Rep. af sømhuller i trægulv
Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 12-02-02 16:03

Hej NG

Jeg er ved at lave nyt køkken, og har i den forbindelse gravet det originale
gamle plankegulv frem igen. Planen er at det skal afhøvles, men der er en
del sømhuller i, da der i sin tid blev lagt spånpladegulv ovenpå. Kan man
fylde disse huller ud med noget, inden jeg får dem afhøvlet.?

pft
Kåre

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-02-02 20:02

Kåre Kjeldsen skrev:

> Jeg er ved at lave nyt køkken, og har i den forbindelse gravet det originale
> gamle plankegulv frem igen. Planen er at det skal afhøvles...

Afhøvles lyder lidt voldsomt. Mon ikke det er en gulvslibemaskine,
der skal bruges til opgaven?

> men der er en
> del sømhuller i, da der i sin tid blev lagt spånpladegulv ovenpå. Kan man
> fylde disse huller ud med noget, inden jeg får dem afhøvlet.?

Du kan købe noget træmasse i forskellige farver. I byggemarkedet
har de en farvetavle, som du bør kigge godt på, inden du vælger.
Hvis det er et gammelt og gulnet fyrtræsgulv, kan det godt være,
at du skal vælge en "bøg". Træmassen i "fyr" er sikkert for lys.
Det kan være en god idé, at købe to farver, for at mixe dem lidt.

Større huller bør nok udfyldes et par gange, da træmassen "synker"
lidt, når det tørrer.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 13-02-02 08:59

> Afhøvles lyder lidt voldsomt. Mon ikke det er en gulvslibemaskine,
> der skal bruges til opgaven?
Jojo, min fejl. Men der ligger et godt lag fernis på, så der skal tages ved.

> [...]
> at du skal vælge en "bøg". Træmassen i "fyr" er sikkert for lys.
> Det kan være en god idé, at købe to farver, for at mixe dem lidt.

Jeg havde en ide om at gøre det på den "lette" måde. Med noget det afslebne
træstøv, blandet med trælim, og så ellers fylde hullet op med det. Jeg ved
dog ikke hvordan det tér sig, når der slibes bagefter?

mvh
Kåre

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 13-02-02 20:39

Kåre Kjeldsen skrev:

> Jeg havde en ide om at gøre det på den "lette" måde. Med noget det afslebne
> træstøv, blandet med trælim, og så ellers fylde hullet op med det. Jeg ved
> dog ikke hvordan det tér sig, når der slibes bagefter?

Idéen med at blande træstøv og lim er ganske udmærket. Massen kan
dog virke lidt gummiagtigt at arbejde med. Og så bliver den lidt
lysere, p.g.a. PVC-limen, når den er hærdet op.

At slibe i den "hjemmerørte" er der såmænd ikke nogen særlige
problemer ved. Men træmassen fra byggemarkedet bliver noget
hårdere, når den er hærdet - og er derfor lettere at slibe i.

Jeg kan oplyse dig, at når "træmanden" selv blander sin træmasse,
så er det med celluloselak. Massen bliver næsten som den købte.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henrik Høgh

Dato : 13-02-02 11:59

Når nu du alligevel skal høvle af, så gem noget af savsmuldet. Bland det med
snedkerlim, og fyld i hullerne. De giver den samme farve som gulvet har i
forvejen.

Kan bedst bruges ved søm og skruehuller. Ikke på større huller.

--
Venlig hilsen

Henrik Høgh