Langsomt AppleScript til indstilling af fa~
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-02-02 09:49

Jeg har en række faneblade (MacOS 8/9) med henvisninger til mine
programmer. Desværre går der af og til ged i dem, hvis skærmen har
skiftet opløsning, f.eks. i forbindelse med et spil.

Jeg har så lavet et lille AppleScript, der placerer fanebladene pænt
igen. Det fungerer fint, men det er laaaaaaangsomt! Er der nogen, der
kan sige hvorfor? Og hvad jeg eventuelt kan gøre?

AppleScript er (sådan cirka):

on faneblad(navn)
tell application "Finder"
activate
set mappe to folder navn of folder "Faneblade" of folder
"Indstillinger" of folder "Systemmappe" of startup disk
open mappe
set popup of container window of mappe to false
set zoomed of container window of mappe to true
set popup of container window of mappe to true
close container window of mappe
end tell
end faneblad

faneblad("Programmer")
faneblad("Internet")
faneblad("Musik og lyd")
faneblad("Udveksling")
faneblad("Spil")
faneblad("Programmering")

Mvh.
Jesper Juellund Jensen
E-mail: jjj@cyrk.dk
http://cyrk.dk/jjj/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-02-02 11:24

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> igen. Det fungerer fint, men det er laaaaaaangsomt! Er der nogen, der
> kan sige hvorfor? Og hvad jeg eventuelt kan gøre?

[klip applescript]

Sandelig om jeg ikke måtte helt om i Mac OS 9 for at kigge på dit
script. Det fungere ganske fint og ret elegant, men meget langsomt. Jeg
timer scriptet til ca 16 sekunder med de samme mapper.

Umiddelbart kan jeg ikke få det til at køre hurtigere, måske det skyldes
den relativt sene implementering af AppleScript i Finder.

Jeg sad med en ide om at gemme et snapshot af den enkelte mappes
egenskaber i et dokument og indlæse dem med et andet script. Men det kan
jeg ikke finde ud af at gøre, hvis det skulle være muligt.

Det slog mig så at der da findes sharewareprogrammer som kan dette. Prøv
at checke "Desktop Resetter" ud via versiontracker.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-02-02 11:54

Michael Tysk-Andersen skrev:

> Sandelig om jeg ikke måtte helt om i Mac OS 9 for at kigge på dit
> script. Det fungere ganske fint og ret elegant,
Tak.

> men meget langsomt.
Meeeeeeget langsomt.

> Det slog mig så at der da findes sharewareprogrammer som kan dette. Prøv
> at checke "Desktop Resetter" ud via versiontracker.
Tak for tippet. Jeg prøvede programmet, og det virker fint, men jeg er
nok lige nærig nok til at give penge for den slags, som jeg trods alt
bruger så sjældent. Og AppleScript'en virker jo sådan set også...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-02-02 12:05

> [...]

> set popup of container window of mappe to false
> set zoomed of container window of mappe to true
> set popup of container window of mappe to true

Jeg har lavet præcist det samme, men selvfølgelig ikke nær så elegant,
eftersom min lille hjerne simpelthen ikke kan rumme det der med
variabler og sager, der flyver rundt i teksten.

Derfor er mit script et ganske almindeligt slave-script, der mappe for
mappe giver de samme instrukser.

Men når jeg ser det, kan jeg godt gennemskue hvad der sker og jeg synes
det er meget fascinerende at nogen kan lave sådan noget.

Så - når du nu er så godt i gang - kunne du (eller en eller anden) så
ikke lave scriptet sådan at den simpelthen tog alle mapperne i mappen
"faneblade" og gjorde til pænt ordnede faneblade. Det er da skørt at den
behøver få at vide hvilke mapper det drejer sig om!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-02-02 18:49

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> [...]
> "faneblade" og gjorde til pænt ordnede faneblade. Det er da skørt at den
> behøver få at vide hvilke mapper det drejer sig om!

Det har du ret i. Jeg har lavet et script uden at kunne teste det, da
jeg ikke gider at boote tilbage i Mac OS 9. Prøv det og hvis det ikke
virker vil jeg kigge grundigere på det i morgen.

------------------------------
tell application "Finder"
set faneblade to every folder of folder "Faneblade" of folder
"Indstillinger" of folder "Systemmappe" of startup disk

activate

repeat with i from 1 to number of items in faneblade
set mappe to item i of faneblade
end repeat
end tell
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-02-02 13:34

> [...]
> set popup of container window of mappe to false
> set zoomed of container window of mappe to true
> set popup of container window of mappe to true

Ja den virker!

herlig ting!

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-02-02 16:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Ja den virker!

Ikke her. Jeg får fejlmeldingen:

Can't get "Indstillinger" of folder "Systemmappe" of startdisk (navnet
på min startdisk indsat). Access not allowed.

Hvor mon jeg klokker?

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 17:27

In article <1f7nnu3.19vbm791239vluN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Hvor mon jeg klokker?

Kører du med engelsk system?

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-02-02 17:59

> Kører du med engelsk system?

Nope.
Og jeg har lavet adskillige andre script der kører perfekt.
Men har også været ude for nogle jeg har kopieret, som ikke ville noget,
og hvor det kan have været p.g.a. engelske betegnelser for mapper og
undermapper den var gal med. (Og som jeg så ikke gad gennemgå så nøje).
Men hvorfor skulle den ikke "tillade access" til min systemmappe el.
indstillingsmappe??

MartinP

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 21:42

In article <1f7nr5h.biruca9h40hdN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Nope.

Jamen så er det vel ikke derfor. Hedder din systemmappe og
indstillingsmappe det de skal?

> [...]
> undermapper den var gal med. (Og som jeg så ikke gad gennemgå så nøje).
> Men hvorfor skulle den ikke "tillade access" til min systemmappe el.

Kan du få lov til at flytte ting ud og ind af den manuelt?

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-02-02 22:51

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ikke her. Jeg får fejlmeldingen:
>
> Can't get "Indstillinger" of folder "Systemmappe" of startdisk (navnet
> på min startdisk indsat). Access not allowed.
>
> Hvor mon jeg klokker?

Problem løst:
I newsmeddelelsen havde der indsneget sig et linjeskift som ScriptEditor
ikke kunne lide. Det lå mellem ordene "folder" og ""Indstillinger"".
Da jeg slettede dette linjeskift, fungerede scriptet.
Tak for et par fejretningsforslag. De gav inspiration til at prøve noget
mere!
MartinP

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-02-02 09:53

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ikke her. Jeg får fejlmeldingen:
>
> Can't get "Indstillinger" of folder "Systemmappe" of startdisk (navnet
> på min startdisk indsat). Access not allowed.

Den fik jeg også, men jeg pillede et "usynligt" vognretur ud af scriptet
(mellem folder og "Indstilinger") og så virkede det.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-02-02 10:52

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ikke her. Jeg får fejlmeldingen:
>
> Can't get "Indstillinger" of folder "Systemmappe" of startdisk (navnet
> på min startdisk indsat). Access not allowed.

Du behøves ikke indsætte navnet på din startdisk. Linjen skal se ud som
nedenstående og skal redigeres til at være een linje.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-02-02 13:40

Stig Leerbeck skrev:

> Så - når du nu er så godt i gang - kunne du (eller en eller anden) så
> ikke lave scriptet sådan at den simpelthen tog alle mapperne i mappen
> "faneblade" og gjorde til pænt ordnede faneblade.
Det har Michael Tysk-Andersen gjort så glimrende allerede, så det vil
jeg ikke gøre igen.

> Det er da skørt at den behøver få at vide hvilke mapper det drejer sig om!
Jo, måske, men jeg vil gerne have dem i en bestemt rækkefølge...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen