaget med
tilbagevirkende kraft fra 01/01-2002) gælder der en generel formodningsregel
de første 6 måneder efter købet. Køber kan i denne periode kræve det defekte
produkt ombytte med et nyt og fejlfrit produkt - medmindre sælger kan
bevise, at fejlen ikke var tilstede ved købet. (Næsten umuligt..)
Hermed undgår du reparation (og forsøg på samme) iht. sælgers
afhjælpningspligt.
De resterende 18 måneder er bevisbyrden iht. ovenstående omvendt - dvs. i
denne periode skal køber bevise, at fejlen var tilstedet ved købet.


V/H

Jacob Gunst



"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> wrote in message
news:a4d2gp$22s9$1@news.cybercity.dk...
> Forstærkeren som blev købt for ca. 3 uger(købt i år) siden var i stykker
da
> jeg fik den. altså en fabriks fejl. Jeg har snakket med andre firmaer som
> forhandler dette produkt og de siger også at det er en kendt fejl for
tiden.
> De andre firmaer har sagt at de bare bytter den, men der hvor jeg har købt
> den skulle den til reperation.
>
> Jeg er jeg ikke så god til love m.m. Kan jeg kræve at få en ny istedet for
> min repereret?
>
> Mvh Michael
>
>
> "Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> wrote in message
> news:3c698b72$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> > news:a4bl1f$aj2$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Jeg har fornyligt sendt en forstærker til reperation hos forhandleren
> jeg
> > > købte den af. (Gik i stykker efter 14 dage) Er der nogen lov om hvor
> > langtid
> > > han må have forstærkeren, før jeg kan kræve den tilbage, evt en ny?
> >
> > Reparationen må tage 'rimelig' tid. Det er et rigtigt gummibegreb, og
det
> er
> > nødvendigt at anlægge en konkret burdering fra gang til gang.
> >
> > Det er af betydning hvilken type produkt, og hvilken fejl, der er tale
om,
> > samt for eksempel tilgængeligheden af reservedele.
> >
> > Rimelig tid, betyder vist egentlig i dagligdags termer, at forhandleren
> skal
> > gøre sig rimelige anstrengelser for at få reparationen gennemført
hurtigst
> > muligt, og ikke bare stille forstærkeren på hylden til der ikke er andet
> at
> > lave...
> >
> > (Dette er under forudsætning af, at der er tale om en fejl som
> forhandleren
> > skal dække under reklamationsperioden).
> >
> > Har du købt forstærkeren i år har du iøvrigt muligvis ret til at kræve
en
> > ombytning eller ophævelse af købet.
> > Se:
> > http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/
> >
> > /Per
> >
> >
>
>



Ukendt (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-02 13:57

om du kan få ombyttet den eller ej afhænger af hvad fejlen er og hvor kostbar den
er, der er lagt det lille "men" ind i købeloven for at sikre leverandørene mod de
forbrugere der kræver en ny i det øjeblik de opdager at der mangler en skrue, det
er vel fair nok !!

-- Sendt via http://www.123bil.dk - danmarks private bilmarked


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408610
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste