To på lejekontrakten
Fra : Stuffy

Dato : 11-02-02 13:47

Hej

Jeg står og skal flytte sammen med min kæreste.
Begge vore navne skal på kontrakten.

Hun vil dog gerne skrive under på en separat kontrakt om at det er hende der
flytter ud, hvis vi skulle gå fra hinanden.

Er det muligt at udforme en sådan kontrakt?
Stiller det hende væsentligt ringere end jeg og kan en sådan kontrakt derfor
være gyldig?

Hilsen Jimmy

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-02 23:06

Scripsit "Stuffy" <abuse@hotmail.com>

> Hun vil dog gerne skrive under på en separat kontrakt om at det er hende der
> flytter ud, hvis vi skulle gå fra hinanden.

> Er det muligt at udforme en sådan kontrakt?

Hvis det er en privat udlejningsejendom gælder lejelovens §77a:

§77a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver
samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at
fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig.
Kan parterne ikke blive enige om en aftale, jf. 1. pkt., kan der, når
særlige grunde, herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige børn,
taler derfor, ved dom træffes bestemmelse om, hvem af parterne der skal
have ret til at fortsætte lejeforholdet. §77, 2. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.

Så vidt jeg umiddelbart forstår teksten, kan den aftale der nævnes i
første punktum, først indgås når I har besluttet at ophæve samlivet.

Hvis jeg har ret i den forståelse, kan kæresten ifølge §79 ikke give
afkald på sin ret til at ombestemme sig i mellemtiden, og jeres aftale
vil derfor ikke være gyldig.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : padre

Dato : 12-02-02 09:58

> Så vidt jeg umiddelbart forstår teksten, kan den aftale der nævnes i
> første punktum, først indgås når I har besluttet at ophæve samlivet.

Aftalen kan indgås når parterne ønsker det, den har bare ikke nogen
virkning førend de har boet sammen i lejemålet i 2 år, da der indtil
da ikke er nogen ret for den part, som ikke er på lejekontrakten, til
at forblive i lejemålet ved den anden parts fraflytning.

> Hvis jeg har ret i den forståelse, kan kæresten ifølge §79 ikke give
> afkald på sin ret til at ombestemme sig i mellemtiden, og jeres aftale
> vil derfor ikke være gyldig.

§ 79 regulerer forholdet mellem lejer og udlejer, og retter sig ikke
mod forholdet lejerne imellem. Hvis det var tilfældet, ville det jo
slet ikke være muligt for lejerne at aftale, hvem, der skulle beholde
lejemålet.

Bestemmelsen betyder således blot, at udlejer ikke kan indføje i en
lejekontrakt, at lejelovens § 77a ikke finder anvendelse på lejemålet.

Der er iøvrigt enslydende bestemmelser i den lov, som regulerer
lejemål i almenennyttigt boligbyggeri (kan ikke huske lovens navn lige
nu .

Padre