Ophavsret på navneliste
Fra : Margit Wulff

Dato : 11-02-02 19:59

Jeg har en navneliste med kattenavne på kattenavne.dk - spørgsmålet er
om den er omfattet af loven om ophavsret.

Grunden til at jeg spørger er, at det er kommet til min kundskab at et
firma har brugt hele listen til at lave en kalender, som de bruger i
en annoncekampagne. De har taget navnene på et tidspunkt, hvor der var
1000 navne, så de har sat 2-3 navne på hver dag. De har ikke engang
gjort sig den ulejlighed at ændre på rækkefølgen af navnene.

Jeg er på intet tidspunkt blevet kontaktet af dem, men er blevet
opmærksom på ovenstående af en af mine læsere, som har bidraget med
nogle ret specielle navne til listen.

Alle de navne, der står på listen er sendt til mig - for at komme med
på listen. Jeg har ikke selv jagtet andre navnesider for at skaffe
flere navne.

Da jeg mener at firmaet i hvert fald har overtrådt en moralsk grænse,
har jeg tænkt mig at kontakte dem. Men inden da vil jeg meget gerne
vide hvordan man rent juridisk ser på sådan en navneliste.

Jeg skal nok også lige fortælle at mit arbejde med kattenavne.dk er en
ren fritidsbeskæftigelse, som jeg ikke tjener en eneste krone på.

Venlig hilsen Margit Wulff
-webmaster på kattesiden.dk og kattenavne.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-02-02 21:17

"Margit Wulff" <mwulff@pc.dk> wrote in message
> Jeg har en navneliste med kattenavne på kattenavne.dk - spørgsmålet er
> om den er omfattet af loven om ophavsret.

Det er en database, så det er den med stor sandsynlighed. Jeg kan ikke finde
paragraffen, men databaser vil typisk være beskyttet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-02 22:55

Scripsit Margit Wulff <mwulff@pc.dk>

> Jeg har en navneliste med kattenavne på kattenavne.dk - spørgsmålet er
> om den er omfattet af loven om ophavsret.

Jeg tror ikke den er beskyttet af almindelig ophavsret - med mindre du
har foretaget en speciel kunstnerisk vurdering ved at vælge præcis
hvilke navne du medtager. Og det kan blive svært at argumentere for
hvis dit princip blot er at du medtager alle de navne folk sender dig.

Man man overveje om listen er beskyttet efter §71:

§71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller lignende,
hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som er
resultatet af en væsentlig investering, har eneret til at råde over det
pågældende arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at
fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for
almenheden.

men her kan jeg også forestille mig at et navn i selv måske ikke kan
tælle som "oplysning" i den paragrafs forstand.

--
Henning Makholm "Hvorfor skulle jeg tale som en slave og en tåbe? Jeg
ønsker ikke, at han skal leve evigt, og jeg ved, at han ikke

Fra : Margit Wulff

Dato : 11-02-02 23:49

On 11 Feb 2002 22:54:46 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>
>men her kan jeg også forestille mig at et navn i selv måske ikke kan
>tælle som "oplysning" i den paragrafs forstand.

Tak for Jeres reaktion, som var et væsentligt input i overvejelserne.
Jeg havde ikke tænkt på begrebet database.

Min reaktion har nok nærmest været af følelsesmæssig karakter efter at
have opdaget, at de har kopieret over 90% af det samlede indhold på
kattenavne.dk

Det kan da godt være, at de kan slippe afsted med det rent juridisk,
men uanset om de har krænket ophavsretten eller ej, så har jeg da
tænkt mig at fortælle dem, at det synes jeg ikke om.

vh Margit Wulff