Andet multimedie
bentjuul 3670
Transparente GIF'er
Fra : jones

Dato : 11-02-02 19:36

Hvordan laver man et billede transparent, så det fx kan bruges til en
hjemmeside. Jeg har prøvet med GIF, men resultatet bliver ekstremt
dårligt (der er en hvid kant rundt om billedet).

MVH Jones

Fra : jopa

Dato : 11-02-02 20:53

"jones" skrev bla..
> Hvordan laver man et billede transparent, så det fx kan bruges til en
> hjemmeside. Jeg har prøvet med GIF, men resultatet bliver ekstremt
> dårligt (der er en hvid kant rundt om billedet).

Alt efter hvilket grafikprog du bruger kan du tilføje din gennemsigtige gif
en farvet kant der passer til din bagrund på din HP.
Men gif er det rigtige valg

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : jones

Dato : 11-02-02 21:12

"jopa" <j@jp-web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gennemsigtige gif
> en farvet kant der passer til din bagrund på din HP.

Jamen, gif'en skal ligge på en baggrund, som ikke er et farve, men et
jpg-billede, og så ser det jo forfærdeligt ud.

MVH Jones

Fra : Søren Blom

Dato : 11-02-02 21:57

"jones" <jones1024@hotmail.com> skrev i

> Jamen, gif'en skal ligge på en baggrund, som ikke er et farve, men et
> jpg-billede, og så ser det jo forfærdeligt ud.

Kan du ikke komme med en adresse til dit "projekt" så vi kan se det. Det er
lidt nemmere at hjælpe hvis man kan se det du skal have hjælp med.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : jones

Dato : 11-02-02 22:39

> "jones" <jones1024@hotmail.com> skrev i

> Kan du ikke komme med en adresse til dit "projekt" så vi kan se det.
Det er
> lidt nemmere at hjælpe hvis man kan se det du skal have hjælp med.

Helt enig. Jeg har lige fået produceret et eksempel og langt den i
dk.binaer (emne:Transparent gif)

(det er godt nok et lidt grimt eksempel)

MVH Jones

Fra : Søren Blom

Dato : 12-02-02 01:02

"jones" <jones1024@hotmail.com> skrev i

> Helt enig. Jeg har lige fået produceret et eksempel og langt den i
> dk.binaer (emne:Transparent gif)

> (det er godt nok et lidt grimt eksempel)

Det ville nu være nemmere hvis siden lå et og andet sted så man kunne se den
i stedet for først at skulle begynde at samle den.

Sig bare at jeg er krævende
--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : jones

Dato : 12-02-02 07:45

> Det ville nu være nemmere hvis siden lå et og andet sted så man kunne
se den
> i stedet for først at skulle begynde at samle den.

Ja, men brinkster.com har lukket bedre mine hjemmesider, så løsningen er
desværre:

1 enkeltklik, 1 dobbeltklik, og 3 enkeltklik

> Sig bare at jeg er krævende

Måske bare en anelse krævende

MVH Jones

Fra : jones

Dato : 12-02-02 13:20

> Det ville nu være nemmere hvis siden lå et og andet sted så man kunne
se den
> i stedet for først at skulle begynde at samle den.
>
> Sig bare at jeg er krævende

Nu findes den "live" på nettet.

http://jones1024.subnet.dk/test.html

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-02-02 22:18

"jones" <jones1024@hotmail.com> wrote in message
> Jamen, gif'en skal ligge på en baggrund, som ikke er et farve, men et
> jpg-billede, og så ser det jo forfærdeligt ud.

Du skal bare vælge en farve, som passer godt til baggrunden.
Kan du ikke finde en farve, som ser nogenlunde OK ud, så kan det være tegn
på en dårlig baggrund.

Alt efter motivet kan du måske lave binær transparens på selve motivet, og
så slipper du for dette problem.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : jones

Dato : 11-02-02 22:36

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tegn
> på en dårlig baggrund.
>
> Alt efter motivet kan du måske lave binær transparens på selve

Hvordan laver man en binær transparens på selve baggrunden? (har søgt
efter svaret på google uden resultat)

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-02-02 08:13

"jones" <jones1024@hotmail.com> wrote in message
> Hvordan laver man en binær transparens på selve baggrunden? (har søgt
> efter svaret på google uden resultat)

Du skal bare sørge for, at alt er enten helt gennemsigtigt, eller slet ikke
gennemsigtigt. Hvordan du gør det, kommer helt an på hvad du arbejder med,
og hvilket program du bruger. Der er mange måder at opnå det på.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : jones

Dato : 12-02-02 13:14

> [...]
med,
> og hvilket program du bruger. Der er mange måder at opnå det på.

Jeg bruger Photoshop.

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-02-02 15:20

> Jeg bruger Photoshop.

Det var nu mest motivet, jeg tænkte på. :)

Nå, men nu har jeg kigget her:
http://jones1024.subnet.dk/test.html

Og kan se, at det er et meget simpelt motiv. Du kan bare lade være med at
bruge anti-alias. Så er motivet hele tiden enten rødt eller hvidt. Og så
laver du bare det hvide gennemsigtigt. Voila.

Ellers kan du lave antialias imod farven #DE6B0D i stedet for hvid. Det er
knapt så synligt. Under "Save for Web" hedder det "Matte".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : jones

Dato : 12-02-02 17:35

> Det var nu mest motivet, jeg tænkte på. :)

OK :)

> Nå, men nu har jeg kigget her:
> http://jones1024.subnet.dk/test.html

Nu skulle det vist være i orden.

> [...]
> bruge anti-alias. Så er motivet hele tiden enten rødt eller hvidt. Og

> laver du bare det hvide gennemsigtigt. Voila.

Det er nemt nok at undgå at skriften er antialiased, men hvordan slår
man det fra, når man tegner med fx en pensel? Eller hvis det er en figur
man paster ind i photoshop? Jeg har løst dette ved efterfølgende at
bruge magic tool uden antialiased, men det er forbundet med en stor
unøjagtighed.

> Ellers kan du lave antialias imod farven #DE6B0D i stedet for hvid.
Det er
> knapt så synligt. Under "Save for Web" hedder det "Matte".

OK.

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-02-02 17:41

> Det er nemt nok at undgå at skriften er antialiased, men hvordan slår
> man det fra, når man tegner med fx en pensel?

Brug blyanten i stedet for.

> Eller hvis det er en figur
> man paster ind i photoshop?

Hmm... Den var værre.
Kopier gennemsigtigheden til en ny kanal.
Kopier figuren en helt masse gange oven på hinanden, så det delvist
gennemsigtige bliver mindre og mindre gennemsigtigt. Målet er, at alle
steder hvor der er bare lige billede, skal der slet ikke være gennemsigtigt.
Merge alle disse layers. (Gør det af flere omgange, det er nemmest)
Læg den gamle gennemsigtighed på via layer mask.
Kør en "treshold" på layer masken.

Min metode til at undgå gennemsigtighed kan jeg ikke lide, men jeg kender
ikke nogen bedre. Anyone?

> Jeg har løst dette ved efterfølgende at
> bruge magic tool uden antialiased, men det er forbundet med en stor
> unøjagtighed.

Ja, magic tool er sjældent særligt god.

Ved din test, som jo egentlig kun havde én farver, der gjorde jeg sådan her,
for at lave binær gennemsigtighed:
Jeg lavede et nyt lag, som havde samme farve som din figur. Altså over det
hele, og slet ikke gennemsigt.
Jeg lagde "levels" på din figur, så farveskalaen gik fra sort til hvid. Så
havde jeg en silhuet, som beskrev figuren. Denne silhuet brugte jeg så som
layer mask, på det nye ensfarvede lag.
Så havde jeg samme figur som før, bare med rigtig gennemsigtighed i stedet
for en hvid baggrund. Desuden var gennemsigtigheden nu i en layer mask. Jeg
kørte så en "treshold" på layermasken, og så var den der.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : jones

Dato : 13-02-02 04:49

> Hmm... Den var værre.
> Kopier gennemsigtigheden til en ny kanal.

Dvs. save selection?

> [...]
gennemsigtigt.
> Merge alle disse layers. (Gør det af flere omgange, det er nemmest)

Merge linked eller merge visible?

> Læg den gamle gennemsigtighed på via layer mask.
> Kør en "treshold" på layer masken.

Hvor laver man en treshold på layer masken?

> [...]
det
> hele, og slet ikke gennemsigt.
> Jeg lagde "levels" på din figur, så farveskalaen gik fra sort til

"levels" = gradient tool, eller ctrl+L?

> [...]
mask. Jeg
> kørte så en "treshold" på layermasken, og så var den der.

Du skal have mange tak for hjælpen. Det ender nok med, at jeg finder en
tutorial om emnet, da jeg ikke verdens største haj til Photoshop.
Matte=DE6B0D er iøvrigt en rigtig god løsning.

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-02-02 10:55

> Dvs. save selection?

Ja.

> Merge linked eller merge visible?

Enten linker du alle disse layers, og vælger merge linked, eller også sørger
du få, at kun disse layers er synligt, og vælger merge visible.

> Hvor laver man en treshold på layer masken?

Vælg layer masken og kør Image -> Adjust -> Treshold (så vidt jeg husker)

> hvid. Så
> "levels" = gradient tool, eller ctrl+L?

Ctrl+L

> Matte=DE6B0D er iøvrigt en rigtig god løsning.

Den teknik synes jeg i hvert fald giver det pæneste resultat i det fleste
tilfælle, hvis baggrunden er nogenlunde ensfarvet. Man skal bare finde den
rigtige farve.
Jeg plejer at finde den ved at tage baggrundsbillede, og sløre det indtil
det er ensfarvet. Den farve plejer at være god. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : jones

Dato : 14-02-02 19:20

> [...]
fleste
> tilfælle, hvis baggrunden er nogenlunde ensfarvet. Man skal bare finde

Jeg takker endnu en gang for din hjælp. Nu er det slut med hvide streger
m.m. på de transparente gif'er.

MVH Jones