Form & komponent størrelse????
Fra : Thomas

Dato : 12-02-02 18:50

Hej

Jeg har lavet et lille program som består af nogle forme hvorpå der er nogle
komponenter (knapper, image-komonent, osv.). Formene fylder ikke hele
skærmen og er centreret. Problemet opstår når jeg køre programmet på visse
andre computere som køre med lavere opløsning. Formene fylder det samme på
skærmen (procentvis), men komponenterne er ligeså store som på min egen
computer. Dette gør at disse bliver "for store" til at kunn være på formen.
Er den en måde hvor man kan undgå dette?

Venlig hilsen
Thomas

Fra : PL

Dato : 12-02-02 22:49

Hej Thomas

Indfør i onFormShow følgende linie, så burde problemet være løst.

Procedure TForm1.onFormShow(Sender: TObject);
begin
PixelsPerInch:=Round((Screen.PixelsPerInch*Screen.PixelsPerInch)/96);
...andet
...andet
...andet
end;

NB! tallet 96 er det tal, som står i "Object Inspector" for formen, når du
kompilerer dit program og din PC står til "Små skriftstyper". Bruger du
istedet "Store skriftstyper" vil du se tallet 120, hvilket du så sætter som
erstatning for tallet 96.
Ud fra ovenstående burde onsærningen mellem store og små skriftstyper blive
reguleret automatisk.

Husk!!! I din "Object Inspector" for formen skal stå Scaled := True, hvilket
iøvrigt er standard.

Vær hilset
PL

Fra : Thomas