aflusning for inge input
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 11-02-02 18:20

Til dig der læser dett.
Først mange tak fordi du læser dette.
Vil du hjælpe mig med et problem?

1: At ved ingen indput og derefter Enter, vil nedstående procedure kunne
opfanger en sådan fejl.
Som det er nu, opfanger programmet kun vis det ikke er et tal, men ikke
vis, der ikke er indskrevet noget.
Men kunne ønske mig, at det kunne går tilbage til en ny
indskrivningsmulighed + meddelse om, at der ikke var noget indskrevet.

Var
InputTekst : String;
I,Code : Integer;
begin
Listbox1.Clear;
Listbox2.Clear;
Edit2.Clear;
InputTekst:=InputBox('Indskriv den ønskede længden','Skriv et tal:','');
VAL(InputTekst,I,Code);
if Code<>0 then
MessageDlg('Kun heltal er tilladt her',mtinformation, {Kan der indsætte en
ekstra MessageDlg for ikke noget input i InputBox?}
[mbOK],0)
else begin
Panel3.Caption:=InputTekst +' mm';
Edit2.Text:=InputTekst;

end;
end;

Med venlig hilsen
Og på forhånden mange tak. Skal bruge det i en opgave på Teknisk skole til
en rapport i informatik.
Hvor emnet er et lille murberegningsprogram i Delphi6.

Monie Jacobsen

E-mail: post@sunwind.dk

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 12-02-02 10:49

"Monie Jacobsen" <monie@mail.lele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MessageDlg('Kun heltal er tilladt her',mtinformation, {Kan der indsætte en
> ekstra MessageDlg for ikke noget input i InputBox?}

Da InputTekst er en String kan du jo bare teste for en null-string først,
f.eks noget i retning af følgende:

if InputTekst = '' then // her udfører du det der skal ske hvis der ikke er
indtastet noget
else
begin
VAL bla bla