Ibook 500mhz hurtig nok til OS X?
Fra : Torben Hansen

Dato : 12-02-02 13:10

Hej,

Jeg står til at skulle udskifte min Mac (den første Ibook 300mhz) som
jeg har været meget tilfreds med, og jeg vil godt blive ligeså tilfreds
med min nye Mac også.

Jeg overvejer købet af den mindste IBook som i øjeblikket kan fås til en
god pris. Jeg vil køre MacOS X på den, og vil af den grund fylde den
godt op med RAM.

Men man har jo hørt lidt hastighedskvaler. Og jeg vil mindst af alt købe
en ny computer som jeg føler er for langsom fra dag et.

Er Mac OS X en for sløv børge på en lille ny Ibook? til at det er
behageligt eller hvad?

Og så mener jeg, at købe en dyere Ibook på 600mhz kan vel heller ikke
gøre noget halv skidt til noget hel godt vel?

På min nuværende mac laver jeg alt fra email, browsing, tekstbehandling
i word til photoshop - og jeg overlever, men mere hastighed er altid at
ønske..

Gode erfaringer anyone?

Fra : Zorilla

Dato : 12-02-02 14:09

> [...]
>
> På min nuværende mac laver jeg alt fra email, browsing, tekstbehandling
> i word til photoshop - og jeg overlever, men mere hastighed er altid at

Hej,

Jeg er selv den lykkelige ejer af en iBook500, som 95% af tiden kører OS X.
Jeg har totalt installeret 384 ram og jeg syntes den kører tilfredsstillende
til mit behov som passer nogenlunde med hvad du beskriver. Det er ikke en
lynende hurtig maskine med OS X, men det er heller ikke sådan at man sidder
og trommer i bordet af utålmodighed. Bestemt acceptabelt.

Jeg vil dog mene at hvis jeg idag stod og skulle købe en iBook så ville jeg
vælge 600'er modellen. Primært pga. systembussen som er 100 mhz fremfor de
66 mhz som 500'eren kører med. Det kommer dog lidt an på hvilket prisvalg du
står overfor. Hvis du har et knaldgodt tilbud på en 500'er med brænder fx så
ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang.

Håber det kan hjælpe dig.

mvh
Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-02 21:54

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg overvejer købet af den mindste IBook som i øjeblikket kan fås til en
> god pris. Jeg vil køre MacOS X på den, og vil af den grund fylde den

Nu ved jeg ikke hvad en brugt TiBook ligger i af prisleje, men du burde
nok undersøge muligheden for at købe en maskime med G4 processor. OS X
kører væsentligt bedre med en G4 processor, da Apple har optimeret dele
af systemet til disse.

Jeg har selv prøvet OS X på diverse maskiner og dem med G4 processor
føles lidt mere "flydende". Ud over en mere "flydende" brug af maskinen,
så vil Altivec accellerede ting såsom MP3-kodning og video-redigering gå
væsentligt hurtigere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen