Gasbeton murværk
Fra : Ole Mølgaard

Dato : 11-02-02 19:28

Hej NG.

Jeg er på vippen til at handle hus - eneste "problem" er, at muren består af
gasbeton elementer alene, med udvendig maling der skaller over det hele. Da
jeg har lidt betænkeligheder ved dette, håber jeg at andre måske har
erfaringer på dette område og kan svare på nogle af spørgsmålene:

1. Hvordan er isoleringsevnen på gasbeton mure ift. traditionelle hulmure m/
isolering?
2. Hvordan er indeklimaet (der er tegn på fugt i huset - kan det skyldes
elementerne?)
3. Hvordan kan man pynte muren udvendig. Skal den gamle maling fjernes også
på de steder hvor den måske sider fast.

På forhånd tak.

Ole M.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-02 20:52

"Ole Mølgaard" wrote:

> [...]
> erfaringer på dette område og kan svare på nogle af spørgsmålene:
>
> 1. Hvordan er isoleringsevnen på gasbeton mure ift. traditionelle hulmure m/

Den er vist fin nok

> 2. Hvordan er indeklimaet (der er tegn på fugt i huset - kan det skyldes
> elementerne?)

Nej, det skyldes nok malingen på ydersiden.

> 3. Hvordan kan man pynte muren udvendig. Skal den gamle maling fjernes også
> på de steder hvor den måske sider fast.

Du skal fjerne alt maling.
Du skal kalke, da kalken holder vandet, ude og lader fugten fordampe.
Man skal kalke tier end malede flader, men det er nemmer og biliger at
kalke.

Fra : Ole Mølgaard

Dato : 12-02-02 18:44

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal fjerne alt maling.
> Du skal kalke, da kalken holder vandet, ude og lader fugten fordampe.
> Man skal kalke tier end malede flader, men det er nemmer og biliger at
> kalke.

Den med kalken har jeg aldrig hørt før - yderst interessant...

Men hvad med den "kedelige" overflade på elementerne. Kan den ikke dækkes
med puds før kalkningen?

mvh

Ole

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-02-02 21:55

> [...]
| Du skal kalke, da kalken holder vandet, ude og lader fugten fordampe.
| Man skal kalke tier end malede flader, men det er nemmer og biliger at
John Hvis du vil kalke, skal alt maling rigtig nok fjernes, men det fjerner
sandsynligvis ikke fugten.
Hvis du vil male igen skal alt løstsiddende maling fjernes, jeg anbefaler en
silikatmaling da den indgår en kemisk forbindelse med puds og gasbeton,
derefter en murmaling som er en hel del billigere.

John Der findes andre alternativer f.eks. en skalmur (tynde mursten) som fås
i forskellige udformninger og farver, derved kommer huset til at ligne et
muret hus.
Du skal få en sagkyndig til at se på huset inden du køber, da fugt kan være
meget dyrt at udbedre.

Malermester John Vedsegaard

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-02 21:12

"Ole Mølgaard" wrote:

> [...]
> gasbeton elementer alene, med udvendig maling der skaller over det hele. Da
> jeg har lidt betænkeligheder ved dette, håber jeg at andre måske har

Der kan være problemer med at taget ikke hænger fast i fundamentet. Ved
en orkan eller skypumpe kan løfte taget af murene.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-02-02 03:44

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Der kan være problemer med at taget ikke hænger fast i fundamentet.
Ved
> en orkan eller skypumpe kan løfte taget af murene.

Ja, det ville da være et slemt problem, at taget ikke hænger fast i
fundamentet. Hvor har du trukket det eksamensbevis?

Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-02-02 20:44

Niels P Sønderskov wrote:

> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Ved
>
> Ja, det ville da være et slemt problem, at taget ikke hænger fast i
> fundamentet. Hvor har du trukket det eksamensbevis?

Der var et gasbeton hus her på egnen som tabte taget i december stormen
i 1999(?).

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 11-02-02 22:54

> 1. Hvordan er isoleringsevnen på gasbeton mure ift. traditionelle hulmure
m/
> isolering?

Iflg. vores byggesagkyndige (da vi købte hus for ½ år siden) er
isoleringsevnen i en gasbeton-væg svarende til 50mm isolering.

mvh Lars

Fra : Ole Mølgaard

Dato : 12-02-02 22:25

Tak for alle jeres svar.