oplysning om fører af bilen?
Fra : Jan

Dato : 11-02-02 08:18

Hej ng!

Jeg har haft lånt min bil ud og vedkomne har fået en parkeringsafgift af
Europark (Privat parkeringsselskab).

Jeg har after adskillige brevvekslinger fået oplyst fra deres advokat at jeg
skal oplyse om hvem der har ført bilen, ellers siger de at jeg selv hæfter
for bøden.

Nogen der kan forklare sammenhængen i det?

Mvh.

Jan

Fra : Jesper Stampe

Dato : 11-02-02 08:34

"Jan" <non@given.yet> skrev i en meddelelse
> [...]
> for bøden.
>
> Nogen der kan forklare sammenhængen i det?

Er det ikke meget logisk? Hvis du nægter at betale bøden med den begrundelse
at du har lånt bilen ud og at det derfor ikke er dig der har parkeret
ulovligt, mangler det da bare at du så oplyser, hvem der rettelig skal have
bøden. Hvis man kan slippe ud af en parkeringsbøde med din begrundelse OG
slippe for at oplyse hvem der faktisk skulle have den - hvor mange
parkeringsbøder tror du så der blev betalt?

Fra : boe

Dato : 11-02-02 09:02

"Jesper Stampe" <nomail@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> slippe for at oplyse hvem der faktisk skulle have den - hvor mange
> parkeringsbøder tror du så der blev betalt?

Det er imponerende, Jesper, at du, til trods for, at der ingen retspraksis
er på området, er i stand til med sikkerhed at fastslå retstilstanden!

Læs her: http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html#5.2

Til Jan kan jeg sige, at man IKKE har pligt til at oplyse navnet på føreren
til en advokat for en privat virksomhed. Havde der været tale om en kommunal
p-afgift, så ville ejer af køretøjet have hæftet for afgiften, men det
gælder ikke for private opkrævninger. Bemærk, at der overhovedet ikke er
tale om en bøde, der er tale om en afgift, som er pålagt efter nogle
aftalerretlige regler, som indtil videre ikke er fuldstændigt belyst ved
dom.
Omvendt er det nemmeste for dig da at oplyse navnet, med mindre du har en
principiel modvilje mod det, og ellers er villig til at bruge lidt "krudt"
på sagen.
Held og lykke.

Mvh Bo

Fra : Jesper Stampe

Dato : 11-02-02 09:52

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er imponerende, Jesper, at du, til trods for, at der ingen retspraksis
> er på området, er i stand til med sikkerhed at fastslå retstilstanden!

Jeg brugte logik - ikke jura og har aldrig udtalt mig om eller fastslået
retstilstanden.

Fra : boe

Dato : 11-02-02 09:58

> Jeg brugte logik - ikke jura og har aldrig udtalt mig om eller fastslået
> retstilstanden.

Okay - men du kan jo nok se, at når der stilles et spørgsmål i en jura
gruppe, så er det en fordel hvis svaret afspejler den juridiske virkelighed
og ikke er et udtryk for, hvordan svarerens logiske sans fortæller, at det
burde være.

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-02 20:42

Jesper Stampe skrev:

>Jeg brugte logik - ikke jura

Vi siger tak.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-02-02 16:45

> [...]

> på føreren til en advokat for en privat virksomhed. Havde der
> været tale om en kommunal p-afgift, så ville ejer af køretøjet

Hvilket der ved en enkelt dom rent faktisk er blevet sået tvivl om
lovligheden af dette krav.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : boe

Dato : 11-02-02 16:55

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

> Hvilket der ved en enkelt dom rent faktisk er blevet sået tvivl om
> lovligheden af dette krav.

Der er vel ikke tvivl om, at registreret ejer/bruger hæfter for en offentlig
p-afgift. Det, der blev sået tvivl om, var hvorvidt man har pligt til at
oplyse navnet på føreren ved tvivl i forbindelse med automatisk
hastighedskontrol.

Mvh Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-02-02 17:32

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:

> Det, der blev sået tvivl om, var hvorvidt man
> har pligt til at oplyse navnet på føreren ved tvivl i forbindelse
> med automatisk hastighedskontrol.

Det er rigtigt, men der er lighed mellem de to ting og argumenter fra
dommen må kunne overføres til p-området eller hvad?

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-02 17:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er rigtigt, men der er lighed mellem de to ting og argumenter fra
> dommen må kunne overføres til p-området eller hvad?

Dommen, som du omtaler er vist nok fra Retten i Odense. Det er en
straffesag, og det andet er en en civil sag. Det er en afgørende forskel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com