Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
(digital) Nyhed fra Foveon - X3
Fra : sonny windstrup

Dato : 11-02-02 23:23

For alle digitalnørder

Hej - Slashdot og Dpreview har scoopet:

Foveon præsenterer en ny linie i CCD sensorer til professionel digital kamera
brug, med en revolutionerende ny teknologi som optager fuldspektrum 36bit farve
data for hver billedpixel, uden brug af hverken RGB og CMYG filter masker.

http://www.foveon.net/X3_tech.html

Se på eksempelbillederne og læs beskrivelsen af systemet. Jeg kunne godt ønske
mig højere opløste demo billeder, men der synes at være tale om et imponerende
fremskridt i CCD teknik, som forhåbentlig vil være almindeligt tilgængelig om
et års tid eller to. Produktet - 2 forskellig størrelse X3 CCD imagers - er
allerede til salg, og de sælger desuden til udviklere et sandsynligvis
hammerdyrt prototype 'testbed' X3 CCD kamera som tager Canon EOS linser.

Foveon kendes blandt andet for deres forskellige linier af billedsensorer og
fænomenalt dyre studie løsninger. For et par år siden solgte de et 3-CCD
studio cam som lignede en overstørrelse laptop med en linse stikkende ud
bagved. Pris: Kr. 250,000 - eller noget i den retning. Retfærdigvis skulle
det så siges at billederne så ret flotte ud. Siden jeg så dem har jeg gået
og sukket lidt efter 3CCD tech til digital still foto brug.

Der er adskillige forhindringer i vejen for 3CCD stills - for det første
bruger man i 3CCD video kameraer et splitterprisme der meget præcist
skal kalibreres for at undgå regnbuefarvede forskydninger af de 3
billedplaner. Til video opløsning er det opnåeligt - til megapixel
opløsning er det efter sigende ret svært. Så er der spørgsmålet om linser,
om en 3CCD løsning kan indsættes i et eksisterende linse system, om der fx.
er plads i et D-SLR til et splitterprisme og 3 sensorer bag spejlet. Osv,
uanset hvad problemet er, har vi ikke set nogen seriøse consumer/prosumer
3CCD stillcams endnu.

Nu kommer der så måske en løsning. Foveon's X3 chip ser til forveksling
ikke fysisk forskelligt ud fra typiske CCD chips, så måske det vil være
nemt for kamera udviklere at bygge dem ind i eksisterende linier i løbet
af kort tid. Vi får se. Et reelt gennembrud for consumer og prosumer gear
hænger og dingler på, hvor meget det vil komme til at koste udviklere at
bruge disse nye imagere, og om de kan bruges udenfor studiet. Foveon er
som sagt ikke kendt for at udvikle prisbillige systemer til hjemmebrug,
men en af de punkter i beskrivelsen af de nye X3 chips som giver mig håb
er introduktionen af "Variable Pixel Size" som er en on-demand hardware
kobling af 2x2 eller 4x4 pixels til en større X3 'megapixel' som gør det
muligt at opnå billed karakteristik, støjdæmpning og lysfølsomhed fuldt
på højde med et video kamera's lavere opløste og mere lysfølsomme CCD chip.

http://www.foveon.net/X3_vps.html

Når denne nye teknologi er fremhævet, synes det at være for at åbne døren
op for nye hybrid kameratyper som kan producere multimegapixel
stillbilleder i fortræffelig kvalitet, og så uden videre skifte til
almindelig DV video brug på samme linser. Og dét lyder som det ultimative
kamera til ethvert tænkeligt brug. Jeg er da røvtræt af at have 2-3
forskellige kameraer med i tasken til video og still brug. Er Foveon's X3
chips at finde i fremtidens digicams?

Mvh.
Sonny
http://www.kobotica.com/

Fra : sonny windstrup

Dato : 11-02-02 23:46

Kig her for nogle fantastiske Foveon X3 eksempel billeder. Wow!

http://www.dpreview.com/news/0202/02021103foveonx3preview.asp

Mvh.
Sonny
http://www.kobotica.com/

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 12-02-02 21:36

On Mon, 11 Feb 2002 17:23:18 -0500, sonny windstrup
<kobot1000@kobotica.com> wrote:

> [...]
>allerede til salg, og de sælger desuden til udviklere et sandsynligvis
>hammerdyrt prototype 'testbed' X3 CCD kamera som tager Canon EOS linser.

Der er en del tvivl om, hvorvidt det er CCD teknologi. De skriver selv
CMOS teknologi teknikker, men er meget vage om selve sensorenes
beskaffenhed. Det _kan_ være CCD sensorer, der er placeret i
forskellig dybde i silicium, men det er ikke sikkert. Deres tidligere
model var CMOS og faktisk ikke CCD sensorer! Samtidig siger de, at den
nye teknologi er væsentlig forskellig.

Men det er helt klart nogle fantastiske perspektiver, der åbner sig
med det her. Ud fra nogle af deres oplysninger skulle chippene oven i
købet være billige at fremstille.

/Kristoffer