samkvemsret
Fra : Nora Larsen

Dato : 11-02-02 06:25

Hej
Min datter er gået fra sin mand. De er sat på gaden, huslejen varikke
betalt.
Hun står med to små børn en på fem måneder og en på 2½ år.
De vil have fælles forældremyndighed. De er i gang med at blive separeret og
vil senere skilles.

Hvordan kan samkvem foregå, hvor meget må faderen være hos dem, det er
vigtigt for min datter at det går mindst muligt ud over børnene, må faderen
nogle aftener være med til at lægge børnene i seng, må han overnatte hos
børnene?
Hun vil have en lejlighed sammen med børnene, i øjeblikket bor hun hos mig.
Er der nogen der kender reglerne og har nogle gode råd

MORMOR

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-02 16:54

"Nora Larsen" <nora@12mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
faderen
> nogle aftener være med til at lægge børnene i seng, må han overnatte hos

Børnene skal som helt klar hovedregel på besøg hos faderen. og eventuelt
overnatte der. Det er ganske sædvanligt.

Du kan måske finde mere om samværdsret på www.familieadvokaten.dk

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karl Dait

Dato : 14-02-02 23:54

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Nora Larsen" <nora@12mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]
>
> Børnene skal som helt klar hovedregel på besøg hos faderen. og eventuelt
> overnatte der. Det er ganske sædvanligt.

Mig bekendt er faderen berettede til at have børnene boende hos ham på lige
stilling med moren indtil samværsvilkårene fastsættes ved enten aftale, dom
eller en afgørelse fra statsamtet. Der er desværre ikke mange fædre som
tage imod retten.

Se også www.foreningenfar.dk:

Respekter barnets ret til omsorg fra begge forældre - også efter en
skilsmisse. Modsat ægteskabet - er forældreskabet altid livsvarigt!

MVH, Karl.

Fra : Claus Olsen

Dato : 11-02-02 20:00

Nora Larsen <nora@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ezI98.8975$B43.395957@news000.worldonline.dk...
> [...]
mig.
> Er der nogen der kender reglerne og har nogle gode råd

Først vil jeg sige det glæder mig, at der først og fremmest tænkes på
børnene, dernæst vil jeg sige at
børnene altid er taberen i dette spil, hvorfor det er vigtigt for alle i og
omkring børnene at støtte dem op,
med at forklare dem hvad der foregår, og at der ikke nogen der har skyld i
dette !

Samkvem kan ordnes på flere forskellige måder, den bedste er hvis man kan
finde ud af det sammen, og så
blot aftaler hvordan og hvorledes, ellers er det statsamtet der tager over.

Meget brugt praksis er at faderen har dem hver 14. dag, og at man skiftes
til at have dem på hellidage, højtider
med mere, og aftaler faste rammer for ferie.

Et godt råd er at forældre sætter sig sammen og nedskriver aftalen, så det
ikke bliver et grundlag til diskution i fremtiden.

Afhængig af din datters økonomisk og sociale stand er hun berettiget til
hjælp gennem kommunen med bla. bolig, boligstøtte,
måske forhøjet børnetilskud, friplads i dagpleje med mere, det skal hun tale
med en socialrådgiver om på kommunen.

Nu tager jeg det for givet at børnene primært skal bo hos moderen, faderen
skal betale ca. 940,- pr. måned pr. barn, til moderen,
det kan ligeledes aftales og ordnes uden myndighedernes indblanding, eller
din datte kan få kommunen til at kræve dem op hos faderen.

En stigende problem rent juridisk er økonomiske skilsmisser, hvor man bliver
skilt og flytter fra hinanden på papiret, og derefter hæver
alle de forhøjede offentlige tilskud, derfor er myndighederne meget
opmærksomme på om din datter virkelig bor alene, ( hvis hun har
hævdet det, og får tilskud ) - det kan være et problem hvis faderen gentagne
gange overnatter i hendes lejlighed.

Prøv evt. se siden www.skilsmisse-far.dk Hvor der er en lang række råd, love
med mere, for hvordan tingene kan løses !

Med venlig hilsen
Claus Olsen

Der burde være en lov om at man først kunne gå fra hiananden når det mindste
barn er 2 år - så ville skilsmisse procenten
falde markant !!