Tilbagehold i løn?
Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 12-02-02 00:22

Hej

Jeg har brug for "uforpligtigende fritidsråd her på en usenet
gruppe"

En veninde af mig er løbet ind i en problematik med hendes tidligere
arbejdsplads, de vil ikke udbetale hele hendes løn, da de mener de
må benytte hendes løn til at finde en anden ansat efter hendes
opsigelse, men prøv at læse nedstående sagsforløb, som hun har
klampet sammen. * er markeret nogle steder for at anonymisere folk
og virksomheder lidt.

Kan virksomheden undlade at betale hende løn, og med det som
begrundelse? Hvor står hun?

(Hun er ikke medlem af en fagforening, og har ikke råd til at blive
det, så den vej igennem kan der ikke hentes hjælp)

Hendes beskrivelse:
"* Startede nede på *Virksomheden* den 13 december, var ansat til at
have 2 timer om morgenen fra 6-8.

* Dvs. 10 timer hver uge af 99,56kr

* Løn periode fra den 15 – 15

* Var med hjemmeservice ude 2*8 timer lige op til jul da de var i
bekneb.

* Alt i alt løber dette op i, at jeg fra den 15 dec. Til den 10
jan., har haft 50 timer.

* Fredag den 11 sygemelder jeg mig pga. omvridning på foden

* Søndag den 13 aflevere jeg mit arbejdstøj, mit kort, mine nøgler,
alt samt en skriftligt opsigelse der lyder at jeg siger op pga. jeg
ikke kan passe min skole med et morgen job ved siden af, da jeg er
træt resten af dagen, og at jeg samtidig ikke vil kunne gå helt
ordentligt, de næste par uger da jeg døjes med foden. ( dette blev
alt sammen lagt i *Chefens* rum, søn den 13 )

* Sygemeldingen sker til *Chefen*, chefen nede på *Virksomheden*.

* Den første ser jeg på min home bank at jeg har fået 209 kr. i løn.

* Jeg sender en mail til dem onsdag, får mandag en mail om at
forklaring er sendt fra dem af samme dag, fredag modtager jeg en
lønseddel på 209 kr for 6 timers arbejde ingen forklaring.

* Jeg mailer dem og udbeder om svar samme dag, ingen respons.

* *En bekendt* ringer til dem den 11 jan. Da han er bedre til sådan
noget end jeg er.

* Som forklaring får han at da jeg ikke har sagt op, men bare har
afleveret mit tøj og er udeblevet fra arbejde har de ret til at
trække de udgifter fra min løn som de har haft til at finde en
anden.

* DVS. de ser ikke den skriftlige opsigelse som en opsigelse.

* Og de tager ikke med at jeg var sygemeldt, De har aldrig sendt mig
en syge dagpenge erklæring.

Det var det hele, håber det er overskueligt."

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 01:41

In article <egkg6ucu27l96qe3iibddgutk7pn01hc17@news.worldonline.dk>,
Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

> Det var det hele, håber det er overskueligt."

Var der ikke nogen opsigelsesvarsel? Hvis vedkommende bare har afleveret
sin opsigelse med virkning fra samme dag som den blev afleveret, kan der
være tale om kontraktbrud.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter G C

Dato : 12-02-02 08:30

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:egkg6ucu27l96qe3iibddgutk7pn01hc17@news.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har brug for "uforpligtigende fritidsråd her på en usenet
> gruppe"

Så er du kommet til det rette forum

[klip]

> Kan virksomheden undlade at betale hende løn, og med det som
> begrundelse? Hvor står hun?

Hvad er grundlaget for ansættelsen? Er der en kontrakt? Hvad er
opsigelsesvarslet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 12-02-02 17:58

spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk writes:
For at kunne svare, er der brug for lidt yderligere oplysninger, samtidig
syntes jeg der lidt forvirring om datoerne

Du er nødt til at oplyse, om hun er funktionæransat (hvilket hun
formodentlig ikke er), og om der er overenskomst på virksomheden (med
hvilken arbejdsgiverforening).

Det jeg ikke forstår om datoerne er følgende:

> [...]
>ordentligt, de næste par uger da jeg døjes med foden. ( dette blev
>alt sammen lagt i *Chefens* rum, søn den 13 )

onsdag den 16/1?

> får mandag en mail

mandag den 21/1?

>om at forklaring er sendt fra dem af samme dag, fredag modtager jeg

fredag den 25/1?

>en lønseddel på 209 kr for 6 timers arbejde ingen forklaring.
>
>* Jeg mailer dem og udbeder om svar samme dag, ingen respons.
>
>* *En bekendt* ringer til dem den 11 jan.

Det er den dag du sygemelder dig??

> [...]
>afleveret mit tøj og er udeblevet fra arbejde har de ret til at
>trække de udgifter fra min løn som de har haft til at finde en

Den holder næppe vand, men som sagt, der mangler nogle oplysninger. Der er
mulighed for at modregne eventuelle udgifter i nogen situationer, men det
er meget lidt sandsynligt her. Som et minimum må du kunne forlange at se
dokumentation for for deres udgifter.

>* DVS. de ser ikke den skriftlige opsigelse som en opsigelse.
>
>* Og de tager ikke med at jeg var sygemeldt, De har aldrig sendt mig
>en syge dagpenge erklæring.

Hvorfor skulle de også det, du er ikke berettiget til sygedagpenge. Du
skal enten have været ansat ved arbejdsgiveren inden for de sidste 8 uger
for at få sygedagpenge fra ham, eller været i _uafbrudt_ beskæftigelse de
sidste 13 uger for at få fra kommunen.

Hvis ikke din veninde har råd til at være i en fagforening, hvordan vil
hun så få råd til at kræve sine penge, hvis arbejdsgiveren fastholder sin
ret til at modregne udgifter for at finde en anden.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-02-02 22:43

On Tue, 12 Feb 2002 00:22:25 +0100,
Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:
> Jeg har brug for "uforpligtigende fritidsråd her på en usenet
> gruppe"

Det er lige her.

> Hendes beskrivelse:
> "* Startede nede på *Virksomheden* den 13 december, var ansat til at
> have 2 timer om morgenen fra 6-8.

Nogen kontrakt ? Der er ikke krav på det med så lille en arbejdstid.

> * Dvs. 10 timer hver uge af 99,56kr
>
> * Løn periode fra den 15 – 15
>
> * Var med hjemmeservice ude 2*8 timer lige op til jul da de var i
> bekneb.

Umiddelbart er det mit gæt at vedkommender er ansat som
løsarbejder. Men hvilken opsigelsesvarsel er normal i branchen ?
Hvor hurtigt kunne hendes ugentlige timetal f.eks. sættes til 0 ?
Eller en evt. opsigelse fra virksomhedens side ?

Arbejdstager har normalt samme eller kortere opsigelsesvarsel som
arbejdsgiver.

> [...]
> ordentligt, de næste par uger da jeg døjes med foden. ( dette blev
> alt sammen lagt i *Chefens* rum, søn den 13 )

Så reelt siges der vel op med 14 dages varsel, samtidig med at
sygemeldingen forlænges. Arbejdsgiver kan evt. forlange en læge-
erklæring.

Hvis dokumentationen aldrig er kommet chefen i hænde (du
har vel ingen vidner), så er det ulovlig udeblivelse. Man
burde have ringet til chefen, for at sikre sig at beskeden
var modtaget.