/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Objektiver - forskellige spørgsmål
Fra : Lars


Dato : 11-02-02 15:28

Hej,

Jeg har et par spørgsmål vedr. objektiver, som jeg håber der er nogen der
har lyst til at svare på:

1) De fleste producenter laver objektiver med variable største blænder
(f.eks. 70-200 mm f/4-5.6) og objektiver med faste største blænde (f.eks.
70-200 mm f/2.8). Hvad er fordelen for det ene frem for det andet? Skal man
altid gå efter at have mulighed for en så stor blænde som muligt. Jeg ved
godt at det er bredt spurgt, men hvis man f.eks. holder ovenstående 2
objektiver op imod hinanden, hvad taler så for det ene frem for det andet?

2) Er der nogen der teknisk kan forsklare forskellen på konstruktionen af et
objektiv med samme største blænde ved alle brændvidder (f.eks. 70-200 mm
f/2.8) og objektiver med variable største blænder.

3) Hvordan definerer man et lysstærkt objektiv, er der nogle retningslinier,
eller er det forskelligt fra objektiv til objektiv. Jeg har et Canon EF
28-90 f/4-5.6, er det lysstærkt..?

4) Canon har et begreb der hedder Ultrasonic, det skulle give en hurtige og
mere lydløs zoom. Sigma kalder det noget andet, men idéen er den samme. Er
det værd at bruge penge på Ultrasonic eller gør et "alm." objektiv det lige
så godt?

5) Flere og flere producenter laver objektiver som går fra en meget lille
brændvidde til en forholdsvis stor (f.eks. 28-300 mm). Holder det at købe
sådan et, eller skal man f.eks. gå efter et 28-90 mm og et 70-300 hvis man
ønsker dette spænd. Er der en kvalitetsmæssig forringelse i 28-300 mm
objektivet der er mærkbar, teknikken bliver vel hele tiden bedre?

Mvh
Lars



 
 
KNL DtP (11-02-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 11-02-02 19:53

"Lars" <lars@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
news:a48unu$2788$1@news.cybercity.dk...

> 1) De fleste producenter laver objektiver med variable største blænder
> (f.eks. 70-200 mm f/4-5.6) og objektiver med faste største blænde (f.eks.
> 70-200 mm f/2.8). Hvad er fordelen for det ene frem for det andet?

Det sidste (med f/2,8) lader fire gange så meget lys passere ignnem ved 200
mm, ned f:5,6 (2 blæde trin). Det vil derfor kunne tage billeder i en meget
dårligere belysning.


> Skal man
> altid gå efter at have mulighed for en så stor blænde som muligt. Jeg ved
> godt at det er bredt spurgt, men hvis man f.eks. holder ovenstående 2
> objektiver op imod hinanden, hvad taler så for det ene frem for det andet?

Ja! Man skal altid gå efter et objektiv med den mindste blænde værdi (f.eks.
2,8) - og dermed den største blænde åbning (så der kan komme mere lys ind
til filmen). Disse objektiver er ret dyre, og som regel rettet mod
professionelle.


> 2) Er der nogen der teknisk kan forsklare forskellen på konstruktionen af
et
> objektiv med samme største blænde ved alle brændvidder (f.eks. 70-200 mm
> f/2.8) og objektiver med variable største blænder.

Uden at skulle kloge for meget i det, så vil jeg gætte på, at 2,8'eren er
lavet af noget bedre glas. Derfor går der ikke nær så meget lys tabt igennem
objektivet. Den har sandsynligvis også en større overflade for enden (større
filerdiameter), så der igen kan komme mere lys ind.


> 3) Hvordan definerer man et lysstærkt objektiv, er der nogle
retningslinier,
> eller er det forskelligt fra objektiv til objektiv. Jeg har et Canon EF
> 28-90 f/4-5.6, er det lysstærkt..?

Tja.... det omtalte objektiv med f/ 4-5,6 er vel standart inden for
spejlreflekskameraer, men jeg vil ikke kalde det lysstærkt. Hvis du har et
28-70 mm f:2,8, så vil jeg kalde det lysstærkt - efter min mening skal man
ned på 2,8 eller derunder.

Jo længere brændevidde (dvs. jo kraftigere obejktivet er, jo mere den kan
forstørre), desto mere lys går der tabt. Derfor har de store teler (+500 mm)
altid en ringe lysstyrke. En supertele på 1200 mm (!!) har f:5,6 som den
største blændeåbning, men da det er sådan en kæmpe linse bliver det stadig
regnet for et lysstærk objektiv.

Ved normale brændevider ( bruges 2,8-grænsen dog, vil jeg mene.


> 4) Canon har et begreb der hedder Ultrasonic, det skulle give en hurtige
og
> mere lydløs zoom. Sigma kalder det noget andet, men idéen er den samme. Er
> det værd at bruge penge på Ultrasonic eller gør et "alm." objektiv det
lige
> så godt?

Jeg har både med og uden, og kan klart anbefale MED ultrasonic. Den
fokuserer hurtigere og totalt lydløst. Desuden har den fulltime manuelt
fokus - dvs. at du, mens den står på AF, kan bruge den manuelle ring, uden
motoren skaber sig Den bevæger derved ikke det foreste på
objektivet, og dermed sidder polfilteret hele tiden det samme sted, da det
ikke bliver drejet med rundt. Ganske praktisk.


> 5) Flere og flere producenter laver objektiver som går fra en meget lille
> brændvidde til en forholdsvis stor (f.eks. 28-300 mm). Holder det at købe
> sådan et, eller skal man f.eks. gå efter et 28-90 mm og et 70-300 hvis man
> ønsker dette spænd. Er der en kvalitetsmæssig forringelse i 28-300 mm
> objektivet der er mærkbar, teknikken bliver vel hele tiden bedre?

Et 28-300 mm fylder en hel del og vejer også derefter. Hvis du nu kun skal
bruge en 28-80 mm den dag, så er det jo surt at slæbe på den store - men på
den anden side, så har du det hele i ét - og skal ikke stå og fjumre med fem
objektiver. Jeg tror ikke der er kvalitets forringelser i de
multi-brændevidde-zoomer - hvis du sammenligner med andre objektiver i samme
prisklasse.

Jeg har dog været glad for min 28-105 + 80-400 mm løsning. Kunne ikke tænke
mig at have det i ét (vejer ret godt til)


Håber du kunne bruge det til noget - ellers må du endelig spørge igen!


MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk




Kenneth Darling Soer~ (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 12-02-02 11:41

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in
news:a493t1$di4$1@sunsite.dk:

>> Skal man
>> altid gå efter at have mulighed for en så stor blænde som muligt. Jeg
>> ved godt at det er bredt spurgt, men hvis man f.eks. holder
>> ovenstående 2 objektiver op imod hinanden, hvad taler så for det ene
>> frem for det andet?
>
> Ja! Man skal altid gå efter et objektiv med den mindste blænde værdi
> (f.eks. 2,8) - og dermed den største blænde åbning (så der kan komme
> mere lys ind til filmen). Disse objektiver er ret dyre, og som regel
> rettet mod professionelle.

En kort bemærkning. De kommentarer som jeg har læst omkring visse
objektiver påpeger at dette ikke altid er tilfældet. Bemærk at jeg ikke
selv har prøvet de omtalte objektiver og derfor ikke selv kan bekræfte
kommentarerne. Måske er der nogen andre der har prøvet dem?

Eksempel 1: Sigma 28-105 f/2.8-4 "skulle" være et ringere objektiv end
Canon 28-105 USM f/3.5-4.5 både optisk og mekanisk.

Eksempel 2: Canon 100-300 USM f/4.5-5.6 "skulle" være optisk ringere end
Canon 100-300 f/5.6L.


--
Hilsen
Kenneth


e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

KNL DtP (12-02-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 12-02-02 13:38

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
news:Xns91B3748B025F3kennethdarlingfromde@32.97.166.128...

> Eksempel 1: Sigma 28-105 f/2.8-4 "skulle" være et ringere objektiv end
> Canon 28-105 USM f/3.5-4.5 både optisk og mekanisk.

Øhhh...... at et objektiv er lysstærkt, siger jo intet om den mekaniske
kvalitet. Når du skriver "optisk", så kan det jo være mange ting - men hvis
Canon'en tegner skarpere end Sigma'en, så kan det jo fint lade sig gøre,
selvom Sigma'en er mere lysstærk.


> Eksempel 2: Canon 100-300 USM f/4.5-5.6 "skulle" være optisk ringere end
> Canon 100-300 f/5.6L.


Bemærk det lille "L" i slutning af betegnelsen for det sidste objektiv. Det
lille bogstav fortæller, sammen med den fine røde ring , at dette er et
objektiv af absolut topklasse. Jeg kan ikke forklare hvorfor det ikke har en
fast max blænde på 2,8, men sådan er det nu en gang.

Altså bebøver lysstyrken ikke noget med objektivets optiske / mekaniske
kvalitet at gøre, men i mange tilfælde er "ægte" 2,8-objektiver af god
kvalitet og tilhørende høj pris.


MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk



Kenneth Darling Soer~ (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 12-02-02 14:30

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in
news:a4b2bt$lbl$1@sunsite.dk:

> "Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> news:Xns91B3748B025F3kennethdarlingfromde@32.97.166.128...
>
>> Eksempel 1: Sigma 28-105 f/2.8-4 "skulle" være et ringere objektiv end
>> Canon 28-105 USM f/3.5-4.5 både optisk og mekanisk.
>
> Øhhh...... at et objektiv er lysstærkt, siger jo intet om den
> mekaniske kvalitet. Når du skriver "optisk", så kan det jo være mange
> ting - men hvis Canon'en tegner skarpere end Sigma'en, så kan det jo
> fint lade sig gøre, selvom Sigma'en er mere lysstærk.

Du svarer i dit indlæg på Lars' spørgsmål som lyder "Skal man
altid gå efter at have mulighed for en så stor blænde som muligt."

Dit svar lyder
"Ja! Man skal altid gå efter et objektiv med den mindste blænde værdi
(f.eks. 2,8) - og dermed den største blænde åbning (så der kan komme mere
lys ind til filmen). Disse objektiver er ret dyre, og som regel rettet mod
professionelle."

Min kommentar er, at dette ikke altid er tilfældet og nævner 2 eksempler
hvor dette ikke (ifølge andres enslydende kommentarer) er tilfældet.

(Jeg er enig i at den mekaniske kvalitet intet har med den optiske kvalitet
at gøre - jeg tog det med for fuldstændighedens skyld.)


>
>> Eksempel 2: Canon 100-300 USM f/4.5-5.6 "skulle" være optisk ringere
>> end Canon 100-300 f/5.6L.
>
>
> Bemærk det lille "L" i slutning af betegnelsen for det sidste objektiv.
> Det lille bogstav fortæller, sammen med den fine røde ring , at dette
> er et objektiv af absolut topklasse. Jeg kan ikke forklare hvorfor det
> ikke har en fast max blænde på 2,8, men sådan er det nu en gang.

Dette objektiv er blot mit eksempel på at der ikke nødvendigvis er nogen
sammenhæng mellem et objektivs blændeværdier og dets optiske kvalitet.


> Altså bebøver lysstyrken ikke noget med objektivets optiske / mekaniske
> kvalitet at gøre, men i mange tilfælde er "ægte" 2,8-objektiver af god
> kvalitet og tilhørende høj pris.

Jeg er helt enig med denne udtalelse som dog ikke er i overensstemmelse med
dit svar: "Ja! Man skal altid gå efter et objektiv med den mindste blænde
værdi......."

--
Hilsen
Kenneth


e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

KNL DtP (12-02-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 12-02-02 15:10

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
news:Xns91B391259B478kennethdarlingfromde@32.97.166.128...

> Jeg er helt enig med denne udtalelse som dog ikke er i overensstemmelse
med
> dit svar: "Ja! Man skal altid gå efter et objektiv med den mindste blænde
> værdi......."

ok ok jeg skulle selvfølgelig have tilføjet "....såfremt det er af
ordenlig kvalitet..."

Min oprindelige pointe var, at det der er en god idé at købe et lysstærkt
objektiv - naturligvis skal det være af en ordenlig kvalitet - omend må man
ikke sætte kvaliteten over styr, blot for at få et lysstærkt blænde
2,8-objektiv.

Derfor: Søg nettet godt og grundigt igennem for tests af objektiver - eller
spørg her i NG'en.


MVH

Kristian




Georg Tranholm (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Georg Tranholm


Dato : 12-02-02 19:38

Altså behøver lysstyrken ikke noget med objektivets optiske / mekaniske
kvalitet at gøre, men i mange tilfælde er "ægte" 2,8-objektiver af god
kvalitet og tilhørende høj pris.

MVH
Kristian
www.24h-le-mans.dk

Ups!! Jeg kom ved en fejl til at svare i afsenders private mailbox.
Undskyld.

Hvad menes der egentlig med et "ægte" 2,8-objektiv ? Jeg er den stolte ejer
af et Sigma EX 28 - 70 mm 1: 2,8 - Aspherical objektiv. Hvis dette objektiv
kører med fast blænde 2,8 er det så udelukkende lukkerhastigheden som
bestemmer hvor meget lys der lukkes ind til filmen ? En stor blænde åbning
lukker som bekendt meget lys ind, men plejer stor blænde ikke at betyde
dårligere dybde skarphed ?

Mvh.
Georg Tranholm





KNL DtP (12-02-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 12-02-02 20:06

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6960e6$0$222$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ups!! Jeg kom ved en fejl til at svare i afsenders private mailbox.
> Undskyld.

Hvis det er mig (KNL DtP) du har mailet til, så skulle mit "NOSPAM" i
mail-adressen gerne tage det


> Hvad menes der egentlig med et "ægte" 2,8-objektiv ?

Jeg tænkte på et objektiv, som har blænde 2,8 som største åbning igemmen
hele brændevidde området. Altså sådan et som du har!


> Hvis dette objektiv
> kører med fast blænde 2,8 er det så udelukkende lukkerhastigheden som
> bestemmer hvor meget lys der lukkes ind til filmen ?

Hvis du indstiller det på blænde 2,8 og har f.eks. en 100 iso film i, ja så
er det lukketiden som bestemmer mængden af lys. Du kan selvfølgelig stille
den på alle de andre blænder, hvis det var dét du tænkte på...


>En stor blænde åbning
> lukker som bekendt meget lys ind, men plejer stor blænde ikke at betyde
> dårligere dybde skarphed ?

Jo, lige nøjagtig! Lille blændeværdi = stor åbning = lille dybdeskarphed.
Dette kan bruges kreativt (tele + stor blænde = uskarp baggrund), men ved
f.eks. landskabsbilleder er det en fordel at bruge små blænder (f.eks. 16 og
22)


MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk




Peter Schrøder (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 12-02-02 08:24


"Lars" skrev
> 1) De fleste producenter laver objektiver med variable største blænder
> (f.eks. 70-200 mm f/4-5.6) og objektiver med faste største blænde (f.eks.
> 70-200 mm f/2.8). Hvad er fordelen for det ene frem for det andet? Skal
man
> altid gå efter at have mulighed for en så stor blænde som muligt. Jeg ved
> godt at det er bredt spurgt, men hvis man f.eks. holder ovenstående 2
> objektiver op imod hinanden, hvad taler så for det ene frem for det andet?

I princippet burde et zoom-objektiv ikke kunne konstrueres
med fast blændeåbning, så hvis de reklamerer med 2,8
udelukkende, er det nok en lille forfattermæssig frihed...
--


Med venlig hilsen

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply



Peter Hyldrup (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hyldrup


Dato : 12-02-02 09:45



Så har du vist ikke det helt store kendskab til de kendte mærkers prof.
optikker :)
Der er rigtig mange der har en fast blænde også selvom det er zoomoptikker !

--
Venlig hilsen

Peter



Peter Schrøder (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 12-02-02 13:27


"Peter Hyldrup" skrev
> Så har du vist ikke det helt store kendskab til de kendte mærkers prof.
> optikker :)
> Der er rigtig mange der har en fast blænde også selvom det er zoomoptikker
!

Hej Peter
Jeg siger ikke at det er umuligt, at et objektiv kan
ha' samme blændeåbning uanset brændvidden, det
er bare sjældent tilfældet.
Blændetallet er per definition antallet af gange
blændeåbningens diameter kan ligge fra det optiske
midtpunkt (hvor blænden som regel er placeret) til
filmplanet. Hvis objektivet er konstrueret således at
det optiske midtpunkt ikke ændrer afstand til filmplanet
eller at objektivet mekanisk "blænder op" ved større brændvidder,
så har du ret.
Og nej, jeg kender ikke umiddelbart nogle fabrikanter, der
laver den slags objektiver til 35mm. Men jeg kender en del
der lyver...
--


Med venlig hilsen

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply



Peter Hyldrup (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hyldrup


Dato : 12-02-02 14:22

Hvis det ikke tilfældet, hvordan kan man så have samme blænde/lukkertid,
uafhængigt af brændvidden ?
--
Venlig hilsen

Peter



Peter Schrøder (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 12-02-02 15:49


"Peter Hyldrup" skrev...
> Hvis det ikke tilfældet, hvordan kan man så have samme blænde/lukkertid,
> uafhængigt af brændvidden ?

Det er faktisk ikke helt enkelt at svare på.
Forestil dig en _fast_ brændvidde.
Monteret i kamerahuset har man f.eks. blænde F8 fordi
åbningen i blændelamellerne er f.eks. 6mm og
afstanden fra det optiske midtpunkt til filmplanet
er 48mm (48 / 6 = F8)
Monterer man så en 18mm mellemring mellem
hus og objektiv øges afstanden til filmplanet tilsvarende.
18 + 48mm = 66mm. Lysmængden der rammer filmen
vil nu være 66 / 6 = F11 selvom blændetallet stadig
vise F8. Man skal altså blænde op til F3,5 for at få
samme lysstyrke pr. cm2.
Med zoomobjektiver er der en del ukendte faktorer
der spiller ind: Befinder blænden sig rent faktisk i det
optiske midtpunkt? Det "bør" den gøre p. gr. a.
risikoen for vignettering. Zoomer objektivet ved at
flytte alle linsegrupper indbyrdes, eller nøjes den med at
flytte den yderste gruppe? Det sidste er det billigste og
giver også de letteste objektiver, men er optisk den
ringeste løsning.
Der er ikke nogen gylden regel for zoomobjektiver...
--


Med venlig hilsen

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply




KNL DtP (12-02-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 12-02-02 13:42

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
news:3c68c353$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> I princippet burde et zoom-objektiv ikke kunne konstrueres
> med fast blændeåbning, så hvis de reklamerer med 2,8
> udelukkende, er det nok en lille forfattermæssig frihed...

Jeg vil give dig ret i, at det er en antagelse, at de har f:/ 2,8 "all the
way". Dermed ikke ment, at det er snyd, men der er vel en +- afvigelse hele
vejen. Hovedsagen er vel stadig, at den slipper meget mere lys igennem, end
en 5,6'er.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk



Ivan Storgaard Vogel~ (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Ivan Storgaard Vogel~


Dato : 13-02-02 20:05

Hej

> 2) Er der nogen der teknisk kan forsklare forskellen på konstruktionen af et
> objektiv med samme største blænde ved alle brændvidder (f.eks. 70-200 mm
> f/2.8) og objektiver med variable største blænder.

Jeg er ret sikker på det er af historisk interesse: Et objektiv med en given
størrelse frontelement vil have forskellig maksimal blænde ved forskellige
brændvidder, idet blænden afhænger af brændvidden (som varierer) og den optiske
åbnings størrelse (frontelementet, som holdes fast). Det kan naturligvis
kompenseres ved mekaniske fiksfakserier, ledende til en fast blænde.
Grunden mener jeg er, at den variable maksimalblænde gør det håbløst at
eksponere med en lysmåler, der ikke måler gennem linsen, idet du skal
kompensere eksponeringen med en klodset faktor hver gang du drejer en smule på
zoomen. Derfor blev gode zooms oprindeligt lavet med fast blænde. Alle nyere
kameraer eksponerer imidlertid gennem linsen, og problemet er derved løst, idet
lysmåleren modtager det samme lys som filmen. Resterende korrektionsfaktorer
ordnes elektronisk. Jeg vil derfor i min uforskammethed hævde, at fast blænde
til et nyt kamera er helt unødvendigt - og den nødvendige finmekanik hundedyr.
(giver nok en masse ballade - nogen andre bud?)

Mvh Ivan


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste